Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-02-2007, 15:46
You!
You! is offline
Hee,
Ik zit nu in 3 vwo, en dus moet ik mijn profiel gaan kiezen deze tijd. Nu wil ik N&T gaan doen, met als profielvak biologie erbij. Maar ik niet echt wat voor bijvakken ik wil gaan doen. Als talen wil ik frans en latijn gaan doen, en economie ben ik ook vrij zeker van. Als extra vak ben ik nu heel erg aan het twijfelen, tussen grieks, duits en m&o. Ik ben vrij goed in dingetjes met cijfertjes, daarom leek m&o me wel wat, en een taal is altijd handig denk ik.. Hebben jullie een idee?? Alvast bedankt!!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-02-2007, 15:57
Verwijderd
Heb je nog een tweede keuzevak nodig dan bij N&T? Volgens mij heeft een vriend van me alleen Duits2 erbij genomen. Onee, ook nog biologie 1. Maar wanneer je biologie helemaal erbij neemt hoef je volgens mij nog maar één keuzevak erbij te nemen. Maar ik weet het niet: ik heb N&G met economie 1 en MnO
Met citaat reageren
Oud 27-02-2007, 15:59
Morri
Morri is offline
Ik ben niet heel erg bekend met het nieuwe systeem, maar volgens mij zit het zo, toch:

Algemeen deel: Frans óf Latijn
Profieldeel: N&T - Biologie
Vrij deel: Frans óf Latijn, economie (Grieks/Duits/M&O)

Ik weet niet hoe goed je bent in de klassieke talen? Ik heb zelf zowel Latijn als Grieks, maar ik vind het ook gewoon heel erg leuk. Dat is (bij mij op school iig) wel echt een voorwaarde om beide talen te doen. Ik denk op zich dat een extra taal (Duits) nooit weg is, maar M&O is vast ook handig. Je hebt in principe al genoeg vakken in je vrije deel (eigenlijk zelfs meer dan genoeg), dus je hoeft niet per se iets te kiezen, want het is wel zwaar hoor, zoveel vakken.

Ik zou adviseren om er alleen nog dingen bij te kiezen die je echt leuk vind, niet omdat ze nuttig zijn alleen. Kun je nu écht niet kiezen, dan zou ik gewoon met alles beginnen en dan laten vallen wat je toch niet leuk vind/niet goed gaat. Moet je wel even van te voren informeren of je vakken ook door het jaar heen kunt laten vallen.

Oh, je houd er vast rekening mee, maar je weet dat de kans groot is dat je dubbel ingeroosterd wordt op sommige uren hè?
Met citaat reageren
Oud 27-02-2007, 16:01
Verwijderd
Ik zou gewoon hetgene kiezen wat ik het leukste vind. Je doet al NT met Economie daarmee kan je volgens mij echt alle kanten mee op dus voor de zinnigheid hoef je het niet te doen.

Ik weet dat een vriend Duits bij zijn NT had gekozen omdat hij verwachtte veel Duitse leerboeken te krijgen maar of dat echt zo was weet ik niet. En als het echt heel hard nodig zou zijn voor een technische opleiding was het wel een vereiste geweest lijkt me en bij mijn weten is dat bij geen enkele opleiding zo.

En Grieks vond ik niet echt heel boeiend meer in de hogere klassen maar ik was er ook niet denderend goed in en ongemotiveerd. Maar als je het leuk vindt moet je het kiezen en dat zelfde geldt voor M&O. Hoewel ik me wel even goed zou informeren wat het inhoudt want dat je goed met cijfertjes bent betekent niet automatisch dat je het vak leuk vindt.

Succes!

En ik vind dat nieuwe systeem vaag.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2007, 16:32
Makaveli
Makaveli is offline
Citaat:
You! schreef op 27-02-2007 @ 16:46 :
Hee,
Ik zit nu in 3 vwo, en dus moet ik mijn profiel gaan kiezen deze tijd. Nu wil ik N&T gaan doen, met als profielvak biologie erbij. Maar ik niet echt wat voor bijvakken ik wil gaan doen. Als talen wil ik frans en latijn gaan doen, en economie ben ik ook vrij zeker van. Als extra vak ben ik nu heel erg aan het twijfelen, tussen grieks, duits en m&o. Ik ben vrij goed in dingetjes met cijfertjes, daarom leek m&o me wel wat, en een taal is altijd handig denk ik.. Hebben jullie een idee?? Alvast bedankt!!
Ik denk dat je ook een beetje uit moet gaan van wat je later wilt doen. Qua algemene kennis zal ik naast N&T en Biologie, Economie aanraden. (en dat zeg ik niet alleen, omdat ik toevallig 2 dagen in de week economieleraar ben ).
Economie geeft als vak een aardig beeld over marktwerking en over een aantal belangrijke maatschappelijke thema's:
- Inflatie
- Werkloosheid
- Rechten
- Politiek

Je zal vast denken dat ik M&O zal aanraden vanwege mijn achtergrond, dat is niet zo.
Ik vind dat het weinig toevoegd aan algemene kennis en het vak slechts een samenvoegsel is van bedrijfseconomische onderwerpen, zonder een duidelijke structuur.
Ik zou in jouw geval voor een extra taal gaan.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2007, 14:30
Verwijderd
- Als je graag je gymnasium loopbaan wilt blijven vasthouden gewoon Latijn of Grieks doen. Ik kan me zo voorstellen dat er mensen zijn die het daarmee helemaal hebben gehad, maar als je het nog steeds leuk vind zou ik er absoluut mee doorgaan! Met klassieke talen is het nu of nooit. (Dit geldt niet voor de rest)
- M&O is erg leuk maar in jouw geval denk ik niet zo nuttig. Dan zou ik eerder voor economie gaan. Een taal is inderdaad vaak handig. Dat zou betekenen dat je zelf de afweging moet maken tussen economie of een taal.

Ik dacht trouwens dat biologie geen profielvak was maar ook in je vrije deel viel. Of heb ik het fout?
Met citaat reageren
Oud 28-02-2007, 14:33
Verwijderd
Citaat:
**SoMeOne schreef op 28-02-2007 @ 15:30 :
Ik dacht trouwens dat biologie geen profielvak was maar ook in je vrije deel viel. Of heb ik het fout?
Je kunt het erbij nemen in het profiel, dan heb je officieel een combinatie N&G/N&T profiel. Zo werkt het bij ons tenminste.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2007, 14:39
Morri
Morri is offline
@Someone en Lisaaah: in het nieuwe systeem is er ook een profielkeuzevak, in het geval van de TS biologie.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten