Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-04-2007, 19:53
Phink7
Hoi!

Voor een beschouwing Nederlans hebben wij gekozen voor het onderwerp: drop outs. Hierbij hebben wij de vraag: Drop outs, helpen of niet? Een aantal 'niet' argumenten hebben we al:

1) iedere leerling in Nederland is verplicht om naar school te gaan, waarom zouden wij die dorp outs gaan helpen?
2) Alle projecten om die “luie” scholieren te helpen kosten ontzettend veel geld
3) De drop outs hebben van school veel aandacht nodig, wat ten kosten kan gaan van de leerlingen die wél willen leren.
4) Veel drop outs kunnen geen of slecht betaald werk vinden, later willen zij dus een uitkering of in de bijstand. De mensen die wél gewoon een opleiding hebben gevolgd mogen dit dan mee gaan betalen.

Is er iemand die ons nog verder zou kunnen helpen? Ook 'wel' argumenten zijn welkom!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-04-2007, 11:49
Belgarath
Belgarath is offline
Ik snap niet zo goed wat je bedoelt met argument 1 en 4. Kun je die even uitleggen?

Argument voor: uit verschillende projecten met dropouts blijkt dat ze met goede ondersteuning uiteindelijk prima aan het werk komen (ik denk aan projecten waar drop-outs bij een supermarkt gaan werken en door dit dezelfde bedrijf opleidingen krijgen aangeboden binnen het bedrijf).
Argument voor: er is nog altijd iets als "maatschappelijke betrokkenheid". Naar mijn mening kun je dropouts niet zomaar aan hun lot overlaten.
Oud 19-04-2007, 17:56
Phink7
Dankjewel!

Met argument 1 bedoel ik: iedereen in Nederland is verplicht om naar school te gaan/een opleiding te volgen. Die drop-outs moeten normaal doen en gewoon doen zoals elke nederlandse jongere: naar school gaan dus.

Beetje zwart/wit uitgelegd, maar ik hoop dat je snapt wat ik bedoel ;-)

Argument 4: Er is een groep drop outs (5% perjaar) die later geen werk kunnen vinden, of niet lang ergens aan het werk kunnen gaan. Wanneer deze mensen de bijstand ingaan en een uitkering ontvangen draaien hier gedeeltelijk de mensen voor op die wél gewoon hebben door geleerd, een diploma hebben gehaald en fatsoenlijk werk hebben gevonden.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2007, 18:26
Verwijderd
Argument 1 vind ik niet echt een goed argument...

Argument 4 lijkt me juist een argument voor het helpen van dropouts. Door ze helpen voorkom je namelijk dat ze de bijstand ingaan en een uitkering ontvangen en dus dat anderen er voor opdraaien.

Verder:
- Kinderen/jongeren kunnen de gevolgen van keuzes nog niet altijd overzien.
- Schooluitval heeft over het algemeen een onderliggende oorzaak. Door te stoppen met school stapelen de problemen zich op. (Begin probleem (oorzaak) - stoppen met school - te veel vrije tijd - wellicht crimineel gedrag om die tijd te vullen - geen opleiding, dus geen werk - geen werk, dus geen geld - geen geld kan wellicht ook weer voor crimineel gedrag zorgen, enz. enz. enz.) Door snel in te grijpen wanneer problemen duidelijk worden (en dat kan dus zijn wanneer iemand uitvalt), kan vaak een hoop voorkomen worden.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2007, 22:37
Belgarath
Belgarath is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 19-04-2007 @ 19:26 :

Argument 4 lijkt me juist een argument voor het helpen van dropouts. Door ze helpen voorkom je namelijk dat ze de bijstand ingaan en een uitkering ontvangen en dus dat anderen er voor opdraaien.
My thoughts
Oud 24-04-2007, 15:01
Al Murphy
Al Murphy is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 19-04-2007 @ 19:26 :

Volgens mij moet je dat argument anders begrijpen.

Volgens arg. 4 zorgt het feit dat drop-outs niet geholpen wordt voor een zodanig afschrikeffect dat potentiele dropouts niet outdroppen maar toch naar school gaan.
Reageren

Regels voor berichten