Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Centraal eindexamen / Archief 2003-2015 / Eindexamens 2007 / VWO

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-04-2007, 12:59
Lotte
Lotte is offline
En, zijn er nog mensen die erover nadenken bij een studentenvereniging te gaan? Om maar even een oud onderwerp op te halen. En zo ja, hoe denk je dat je ontgroening en je eerste jaar eruit zal gaan zien? Heb je dat ervoor over om tijdens je studententijd het altijd gezellig te hebben?

(Ik vind het niet leuk om topics te starten maar ik was er te benieuwd naar en er was helaas nog geen topic over geopend , ik weet overigens niet of hij zo goed staat)
Advertentie
Oud 22-04-2007, 13:22
Verwijderd
Ik ga naar Enschede, en daar heb je een aantal studentenverenigingen en ik heb eigenlijk niet een idee dat k daar bij pas. Waarschijnlijk ga ik mezelf aansluiten bij een studentensportvereniging (schermen) en bij mijn studievereniging iets actiefs doen. Maar ik weet het niet, ik wacht de ik af.
Oud 22-04-2007, 14:38
Balance
Balance is offline
Je hebt bij lang niet alle verenigingen een ontgroening he? Alleen bij de corporale verenigingen.
Oud 22-04-2007, 14:52
ArtemisQ
ArtemisQ is offline
Ik wil misschien bij een studentenroeivereniging maar dat weet ik nog niet zeker
Oud 22-04-2007, 16:23
rensd
rensd is offline
Ik zit er wel over te denken en ik hoor van vrienden die studeren dat het ook wel aan te raden is, maar ik zie het nog wel.

In de introweek ga je ze allemaal langs en dan kijk ik wel of ik er een leuk vind. Als er niks voor mij bij zit, dan niet.
Oud 24-04-2007, 15:11
xliselottex
xliselottex is offline
Citaat:
Balance schreef op 22-04-2007 @ 15:38 :
Je hebt bij lang niet alle verenigingen een ontgroening he? Alleen bij de corporale verenigingen.
Het klopt dat je niet bij alle verenigingen een ontgroening hebt, maar niet dat je alleen bij corpora ontgroening hebt. Er zijn wel degelijk niet-corporale verenigingen met ontgroening. Soms wordt de ontgroening kennismakingstijd of introductie genoemd, maar dat zegt lang niet altijd iets over hoe zwaar ie is!

Citaat:
ArtemisQ schreef op 22-04-2007 @ 15:52 :
Ik wil misschien bij een studentenroeivereniging maar dat weet ik nog niet zeker
Zeker aan te raden! Waar ga je studeren? Roeien is gaaf! Student zijn is gaaf! Samen is dus ideaal
Oud 24-04-2007, 15:13
xliselottex
xliselottex is offline
Oh, en lid worden van een vereniging is heus geen garantie voor een leuke studententijd. Net zoals niet lid worden geen garantie is voor een rottijd. Bij je studie en/of sport leer je vaak ook genoeg leuke mensen kennen!
Oud 24-04-2007, 15:42
niekjuh
niekjuh is offline
Ik zit er wel aan te denken om bij een studievereniging te gaan. Deze verenigingen regelen bijvoorbeeld dat je goedkoper aan boeken/studiematerialen kunt komen en organiseren excursies die aansluiten bij de studie.

Om me alleen maar lam te zuipen (nee ik weet dat dit niet bij alle studentenverenigingen zo is, maar het is ook niet bepaald zeldzaam!), daar heb ik geen vereniging voor nodig.
Oud 24-04-2007, 16:18
Lotte
Lotte is offline
Ik wil zelf persoonlijk niet bij een studentenvereniging omdat ik er eigenlijk alleen maar foute dingen over hoor. Bijvoorbeeld de vriendin van mijn broer die bij Vindicat voortdurend werd afgekafferd en telkens bier moest halen voor de oudere leden. Zelfs na de ontgroening. Zelfs van de niet-corporale dingen hoor ik over ontgroeningen, als je maar genoeg doorvraagt. Ik vind het eigenlijk iets weg hebben van de film 'das experiment', machtsverschillen zorgen nou eenmaal voor machtsmisbruik en dat kan heel ver gaan. Wanneer je bier voor andere mensen 'moet' halen, vind ik dat te ver gaan. Ik laat me niet zomaar vernederen alleen maar omdat ik profijt wil maken van een elitaire club.

Ik bedoel, wil je wel bij een club horen waarin mensen zitten die alleen maar lid worden omdat hun ouders dat willen uit traditie. Een club waarbij je in je latere carriere voordeel bij zou hebben, als dat zo zou zijn dan zijn die studentenverenigingen al helemaal fout bezig. Dat heet een glazen plafond in stand houden

Maar een gezelschapsvereniging vind ik nog wel het overwegen waard. Jammer dat ik bij nader inzien toch niet zo goed in roeien ben.
Oud 24-04-2007, 19:41
ArtemisQ
ArtemisQ is offline
Citaat:
xliselottex schreef op 24-04-2007 @ 16:11 :
(..)

Zeker aan te raden! Waar ga je studeren? Roeien is gaaf! Student zijn is gaaf! Samen is dus ideaal [/B]
Ik ga naar Utrecht en zit te denken om bij Orca te gaan. (Die andere vereniging is zo'n corps.. blugh )
Oud 25-04-2007, 09:43
xliselottex
xliselottex is offline
Citaat:
ArtemisQ schreef op 24-04-2007 @ 20:41 :
Ik ga naar Utrecht en zit te denken om bij Orca te gaan. (Die andere vereniging is zo'n corps.. blugh )
Haha, mee eens

Citaat:
Lotte schreef op 24-04-2007 @ 17:18 :

Jammer dat ik bij nader inzien toch niet zo goed in roeien ben.
Kun je worden Verder ben ik het roerend met je eens! Ik wilde eerst ook alleen bij studievereniging en sportvereniging (wel actief worden dan), maar omdat ik al heel lang heel graag wilde roeien is het toch ook min of meer een studentenvereniging geworden ipv een 'gewone' sportvereniging..
Oud 27-04-2007, 15:14
Verwijderd
Ik ben alleen lid van de studievereniging...ik woon niet in de stad waar ik studeer, dan is een sportvereniging lastig (bovendien ben ik al lid van een 'gewone' vereniging) en een studentenvereniging ook, maar dat ik daar geen lid van ben is meer dat het me niet trekt.
Oud 06-05-2007, 09:36
Mema
Mema is offline
Ik ga wel bij een studentenvereniging, denk een onafhankelijk dispuut (ga naar maastricht, daar stikt het ervan) en dat is omdat het me trekt en omdat ik zie hoeveel plezier mijn broer erin heeft. Verder maakt een paar maanden a-tijd/ontgroening/introductie je niet kapot

Ik zal trouwens ook wel bij een studievereniging gaan maar dat is inderdaad enkel voor de goedkopere boeken
Oud 07-05-2007, 12:05
Little Sister
Little Sister is offline
Ik ga naar Enschede en ik wil zeker weten bij een studentenvereniging. Stiekem houd ik wel van dat corporale, maar aan de andere kant hoor ik er veel slechte dingen over. Ontgroening doet me niet zoveel denk ik. Ik moet kiezen tussen Taste of Audentis. Audentis is de meest corporale (alleen heet het daar senaat), maar lijkt me stiekem wel leuk. En taste is wat ehmm makkelijker (geloof ik, na 1 open dag heb ik dit idee)
Oud 19-05-2007, 12:08
Bonga
Bonga is offline
Citaat:
niekjuh schreef op 24-04-2007 @ 16:42 :
Om me alleen maar lam te zuipen (nee ik weet dat dit niet bij alle studentenverenigingen zo is, maar het is ook niet bepaald zeldzaam!), daar heb ik geen vereniging voor nodig.
is vaak wel goedkoper bij studentenverenigingen

Citaat:
Lotte schreef op 24-04-2007 @ 17:18 :
Ik wil zelf persoonlijk niet bij een studentenvereniging omdat ik er eigenlijk alleen maar foute dingen over hoor. Bijvoorbeeld de vriendin van mijn broer die bij Vindicat voortdurend werd afgekafferd en telkens bier moest halen voor de oudere leden. Zelfs na de ontgroening. Zelfs van de niet-corporale dingen hoor ik over ontgroeningen, als je maar genoeg doorvraagt. Ik vind het eigenlijk iets weg hebben van de film 'das experiment', machtsverschillen zorgen nou eenmaal voor machtsmisbruik en dat kan heel ver gaan. Wanneer je bier voor andere mensen 'moet' halen, vind ik dat te ver gaan. Ik laat me niet zomaar vernederen alleen maar omdat ik profijt wil maken van een elitaire club.
je moet zowieso niet lid worden van een of andere corporale k*tvereniging omdat het mogelijk goed is voor je toekomstige carriere..
Oud 19-05-2007, 12:13
Milll
Milll is offline
Ik ga naar Rotterdam, en ben al een paar keer bij de rvsv (meisjes corps) geweest en vond het daar wel erg gezellig. In de introductieweek ga ik even kijken of het dat ook echt is
Oud 20-05-2007, 17:48
Lotte
Lotte is offline
Citaat:
shoebuddy schreef op 19-05-2007 @ 13:08 :
is vaak wel goedkoper bij studentenverenigingen
Bij het jongerencentrum waar ik vrijwilligerswerk doe is het bier ook zelfs voor niet-vrijwilligers erg goedkoop (1,50 euro) en daar krijg ik vaak zelfs gratis bier omdat iedereen altijd bier in me propt Daarnaast kan ik ook nog eens aan goedkope drank komen bij de kroeg waar mijn broer werkt. Dus je hebt geen corps nodig om aan goedkope drank te komen hoor.
Oud 20-05-2007, 19:58
Bonga
Bonga is offline
Citaat:
Lotte schreef op 20-05-2007 @ 18:48 :
Bij het jongerencentrum waar ik vrijwilligerswerk doe is het bier ook zelfs voor niet-vrijwilligers erg goedkoop (1,50 euro) en daar krijg ik vaak zelfs gratis bier omdat iedereen altijd bier in me propt Daarnaast kan ik ook nog eens aan goedkope drank komen bij de kroeg waar mijn broer werkt. Dus je hebt geen corps nodig om aan goedkope drank te komen hoor.
een studentenvereniging hier in wageningen (ceres) schijnt op ledenavonden bier voor minder dan een euro te tappen..
maar je hoeft idd niet persé lid van een studentenvereniging te worden om goedkoop te drinken..
Oud 25-05-2007, 22:20
Lethe
Lethe is offline
Jonge gaat het jullie echt alleen maar om zuipen
Oud 25-05-2007, 22:22
Lotte
Lotte is offline
Citaat:
AllureV schreef op 25-05-2007 @ 23:20 :
Jonge gaat het jullie echt alleen maar om zuipen
Uiteraard Ik heb zelf overigens al een maand niet meer echt gedronken volgens mij
Oud 26-05-2007, 09:52
Milll
Milll is offline
ja man das lachen na die examens dan ben je lekker meteen aangeschoten
Oud 26-05-2007, 13:19
Dzjun
Dzjun is offline
Ik ben lid van een corporale vereniging en het bevalt me prima..
Niet alleen omdat het bier maar 80 cent kost en ook niet alleen omdat ik veel mensen leer kennen maar vooral omdat het supergezellig is. En die vooroordelen altijd... Ga er eerst eens een keertje kijken voordat je je mening klaar hebt
Oud 26-05-2007, 14:02
Guusv
Guusv is offline
Ok, hier even een algemene reactie op alle berichten hierboven. Ik studeer en zit op kamers in Delft en ben lid van het DSC (Delfts Studenten Corps). Het hoofddoel van deze vereniging en de rede dat ik erbij ben gegaan is het aangenamer maken van de zoiezo al geweldige studententijd. Sinds ik lid ben heb ik serieus honderden mensen leren kennen, met ongeveer 50 man bevriend geraakt en heb er een hechte groep van 9 a 10 jongens aan over gehouden. Daarnaast zijn er zoveel dingen te doen via de vereniging; sporten, commissies doen enz.
De 'ontgroening', de kennismakingstijd dus valt echt heel erg mee en er gaan gewoon teveel verhalen rond die niet waar zijn. Er zijn ook wel kloppende verhalen, zeker, maar geloof me vaak hebben deze personen het er dan wel naar gemaakt en zijn ze erg overdreven. Ik heb vorig jaar ook het internet afgezocht naar dat soort verhalen, uiteindelijk heeft het mijn kmt een stuk makkelijker gemaakt omdat het na het lezen van die verhalen eigenlijk heel weinig voorstelt.
Ten slotte wil ik iedereen aanraden om aan de introductieweek mee te doen en overal gaat kijken heeft mij ook goed gedaan.
Oud 26-05-2007, 14:18
Frankrijk
Frankrijk is offline
Gaan nu alle leden van studentenverenigingen zichzelf verdedigen? Als ik naar foto's kijk op internet van studentenverenigingen vind ik het allemaal maar ordinair gedoe hoor. En ook altijd die feesten waarvan de foto's erover doen vermoeden dat je je zo gestoord mogelijk moet gedragen. Nee dank je, zeg ik dan. Ik ga studeren om dingen te leren en niet om elke week een of ander feest te hebben.
Oud 28-05-2007, 16:37
Guusv
Guusv is offline
ja natuurlijk, aangezien er allerlei crap staat over studentenverenigingen en met name het corps. Ik vraag me af over wat voor soort foto's jij het hebt, maar laat de link maar eens zien.
Studentenverenigingen zijn ook wel gezelligheidsverenigingen, als jij liever in je eentje op je kamer zit is dat prima, maar ga niet iets afzeiken waar je niks over weet
Advertentie
Oud 28-05-2007, 17:11
Dzjun
Dzjun is offline
Citaat:
Guusv schreef op 28-05-2007 @ 17:37 :
ja natuurlijk, aangezien er allerlei crap staat over studentenverenigingen en met name het corps. Ik vraag me af over wat voor soort foto's jij het hebt, maar laat de link maar eens zien.
Studentenverenigingen zijn ook wel gezelligheidsverenigingen, als jij liever in je eentje op je kamer zit is dat prima, maar ga niet iets afzeiken waar je niks over weet
helemaal mee eens!
Oud 28-05-2007, 17:45
Lotte
Lotte is offline
Citaat:
Guusv schreef op 28-05-2007 @ 17:37 :
Ik ken nu eigenlijk al iets van 50 kennissen maar of ik daarom nou zo gelukkiger ben dan eenzame mensen? Cliche: je hebt toch geen vereniging met ontgroening nodig om gezelligheid te hebben. Gezelligheid moet je niet forceren, het is gezellig of het is niet gezellig. Ik zit overigens niet alleen in mijn kamer aangezien ik nog thuis woon en als ik zou willen zou ik met een stuk of 6 vrienden een huis gaan huren om daar samen te gaan wonen maar ik heb geen zin in een lame rijtjeshuis.

Daarnaast heb ik elk weekend wel een feest waar ik heen kan gaan, soms moet ik zelfs kiezen uit meerdere

Oh, en het zal vast enorm gezellig zijn op zo'n feest, dat betwijfel ik niet. Maar waarom zou je daarvoor moeite moeten doen als je het ook gewoon kan hebben zonder vereniging met ontgroening en belachelijke tradities? Is het dan niet gewoon eergevoel en stoerdoenerij?

Laatst gewijzigd op 28-05-2007 om 17:47.
Oud 28-05-2007, 19:57
Verwijderd
Er zijn genoeg topics over studentenverenigingen, maar op algemene schoolzaken (wat vroeger school en studie was).

Het gaat bij studentenverenigingen vaak niet eens om feesten: het zijn de doordeweekse baravonden die het mooist zijn. Elk jaar worden en blijven er weer duizenden studenten lid van een studentenvereniging en hebben er een geweldige tijd. Sommige zijn zwaar dichtgetikt en zitten er 4 dagen in de week, anderen komen er slechts 2 keer per maand. Loop de introweek, kijk of het je bevalt. Zoja, probeer het. Wat heb je te verliezen?
Oud 28-05-2007, 20:09
sara vd dool
sara vd dool is offline
Hey,
Er zijn ook genoeg goede studentenverenigingen. Als ik dat van nichten en neven hoor het kan ook heel gezellig zijn en dat je het fijn met elkaar heb.
Gr sara
Oud 29-05-2007, 16:36
betadine
betadine is offline
Ik heb dit ook al een keer gezegd op een ander forum:

"Het maakt trouwens niet eens zozeer uit of je bij een studentenvereniging gaat of niet of welke vereniging. Het beste is gewoon om in de introductieweek overal te gaan kijken en dan uit te vinden welke mensen en welke vereniging het beste bij je past.

Voor studenten die naar groningen gaan. Kijk eens op studentenverenigingen.com, dat is de site van alle studentenverenigingen in Groningen. Ik ben zelf lid van Unitas SG (www.unitassg.nl), dus daar moet je natuurlijk ook zeker even kijken!"

en als ik lees wat FuSe hier zegt dan sluit ik me daar ook bij aan.

Ik zit bij een vereniging zonder ontgroening en daar heb ik bewust voor gekozen. Het is niet zo dat ik bang was voor een ontgroening oid, maar het sprak me gewoon minder aan.

Een ander soort vereniging is ook super om lid te worden, maar ik moet wel zeggen dat ik merk dat de insteek toch anders is. Als jij bij een studievereniging gaat, dan blijft toch het hoofddoel je studie en dingen daaromheen. Het mooie van een studentenvereniging is gewoon dat je een besloten groep bent en als je naar jouw kroeg gaat je daar bent om een mooie tijd te hebben. Daarnaast kan je natuurlijk altijd serieuze dingen doen bij een studentenvereniging (wat ook hartstikke leuk is om te doen), maar dat is niet het hoofddoel van zo'n vereniging.
Oud 29-05-2007, 16:44
Bakbord
Bakbord is offline
ontgroening is voor sukkels. Die mensen wil ik niet eens leren kennen, want dan ga ik mij er alleen maar aan irriteren.

vind studenten die alleen maar zuipen en niks zinnigs lullen dan over hun studie en bier...idioten of bitches....Gezelligheid kan ook zonder bier. ach..bier is wel lekker...maar je versier er geen lekkere meid mee. Ach, dat heb ik dan.

Als ik dat ga doen, ga ik wel naar unitas.
Oud 29-05-2007, 16:46
Lotte
Lotte is offline
Ach. Ieder zijn ding
Oud 04-06-2007, 13:28
Senza '05
Senza '05 is offline
Klopt, ieder zijn ding.
Ik ga met betadine mee, je moet in je introweek, in Groningen is dat bijvoorbeeld de Keiweek, gewoon overal langsgaan en kijken wat jou het meest aanspreekt.

Sommige mensen zullen zich op hun plaats voelen bij het corps en sommigen zoeken een vereniging waar gelijkwaardigheid hoog in het vaandel staat.

Zelf ben ik ook lid bij studentenvereniging Unitas SG.
In eerste instantie had ik er nooit over nagedacht om lid te worden omdat ik al uit Groningen kwam en genoeg mensen kende alleen toen ik daar in de keiweek kwam was het zo ontzettend gezellig dat ik het toch gedaan heb.
Ik heb er geen moment spijt van gehad!
Ik heb er ontzettend veel nieuwe vrienden bij gekregen, heb een ontzettend leuke club en dispuut.
Bovendien doe ik daarnaast nog een aantal commissies zodat je buiten club en dispuut om ook erg betrokken bent bij de vereniging.

Zijn hier mensen die er over nadenken om lid te worden bij een vereniging?
Zo ja, wat spreekt je dan aan?
Oud 04-06-2007, 14:14
Verwijderd
Ik wil denk ik lid worden van Carolus Magnus Nijmegen.
En misschien lid van een meisjesdispuut.

En natuurlijk de studievereniging Geiten Wollen Soc ;x.
Voor de goedkope boeken.
Oud 05-06-2007, 18:10
superjasje
superjasje is offline
Hallo,

ik ben dit jaar ook (in m'n eerste jaar) lid geworden van Unitas in Groningen, en ik ben héél blij dat ik dat gedaan heb!

Mijn ouders en al mijn vriendinnetjes wonen rondom Arnhem, dus ik wilde graag veel mensen leren kennen toen ik in Groningen ging studeren. Dat kan ook heel goed via een sportvereniging of natuurlijk gewoon via je studie, maar een studentenvereniging geeft wel iets speciaals aan je studententijd vind ik.

Unitas is een vereniging zonder ontgroening, er zijn een aantal verplichte introductie-activiteiten, maar die zijn maar 2 weken lang en maar 2 avonden in de week. Echt prima te combineren met je studie! Ik heb bij Unitas inmiddels een jaarclub en dispuut (ook geen ontgroening!), en die meiden zijn echt mn matties

Wat ik zo ontzettend leuk vind aan Unitas, is dat iedereen er de kans heeft om heel actief te zijn. Het wordt heel erg aangemoedigd om een commissie te doen, en daar leer je veel van (staat goed op je CV!). Ja er wordt gedronken op een studentenvereniging (biertje 90ct, jaja!), maar er worden daarnaast ook veel leuke activiteiten georganiseerd, en je kan helemaal zelf bepalen hoeveel je drinkt en hoe actief je wordt in het organiseren van dingen binnen de vereniging.

Heb je nog vragen over studentenverenigingen (Unitas SG in het bijzonder ), Groningen als studentenstad, op kamers gaan, vraag het mij gerust!
Oud 06-06-2007, 14:37
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
FuSe schreef op 28-05-2007 @ 20:57 :
Elk jaar worden en blijven er weer duizenden studenten lid van een studentenvereniging en hebben er een geweldige tijd. Sommige zijn zwaar dichtgetikt en zitten er 4 dagen in de week, anderen komen er slechts 2 keer per maand. Loop de introweek, kijk of het je bevalt. Zoja, probeer het. Wat heb je te verliezen?
Sluit ik me helemaal bij aan Gewoon proberen en eens rondkijken of er iets is waarvan je denkt is een overweging waard en als je twijfelt is mijn advies gewoon proberen, stoppen kan altijd. Ik twijfelde verschrikkelijk, te meer omdat ik eigenlijk bijna nooit drink, dat ontrgoenen imo vrij idioot is (dus zit bij een verenging die dat niet doen), mijn studie is belangrijk, je op andere manieren ook mensen leert kennen etc, maar ik heb er tot nu toe geen seconde spijt van gehad dat ik het gedaan heb.

Ook zit ik bij de studievereniging omdat je korting krijgt op je boeken. Verder vind ik het totaal niet boeiend (ben in 3 jaar 1 keer mee geweest met een activiteit), maar dat verschilt weer van persoon tot persoon tot vereniging.
Oud 22-07-2007, 21:11
PV
PV is offline
Wegblijven
Advertentie

Regels voor berichten