Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-11-2005, 16:23
Balance
Balance is offline
Sinds een paar dagen hebben we digitale televisie van Casema. Dit houdt in dat we naast het digitale signaal ook nog analoog tv kunnen kijken.

Voor de digitale televisie hebben we een kastje gekocht. Daarnaast hebben we nog de volgende apparaten:

- Videorecorder
- Dvd speler
- Canal + ontvanger

Nu zijn we nogal in de knoop geraakt met hoe we dit alles kunnen aansluiten op de tv.

Op dit moment hebben we het casemakastje met een scartkabel aangesloten op de tv en zit de videorecorder met een scartkabel verbonden aan het casemakastje.
Verder loopt er een coax kabel naar het casemakastje en loopt er een kabel met een splitter (?) naar de tv. De andere kant van de splitter loopt naar boven zodat de andere tv's in huis ook kabel hebben.

De dvd en canal+ hebben we nog niet aan weten te sluiten.

Wat werkt wel:
- Digitale televisie
- Analoge televisie
- Digitaal opnemen
- Video afspelen

Wat werkt niet:
- Analoog opnemen
- Dvd kijken
- Canal + kijken

Nu dus de vraag: ziet iemand een mogelijkheid met hoe we alles aan kunnen sluiten.

Eventueel nog extra informatie:
- Op het casemakastje is geen scartuitgang meer over; enkel iets waar 'loop' bij staat.
- Op de video is nog 1 scart uitgang vrij + een aantal plekken voor 'stekkertjes'.
- Op de tv zijn nog 3 scart uitgangen vrij + een aantal plekken voor 'stekkertjes'

*geen idee hoe die 'stekkertjes' heten. hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel.

Ik heb nog even geprobeerd een overzichtje te maken, aangezien het misschien een onduidelijk verhaal is:
Oud 13-11-2005, 18:05
Balance
Balance is offline
Ik was zo slim om bij het bekijken van de kabeltjes eentje d'r uit te trekken

De splitter zit namelijk op de 'loop' ingang van het casemakastje. Vanaf daar loopt de ene kant naar de tv en de andere kant naar boven. Zo hoort het.
Oud 13-11-2005, 19:32
ILUsion
ILUsion is offline
Als ik me niet vergis moet je op die loop-aansluiting een coax-kabel hangen die je doorverbindt naar de videorecorder en die kan je weer doorverbinden naar je tv.

Je dvd-speler en C+-ontvanger kun je direct op je tv aansluiten.

Ik weet niet hoe het zit met beveiliging op C+ (DVD normaalgezien wel), maar stel dat er geen MacroVision-beveiliging op zit, kun je eventueel ook de C+-ontvangen op de vrije scart hangen van je VCR. Zo zou je kunnen opnemen van C+ (voorwaarde is dus dat er geen Macrovision op het C+-signaal zit).
Oud 13-11-2005, 19:47
Balance
Balance is offline
Citaat:
ILUsion schreef op 13-11-2005 @ 20:32 :
Als ik me niet vergis moet je op die loop-aansluiting een coax-kabel hangen die je doorverbindt naar de videorecorder en die kan je weer doorverbinden naar je tv.
Maar hoe zou dat dan in z'n werk gaan?

De situatie nu:

De coaxkabel zit in het casemakastje. Op die 'loop'-uitgang zit nu de splitter. De kabels die uit die splitter komen gaan naar de tv en naar de tv's boven.

Dus hoe kan ik nu ook nog een kabel doorverbinden naar de videorecorder? Betekent dat, dat ik die coax uit de tv moet halen en in de video moet stoppen? En met wat voor 'n kabel moet ik hem dan van de videorecorder naar de tv verbinden?
Oud 13-11-2005, 22:07
Verwijderd
Citaat:
Balance schreef op 13-11-2005 @ 20:47 :
Maar hoe zou dat dan in z'n werk gaan?

De situatie nu:

De coaxkabel zit in het casemakastje. Op die 'loop'-uitgang zit nu de splitter. De kabels die uit die splitter komen gaan naar de tv en naar de tv's boven.

Dus hoe kan ik nu ook nog een kabel doorverbinden naar de videorecorder? Betekent dat, dat ik die coax uit de tv moet halen en in de video moet stoppen? En met wat voor 'n kabel moet ik hem dan van de videorecorder naar de tv verbinden?
Je kan coax en scart kabels splitten, dmv een splitter.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2005, 22:19
Balance
Balance is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 13-11-2005 @ 23:07 :
Je kan coax en scart kabels splitten, dmv een splitter.
maar die heb ik niet meer over dus. Die wordt al gebruikt.

en volgens de site van casema moet je met dat kastje dus gewoon analoog op kunnen nemen.. Ik neem aan dat dat dan is zonder splitter; lijkt me raar als ze er vanuit gaan dat je die hebt.
D'r staat alleen niet bij hóe het dan moet.

Dus zie jij misschien een oplossing, zonder dat ik nog een extra splitter hoef te kopen?
Oud 13-11-2005, 22:27
ILUsion
ILUsion is offline
Volgens mij is een splitter 1 coax naar 2 coax-kabels hoor...
Dit is het soort splitter waar ik het over heb:

Dat zijn passieve splitters om tv-signale over meerdere tv's te verdelen.

Maar je het kan handig zijn een coax-kabel naar VCR en dan nog een coax naar je tv. Als je geen coax naar je vcr trekt, zal je volgens mij niets kunnen opnemen van analoge televisie en als je geen coax vcr-tv trekt, bestaat de kans dat je op je tv geen analoge tv ontvangt (wel als je bijvoorbeeld op AVx (je VCR die ook met scart aangesloten is) en dan op je VCR gaat zappen, maar echt handig zal dat niet zijn.

Normaalgezien moet je zo coax-kabels hebben lopen, denk ik:
muur > casema (loop) > C+(loop) > vcr (loop) > tv met de splitter gewoon achter de muur en voor casema (is het handigste, meest eenvoudige).

De splitter kan je zowat overal zetten, het is gewoon afwegen of je op de andere tv's ook C+/Casema/VCR wilt hebben. Je andere tv's zullen ontvangen tot het apparaat waar de splitter achter staat. Let er wel op dat je op je andere tv's niet kan zappen op C+ of Casema: het blijft één videosignaal voor alle tv's; de extra tv's zullen dus hetzelfde digitale kanaal/canal + kanaal ontvangen als waar je met de eerste tv naar kijkt.

Van scart heb je volgens mij het volgende nodig:
casema > tv
vcr > tv (niet per sé nodig als je al coax hebt, maar de beeldkwaliteit over scart is wel beter)
dvd > tv
C+ > tv
en eventueel ook casema > vcr

Dat lijkt me de meest handige oplossing.

Met één scartkabel minder kun je ook toekomen, maar dat gaat ten koste van je gebruiksgemak:
casema > vcr
vcr > tv
dvd > tv
Omdat de casema in dat geval op je vcr hangt, moet je om digitale tv te kijken op je tv naar AVx zappen (voor je vcr) en op je video moet je naar AVy (voor de casema) zappen. Echt handig is dat niet, maar wel een mogelijkheid als je scart-kabels te kort hebt.

edit: je Canal+ vergeten... Ik heb thuis geen C+, dus ik weet niet of daar iets van loop op voorzien is, maar volgens mij zal dat wel zo zijn...

Laatst gewijzigd op 13-11-2005 om 22:35.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2005, 23:23
Balance
Balance is offline
Super, ik heb het meteen uitgeprobeerd en het werkte!!!

Ik heb hem nu alsvolgt:

splitter gaat in de coax uit de muur.
Een van de coax die daaruit komt gaat naar boven, de ander gaat in het casema kastje.

Vanaf de casema kast loopt een scart en een coax naar de vcr. En daarnaast nog een scart naar de tv.

Vanaf de vcr loopt vervolgens nog een coax en een scart naar de tv.

En nu werkt het opnemen dus helemaal!!

De scartkabels waren nu op, dus de dvd en canal+ hebben we nog niet aangesloten, maar die zijn ook het onbelangrijkst. We baalden zo dat we niet analoog op konden nemen en dat is nu dus voorbij.

Onwijs bedankt!
Oud 14-11-2005, 22:49
CrazY G
CrazY G is offline
je hebt tog ook zo een speciale kastje waar je alles op aan kan sluiten, weet alleen de naam niet, moet je gewoon vragen in elektro zaak.
Oud 15-11-2005, 12:24
paco
paco is offline
das inderdaad beter voor je kwaliteit.
Nu heb je zo veel verschillende soorten kabels dat je echt op alle apparaten een andere kwaliteit in- en output hebt...
Oud 15-11-2005, 16:37
ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
paco schreef op 15-11-2005 @ 13:24 :
das inderdaad beter voor je kwaliteit.
Nu heb je zo veel verschillende soorten kabels dat je echt op alle apparaten een andere kwaliteit in- en output hebt...
Daar volg ik de redenering niet van, eerlijk gezegd.

Over het algemeen gebruik je het best scart omdat die zowat alle signalen kan doorsturen. Dus het maakt niet uit of het VHS, S-VHS, Component progressief of interlaced is: het kan in principe allemaal over scart. De reden dat een vcr/c+/digitale tuner best zowel met coax als met scart aangesloten kunnen worden is vooral dat je de coax toch moet hebben voor het analoog signaal. De scart wordt gebruikt om in hogere kwaliteit alles door te kunnen sturen zónder langs de tuner van je vcr/tv te moeten passeren. Want als je die tuner moet passeren, gaat er sowieso kwaliteit verloren omdat je moet zitten finetunen op je frequenties. Daarom dus zo veel mogelijk scart tussen alle apparaten, ook al kan het misschien wel via coax alleen.

En wat betreeft de andere kwaliteit I/O bij de apparaten: is het niet de bedoeling om bij elk apparaat een zo hoog mogelijke kwaliteit naar buiten te hebben? Als je de kwaliteit overal gelijk wilt trekken, moet je sowieso naar de laagste kwaliteit overstappen (wat mij betreft dus coax, omdat je daar met de tuner tussen zit). Dat lijkt me dus niet zo'n ideale situatie omdat je juist niet de volledige kwaliteit (capaciteit) haalt uit je apparaten...

Citaat:
CrazY G schreef op 14-11-2005 @ 23:49 :
je hebt tog ook zo een speciale kastje waar je alles op aan kan sluiten, weet alleen de naam niet, moet je gewoon vragen in elektro zaak.
Bedoel je een soort scart-hub, zoals hieronder?

Dat is inderdaad een mogelijkheid lijkt me, maar op het eerste gezicht zijn er overal genoeg scart-ingangen. De tv heeft er 4, de vcr heeft er ook twee en de andere hebben elk hun scart-uitgang in gebruik. Het analoog signaal zal wel eerst door C+,Casema,VCR passeren voordat het in de tv komt, maar dat zou niet zo'n probleem mogen leveren, denk ik. Dus in principe is er geen scart-hub nodig.
Oud 16-11-2005, 11:48
kitesurfertje
kitesurfertje is offline
hoe sluit je dan je computer aan op de tv ?
Met citaat reageren
Oud 16-11-2005, 13:19
ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
kitesurfertje schreef op 16-11-2005 @ 12:48 :
hoe sluit je dan je computer aan op de tv ?
Dat past beter in een apart topic, maar toch maar even wat uitleg:
dat hangt af van zowel je tv als van je computer.

Wat belangrijk is aan je tv: juiste aansluitingen. Ik ga ze hier van meer naar minder kwaliteit opnoemen:
DVI (digitaal/analoge monitoraansluiting, verschillende types van mogelijk, dat weet ik; maar de precieze specificaties van elk type ken ik niet. Mocht dit het geval zijn, kan je best de handleidingen van je tv raadplegen)

D-SUB (VGA) (gewone analoge monitoraansluiting)

RGB: gewoon analoge signalen maar goed opgesplitst zodat er veel kwaliteit in het beeld kan zitten (dit kan in vershillende aansluitingen: tot 5 BNC of 3 RCA (die RCA's zijn normaalgezien rood, blauw en groen van kleur en staan bij elkaar!) )

S-VHS (een DIN-aansluiting, die analoge signalen kan doorsturen; van kwaliteit valt het zeer goed mee)

VHS/composiet (1 gele RCA-stekker; heeft de minste kwaliteit maar valt op zich ook best goed mee)

Er zijn nog mogelijkheden, maar dit zijn de meest courante (op nieuwe digitale tv's zijn de eerste drie mogelijk aanwezig, de laatste is op zowat alle tv's aanwezig (en daarvoor zijn ook scart-tussenstukjes verkrijgbaar, bij een Playstation/XBox/... krijg je die bijvoorbeeld bij, maar ze zijn natuurlijk ook los te koop).

Zo, dat grotendeels over de tv. Op je computer moet je een overeenkomende aansluiting hebben. Dat betekent dus dat je niet met om het even welke computer en grafische kaart kunt op tv weergeven: van die onboard-kaartjes kunnen het volgens mij niet. De meeste echte videokaarten (en niet alleen die dingen van 500 euro maar ook de alledaagse kaartjes die in de moderne computer normaal wel zitten). Als je games kunt spelen, kun je hoogstwaarschijnlijk ook wel een tv aansturen.

Op een notebook zit meestal een uitgebreide S-VHS-aansluiting. Daarin kun je gewoon een S-VHS-kabel aansluiten; maar normaalgezien krijg je ook een verloopstukje naar composiet bij de notebook bij. Eventueel valt dat ook nog wel te kopen in computerwinkels/elektronicawinkels.

In Windows moet je bij je beeldscherminstellingen alles wel kunnen instellen. Als je een oudere nVidia-kaart hebt die geen ondersteuning heeft voor DualView, kun je best eens zoeken naar TV Tool: daarmee kun je ervoor zorgen dat je computer zowel op je tv als op je gewone scherm beeld kan geven.

Voor S-VHS zijn ook tussenstukjes voor SCART beschikbaar, maar mijn raad in dat opzicht: blijf eraf. Oudere televisies kunnen niet met Super-Video-signalen overweg, als je tv het ondersteunt dan kun je dat meestal merken aan: als je op AVx staat, dan kun je op een knop (meestal gewoon weer "AV") drukken en dan komt er een S bij het symbooltje van AV staan zonder dat het nummer verspringt en anderzijds: als je tv natuurlijk zo'n DIN-aansluiting heeft. In alle andere gevallen, kun je beter op safe spelen en gewoon composiet gebruiken dan (ja, er bestaan wel tussenstukjes en neen, die zijn niet moeilijk te maken of duur; maar een pc heeft normaal in de eerste plaats ook composiet). Laten we voor de volledigheid ook maar duidelijk maken: als je S-VHS stuurt naar je tv en die is daar niet op voorzien (niet ingesteld (niet op het AVxS-kanaal) ofwel te oud), dan zal je zwart/wit beeld te zien krijgen dat nogal wat ruis en strepen bevat. Als je tv het wel ondersteunt, krijg je normaal een vrij stabiel kleurenbeeld zonder al te veel ruis/strepen.

Meer info:
http://www.ramelectronics.net/html/howto-av.html
http://www.audioholics.com/techtips/...onnections.php
http://www.weethet.nl/dutch/video_connect_pc2tv.php

Ik hoop dat je hiermee genoeg informatie hebt al
Oud 22-11-2005, 17:41
kitesurfertje
kitesurfertje is offline
dankje inmiddels aangesloten
Met citaat reageren
Oud 23-11-2005, 12:06
Verwijderd
Ik denk dat ik het ongeveer zo zou doen:

Wat je dan krijgt is het analoge signaal komt binnen en wordt gesplitst in 4 onderdelen:
1: Gaat naar de TV
2: Gaat naar de Video
3: Gaat naar de DVB decoder
4: Gaat naar de Canal+ decoder

Als je alles met de video wilt kunnen opnemen dan kan je dat doen door gebruik te maken van de scartaansluitingen:
Digitale TV met Composiet aansluiten op de Video
Canal+ decoder met SCART aansluiten op de Video
DVD Speler wordt dan moeilijker omdat je alle ingangen al gebruikt hebt, maar meestal wil je hier ook niets van opnemen, je hebt het al op DVD en die kan gekopieerd worden in een PC.
Analoog is ook al aangesloten op de VCR.

Vanaf de Viderecorder ga je dan met de SCART naar de TV, je gebruikt op de TV dan 2 scarts, 1 vanaf de videorecorder en 1 vanaf de dvd speler.

Trouwens, je kan informeren of Canal+ ook digitaal wordt doorgegeven, bij ons wel namelijk, en dan kan de Canal+ decoder weg en wordt dat gedaan door de DigiTV decoder.

Wij hebben alleen een digitale TV box en een PC aangesloten. Geeneens analoge TV meer, lokale kanalen zijn over het algemeen niet interresant genoeg om naar te kijken en het aanbod over digitale TV is ettelijke keren groter.
De PC die we hier hebben staan speelt ook DVD Speler, Recorder etc, ik heb wel het voordeel dat er een D-SUB ingang op mijn TV zit(normale monitor kabel).
Met citaat reageren
Oud 28-11-2005, 01:02
dext0r
dext0r is offline
een tv met 4 scart aansluitingen? lees ik dat goed>? wat voor een tv is dat? want scart hubs zijn echt funest voor je kwaliteit van beeld.
als ik mijn xbox aanzet bijv die op een hub zit en dat deelt met de dvd spelert, damn dan zie ik dus de andere zenders op de achtergrond in mijn beeld door (iemand hoe dit te fixen btw ..anders dan andere tv met meer scarts kopen )
wat ik nu dus doe is hem eerst op 0- zetten, dus sneeuw, dan naar ext, dan heb ik geen ander beeld op achtergrond, alleen een beetje onscherp dus van de sneeuw op de achtergrond

het is niet zozeer keihard storend, maar je zíet het wel zeg maar.
Oud 28-11-2005, 16:37
ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
dext0r schreef op 28-11-2005 @ 02:02 :
een tv met 4 scart aansluitingen? lees ik dat goed>? wat voor een tv is dat? want scart hubs zijn echt funest voor je kwaliteit van beeld.
als ik mijn xbox aanzet bijv die op een hub zit en dat deelt met de dvd spelert, damn dan zie ik dus de andere zenders op de achtergrond in mijn beeld door (iemand hoe dit te fixen btw ..anders dan andere tv met meer scarts kopen )
wat ik nu dus doe is hem eerst op 0- zetten, dus sneeuw, dan naar ext, dan heb ik geen ander beeld op achtergrond, alleen een beetje onscherp dus van de sneeuw op de achtergrond

Tv's met 4 of meerdere ingangen bestaan wel degelijk: onze vorige tv( breedbeeld panasonic) had 4 ingangen waarvan 3 scart en onze huidige (lg plasma) heeft drie scart + 2x 3RCA + D-SUB + DVI + HDMI + RGB. (3 scart + 2x 3RCA komt zowat overeen met 5 scartingangen, eigenlijk, omdat je SCART meestal gewoon hetzelfde signaal doorstuurt als 3xRCA (niet altijd, hoor)).

Maar soit; ik heb verder geen echte ervaring met scart-hubs, maar volgens mij mag je daar géén merkbaar kwaliteitsverlies bij opmerken. Als je het beeld van de televisie erdoor ziet, wilt dat volgens mij zeggen dat er iets mis is met de tuner van je tv: probeer eens gewoon één apparaat in dezelfde scart-ingang te doen als die hub en volgens mij moet je dan hetzelfde effect hebben.

Als dat niet het geval is, leg dan eens duidelijk uit hoe al je kabels lopen. (In dat geval zou ik gokken dat je een playstation/whatever en een VCR op die hub hebt staan en dat het beeld van de VCR doorkomt op het signaal van de playstation). Dat lijkt me technisch mogelijk, maar getuigt dan volgens mij gewoon van een slechte kwaliteit van de hub. Normaalgzien moeten die aansluitingen van elkaar afgesloten zijn, dus probeer in dat geval eens met je VCR uit te zetten en zo te kijken. Als je dan je playstation/... uitzet als je naar de VCR wilt kijken, komt zou het ook moeten werken.
Oud 07-12-2005, 10:56
phlexx
phlexx is offline
ik heb gewoon 4 scart ingangen op mn tv
Oud 16-12-2005, 02:19
Wammus
Wammus is offline
Citaat:
dext0r schreef op 28-11-2005 @ 02:02 :

Gewoon de scartkabel van je Xbox rechtstreeks in je tv stoppen. Het enige nadeel is dan dat je de kabel continue moet wisselen maar ik persoonlijk vind dat niet zo'n groot probleem.
Oud 06-01-2006, 15:00
Jimte
Jimte is offline
waarschijnlijk is het allang gezegd, maar houd er rekening mee dat elke cm kabel in principe betekent dat het signaal zwakker word, zo is dat nu eenmaal met coax. Maar je kan altijd weer versterkers kopen...
En het is wel degelijk zo dat scarthubs (goedkope) signaal verlies bevorderen. En vergeet ook vooral niet dat scart heel oud is, en allang is achterhaald, leef niet in de droom dat scart goed is, het is vandaag de dag ongeveer de slechtste variant, maar veel mensen merken hier niet veel van omdat ze bijv iets als digitale tv niet gewend zijn.

Laatst gewijzigd op 06-01-2006 om 15:03.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2006, 18:13
ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Jimte schreef op 06-01-2006 @ 16:00 :
waarschijnlijk is het allang gezegd, maar houd er rekening mee dat elke cm kabel in principe betekent dat het signaal zwakker word, zo is dat nu eenmaal met coax. Maar je kan altijd weer versterkers kopen...
En het is wel degelijk zo dat scarthubs (goedkope) signaal verlies bevorderen. En vergeet ook vooral niet dat scart heel oud is, en allang is achterhaald, leef niet in de droom dat scart goed is, het is vandaag de dag ongeveer de slechtste variant, maar veel mensen merken hier niet veel van omdat ze bijv iets als digitale tv niet gewend zijn.
Dat is niet helemaal waar. Scart is een verzamelstandaard, er kan zowel composiet als volledige RGB over verstuurd worden en dat laatste is zeer goed beeld. Als je er composiet (zoals normaalgezien bij Playstation, XBox e.d.) dan is de kwaliteit van het minste maar DVD-spelers, videorecorders en dergelijke zullen wel betere kwaliteit doorsturen. Het probleem is echter soms dat niet alle tv's die hoogwaardige signalen aankunnen: oude tv's kunnen zelfs geen s-vhs aan. Beoordeel zeker een standaard niet aan de ouderdom, je wilt niet weten hou oud HDTV in feite is (basis stamt uit jaren '70; in '81 de eerste werking en in de jaren '90 werd het populairder en ook digitaal, wat zeker geen vereiste is want RGB-signalen kunnen ook HDTV dragen). Scart kan dus de minst kwaliteitsvolle signalen doorsturen wat bij consoles meestal gebeurt (er bestaan daarvoor ook andere kabels naar RGB!), maar evengoed hoogwaardige analoge signalen, en ik geloof niet dat je een verschil zult merken tussen hoogwaardige analoge signalen en digitale signalen; het enige verschil is dat bij analoge signalen meer kans op storing is en digitaal is ofwel beeld ofwel niet.

Met versterkers op coax werken, dat kan, maar ook hier moet je opletten: hoe verder je de versterker plaatst hoe meer ruis je gaat hebben omdat de ruis mee versterkt wordt. Het is dus beter om de versterker te plaatsen waar de kabel binnenkomt.

En ondertussen heb ik hier een scarthubje liggen en de kwaliteit daarvan is goed (7,50 euro MediaMarkt België, 3 scarts). De kwaliteit is zeer goed, helemaal bekabeld en dergelijk. Het enige dat problemen kan geven is als je meerdere bronnen tegelijk aanschakelt; maar dat zul je dan wel merken omdat de video dan door elkaar zal lopen, kleuren zullen af en toe wegvallen, ...).
Reageren

Regels voor berichten