|
|
Bekijk resultaten poll: Moet het OV gratis worden? | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() ![]() |
32 | 68.09% |
Nee |
![]() ![]() ![]() ![]() |
15 | 31.91% |
Aantal stemmers: 47. Je mag niet stemmen in deze poll |
![]() |
|
Topictools | Zoek in deze topic |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Mag ik je er wel op wijzen dat een aantal Belgische steden al jarenlang succesvol gratis OV kent? Mensen die met het OV komen geven gemiddeld meer geld uit in binnensteden, dus winkeliers zijn daar erg blij met gratis OV. Mensen uit het sociaal isolement (65+) halen is weliswaar niet in geld uit te drukken en daarom wordt het ook maar vergeten. Momenteel wordt OV ook al gesubsidieerd, omdat 'wij' in het westen er van overtuigd zijn dat mobiliteit een basisbehoefte is, terecht mijn inziens.
__________________
"#25 maart 2005: Quiana is op De Kantine vervangen door PV"
|
![]() |
||
Citaat:
Kijken we iets verder dan de horizon, dan zien we vervolgens dat wijk- en buurtwinkelcentra geript worden door gratis OV omdat iedereen naar het centrum reist. Winkeliers daar lijden er meer onder dan dat er in het stadscentrum verdient wordt. Los daarvan is het natuurlijk onwenselijk, gaat de buurtsuper over de kop, dan móeten mensen wel verder reizen voor hun boodschappen. We zien tevens dat mensen de auto niet laten staan door gratis OV omdat de tijdsbezwaren en bereikbaarheidsbezwaren tegen het OV (hub and spoke principe) blijven bestaan. De toename in reizigers vooral komt vanuit door kosten onderdrukte, maar al wel bestaande vervoersstromen zodat de impact op verkeersvolume nul is. Dat is vanuit de theorie simpel af te leiden, maar ook proeven in Nederland toonde dit aan. Een onderzoek naar transferia gaf een dergelijke uitslag in reizigersmotivatie. Het milieu gaat er per saldo op achteruit doordat bussen en treinen via motor of opwekking van hun brandstof wel degelijk fossiele brandstoffen gebruiken. Op den duur is te verwachten dat de kwaliteit eronder gaat leiden omdat A het prijsmechanisme uitgeschakelt wordt, B de vervoersstroom te groot zal worden, veel soorten OV zitten ruimtelijk gezien nu al op 'peak performance', C de kosten op blijven lopen omdat de markt niet voorziet in de nodige investeringen en het dus volledig op de overheid valt. Daar staat ook nog eens tegenover dat het invoeren nu al miljarden en nog eens miljarden zou kosten, naast de miljarden die al nodig zijn om wel werkende maatregelen voor de infrastructuur te treffen. Tenzij iemand van mening is dat bejaarden laten winkelen in het stadscentrum in plaats van bij de buurtsuper zoveel toegevoegde waarde heeft dat het een dergelijk uitgave en alle nadelen rechtvaardigt is gratis OV een slechte maatregel.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
|
![]() |
|||||||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Mensen geven per capita marginaal meer uit, en wel het geld dat normaliter aan de bus/trein besteedt wordt. Maar opgeteld is dat een hoop geld, iets wat zeker weer terugkomt in de economie. Citaat:
Citaat:
Een bus die nu 20 reizigers trekt en met gratis ov 30% meer, dus 26 reizigers, gaat niet 30% meer verbruiken en al helemaaaaal niet 30% meer uitstoten. Citaat:
B de vervoersstroom te groot zal worden, veel soorten OV zitten ruimtelijk gezien nu al op 'peak performance', [/b][/quote] De treinen en de bussen zijn halfleeg. Dat jij als VVD'er vindt dat je in een Auswitz trein zit als je met zijn vieren moet zitten op een voor vier personen bestemde plek, als de spreekwoordelijke haringen in een tonnetje, jammer dan ![]() Citaat:
Het principe van openbaar vervoer dat gratis is, leunt sowieso ongelofelijk op de overheid. Bedrijven zullen zonder overheidsstimulatie niets doen om hun medewerkers te bewegen met het OV te gaan, onder andere. Citaat:
Citaat:
Ga toch weg. De albert heijn aan de Beethovenstraat is even goed, zo niet beter. |
![]() |
|||||||
Citaat:
Artikel daarover van een hoogleraar transportbeleid in Delft: http://www.delta.tudelft.nl/archief/j36/n30/18991 Citaat:
Citaat:
Citaat:
Volg je het nieuws niet? EenVandaag berichtte dat het zelfs regelmatig gevaarlijke vertoningen oplevert. Citaat:
![]() ![]() Citaat:
Het enige onderzoek dat gratis OV en zijn effect nog niet kraakt is dat van Groenlicht Verkeersadvies in Eindhoven, en dat onderzoek loopt nog, voor de rest is de teneur allemaal hetzelfde: geen effect autoverkeer, slechtere dienstverlening, zeer hoge kosten, negatieve bij-effecten..
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
|
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Als een grotere toegankelijkheid tot mobiliteit niet de oorzaak is van het verdwijnen van buurtwinkels, hoe verklaar je dan de enorme afname van deze bedrijven in de afgelopen 50 jaar. Zoals je zelf al zegt kiezen mensen bij het boodschappen doen voor gemak. Dus als de gratis bus voor de huisdeur stopt en die brengt je naar het centrum van de stad waar je voor de supermarkt uitstapt, dan gebruik je die optie, omdat de buurtwinkel 3 straten verderop toch een eindje lopen is met die zware boodschappentas, en daarbij is de grote supermarkt vaak ook nog goedkoper. Nu wegen de kosten van een buskaartje wellicht niet op tegen het prijsverschil, waardoor je nog wel naar de buurtwinkel gaat. Citaat:
Net zoals waterstof voorlopig nog de grootste nonsense is, zorgt ook een trein voor flink wat uitstoot. Het enige voordeel van zowel watersofauto's en electrische voertuigen is dat de plaats van die uitstoot niet afhankelijk is van de plaats van het voertuig, maar door de overheid gekozen kan worden. Zolang er niet genoeg "schone" energiebronnen zijn om in de huidige electriciteitsbehoefte te voorzien, zal het toepassen van electro- en waterstofmotoren alleen maar zorgen voor extra uitstoot ten opzichte van benzine, diesel of lpg-motoren. Het rendement over het totale traject ligt immers lager. |
![]() |
||
Citaat:
__________________
Du bist ein N00b!
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
|
![]() |
||
Citaat:
En daarvoor heb je geen vertragingen meer, geen wisselstoringen, geen debiele chauffeurs met abrupte remacties, geen staanplaatsen, geen overvolle perrons, geen asociale dwergen die peuken in je gezicht drukken. Zelfs naast het kosten en tijdsaspect is het geen wonder dat je met geen geweld mensen uit de auto krijgt.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Voor nog geen 3000 euro kan je een jaar lang onbeperkt treinen. Volgens mij is een auto met alle kosten daarvan (belasting, benzine, onderhoud, afschrijving, verzekering etc. etc.) een stuk duurder dan 1500 eu per jaar ![]() Zeker als je veel kilometers maakt (en met dat abonnement is het aantal kilometers dus zoveel je er maar kan/wil maken). Maar ik snap ook dat mensen liever de auto pakken, heb zelf ook niet zo'n hoge pet op van het ov ![]()
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Dat risico heb je met elke auto wel, en als er iets kapot gaat is meestal meestal vrij prijzig om te laten repareren... Dat risico heb je met ov niet... Maar nogmaals, ik snap wel waarom mensen liever de auto pakken ![]() Ga zelf ook liever met de auto ![]()
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
|
![]() |
||
Citaat:
40% korting na 9 uur + in het weekend heel de dag
__________________
Whatever you say, I'll keep going on
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Met de auto moet ik dan zo tegen 8.15 een keer uit mijn nest komen, zodat ik tegen 8.35-8.40 achter het stuur kan kruipen, om daarna dik op tijd te komen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
|
![]() |
||
Citaat:
__________________
Whatever you say, I'll keep going on
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Verkeer & Vervoer |
OV-chipkaart. Sunomo | 1 | 12-08-2010 14:55 | |
Algemene schoolzaken |
Enquête OV-chipkaart crltj | 8 | 26-03-2010 13:09 | |
Studeren |
Enquête over de OV-Chipkaart. Laudde | 6 | 26-10-2009 12:10 | |
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie |
Enquete OV-chipkaart Verwijderd | 11 | 02-03-2008 10:57 | |
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie |
OV enquête mauf_88 | 10 | 19-03-2006 18:59 | |
Algemene schoolzaken |
Enquete Identificatieplicht (Maatschappijleer) Love_Fulfilled | 57 | 20-05-2005 13:32 |