Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-05-2007, 21:09
Verwijderd
Zo, maar weer wat nieuwsgierigheid proberen te bevredigen. Ik heb nogal vaak dat er nogal veel knakt in mij - meestal mijn rug, van onder tot boven, en schouders, maar ook mijn duimen, polsen, nek en af en toe zelfs kaken. Mijn duimen deden het zo ongeveer altijd al, maar sinds een paar jaar doet de rest het dus ook. Ik kan het trouwens niet op commando, het moet eraan zitten te komen.

Ik heb wel eens gehoord dat er dan lucht tussen mijn gewrichten zit, maar is dat inderdaad de oorzaak? En kan het kwaad? Mijn moeder denkt van wel, vriendlief denkt van niet. Het doet nooit pijn - integendeel, het voelt juist beter nadat het geknakt heeft. Maar om eerlijk te zijn is mijn rug wel een beetje gammel (niets mee gebeurd, maar ik krijg sneller dan anderen zere schouders van krom zitten of slechte stoelen e.d.) en heb ik wel RSI-achtige verschijnselen in polsen en handen. Duuuus.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2007, 21:52
vosje16
vosje16 is offline
Heb ik ook in mijn kniën. Verder nooit echt last van gehad, dus 'k zou niet weten of het kwaad kan... Ik kan er ook niets tegen doen: Als het er zit aan te komen, zal het uiteindelijk ook wel knakken.
Met citaat reageren
Oud 02-05-2007, 00:03
Vidar
Vidar is offline
ik heb er ook last van en er werd mij altijd verteld dat knakken reuma veroorzaakt of zoiets maar wat ik hoor van mensen die er verstand van hebben is dat het helemaal niks uitmaakt, maar cker weten doe ik het nie...

ik ga et navragen
Oud 02-05-2007, 06:22
Zyndel
Zyndel is offline
Ik zou zeggen: zoek 's een chiropractor op! Die zijn experts op het gebied van ruggen en knakken. Mijn rug is al zooo vaak gekraakt door de chiropractor, en ik ga me er alleen maar beter door voelen. Je krijgt daar echt geen reuma van ofzo hoor

Wat mijn chiropractor tegen mij zei over wanneer je nek (let wel: nek) uit zichzelf begint te kraken, is dat dat een teken is van dat je rug op een andere plaats helemaal vast is gaan zitten door bijvoorbeeld een slechte houding, stress of RSI.

Een chiropractor zet door middel van kraken de wervels van je wervelkolom weer in de goede positie en daardoor pijn en gespannenheid verholpen worden.
Oud 02-05-2007, 07:58
Roos
Roos is offline
Ik zou ook even naar zo'n chiropractor/manueel therapeut gaan. Daar heb je tegenwoordig geen doorverwijzing van de huisarts meer voor nodig.
Hij kan kijken wat er mis is, eventueel het probleem "eruit kraken", en (niet onbelangrijk) hij kan je oefeningen meegeven om je spieren te verstevigen.

Overigens denk ik niet dat knakken slecht voor je gewrichten is. Maar het feit dat je 'moet' knakken, kan wel aangeven dat er ergens een probleem zit.
(dit is mijn gedachte hoor, ik weet niet of dit medisch bewezen is )
Oud 02-05-2007, 09:16
Kingofthemall
Kingofthemall is offline
Citaat:
Morgan schreef op 01-05-2007 @ 22:09 :
Zo, maar weer wat nieuwsgierigheid proberen te bevredigen. Ik heb nogal vaak dat er nogal veel knakt in mij - meestal mijn rug, van onder tot boven, en schouders (...) slechte stoelen e.d.) en heb ik wel RSI-achtige verschijnselen in polsen en handen. Duuuus.
Mijn vriendin heeft het ook, ze kan echt heel pijnlijk-lijkende geluiden maken als ze iets doet met haar schouders. Toen ik het de eerste keer hoorde schrok ik er echt van, zo fout klonk het. Bij haar is het ook zo dat het beter voelt als ze het 'geknakt' heeft, ze voelt dat het 'vast' zit voordat ze het knakt.
Ik heb het ook maar dan in mijn vingers, dat hebben wel meer mensen want ik zie het heel veel mensen doen de laatste tijd. Bij mij voelt het ook alsof t niet lekker zit. Het nadeel vind ik wel dat het een soort verslaving is, ik merk dat ik het steeds vaker doe en ik vraag me ook af of het goed is eigenlijk.

Mijn vriendin is naar de dokter geweest voor aar rugknak, en die zei dat het geen kwaad kon en dat het er gewoon was, punt uit. Omdat ze het niet vertrouwde is ze naar een andere dokter geweest en die zei hetelfde dus mijn vriendin knakt er nu lustig op los
Oud 02-05-2007, 13:33
Verwijderd
Citaat:
Roos schreef op 02-05-2007 @ 08:58 :
Ik zou ook even naar zo'n chiropractor/manueel therapeut gaan. Daar heb je tegenwoordig geen doorverwijzing van de huisarts meer voor nodig.
Hij kan kijken wat er mis is, eventueel het probleem "eruit kraken", en (niet onbelangrijk) hij kan je oefeningen meegeven om je spieren te verstevigen.

Overigens denk ik niet dat knakken slecht voor je gewrichten is. Maar het feit dat je 'moet' knakken, kan wel aangeven dat er ergens een probleem zit.
(dit is mijn gedachte hoor, ik weet niet of dit medisch bewezen is )
Chiropractors kosten geld. Ik hoopte eigenlijk dat iemand stellig kon beweren of het goed of slecht was. Maar dan kan ik misschien beter langs de huisarts gaan, of zou die dat ook niet weten? De dokter wordt namelijk wél vergoed

Ik móet niet knakken, trouwens (behalve mijn duimen af en toe, die kunnen echt een beetje vast zitten). Het gebeurt gewoon regelmatig en ik voel het aankomen, maar ik zou het ook niet kunnen doen. Ik rol gewoon met mijn schouders of krom mijn rug om de spieren los te gooien en dan knakt het vanzelf.

En spieren verstevigen... hmm, ik klim toch vrij veel, dus mijn rug- en schouderspieren zijn vrij sterk. Kan verkeerd gebruik ook zulke resultaten opleveren?
Met citaat reageren
Oud 02-05-2007, 15:11
Antubis
Antubis is offline
Ik denk dat het eraan ligt hoe je knakt. Ik heb het syndroom van verne, waardoor je kraakbeen niet op de juiste plek zit en daardoor gaat ontsteken. Ik heb dit vooral in mijn knie, en die schiet steeds op slot. Dus moet ik hem uit knakken. Of het per direct slecht is weet ik niet, maar ik heb altijd zoiets van; het kan niet goed zijn omdat het zo vreemd en eng klinkt.
Oud 04-05-2007, 07:54
Verwijderd
Reuma krijg je er sowieso niet van, dat is een auto-immuunziekte die dan wel op je gewrichten gericht is maar die niet ontstaat door een probleem in je gewrichten. Artrose alleen als je het compulsief gaat doen omdat je dan het gewricht overbelast, niet als je gewoon knakt bij normale bewegingen.
Maar hoe het komt weet ik ook niet.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2007, 13:12
Monica_90
Monica_90 is offline
zolang het geen zeer doet als je gewrichten knakken.. is er niks aan de hand.. en hoef je je ook geen zorgen te maken..
als het echter zeer gaat doen moet je inderdaad even langs de fysio,manueel,of chiropractor..
Met citaat reageren
Oud 04-05-2007, 13:29
jet
jet is offline
hm ik heb het ook, maar bij mijn vingers heb ik dat ik het ongeveer elke minuut wel 'moet' knakken (het gebeurt gewoon als ik beweeg, dus nu ik typ bijvoorbeeld ook) is dat dan wel slecht?
Oud 04-05-2007, 15:23
Ymir
Ymir is offline
Probeer eens gewrichten uit de kom te halen

Klinkt als raar advies, maar het kan zijn dat je hetzelfde hebt als ik; hypermobiliteit.

Elk gewricht in mijn lichaam knakt en kraakt wat af, ik kan het ook op commando (Alleen niet te vaak, na een tijdje is het "op") en alles kan dus ook uit de kom. Vraag het eens na bij je huisarts anders, die van mij deed een heel simpel testje om erachter te komen wat er aan de hand was: Hij pakte m'n arm en draaide 'em m'n rug op, tot voorbij het punt dat hoort te kunnen ;p
Toen was al snel de reactie "Ah, je hebt hypermobiliteit!"
Met citaat reageren
Oud 04-05-2007, 17:57
Verwijderd
Citaat:
Ymir schreef op 04-05-2007 @ 16:23 :
Probeer eens gewrichten uit de kom te halen

Klinkt als raar advies, maar het kan zijn dat je hetzelfde hebt als ik; hypermobiliteit.

Elk gewricht in mijn lichaam knakt en kraakt wat af, ik kan het ook op commando (Alleen niet te vaak, na een tijdje is het "op") en alles kan dus ook uit de kom. Vraag het eens na bij je huisarts anders, die van mij deed een heel simpel testje om erachter te komen wat er aan de hand was: Hij pakte m'n arm en draaide 'em m'n rug op, tot voorbij het punt dat hoort te kunnen ;p
Toen was al snel de reactie "Ah, je hebt hypermobiliteit!"
Als mijn arm op m'n rug gedraaid wordt, roep ik al vrij snel heel hard au En de spagaat kan ik ook nog steeds niet. Dus dat is het denk ik niet.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2007, 20:00
Barones
Barones is offline
ik heb het ook wel eens bij mijn polsen. Als ik bijv mijn handen een tijdje onder mijn benen heb gehad zitten mijn polsen ook 'vast' en dan moet het echt knakken anders doet het pijn. maar ik weet niet of het slecht is.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2007, 20:15
Verwijderd
Heb ik ook, ik zie het probleem niet zo?
Met citaat reageren
Oud 04-05-2007, 20:57
Verwijderd
Citaat:
Sovreze schreef op 04-05-2007 @ 21:15 :
Heb ik ook, ik zie het probleem niet zo?
Geen probleem als het geen kwaad kan, maar er zijn dus mensen die zeggen dat het wél slecht is (of een symptoom bij iets slechts ). En dan zou ik misschien inderdaad eens moeten gaan kijken of ik er niet iets aan kan doen.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2007, 22:33
Poepkind
Poepkind is offline
express je gewrichten knakken is niet goed, is ooit een keertje een zijspoortje geweest tijdens de les. Het had iets te maken met het vocht wat in je gewricht zit ofzo. Naja je kan ook zelf wel bedenken datje gewrichten daar van kunnen slijten. Maar af en toe is niet erg ofzo, maar sommige mensen gaan het dus express en vaak doen. Die kunnen last krijgen van irritatie en ontsteking.
Oud 04-05-2007, 22:51
vedetje
vedetje is offline
mijn rechterknie kraakt altijd als ik vanuit zit-positie recht ga staan, niet zo leuk...
Volgens mij heeft het iets met een val erop te maken van 2 jaar geleden, er voor had ik dat probleem namelijk niet.
Soms doet het ook wel eens pijn, als het niet kan kraken. Persoonlijk denk ik dat het niet zo gezond is.

Een vriend van me die heeft dat met beide knieeën maar daarnaast heeft ie ook redelijk vaak las van een pijnlijke knie als ie te lang gesport heeft.
Ik denk dat er een verband is
Oud 04-05-2007, 23:44
Ymir
Ymir is offline
Citaat:
Morgan schreef op 04-05-2007 @ 18:57 :
Als mijn arm op m'n rug gedraaid wordt, roep ik al vrij snel heel hard au En de spagaat kan ik ook nog steeds niet. Dus dat is het denk ik niet.
Spagaat kan ik ook niet, ik ben een stijve hark ;p

Het doet ook wel pijn als iets uit de kom schiet en ik kan ook geen dingen als een spagaat. Als het op lenigheid aankomt lukt het niet. Maar dat gedoe met je arm speelt in op het gewricht.

Achja, hoe minder mensen dit hebben hoe specialer ik ben
Met citaat reageren
Oud 05-05-2007, 10:46
Konijn
Konijn is offline
Ik knak altijd met mn kaken. Ik kan dit niet tegenhouden, en eten met andere mensen in stilte vermijd ik dus, omdat je mij overal bovenuit hoort knakken.
Ook mijn knieen knakken altijd als ik er doorzak. Even als mijn vingers en tenen, die altijd knakken als ik ze buig. Andere lichaamsdelen zoals nek, elleboog, enkels etc knakken af en toe.

Ik heb me er eigenlijk nooit druk om gemaakt, omdat het altijd gebeurt. Ik doe het niet expres, dus ga er ook niet vanuit dat er iets door geforceerd wordt ofzo.
Oud 13-05-2007, 16:33
remy476
remy476 is offline
Ik knak ook..en maak me niet echt zorgen
Oud 14-05-2007, 10:19
Verwijderd
bij mij knakt bijna alles. En tjah de meningen blijven verdeeld. De een roept dat het niet slecht is, de ander schrik zichzelf t apelazerus.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2007, 11:47
Verwijderd
Ik ga sowieso wel even langs de dokter binnenkort, want ik heb volgens mij wel echt te vaak last van mijn rug voor iemand van 22. Als hij het weet, zal ik het antwoord hier even doorgeven
Met citaat reageren
Oud 14-05-2007, 14:12
Verwijderd
Het knakken op zich is niet slecht, meestal gaat het om co2 belletjes (zoals je zelf al zei) die het geluid veroorzaken. Het probleem is echter dat je iedere keer het gewricht laat doorschieten en je kans hebt dat twee botstukken langs elkaar gaan. Wanneer hierbij (dit kan ook al bij één keer knakken) een beschadiging van het kraakbeen ontstaat, kan het lichaam dit proberen te herstellen. Dit herstellen gaat in sommige gevallen niet goed en je krijgt botwoekering (het kraakbeen 'herstelt' te ver door). Hierdoor krijg je dus wel een probleem.

Ik doe het zelf overigens ook al een jaar of tien met mijn vingers, rug en nek (en overige gewrichten gaan spontaan). Ik heb geprobeerd het te laten maar dan dacht ik er veel te veel aan dus ik beperk het maar kan het niet echt laten. Het voelt beter nadat ik het gedaan heb.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten