Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-03-2007, 14:32
acdcfan
acdcfan is offline
Voor Nederlands moest ik laatst een tekst schrijven die te maken heeft met jongeren. Nou kreeg ik van de week mijn stuk terug en werd gevraagd het aan te passen omdat het "te betogend" is. Kan iemand hier mij tips geven hoe ik dat kan doen? Want ik zie zelf eerlijk gezegd niet echt wat er zo betogend aan is. Hier is de tekst:

---

Egt goeie spelling

“Ben je vanavond online?” — Dé vraag die de huidige generatie jongeren gebruikt om af te spreken is triest genoeg toch echt deze. Mensen tussen de tien en de twintig spreken niet meer af in ‘real life’ voor een babbeltje; nee, er wordt vrijwel alleen nog maar gecommuniceerd via de elektronische God die elke gemiddelde westerse familie tegenwoordig in zijn huis heeft staan. Maar wat heeft converseren via het internet eigenlijk voor invloed op de spelling en het vocabulaire van de jongeren?

De grootte van het vocabulaire kan uitwijzen hoe goed een kind het doet op school. Het is namelijk makkelijker leren als je een goede voorkennis hebt in taal om leerstof aan vast te koppelen. Helaas is de omvang van de woordenschat van jongeren tegenwoordig een schande voor iedere aardbewoner en om te janken voor iedere taalkundige. De Britse onderzoeker Tony McEnery van de Universiteit van Lancaster heeft zelfs een naam bedacht voor een te kleine woordenschat onder Britse jongeren als resultaat van teveel tijd doorbrengen achter de computer, namelijk Technology Isolation Syndrome . Het gemiddelde vocabulaire van een Britse jongere bestaat uit 12.600 woorden, terwijl Britten van een leeftijd tussen ongeveer vijfentwintig en vijfendertig een woordenschat hebben van maar liefst bijna een keer zo groot. ‘Yeah’, ‘no’, ‘like’ en ‘but’ zijn zeer hoog gerangschikte voorbeelden uit de top-20 meest gebruikte woorden onder jongeren in Groot-Brittannië. Het blijkt zelfs dat drieëndertig procent van wat een willekeurige Britse jeugdige per dag uitkraamt woorden zijn uit deze top-20.

Binnen de Nederlandse grenzen is ook een schrikbarende achteruitgang in taal waarneembaar. Het gaat hier dan niet zozeer om de omvang van de woordenschat maar om de zorgvuldigheid in het gebruik van grammatica en spelling . . . of tekort daaraan eigenlijk. Nederlandse jongeren zijn tegenwoordig zo ongeletterd dat sommigen woorden als ‘jah’, ‘neej’, ‘egt’ en ‘ff’ zelfs als ingeburgerd beschouwen en er een gewoonte van maken dit soort internettaal ook buiten msn-gesprekken te gebruiken. Hiermee wek je bij werkgevers en dergelijke niet bepaald de indruk een pientere kandidaat te zijn.

Kletsen via het internet heeft dus absoluut invloed op de spelling en woordenschat van deze generatie en op zijn beurt op het gemiddelde niveau van onderwijs voor jongeren. Volgens velen moet, indien men de normale taal wil redden, er snel actie ondernomen worden, gezien de huidige generatie anders de Nederlandse spelling naar zijn gebruiken zal bijvijlen en de toekomstige generatie hiermee op zal voeden. Dat wil niet alleen zeggen kromme spelling en enge afkortingen; ook geen leestekens en geen hoofdletters bij namen of aan het begin van een zin. Probeer je dit maar alvast voor te stellen.

---

Alvast bedankt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-03-2007, 15:22
Boef
Boef is offline
Ik vind het ook een beetje overkomen als een betoog. Ik denk het komt omdat je in de kern argumenten gebruikt om aan te geven dat de spelling achteruit gaat. Ook door "dus" in de conclusie, geef je de lezer het gevoel dat je iets bewezen hebt.
En "alvast voorstellen" kan niet: je kan iets alvast bedenken of iets voorstellen, maar niet samen.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2007, 18:43
Frankrijk
Frankrijk is offline
Wat is het schrijfdoel van de tekst? Om de tekst minder betogend te maken zou ik er een alinea bij doen waarbij je de gebrekkige spelling en het taalgebruik van de huidige generatie jongeren nuanceert. Je bericht nu alleen maar van één kant. Vertel ook dat er jongeren zijn die wel de Nederlandse spelling beheersen op een redelijk niveau o.i.d.

Laatst gewijzigd op 21-03-2007 om 18:59.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten