Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-05-2007, 12:56
N00se
N00se is offline
Hey,

Ik heb hier nog een hoop VHS banden liggen die ik wil opnemen naar dvd. Nu het probleem is dat ik niet weet hoe ik de recorder aan kan sluiten op mijn laptop ...

Die recorder heeft gewoon een scart uitgang, en op mijn laptop heb ik keuze uit usb of firewire als ingang.

Hoe kan ik dit nu het beste aansluiten ?
(Is er eventueel ook speciale software nodig om dan deze input te kunnen bekijken ?)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-05-2007, 13:20
TheTruth
TheTruth is offline
Je moet een scartverloop hebben naar composiet, en dan van composiet een verloopje naar s-video, als er tenminste een s-video ingang op de laptop zit.
Oud 27-05-2007, 14:20
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Oh ja, nee dat werkt goed, twee verloopjes.
In het gekke geval dat er een svideo ingang op die computer zou zitten (fat chance) zou je het signaal direct van de scart plug moeten halen. Daar zit ook svideo op, mits de videorecorder het uitpoept. Een verloopje naar svideo zou dan een convertor moeten zijn. Indien het niet op de plug zit kan je wel een verloopje kopen, maar dan staat aan het einde van de kabel er alsnog geen signaal op.

Verder heb je een A/D converter nodig. Iets dat het analoge signaal van de videorecorder uitpoept in een digitaal formaat. Sommige camcorders kunnen misschien dit wel doen, composiet/svideo in -> firewire uit.
Of doe het met een DVD recorder, nog simpeler. Heb je ook geen moeilijke software nodig.

Zijn het originele banden die je hebt liggen van redelijk bekende dingen? Gewoon downloaden die hap. Je hebt het origineel toch al, en dan heb je 't meteen in iets betere kwaliteit met minder gedoe.
Oud 27-05-2007, 14:28
N00se
N00se is offline
Downloaden gaat mss wel als ik het vindt, maar dan nog is het 4 gig per dvd, en aangezien telenet maar 10 gig toestaat per maand, is dat niet echt een optie. Anders ben ik maanden bezig. (En nee ik ga der niet voor bijbetalen, das te zot).

Idd, er is geen normale s-video aansluiting.
Wel is er zo'n 7 pins s-video aanwezig. Zoals dit:

Bij mij is het logotje wel iets anders, er staat een pijl bij vanuit het tv'tje naar buiten ...

Ben ik hier misschien iets mee ?
Dus stel nu dat ik het naar usb of firewire doe, dan heb ik zowizo een A/D convertor nodig ? Heb je misschien wat meer info hier over ?
Met citaat reageren
Oud 28-05-2007, 12:15
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
N00se schreef op 27-05-2007 @ 15:28 :
Idd, er is geen normale s-video aansluiting.
Wel is er zo'n 7 pins s-video aanwezig. Zoals dit:
[afbeelding]
Bij mij is het logotje wel iets anders, er staat een pijl bij vanuit het tv'tje naar buiten
Als dat op je computer zit is dat je TV out gevalletje. Kan je een svideo kabel gewoon in prikken, of een verloopstukje naar composiet (daarom ook die twee extra pinnetjes). Hiermee kan je dus eventueel op een tv hetzelfde beeld toveren als op je computer. Heb je dus geen flikker aan.

Citaat:
Dus stel nu dat ik het naar usb of firewire doe, dan heb ik zowizo een A/D convertor nodig ? Heb je misschien wat meer info hier over ?
videorecorder -> A/D converter -> computer -> software

Een a/d converter zit bijvoorbeeld in een mini DV loopwerk. Die kunnen een analoog signaal aan het en via firewire uitpoepen. Alleen zijn die nogal duur. De goedkoopste oplossing in dit geval blijft de A/D converter uit een dvd recorder gebruiken. Als je zo'n ding kan lenen ofzo.

En anders moet je naar zoiets gaan kijken:
http://www.novatech.co.uk/novatech/s...?hau-lm600&P=1

Probleem is dat die dingen vaak alleen video in zwart wit ondersteunen (en stilstaande beelden in kleur). En dat je misschien alleen de software van de fabrikant kan gebruiken (wat vaak troep is). YMMV!
Oud 30-05-2007, 13:33
J-roenn
J-roenn is offline
of je videorecorder via een USB tvkaart aansluiten op de coax, heb je de opnamesoftware er nog bij ook

club 3d maakt wel leuke dingetjes wat dat betreft, google eens op zaptv.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2007, 09:37
phoxetis
phoxetis is offline
Citaat:
J-roenn schreef op 30-05-2007 @ 14:33 :
of je videorecorder via een USB tvkaart aansluiten op de coax, heb je de opnamesoftware er nog bij ook
jeuj, RF-quality met waanzinnig mono-geluid
Oud 03-06-2007, 11:17
hookee
hookee is offline
Citaat:
Downloaden gaat mss wel als ik het vindt, maar dan nog is het 4 gig per dvd, en aangezien telenet maar 10 gig toestaat per maand, is dat niet echt een optie. Anders ben ik maanden bezig. (En nee ik ga der niet voor bijbetalen, das te zot).
4 Gig als je het op volle DVD kwaliteit wil hebben ja, 700 MB als je als *.avi (divx) binnenhaalt op bijna dezelfde kwaliteit. Van VHS->PC hoogstens mpeg-1 (320x240) en waarschijnlijk ook nog eens in mono en reclameblokken. Minder werk VHS-banden opnemen en bewerken? Ik betwijfel het ten zeerste.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2007, 17:15
phoxetis
phoxetis is offline
Als je VHS naar DVD wilt zetten, kun je het beste aansluiten op een DV-camera van je buurman ofzo, dat capturen in DV, daarna met TMPGEnc ofzoiets op 352x576 coderen. Zoveel temportele ruisonderdrukking (dus inter-frame en geen intra-frame ruisonderdrukking!) gebruiken dat het beeld op zo'n 5 tot 6 MBit/s blokvrij is.

de volle 720x576 resolutie is onzin, een VHS haalt de 250 beeldlijnen eigenlijk al niet eens, dus 352x576 is een goede resolutie.

352x288 is een slecht idee, daarmee gooi je een veld weg !!

tenslotte kun je de onderste stoorlijnen (de head-crossover) wegwerken door bij 'crop video' te kiezen om de onderste 8 lijnen ofzo zwart te maken. Die stoorlijnen en ruis is alleen maar bandbreedteverspilling ;-)

lees je eens lekker hier in en trek er een week voor uit:
http://www.doom9.org/capture.htm

VHS kan er, mits goed gecaptured en goed gecodeerd, nog bijzonder mooi uit komen zien in het digitale domein!!

Laatst gewijzigd op 03-06-2007 om 17:20.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten