Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-05-2007, 20:10
fruitvliegje
fruitvliegje is offline
Rilatine wordt gegeven aan ADHD-patiënten. Ze worden er rustiger van, zijn minder snel afgeleid en kunnen zich goed concentreren.

Nu hoor ik dat het ook gebruikt wordt door sommige studenten, die zeggen dat het ook werkt als je geen ADHD hebt (dus minder snel afgeleid en beter kunnen concentreren)

Ik weet dat je het enkel op voorschrift kunt krijgen, maar ik vroeg me af: heeft het nu ook effect op niet-ADHD'ers of niet?
Met citaat reageren
Oud 22-05-2007, 20:13
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Bedoel je geen Ritalin? Ik dacht dat het op niet-ADHD'ers juist een tegengesteld effect heeft en dat je er dus juist druk van wordt.
Oud 22-05-2007, 20:55
Thee Muts
Thee Muts is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 22-05-2007 @ 21:13 :
Bedoel je geen Ritalin? Ik dacht dat het op niet-ADHD'ers juist een tegengesteld effect heeft en dat je er dus juist druk van wordt.
Yep, dat heb ik ook vaker gehoord. Ervaring (zelf en omgeving) heb ik daar echter niet mee. Maar weet bijna zeker dat het bij niet AD(H)D mensen een tegengestelde werking zou kunnen geven.

Beter kun je dus kijken naar andere middeltjes die een betere concentratie geven, want die zijn er best. Ziijn ook al wel wat topics over geweest.
Oud 23-05-2007, 07:55
Roos
Roos is offline
Ja daar heb ik een MTV True Life serie over gezien. Het scheen wel te werken, maar het had onwijs veel bijwerkingen. Het is echt geen prettig spul om 'zomaar' te nemen tijdens het studeren.

Ik zou zeggen: zorg dat je goed eet&drinkt, zorg voor een prettige leeromgeving, en dan kan je de concentratie ook wel uit jezelf halen
Oud 23-05-2007, 09:06
ekki
ekki is offline
Citaat:
Het kinderzoethoudmiddel Ritalin is in opkomst als drug. Bij kinderen die lijden aan de aandachtsstoornis ADHD werkt Ritalin als kalmerend middel. Maar Ritalin kan ook werken als oppeppend middel, vergelijkbaar met amfetamine en cocaïne. De werking van het medicijn is afhankelijk van de gebruiker en de dosis.
Bron: nrc.nl

Citaat:
Ritalin lijkt chemisch gezien heel erg op amfetamine en op bepaalde drugs, zoals cocaïne. Door het middel in te nemen, kun je je beter concentreren en word je rustiger. Dit lijkt vreemd, omdat amfetamines normaal juist een oppeppende werking hebben (denk aan bijv. XTC). Ritalin pept echter juist het centrum in je hersenen op dat voor stoppen en remming verantwoordelijk is. Daardoor word je dus rustig van een oppeppend middel. Bij normale mensen is het niet nodig dit centrum, dat diep in je hersenen ligt, te stimuleren. ADHD’ers hebben echter een kleiner stopcentrum, dat dus pas met wat extra stimulatie voldoende activiteit bereikt. Je probeert dus met een activerend medicijn het ondermatig functioneren naar een normaal niveau op te krikken. Heel slim eigenlijk. Als mensen met een normaal stopcentrum dit middel nemen, kunnen er hele andere dingen gebeuren. Immers, zij functioneerden al normaal en worden nog eens extra geprikkeld. Zeker bij flink hoge doseringen is dan het concentratie-effect weg en kan de gebruiker zich opgefokt gaan voelen.
Bron: Thinkquest (ja, ik weet het, niet zo'n 'betrouwbare' bron, maar dit is ook wat ik er van weet, alleen kan ik het niet zo mooi omschrijven).

En tenslotte dit:
Citaat:
Ritalin is a drug. It is classified (FDA) in the same group of hazardous addictive drugs as cocaine, methadone and barbiturates.
Bron: (iets amerikaans, kan ik ook de betrouwbaarheid niet van checken, maar is ook wat ik er over weet)
Ik zou het dus maar niet zomaar nemen .
Oud 23-05-2007, 09:17
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 22-05-2007 @ 21:13 :
Rilatine is de belgische merknaam van Ritalin

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ritalin
Oud 23-05-2007, 19:40
MieX
MieX is offline
Je kunt Ritalin (Rilatine) beter niet nemen als je geen ADHD hebt. Mensen met ADHD hebben namelijk afwijkingen in hun hersenen die gecompenseerd worden door methylfenidaat (de werkzame stof in Ritalin), als je als gezond persoon methylfenidaat neemt ontregel je de boel dus weer. Niet echt iets waar je blij mee bent dus
Oud 25-05-2007, 19:33
fruitvliegje
fruitvliegje is offline
Ok, ik heb er vanmiddag eentje genomen (ik wou gewoon eens testen wat het effect was, dit is niet voor herhaling vatbaar want ik had er trouwens ook maar één)

resultaat: in slaap gevallen op mijn cursussen (het was 14u)

hmm
Met citaat reageren
Oud 25-05-2007, 20:19
Snukkie
Snukkie is offline
mijn broer gebruikte het vanwege adhd. Had hij op een schoolreis, waar ik ook mee was, aan vrienden gegeven, die gasten bleven juist de hele nacht wakker en tripte helemaal dus de werking lijkt mij verschillend.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2007, 21:13
Verwijderd
Citaat:
fruitvliegje schreef op 25-05-2007 @ 20:33 :
Ok, ik heb er vanmiddag eentje genomen (ik wou gewoon eens testen wat het effect was, dit is niet voor herhaling vatbaar want ik had er trouwens ook maar één)

resultaat: in slaap gevallen op mijn cursussen (het was 14u)

hmm
Echt heel slim om zomaar medicijnen te slikken die je niet voorgeschreven krijgt.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2007, 21:43
Poepkind
Poepkind is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 25-05-2007 @ 22:13 :
Echt heel slim om zomaar medicijnen te slikken die je niet voorgeschreven krijgt.
ach, er kan niet zoveel ergs gebeuren. Het medicijn is uitgebreid getest, dus dood ga je er niet aan. De bijwerkingen zullen ook niet blijvend zijn van 1 pil. drugs nemen is natuurlijk niet wenselijk, maar voor de rest?
Oud 25-05-2007, 21:47
Verwijderd
Citaat:
Poepkind schreef op 25-05-2007 @ 22:43 :
ach, er kan niet zoveel ergs gebeuren. Het medicijn is uitgebreid getest, dus dood ga je er niet aan. De bijwerkingen zullen ook niet blijvend zijn van 1 pil. drugs nemen is natuurlijk niet wenselijk, maar voor de rest?
Je weet nooit hoe je erop gaat reageren, natuurlijk gaat 't wel weer over, maar zomaar experimenteren is gewoon echt niet slim.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2007, 21:53
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik weet ook niet of je na een pil al kan zeggen wat het resultaat is. Soms moet je iets een bepaalde tijd slikken voor je een bepaald niveau van de stof in je bloed hebt voor het wat gaat doen.
Oud 25-05-2007, 22:02
Poepkind
Poepkind is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 25-05-2007 @ 22:47 :
Je weet nooit hoe je erop gaat reageren, natuurlijk gaat 't wel weer over, maar zomaar experimenteren is gewoon echt niet slim.
het kind heeft er info over opgezocht op inet he. je kan moeilijk verwachten dat ze drugs gaat gebruiken met bhv de arts
Oud 26-05-2007, 01:57
Mephisto
Mephisto is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 25-05-2007 @ 22:13 :
Medicijnen zijn net drugs; bestudeer de werking en gebruik het verstandig en er is niks aan de hand. Heb zelf veel ritalin geslikt op Lowlands vorig jaar om de energie te vinden om mn dronken hoofd ergens heen te kunnen slepen.
Oud 26-05-2007, 11:28
Verwijderd
Want drugs slikken is wél slim, natuurlijk, dat was ik even vergeten
Met citaat reageren
Oud 26-05-2007, 14:18
fruitvliegje
fruitvliegje is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 26-05-2007 @ 12:28 :
Want drugs slikken is wél slim, natuurlijk, dat was ik even vergeten
Dat is natuurlijk ieder zijn keuze. Zelf ben ik ook tegen drugs hoor, en ik ben het er mee eens dat experimenteren tijdens de examens in de hoop dat het een gunstig effect heeft, niet slim is.
Maar ik zit nog niet in de examens en was nieuwsgierig. Ik wist dat het me ofwel slaperig/rustig, ofwel geconcentreerd, ofwel energiek ging maken (ofwel helemaal geen effect). Niets gevaarlijks aan dus, pas wanneer je het gaat verbrokkelen en opsnuiven heeft het een drugseffect.

Nieuwsgierigheid gedempt, dus hier stopt het dan ook. (en dat had ik ook gezegd wanneer het mij heel geconcentreerd had gemaakt)

Maar je hebt natuurlijk het recht om het niet slim te vinden
Met citaat reageren
Oud 28-05-2007, 15:27
belli
belli is offline
ritalin wordt wel vermalen en gesnoven en is dan een uitgaan-drug. oftewel: je wordt er druk van en krijgt meer energie.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten