Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-05-2005, 22:53
Bluesman
Bluesman is offline
Tegen het einde van dit jaar ga ik naar New York, in the USA. Het leek me leuk om daar een Fender American Stratocaster te kopen. Ten eerste omdat mijn huidige gitaar aan zijn eind is, ten tweede voor het gevoel "ik heb een Strat in Amerika gekocht".

Okee. Ze zijn goedkoper daar dan in Nederland, maar hoe zit het met de invoerrechten? Is het te doen om hem in een koffer te stoppen en gewoon te zeggen tegen de douane dat ik hem in Nederland gekocht heb?

Als het niet zou lukken, wat zijn dan de kosten die ik kan verwachten? De gitaar kost rond de 1000 Dollar.
Oud 09-05-2005, 23:07
Verwijderd
Waarom zou je invoerrechten moeten betalen voor een gitaar? Invoerrechten zijn in feite verrekeningen die je betaalt omdat bepaalde goederen in het ene land wel met accijns belast zijn en in het andere niet. Daarom rusten invoerrechten ook altijd op goederen als tabak en alcohol. Maar je betaalt over de prijs van een gitaar natuurlijk geen accijns ofzo, dus als jij daar een Fender koopt ben je gewoon mooi goedkoop uit. Niks invoerrechten.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2005, 23:10
Bluesman
Bluesman is offline
Bij de douane vragen ze ook altijd of ik mijn camera in het land waar ik op vakantie ben heb gekocht. Als mijn pa op zakenreis is vragen ze ook altijd naar zijn laptop en beamer.

Ik had laatst via Ebay een PDA aangeschaft. Toen ik heb bezorgd kreeg kon ik nog 30 Euro invoerrechten betalen, 20% dus.
Oud 09-05-2005, 23:18
Verwijderd
Wat een bullshit is dat. Waarom zou je als Nederlander die in Amerika een artikel koopt aan de grens met Nederland het prijsverschil moeten bijbetalen, of in elk geval een heffing? Wanneer de prijs in Nederland gewoon door vraag en aanbod tot stand komt - dus niet zoals bij benzine, tabak, alcohol waar de overheid een schepje bovenop de prijs doet - dan zijn invoerrechten onzin.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2005, 23:23
Bluesman
Bluesman is offline
Ik vind het ook kloote, maar ja, wat doe je eraan.
Oud 09-05-2005, 23:25
Vice
Vice is offline
Als je het laat bezorgen en het is boven de €45,00 (dacht ik), dan moet je invoerechten betalen, maar dat geld volgens mij niet als je het daar ook in dat land gekocht hebt. Ik weet niet hoe het zit met dure dingen, maar als je van plan bent om meer te kopen is het wel aan te raden om de bonnetjes niet bij elkaar te houden.
Oud 09-05-2005, 23:37
Bluesman
Bluesman is offline
Hmmm... waar zou ik dit kunnen nakijken?

Het is wel heel aantrekkelijk. Zeker nu de Dollar vrij laag staat tov de Euro.
Oud 10-05-2005, 10:36
Verwijderd
Invoerrechten betaal je vaak over electronica en dingen die in NL met accijns zijn belast. Dus over een camera kan je best invoerrechten verwachten, over computer onderdelen ook. Maar over een gitaar denk ik niet
Met citaat reageren
Oud 10-05-2005, 14:52
Martine1986
Martine1986 is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 10-05-2005 @ 11:36 :
Invoerrechten betaal je vaak over electronica en dingen die in NL met accijns zijn belast. Dus over een camera kan je best invoerrechten verwachten, over computer onderdelen ook. Maar over een gitaar denk ik niet
Ik zat laatst een stukje van dat schiphol programma te kijken, en daar had ook een man een gitaar bij zich, was wel een accoustische (? heb geen idee hoe je het schrijft ), maar dat doet verder niet af aan het verhaal denk ik. Maar die man werd dus aangehouden door de douane en moest gaan bewijzen dat hij die gitaar idd in Nederland had gekocht (zoals hij zelf beweerde) en niet in een zuid-amerika. Als hij dat niet kon moest hij ook invoerrechten betalen, + nog een boete erbij omdat hij het niet zelf had aangegeven.

Ik weet niet wat het precies is dat je moet betalen en waarom, maar volgens mij geldt het voor meer producten dan alleen electronica en producten waar accijns over betaald moet worden.
Oud 10-05-2005, 15:08
Verwijderd
Citaat:
Martine1986 schreef op 10-05-2005 @ 15:52 :
Ik zat laatst een stukje van dat schiphol programma te kijken, en daar had ook een man een gitaar bij zich, was wel een accoustische (? heb geen idee hoe je het schrijft ), maar dat doet verder niet af aan het verhaal denk ik. Maar die man werd dus aangehouden door de douane en moest gaan bewijzen dat hij die gitaar idd in Nederland had gekocht (zoals hij zelf beweerde) en niet in een zuid-amerika. Als hij dat niet kon moest hij ook invoerrechten betalen, + nog een boete erbij omdat hij het niet zelf had aangegeven.

Ik weet niet wat het precies is dat je moet betalen en waarom, maar volgens mij geldt het voor meer producten dan alleen electronica en producten waar accijns over betaald moet worden.
Oh

Hmm... ik heb even gezocht, maar kon zo snel niets vinden; misschien kan je via de belastingdienst achterhalen hoeveel procent van het aankoopbedrag je moet betalen aan invoerrechten. Er bestaat een overzicht van, maar die kan ik dus niet vinden zo snel
Met citaat reageren
Oud 11-05-2005, 19:02
Robjee
Robjee is offline
Gitaar aangeven en aankoopbon bij de hand houden, lijkt me voldoende (zelf nog nooit gedaan dus... ) spullen onder de 150 eurie hoef je niet aan te geven, alles d'r boven wel.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2005, 16:06
Verwijderd
Lijkt mij handiger om het garantiebewijs+aankoopbon via de post te sturen en te doen of je die gitaar gewoon in Nederland hebt gekocht
Met citaat reageren
Oud 12-05-2005, 19:23
Verwijderd
Kijk alsjeblieft uit met het vliegen. Zelfs met een hardcase is het bagageruim gevaarlijk.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2005, 05:37
Auntie M
Auntie M is offline
Citaat:
Alex schreef op 12-05-2005 @ 17:06 :
Lijkt mij handiger om het garantiebewijs+aankoopbon via de post te sturen en te doen of je die gitaar gewoon in Nederland hebt gekocht
Ja en op de aankoopbon staat een adres in New York

Citaat:
Persoonlijke bagage
Persoonlijke bagage kunt u altijd vrij in- en uitvoeren. De Douane kan u wél vragen om aan te tonen dat bepaalde artikelen, zoals foto- en videocamera's, sieraden, laptops en muziekinstrumenten, ook al in uw bezit waren bij vertrek. Het is dan verstandig het aankoop- of garantiebewijs bij u te hebben. U kunt ook voordat u op reis gaat, bij de Douane vragen om een douaneverklaring voor deze artikelen. Daarvoor moet u wel het aankoop- of garantiebewijs laten zien.
@ ts: ik zou voor dat je gaat de douanetelefoon bellen om te vragen op hoeveel invoerrechten je straks moet rekenen. Je hoeft ze niets op de mouw te spelden over de waarde want ze hebben boekenvol met foto's e.d. waarin ze dit soort spul kunnen opzoeken.
Reageren

Regels voor berichten