Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-04-2007, 11:05
Verwijderd
Goed ik heb een vraag.

het verhaal zit zo. Ik heb in augustus 2006 twee dvd's gehuurd bij videoland, en die buiten mijn weten om een dag te laat ingeleverd, dat betekend boete van 5 euro.
Nu heb ik dat nooit geweten, en hebben ze mij nooit een brief of een herrinnering gestuurd met het verzoek of ik die 5 euro wou betalen.
4 april 2007 krijg ik een brief van de incasso, of ik 67,30 euro wil gaan betalen omdat ik een schuld had van 5 euro van vorig jaar bij videoland.
Nu heb ik gebeld met het incasso bedrijf, en hun zeggen dat er in oktober een ( ze omschreven het zelf als reclame kaartje wat niet duidelijk is) wat een herrinnering was, ik weet echter zeker dat ik niets heb ontvangen, toen ik dat uitlegde besloot de telefoonniste de schuld naar 35 euro te verlagen als ik maar voor de 26e april betaal.

Aangezien ik niet veel af weet wat je rechten nu zijn, vroeg ik mij af, weet iemand of ik hier nog iets mee kan doen, het is tenslotte hun ja tegen mijn nee, en een boete die oppeens naar 35 verlaagd word, hoe kunnen ze dat dan wel doen..

Ik hoop dat iemand me kan helpen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-04-2007, 11:23
Verwijderd
ik zou hen die vijf euro cash gaan geven en heel erg stoer zeggen dat ze me voor de rest maar voor de rechter moeten slepen ofzo

klinkt natuurlijk überbelachelijk (niet doen als er bekenden in de buurt staan), maar dan hebben ze hun vijf euro en zullen ze je voor de rest wel gerust laten.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2007, 12:15
thegoodlife
thegoodlife is offline
Ze slepen je voor de rechter, leggen loonbeslag, komen al je meubels in beslag nemen.

Nee haha, maak je geen zorgen. Betaal die 5 euro. Dan zul je misschien nog 1 of 2 brieven ontvangen en that's it. Maar als je dat niet wilt, bel ze even en geef dit aan. No problemo.
Oud 10-04-2007, 12:24
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
maanmeisj schreef op 10-04-2007 @ 12:05 :
Aangezien ik niet veel af weet wat je rechten nu zijn, vroeg ik mij af, weet iemand of ik hier nog iets mee kan doen, het is tenslotte hun ja tegen mijn nee, en een boete die oppeens naar 35 verlaagd word, hoe kunnen ze dat dan wel doen..
Er bestaat ook nog zoiets als redelijke verhoging.

Voor een eerste aanmaning is dat een absurd bedrag, en geen rechter die dat incassobureau zo gek zal krijgen om jou een dergelijk bedrag te laten betalen.

Gebruikelijk is om voor een eerste aanmaning (want de rest is niet aangekomen, of niet verstuurd en bestaat voor jouw standpunt dus niet) helemaal geen kosten te rekenen.

Betaal die vijf euro en schrijf in een begeleidend schrijven dat hun administratie en manieren beneden elke peil zijn getuige het feit dat een eerste aanmaning in zo'n toon en voor zo'n bedrag is gesteld, en dat je vanwege de overduidelijke absurditeit van hun claim slechts over gaat tot het betalen van die vijf euro, waar ze volgens hun verhuurvoorwaarden recht op hebben.

Als ze daarover gaan zeiken dan heb je denk ik te maken met een malafide incassobureau. Ik heb dat gehad met Van Groenenwegen, die gingen, zeiden ze zelf letterlijk "door met de incasso, om kosten te maken".

Daarmee graven ze tevens een gat voor zichzelf aangezien ze betaling nooit af kunnen dwingen, dus lig daar niet wakker van als dat zou gebeuren.
Oud 10-04-2007, 12:38
Verwijderd
okey, thnx voor de reacties

ik vroeg me een ding af, want iedereen zegt wel die vijf euro betalen, maar ik heb contact gehad met het incasso bureau, en die zeggen dat ik daar een dosier houdt, en dat de boete zal blijven bestaan al dan niet hoger zou worden.. (en ik heb niet echt zin een nog hogere boete later.)

gewoon naar videoland gaan en het daar betalen?

wat een gezeur.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2007, 13:35
elledc
elledc is offline
ze kunnen wel dreigen met brieven en boetes enzo maar als jij helemaal niet betaalt kunnen ze jou verder niets doen.
incassobureaus worden vaker gebruikt door bedrijven als het om hogere bedragen gaat maar toch niet voor 5 euro
Met citaat reageren
Oud 10-04-2007, 15:10
Verwijderd
Citaat:
maanmeisj schreef op 10-04-2007 @ 13:38 :
okey, thnx voor de reacties

ik vroeg me een ding af, want iedereen zegt wel die vijf euro betalen, maar ik heb contact gehad met het incasso bureau, en die zeggen dat ik daar een dosier houdt, en dat de boete zal blijven bestaan al dan niet hoger zou worden.. (en ik heb niet echt zin een nog hogere boete later.)

gewoon naar videoland gaan en het daar betalen?

wat een gezeur.
Ja, ga gewoon naar videoland en bel daarna naar het incassobureau en zeg dat de boete betaald is en zij het maar moeten afhandelen met videoland.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2007, 16:00
Verwijderd
ja, daar had ik ookal aan gedacht, maar videoland heeft het al uit handen gegeven aan het incassobureau, dus daarmoet ik het maar mee af handelen.
en dat zullen ze weten, want ik ga een boze brief schrijven. en helemaal niets betalen. (uiteindelijk de schuld van 5 euro) maar geen 30 euro of meer er boven op.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2007, 16:12
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
maanmeisj schreef op 10-04-2007 @ 13:38 :
en die zeggen dat ik daar een dosier houdt, en dat de boete zal blijven bestaan al dan niet hoger zou worden..
Ze kunnen hoog of laag springen, die kosten die ze rekenen blijven onterecht en buiten elke proportie. Uiteraard hoef je die dus niet te betalen.

De onterechte incasso komt verder voor rekening van Videoland, dat is een zaak tussen incassobureau en opdrachtgever als de vordering niet te innen (zoals bijvoorbeeld kosten omtrent een foutieve vordering zoals in jouw geval) is.
Oud 10-04-2007, 16:15
Stefanie
Stefanie is offline
Ik heb bij een zusterbedrijf van Videoland gewerkt. Wij hadden een te-laat-lijst waar een heleboel mensen op stonden. Er werden wel brieven en incassokosten gestuurd en berekend, maar er stond ook 1 man op de lijst die al ruim een jaar niet had betaald. Mijn baas vertelde dat ze diegene niets kunnen maken, ten eerste omdat de dvd veel minder kost dan de incassokosten en ten tweede omdat ze daar geen rechtzaak voor willen beginnen. Een dvd kost maar 20 euro.

Als je niet betaalt, of niet het hele bedrag, heb je wel kans dat je niets meer mag lenen van Videoland onder jouw naam.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2007, 16:31
Verwijderd
ja daar zit wat in, voor dit geld had ik wel een aantal leuke dvd's kunnen kopen
ze hoeven zich daar in iedergeval geen zorgen te maken, ik kom daar nooit meer
Met citaat reageren
Oud 10-04-2007, 16:43
Stefanie
Stefanie is offline
Citaat:
maanmeisj schreef op 10-04-2007 @ 17:31 :
ja daar zit wat in, voor dit geld had ik wel een aantal leuke dvd's kunnen kopen
Het kost ze meer geld dan het oplevert, maar dat werkt misschien niet bij alle bedrijven zo.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2007, 23:12
Danny
Danny is offline
Citaat:
maanmeisj schreef op 10-04-2007 @ 17:31 :
je schreef eerder in dit topic iets over een boze brief... 1 tip: bespaar je de moeite! het komt op de grote stapel, wordt niet of nauwelijks gelezen en je krijgt een standaard antwoord terug.

Videoland zegt dat ze het uit handen hebben gegeven en dat je het met het incassobureau af moet handelen, maar dat is alleen maar omdat zij ook weten dat als je het oorspronkelijke bedrag gewoon betaalt, er voor hun niet veel meer op zit dan het incassotraject beëindigen en zelf de rekening aan het incassobureau betalen.

Als je de 5 euro betaalt, doe dat dan giraal zodat je het kunt bewijzen. Je kunt er ook +- 9% rente bovenop gooien (vermelden in de omschrijving), dan hebben ze helemaal niks meer te zeuren. Je kunt het ook gewoon aan het incassobureau overmaken, grote kans dat je daarna niks meer van ze hoort

Veel succes!,
Danny
Oud 11-04-2007, 23:17
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Danny schreef op 12-04-2007 @ 00:12 :
Je kunt het ook gewoon aan het incassobureau overmaken, grote kans dat je daarna niks meer van ze hoort
Ik zou dan toch gaan voor de crediteur zelf, om twee redenen. Ten eerste is in dit geval vanuit de TS sprake van een onterecht inschakelen van een incassobureau, hen betalen zou dat enigsinds tegen lijken te spreken.
Daarnaast kost het met een beetje mazzel tijd voordat videoland de incasso terugfluit, waardoor in die tijd extra kosten worden gemaakt waar zij voor opdraaien. Doen als je je er beter door voelt.
Oud 12-04-2007, 13:57
MB
MB is offline
Ze kunnen wel zeggen dat ze een herinnering hebben gestuurd, maar dat kunnen ze toch niet bewijzen. Horen ze dan geen aangetekende brief te sturen op een gegeven moment?
Oud 12-04-2007, 14:37
wutang
wutang is offline
Zoals zoveel wordt gezegd

Gewoon 5 euro betalen en klaar

Ze zullen je nooit voor het gerecht slepen omdat ze dit zo ie zo nooit kunnen winnen. Laat staan dat het de kosten waard is. Wat betreft dat het blijft staan, lijkt me sterk. Als het veelvuldig voorkomt oke, maar niet voor een boete van 5 euro
Oud 12-04-2007, 15:27
Verwijderd
Ten eerste is er aan jou geen fatale termijn gestelt. Hetgeen betaling uberhaupt niet noodzakelijk maakt.
Ten tweede is een ophoging van 600% zo onredelijk dat elke rechter deze verwerpt.

We kunnen dus tot de conclusie komen dat je alleen die 5 euro hoeft te betalen. Neem contact op met Videoland en vraag aan hen waar je het geld kan storten. Als ze willen dat je dat bij het incassobureau doet, dan stort je daar 5 euro.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten