Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-07-2002, 12:33
Tox
Tox is offline
AMC zoekt vrijwilligers XTC-test
Gepost door Ruud (roeth) - dinsdag 2 juli 2002 @ 12:58 - Bron: AMC
Yitsan had ons via de newssubmit het volgende te melden:

Het Universitair Medisch Centrum Utrecht en het Academisch Medisch Centrum onderzoeken of XTC schadelijke gevolgen heeft op het menselijk brein. Hiervoor proberen zij vrijwilligers te werven die niet bekend zijn met het gebruik van XTC, maar dit wel willen proberen.

Onderzoek op dieren wees al uit dat er hersenbeschadiging optreedt

Het doel is in de verdere toekomst betere voorlichting te kunnen geven aan (mogelijke) XTC gebruikers.

is dit ziek of ziek?
Oud 02-07-2002, 12:34
Tox
Tox is offline
De link
Oud 02-07-2002, 12:50
Balance
Balance is offline
ghehe

grappig dat ze er ook bij zetten dat het bij dieren iig wél schadelijk is voor de hersenen...

zijn ze wel eerlijk..
Oud 02-07-2002, 13:20
Jozzy
Jozzy is offline
Ik denk toch dat het ziek is...
Maar reken maar dat er mensen op afkomen hoor, absoluut!!
Met citaat reageren
Oud 02-07-2002, 13:44
Verwijderd
Ik denk dat het AMC dan ook een behoorlijk bedrag moeten bieden. Ik zou het igg nooit doen. Ik ben niet gek!
Met citaat reageren
Oud 02-07-2002, 13:58
ZonerX
ZonerX is offline
Waarschijnlijk allemaal van die pot gansta's die weleens iets anders willen proberen. En van die nep gabbers sie nu eindelijk eens ook aan XTC kunnen komen.
Oud 02-07-2002, 14:08
autodropje
autodropje is offline
Als mensen daar aan mee willen doen vind ik dat prima. Ze kiezen er zelf door en ze weten wat de gevolgen kunnen zijn.
Oud 02-07-2002, 14:24
Rhinus
Rhinus is offline
Ik kan maar 1 ding 'zeggen':
Met citaat reageren
Oud 02-07-2002, 16:47
waaromniet?
waaromniet? is offline
Heel goede zaak
Oud 02-07-2002, 17:32
disaster
disaster is offline
Citaat:
waaromniet? schreef:
Heel goede zaak
lijkt me ook ja
kga me niet aanmelden als vrijwiligger maar tlijkt me nuttig dat er onderzoek naar wordt gedaan
Met citaat reageren
Oud 02-07-2002, 18:03
Verwijderd
Even een vraagje voor iedereen die dit ziek vindt:
Zouden jullie het ook ziek vinden als er een onderzoek zou worden gedaan naar de schadelijkheid van bijvoorbeeld sigaretten?
Dan wordt er dus een vergoeding gegeven voor het vrijwillig roken van een aantal sigaretten, waarna onderzoekers meten in hoeverre je longen beschadigd zijn. Is dat dan ook ziek? Want roken is toch iets wat veel mensen in het dagelijks leven al doen?
Met citaat reageren
Oud 02-07-2002, 18:27
Jozzy
Jozzy is offline
Ze hebben ook wel andere methoden dan het gebruiken van levende proefkonijnen die er blijvende schade van ondervinden...
Met citaat reageren
Oud 02-07-2002, 18:34
Rhinus
Rhinus is offline
Citaat:
ModuM schreef:
Ze hebben ook wel andere methoden dan het gebruiken van levende proefkonijnen die er blijvende schade van ondervinden...
Anders zouden die mensen ook gebruiken.. Nu weet straks iedereen wat er 'fout' aan is.

Nogmaals:
Met citaat reageren
Oud 02-07-2002, 18:35
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
ModuM schreef:
Lijkt me niet. Het effect op mensen kan je alleen uittesten met, juist, mensen. Mensen die hier vrijwillig (al dan niet tegen vergoeding) aan meedoen helpen hier de samenleving mee, en doe dit vrijwillig, in tegenstelling tot dieren waarop proeven gedaan worden. Lijkt me geen enkel probleem dus
Oud 02-07-2002, 21:35
disaster
disaster is offline
Citaat:
waaromniet? schreef:

Lijkt me niet. Het effect op mensen kan je alleen uittesten met, juist, mensen. Mensen die hier vrijwillig (al dan niet tegen vergoeding) aan meedoen helpen hier de samenleving mee, en doe dit vrijwillig, in tegenstelling tot dieren waarop proeven gedaan worden. Lijkt me geen enkel probleem dus
helemaal mee eens
Met citaat reageren
Oud 02-07-2002, 21:42
Verwijderd
m'n zus zei dat ze een keer een programma had gezien waarbij ze hersenscans hadden gemaakt van mensen die weleens een pilletje slikten en dat er toen gaten in de hersenen zaten die zo groot als een ei waren ofzoiets dus het is wel duidelijk dat het schadelijk is dus waarom zou er nog onderzoek naar gedaan moeten worden?

maarja, het idee opzich is wel goed en het zal nou wel beter onderzocht worden ofzo?
Met citaat reageren
Oud 02-07-2002, 22:19
Conan the Librarian
Conan the Librarian is offline
Verbaast mij idd ook dat er nu pas (grootschalig) onderzoek gedaan wordt. :/
Met citaat reageren
Oud 02-07-2002, 22:38
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Wat schuift dat?

Goed idee, zo'n onderzoek.

En bij hersenbeschadiging moet je denken aan verminderd concentratievermogen, verslechtering geheugen, dat soort dingen. Lijkt me sterk dat de mensen echt in gevaar komen....
Oud 03-07-2002, 09:21
Verwijderd
Citaat:
Rollo Tomasi schreef:
Wat schuift dat?

Goed idee, zo'n onderzoek.

En bij hersenbeschadiging moet je denken aan verminderd concentratievermogen, verslechtering geheugen, dat soort dingen. Lijkt me sterk dat de mensen echt in gevaar komen....
Dan nog. Ik zou niet aan een test mee willen doen waarmee een deel van mij in gevaar komt...
Met citaat reageren
Oud 03-07-2002, 10:32
kHebTrekInWatLekkers
kHebTrekInWatLekkers is offline
Als er nu niet van die sukkels waren die die rotzooi gebruiken dan waren die tests niet nodig...
Oud 03-07-2002, 11:35
SpeCteR
SpeCteR is offline
Citaat:
N00dles schreef:
Even een vraagje voor iedereen die dit ziek vindt:
Zouden jullie het ook ziek vinden als er een onderzoek zou worden gedaan naar de schadelijkheid van bijvoorbeeld sigaretten?
Dan wordt er dus een vergoeding gegeven voor het vrijwillig roken van een aantal sigaretten, waarna onderzoekers meten in hoeverre je longen beschadigd zijn. Is dat dan ook ziek? Want roken is toch iets wat veel mensen in het dagelijks leven al doen?
Helemaal mee eens!!!!! zelfde als met alcohol, iedereen weet dat het schadelijk is!
Waarom zou het nu ineens verkeerd zijn?
Oud 03-07-2002, 11:58
Griller
Griller is offline
waar kan ik mij opgeven????
Oud 03-07-2002, 12:07
Verwijderd
Citaat:
Griller schreef:
waar kan ik mij opgeven????
Dan moet je bellen naar het AMC, maar ik betwijfel of je mee mag doen, je bent immers 15...
Met citaat reageren
Oud 03-07-2002, 13:09
Verwijderd
Citaat:
SpeCteR schreef:
Waarom zou het nu ineens verkeerd zijn?
ik vind het zelf een goed idee maar ik begrijp wel dat mensen er van schrikken want het is een harddrug.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2002, 16:00
Nate
Nate is offline
Ik ben neutraal hierin... Het hoeft niet van mij. Drugs gebruiken vereist een bepaalde verantwoordelijkheid van jezelf. Als je die niet hebt, dan heeft een onderzoek als deze ook geen effect op je. Alsof iemand er een boodschap aan heeft dat je hersenen erop achteruit gaan.
Oud 10-07-2002, 13:56
drama
drama is offline
Goed idee, en misschien dat ik er wel info over ga inwinnen.
Oud 10-07-2002, 14:14
*Morgrist*
*Morgrist* is offline
Onderzoek op dieren.. Dat vind ik echt ziek...

En dan voor zoiets.. wat een dierenmishandeling..
Oud 10-07-2002, 15:32
twiety
twiety is offline
Citaat:
Ufke schreef:
m'n zus zei dat ze een keer een programma had gezien waarbij ze hersenscans hadden gemaakt van mensen die weleens een pilletje slikten en dat er toen gaten in de hersenen zaten die zo groot als een ei waren ofzoiets dus het is wel duidelijk dat het schadelijk is dus waarom zou er nog onderzoek naar gedaan moeten worden?
Heb ik ook gezien, 't was bij Oprah en 't was gedaan bij 1 persoon.

Citaat:
maarja, het idee opzich is wel goed en het zal nou wel beter onderzocht worden ofzo?
Lijkt mij ook.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2002, 15:36
twiety
twiety is offline
Citaat:
Nate schreef:
Ik ben neutraal hierin... Het hoeft niet van mij. Drugs gebruiken vereist een bepaalde verantwoordelijkheid van jezelf. Als je die niet hebt, dan heeft een onderzoek als deze ook geen effect op je. Alsof iemand er een boodschap aan heeft dat je hersenen erop achteruit gaan.
Het klopt dat het een bepaalde verantwoordelijkheid vereist om drugs te gebruiken. En het is ook zo dat juist onverantwoordelijkheid zorgt voor veel drugsgebruik. Dat neemt niet weg dat je mensen die wel zo'n beslissing verantwoordelijk willen nemen het beste zoveel mogelijk kan vertellen over gewenste en ongewenste effecten. En als je daar (nog) weinig over weet, lijkt het me nuttig om dat te onderzoeken.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2002, 17:15
PardonMe
PardonMe is offline
Het is misschien wel goed als je gevolgen van xtc-gebruik onderzoekt en dat het aangetoond wordt enzo, maar om dan op zo'n manier mensen te gaan werven vind ik wel een beetje ver gaan eerlijk gezegd..

"laat nu je hersens verzieken in de naam der wetenschap!"

Laatst gewijzigd op 11-07-2002 om 17:18.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2002, 20:28
Verwijderd
Citaat:
PardonMe schreef:
Het is misschien wel goed als je gevolgen van xtc-gebruik onderzoekt en dat het aangetoond wordt enzo, maar om dan op zo'n manier mensen te gaan werven vind ik wel een beetje ver gaan eerlijk gezegd..

"laat nu je hersens verzieken in de naam der wetenschap!"
Als er als mensen zo ver heen zijn (bij wijze van spreken) dat ze dat wel willen doen, wat is er dan erg aan?
Zolang ze maar niet gedwongen worden en het hun eigen beslissing is, mogen ze van me.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten