Ik heb ook een oppaskindje waar het niet altijd goed mee gaat. Hij is snel afgeleid, huilt snel, is heel erg in zichzelf gekeert, kan zich niet concentreren op school, vergt heel veel aandacht en kan slecht met emoties omgaan (hij houdt ze niet in controle maar gooit met dingen of gaat slaan).. Ik heb ook met de andere kindjes en hun ouders een hele hechte band en vertelde eerst ook altijd heel voorzichtig wat C. had gedaan op een avond.
Na een tijdje maakte ik me toch wel zorgen om hem en dat heb ik tegen ze verteld. Ik zei dat ik me af en toe zorgen maakte omdat hij soms zo heftig kon reageren en omdat hij snel is afgeleid als we bijvoorbeeld een boekje lazen. Zijn ouders vertelden toen dat ook de school dit al een paar keer aan ze had gemeld en dat ze van plan waren met hem naar een kinderpsycholoog te gaan voor een pscychologisch testonderzoek. Uiteindelijk hebben ze dat gedaan, hoe moeilijk ze het ook vonden, maar ze zijn ook blij dat kun kindje nu de hulp kan krijgen die hij nodig heeft.
Ik voelde het als nodig zijnde om het tegen ze te vertellen, al is het alleen maar om na te gaan of hij zich vaker zo gedroeg. Zij vatten dat heel goed op, ook omdat ze het al van meerdere kanten hadden gehoord. Maar dan nog blijft natuurlijk dat niet iedereen dat wil horen over zijn/haar kinderen. Maar als ik jou was, zou ik het wel tegen ze zeggen, misschien niet zozeer dat je bang bent dat hij een ziekte heeft, maar gewoon dat je je toch wel zorgen maakt om hem en ziet dat het niet goed gaat met hem. Dan kun je altijd voorzichtig beginnen door te vragen hoe hij het op school doet en als dat niet zo goed gaat, misschien door te vragen of ze hem daarbij helpen of niet?