Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-05-2007, 19:18
Ceespop
Ceespop is offline
Ik heb in december een elektrische gitaar gekocht, een complete startersset, een phoenix stratocaster, een 15 wat freedom versterker, een riem, 3 x plectrum, en een tas voor de gitaar(€170,-). Ik ben gister begonnen met lessen, en de leraar kwam erachter dat de hals overdreven naar achterloopt,(wat vaker voorkomt bij de goedkope startersets). Als ik hem op de allerbovenste fret indruk en de snaren daarvan aansla, komt er geen geluid uit. Ik wil dan terug naar de winkel om verhaal te halen en mijn geld terug te krijgen als het mogelijk is. maar ik weet niet of dit onder de garantie valt, of dat ze daar zeggen dat het het risico is. Want ik neem aan dat de winkel ( in dit geval de kijkshop ) deugdelijke producten moeten verkopen.

Groeten jos.

Laatst gewijzigd op 04-05-2007 om 19:21.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-05-2007, 19:28
Poepkind
Poepkind is offline
Een product moet altijd goed zijn, waar je het ook koopt. Als het binnen 3 maanden is, moeten ze er altijd wat aan doen. Als het later is wordt het wel wat lastiger, want dan moet je gaan bewijzen dat het product niet deugdelijk is omdat het nu als stuk is. Maar was die gitaar al krom toen je hem kocht, of is dat later pas gebeurt?
Oud 04-05-2007, 19:30
Ceespop
Ceespop is offline
was al krom, maar ik merkte het niet op, want ik was toen nog een gitaarn00b ><. maar hoe dan ook, het klopt niet..
Oud 04-05-2007, 20:34
pyres
pyres is offline
bij een aankoop mag de aankoper (jij dus in dit geval) tot een half jaar na aankoop zich beroepen op het feit dat het product niet werkend/niet voldoende werkend/makementen etc is. Op grond daarvan zou de aankoper de koop ongedaan kunnen maken.
Oud 05-05-2007, 06:55
Verwijderd
Je kunt er ook wel wat aan doen hoor, zelf. Maar het is handiger om naar de winkel terug te gaan.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2007, 07:45
Verwijderd
Ik zie dat een aantal mensen hier wijst op de garantietermijn van 6 maanden. De vraag is nog maar in hoeverre dit van toepassing is. Volgens de leraar is het namelijk gebruikelijk bij goedkope gitaars. Bovendien had de aankoper zich dan maar moeten verdiepen in hoe het zit met goedkope gitaars. Aangezien het product wel deugelijk is (het getoont geen gebreken die het niet zou moeten vertonen, het niet werken in een bepaalde combinatie 'hoort' zo) zie ik eigenlijk geen reden waarom de verkoper garantie zou moeten geven.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2007, 08:09
Verwijderd
Dat 'aanlopen' van de snaren hoort echt niet hoor, dat dat vaker voorkomt bij goedkopere gitaren is tot daar aan toe, maar het is niet zo dat het zo hoort en ik denk dus dat je best een kans hebt bij de Kijkshop.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2007, 08:17
Verwijderd
Citaat:
Krummeltje schreef op 05-05-2007 @ 09:09 :
Dat 'aanlopen' van de snaren hoort echt niet hoor, dat dat vaker voorkomt bij goedkopere gitaren is tot daar aan toe, maar het is niet zo dat het zo hoort en ik denk dus dat je best een kans hebt bij de Kijkshop.
Misschien is de gitaar alleen voor beginners. Hij loopt kennelijk alleen aan als je een of andere combinatie uitvoert, dat is dan niet mogelijk op die gitaar. Maar dat betekent niet dat de gitaar een gebrek heeft. Je kan het vergelijken met de koop van een 1 megapixel camera, daarmee kan je 's avonds ook niet fotograveren, maar dat is niet een gebrek van de camera, dat is zo omdat jij hebt gekozen voor die kwaliteit.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2007, 08:27
Verwijderd
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 05-05-2007 @ 09:17 :
Misschien is de gitaar alleen voor beginners. Hij loopt kennelijk alleen aan als je een of andere combinatie uitvoert, dat is dan niet mogelijk op die gitaar. Maar dat betekent niet dat de gitaar een gebrek heeft. Je kan het vergelijken met de koop van een 1 megapixel camera, daarmee kan je 's avonds ook niet fotograveren, maar dat is niet een gebrek van de camera, dat is zo omdat jij hebt gekozen voor die kwaliteit.
Zo werkt het niet, LL. Het is niet zo dat erop staat 'op deze gitaar kan je geen Cmin7# een octaaf hoger spelen, want het is een beginnersgitaar'. Dat hoort wel gewoon te kunnen, net zoals je met een camera foto's moet kunnen maken. Bovendien, met een 1MP camera kun je 's avonds wel foto's maken, het ziet er alleen niet uit
Met citaat reageren
Oud 05-05-2007, 08:52
Verwijderd
Citaat:
Krummeltje schreef op 05-05-2007 @ 09:27 :
Zo werkt het niet, LL. Het is niet zo dat erop staat 'op deze gitaar kan je geen Cmin7# een octaaf hoger spelen, want het is een beginnersgitaar'. Dat hoort wel gewoon te kunnen, net zoals je met een camera foto's moet kunnen maken. Bovendien, met een 1MP camera kun je 's avonds wel foto's maken, het ziet er alleen niet uit
Dat komt dus bij die gitaar op hetzelfde neer. Natuurlijk kan je de snaar wel aanslaan, maar je hoort alleen niet of een kutgeluid. Datzelfde geldt voor de camera, natuurlijk kan je gewoon een foto nemen, maar je ziet vrijwel niets of een wazige brei.
Aangezien hij het product gewoon heeft gekocht, zoals het hoort te zijn, kan je je niet beroepen op garantie, er valt immers niets te repareren.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2007, 08:56
Poepkind
Poepkind is offline
Die gitaar was dus al stuk toen je hem kocht, en als je iets koopt/besteld moet het goed zijn. Als het binnen (3 of 6 hangt af van product toch?) maanden stuk gaat is de winkelier verantwoordelijk. Maar het punt is dat die gitaar al stuk was, en als je iets koopt dat stuk is moet je binnen een redelijke termijn dat aankaarten. Je kan wel een pak badkamertegels kopen, en als je die over 3 jaar gaat gebruiken en je komt erachter dat een deel van de tegels stuk is, heb je geen kans van slagen bij de winkelier. Had je dat daarentegen 2 weken later gemeld uiteraard wel.
Ik weet niet of jouw termijn(5 maanden) redelijk is, wel val je nog binnen die 6 maanden van als het stuk gaat en binnen de garantietermijn. Je hebt dus een goede kans, maar of het 100% je recht is weet ik niet. Maar als je verhaal gaat halen bij de kijkshop doe je natuurlijk wel alsof, en vertel je alles over de wettelijke garantietermijn en deugdelijke producten enzo.
Oud 05-05-2007, 08:59
Poepkind
Poepkind is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 05-05-2007 @ 09:52 :
Dat komt dus bij die gitaar op hetzelfde neer. Natuurlijk kan je de snaar wel aanslaan, maar je hoort alleen niet of een kutgeluid.
Bij een gitaar is het de bedoeling dat er geluid uitkomt, en dat gebeurt niet. Dat het ding ws vals als hel is, is inderdaad geen gebrek. Maar uit een muziekinstrument moet geluid komen.
Oud 05-05-2007, 09:33
Verwijderd
Citaat:
Poepkind schreef op 05-05-2007 @ 09:59 :
Bij een gitaar is het de bedoeling dat er geluid uitkomt, en dat gebeurt niet. Dat het ding ws vals als hel is, is inderdaad geen gebrek. Maar uit een muziekinstrument moet geluid komen.
Dat is natuurlijk geen eis. Er zijn natuurlijk fysische constructies te bedenken dat een instrument geen geluid afgeeft ondanks dat je een trilling aanslaat. Bij normaal gebruik geeft hij geluid af, de vraag is dan, in hoeverre mag van een dergelijk goedkoop product verwacht worden dat hij in een of andere opstelling ook geluid afgeeft of dat dit buiten de ontwerpeisen van het product valt.

In je post hierboven ga je ervanuit dat de gitaar stuk is. Dit kan je helemaal niet weten, misschien is dit wel gewoon het ontwerp van die gitaar en dat bepaalde combinaties niet werken op een goedkope gitaar lijkt me niet meer dan logisch.

De TS kan het best naar de winkel gaan en vragen of hij een andere gitaar mag zien, als blijkt dat dit hetzelfde is, dan is er dus niets mis met de gitaar.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2007, 09:34
Verwijderd
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 05-05-2007 @ 10:33 :
De TS kan het best naar de winkel gaan en vragen of hij een andere gitaar mag zien, als blijkt dat dit hetzelfde is, dan is er dus niets mis met de gitaar.
Dat bedoelde ik, het zit er dik in dat andere gitaren dat niet hebben. Het is wel een gebrek.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2007, 10:02
Verwijderd
Citaat:
Krummeltje schreef op 05-05-2007 @ 10:34 :
Dat bedoelde ik, het zit er dik in dat andere gitaren dat niet hebben. Het is wel een gebrek.
Nou dat valt dus nog maar af te wachten. Als goedkope gitaren daar vaker last van hebben is, zit het mogelijk in het ontwerp en dan zullen ze het probleem allemaal hebben. Laten we niet vergeten dat het een massaproductie product is.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2007, 10:10
Verwijderd
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 05-05-2007 @ 11:02 :
Nou dat valt dus nog maar af te wachten. Als goedkope gitaren daar vaker last van hebben is, zit het mogelijk in het ontwerp en dan zullen ze het probleem allemaal hebben. Laten we niet vergeten dat het een massaproductie product is.
Het is bij goedkopere gitaren altijd een beetje een gokje of ie helemaal goed is, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze allemaal verkeerd zijn.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2007, 10:17
Verwijderd
Citaat:
Krummeltje schreef op 05-05-2007 @ 11:10 :
Het is bij goedkopere gitaren altijd een beetje een gokje of ie helemaal goed is, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze allemaal verkeerd zijn.
Uiteraard niet. Maar als we bedenken dat het productieproces wordt opgezet met als doel dat minstens 99% van de producten goed zijn, dan is m.i. de kans aannemelijker dat de ontwerper er voor heeft gekozen om de functionaliteit enigzins in te perken, laten we zeggen 90% van die van een goede gitaar en dat hij daarmee de prijs naar bv 40% van een goede gitaar kan brengen. Maar het zou natuurlijk altijd kunnen dat TS een gitaar heeft die net binnen die ene procent valt.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2007, 11:55
Ceespop
Ceespop is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 05-05-2007 @ 09:17 :
ja, maar een gitaar is een gitaar, ik heb heus de handleiding gelezen en daar staat niet in welke combinatie je wel of niet kan doen, het deugt gewoon niet.

Laatst gewijzigd op 05-05-2007 om 12:01.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2007, 12:06
Verwijderd
Citaat:
Ceespop schreef op 05-05-2007 @ 12:55 :
ja, maar een gitaar is een gitaar, ik heb heus de handleiding gelezen en daar staat niet in welke combinatie je wel of niet kan doen, het deugt gewoon niet.
Nee een gitaar is geen gitaar. Je hebt best een hoop rotzooi gekocht voor 170 euro, terwijl je ook gitaren hebt voor veelvouden daarvan.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2007, 14:20
Ceespop
Ceespop is offline
En die 'rotzooi' deugt dus niet en als je met dubbel dat geld ook rotzooi koopt, dan klo0pt het toch niet? Er moet een zuiver geluid uitkomen, anders kan ik meteen een bas kopen.
Oud 05-05-2007, 19:35
Verwijderd
Citaat:
Krummeltje schreef op 05-05-2007 @ 09:27 :
Het is niet zo dat erop staat 'op deze gitaar kan je geen Cmin7# een octaaf hoger spelen,
Volgens mij kun je op geen enkele gitaar dat akkoord spelen.

Ot: Het is een beetje dubieus. Aan de ene kant 'hoort' en gitaar natuurlijk over de gehele hals bespeelbaar te zijn, aan de andere kant zit er nu een eenmaal veel verschil tussen goedkope en dure gitaren. En dat heeft ook te maken met de speelbaarheid. Ik neig naar de conclusie dat het ding nu eenmaal als crap-product gekocht is, en dus niet als 'gebrekkig' kan worden teruggebracht.

En even terzijde, wtf bezielde je om bij de Kijkshop een gitaar te halen?! Maar goed.

Laatst gewijzigd op 05-05-2007 om 19:38.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2007, 09:04
Ceespop
Ceespop is offline
ik ga nu naar staffhorst in Utrecht
Oud 06-05-2007, 10:01
Nonaj
Nonaj is offline
Misschien heeft Orpheo nog tips voor je.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2007, 14:08
Verwijderd
Citaat:
Ceespop schreef op 06-05-2007 @ 10:04 :
ik ga nu naar staffhorst in Utrecht
Neee! Hoe krijg je het voor elkaar echt om overal de slechtste keuzes te maken?
Met citaat reageren
Oud 06-05-2007, 20:05
Verwijderd
Citaat:
MetalliCat schreef op 05-05-2007 @ 20:35 :
Volgens mij kun je op geen enkele gitaar dat akkoord spelen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-05-2007, 14:55
Ceespop
Ceespop is offline
Citaat:
MetalliCat schreef op 06-05-2007 @ 15:08 :
Neee! Hoe krijg je het voor elkaar echt om overal de slechtste keuzes te maken?
jonge, als je echt wat te vertellen komt je maar terug.
Oud 10-05-2007, 07:56
Ceespop
Ceespop is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 05-05-2007 @ 11:02 :
Denk je?
Hoe zit het dan met de duurdere gitaren?
Oud 16-05-2007, 20:53
Rotkind
Rotkind is offline
Je weet wat je te doen staat.

Ik heb de afbeeldingen maar verwijderd, misschien gaan de kindjes huilen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten