Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-05-2007, 14:55
infrasoft
infrasoft is offline
Indiër wil zoon en begraaft dochtertjes levend
Uitgegeven op vrijdag 11 mei 2007 om 11:10:17

(Novum/AP) - In India is een man gearresteerd die zijn zes dagen oude tweelingdochtertjes levend heeft begraven. Hij wilde liever een zoon, heeft de politie vrijdag gemeld.

De pompbediende nam de meisjes woensdagavond terwijl zijn vrouw sliep mee en begroef hen in een put, waardoor zij stierven. Een dag later werd hij in de kraag gevat. Het drama had plaats in Nakhtrana, in de westelijke deelstaat Gujarat.

In India willen veel arme gezinnen liever een zoon, omdat ze de bruidsschat die bij het huwelijk van een dochter betaald moet worden niet kunnen opbrengen. Volgens internationale organisaties zijn in India de afgelopen twintig jaar tien miljoen zwangerschappen vroegtijdig beëindigd, toen bleek dat er een dochter op komst was. Dat heeft tot een ongelijke getalsverhouding tussen mannen en vrouwen geleid.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-05-2007, 14:59
Lotte
Lotte is offline
Citaat:
infrasoft schreef op 12-05-2007 @ 15:55 :
Indiër wil zoon en begraaft dochtertjes levend
Uitgegeven op vrijdag 11 mei 2007 om 11:10:17

(Novum/AP) - In India is een man gearresteerd die zijn zes dagen oude tweelingdochtertjes levend heeft begraven. Hij wilde liever een zoon, heeft de politie vrijdag gemeld.

De pompbediende nam de meisjes woensdagavond terwijl zijn vrouw sliep mee en begroef hen in een put, waardoor zij stierven. Een dag later werd hij in de kraag gevat. Het drama had plaats in Nakhtrana, in de westelijke deelstaat Gujarat.

In India willen veel arme gezinnen liever een zoon, omdat ze de bruidsschat die bij het huwelijk van een dochter betaald moet worden niet kunnen opbrengen. Volgens internationale organisaties zijn in India de afgelopen twintig jaar tien miljoen zwangerschappen vroegtijdig beëindigd, toen bleek dat er een dochter op komst was. Dat heeft tot een ongelijke getalsverhouding tussen mannen en vrouwen geleid.
Heel erg vervelend maar ik kan me ook wel inleven in die man. Als je geen geld heb voor een bruidschat...
Met citaat reageren
Oud 12-05-2007, 15:02
moon
moon is offline
Wat wil je duidelijk maken met dit topic? wil je een vraag stellen aan de hand van dit topic? wil je een discussie opgang brengen?
Oud 12-05-2007, 15:08
infrasoft
infrasoft is offline
oeps was vergeten de stelling neer te zetten

stelling: om dit te voorkomen moet ze de bruidsschat afschaffen.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2007, 15:18
Verwijderd
Zo'n bruidsschat zit ingebakken in de cultuur. Vrouwenbesnijdenis zouden ze ook wel moeten afschaffen, maar dat kan dus niet zomaar.

En verder past dit beter op N&A.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2007, 15:24
infrasoft
infrasoft is offline
welke idioot heeft eigenlijk die besnijdenis en bruidsschat uitgevonden
Met citaat reageren
Oud 12-05-2007, 17:39
Verwijderd
bruidsschat vind ik een stuk beter cultuurding dan vrouwenbesnijdenis, niet echt vergelijkbaar. Alleen is dit een kwalijk gevolg ervan. Maar meer dan een gevolg van de bruidsschatscultuur, is het een gevolg van de armoede - als die man genoeg geld zou hebben voor een bruidsschat, zou er niets aan de hand zijn.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2007, 18:13
Nonaj
Nonaj is offline
Citaat:
Sarah schreef op 12-05-2007 @ 18:39 :
bruidsschat vind ik een stuk beter cultuurding dan vrouwenbesnijdenis, niet echt vergelijkbaar. Alleen is dit een kwalijk gevolg ervan. Maar meer dan een gevolg van de bruidsschatscultuur, is het een gevolg van de armoede - als die man genoeg geld zou hebben voor een bruidsschat, zou er niets aan de hand zijn.
Ja maar hij moet het ook gelijk 2x ophoesten.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2007, 18:29
Verwijderd
Citaat:
Lotte schreef op 12-05-2007 @ 15:59 :
Heel erg vervelend maar ik kan me ook wel inleven in die man. Als je geen geld heb voor een bruidschat...
Echt wat een bull shit.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2007, 19:24
Verwijderd
Tiswah.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2007, 21:10
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
infrasoft schreef op 12-05-2007 @ 16:24 :
Sick books produce sick people. Maar desalniettemien tiswah.
Oud 13-05-2007, 01:55
RepsaJ Neretgun
RepsaJ Neretgun is offline
tiswah, marja dit is Nederland en niet Indie...
Met citaat reageren
Oud 13-05-2007, 07:48
hookee
hookee is offline
Citaat:
Sarah schreef op 12-05-2007 @ 18:39 :
Tsja en als serieverkrachters elke dag een gewillige vrouw ter beschikking hadden zou er niets aan de hand zijn en als ... etc etc.
Deze man had natuurlijk ook gewoon z'n verstand kunnen gebruiken en kunnen bedenken dat het gebrek aan een bruidsschat in geen verhouding staat tot een dubbele moord.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2007, 08:17
Vice
Vice is offline
Citaat:
Moet je dan ook maar gelijk je dochterje levend begraven.
Oud 13-05-2007, 08:57
Joostje
Joostje is offline
Ceterum censeo indiam esse delendam
Oud 13-05-2007, 11:56
RepsaJ Neretgun
Ik dacht serieus dat een bruidschat van de man naar de familie van de vrouw ging
Met citaat reageren
Oud 13-05-2007, 12:31
Verwijderd
Citaat:
RepsaJ Neretgun schreef op 13-05-2007 @ 12:56 :
Ik dacht serieus dat een bruidschat van de man naar de familie van de vrouw ging
In de (een ) Indiase cultuur is dat niet het geval.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2007, 17:49
Verwijderd
Citaat:
hookee schreef op 13-05-2007 @ 08:48 :
Tsja en als serieverkrachters elke dag een gewillige vrouw ter beschikking hadden zou er niets aan de hand zijn en als ... etc etc.
Deze man had natuurlijk ook gewoon z'n verstand kunnen gebruiken en kunnen bedenken dat het gebrek aan een bruidsschat in geen verhouding staat tot een dubbele moord.
Ik praat nergens het plegen van een dubbele moord goed, ik heb het alleen over het feit dat er in India bruidsschatten worden betaald.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2007, 18:06
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Het is wat.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2007, 18:14
hookee
hookee is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 13-05-2007 @ 13:31 :
In de (een ) Indiase cultuur is dat niet het geval.
Lachen, krijgt z'n vrouw een tweeling jongens, draaien ze de bruidsschats"wet" om
Met citaat reageren
Oud 13-05-2007, 19:34
Twanos
Twanos is offline
Citaat:
wow jij bent wel het toppunt van cultuurrelativisme...
Oud 13-05-2007, 20:04
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
infrasoft schreef op 12-05-2007 @ 16:08 :
stelling: om dit te voorkomen moet ze de bruidsschat afschaffen.
wie bedoel je precies met "ze"?
Met citaat reageren
Oud 13-05-2007, 20:18
Verwijderd
Citaat:
hookee schreef op 13-05-2007 @ 19:14 :
Lachen, krijgt z'n vrouw een tweeling jongens, draaien ze de bruidsschats"wet" om
die kans is klein
Met citaat reageren
Oud 13-05-2007, 22:01
Donald Duck
Donald Duck is offline
Citaat:
RepsaJ Neretgun schreef op 13-05-2007 @ 02:55 :
tiswah, marja dit is Nederland en niet Indie...
Het kan aan mij liggen maar ik kreeg niet de indruk dat dit om een nederlandse man ging, of dat het in nederland gebeurd was!!

OT: In de middeleeuwen was het in nederland ook gebruikelijk dat de meisjes de bruidsschat meenamen. De mannen zorgden later tijdens het huwelijk voor de inkomsten, de vrouwen voor de kinderen.
Daar gaat het nu nog steeds zo, kennelijk.
Oud 13-05-2007, 22:09
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Donald Duck schreef op 13-05-2007 @ 23:01 :
Daar gaat het nu nog steeds zo, kennelijk.
Af en toe wordt in India een vrouw vermoord als haar man overlijdt. Dan gaan ze immers 'samen', zoals het volgens sommigen hoort.

Maar ja, waarom vergapen we ons aan dergelijke fenomenen, het is universeel, hier in Nederland hebben we bijvoorbeeld ook SGP'ers.
Oud 13-05-2007, 22:12
Donald Duck
Donald Duck is offline
Citaat:
T_ID schreef op 13-05-2007 @ 23:09 :
Af en toe wordt in India een vrouw vermoord als haar man overlijdt. Dan gaan ze immers 'samen', zoals het volgens sommigen hoort.

Maar ja, waarom vergapen we ons aan dergelijke fenomenen, het is universeel, hier in Nederland hebben we bijvoorbeeld ook SGP'ers.
Die cultuur is daar zo anders dat het vrij weinig uitmaakt of wij hier hoog of laag springen, het zal voorlopig toch niet veranderen.

Nou sorry als ik iemand hier beledig maar ik kan me er persoonlijk niet echt druk om maken dat het daar anders gaat.
Oud 13-05-2007, 22:14
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Donald Duck schreef op 13-05-2007 @ 23:12 :
Nou sorry als ik iemand hier beledig maar ik kan me er persoonlijk niet echt druk om maken dat het daar anders gaat.
Niet echt beledigend. Je moet een dergelijke mentaliteit bestrijden waar het kan, maar wat hebben we met de Indiase volkscultuur eh?
Oud 14-05-2007, 01:20
Soundwave
Soundwave is offline
Citaat:

Het valt toch te hopen dat je later geen kinderen neemt.

Als je ze maar niet in mijn tuin..
Oud 14-05-2007, 09:41
juno
juno is offline
Het is dan ook een achterlijke cultuur. (goh, waar kennen we die term van)
Met citaat reageren
Oud 14-05-2007, 10:38
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
juno schreef op 14-05-2007 @ 10:41 :
Hoe kan 'de Indiase cultuur' nou achterlijk zijn? Zoiets bestaat nog geen eens, achterlijk mens.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2007, 11:53
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
het is een beetje loos te beweren dat iemand die anders is dan maar achter in ontwikkeling moet zijn. misschien verder. dichter bij de waarheid. geen waarheid. ontspoord. of wij. whatever.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2007, 12:00
Verwijderd
Citaat:
juno schreef op 14-05-2007 @ 10:41 :
Ach, of je nou je kind laat weghalen omdat het een meisje is of omdat je geen tijd hebt voor een kind en 'carriere' wil maken, ik vind het beide achterlijk . De Indiase vader moet net zoals alle andere psychopaten opgesloten worden, helaas kent elke 'cultuur' die.

Citaat:
Love & Peace schreef op 14-05-2007 @ 11:38 :
achterlijk mens.
Hey, houdt het beleefd ja
Met citaat reageren
Oud 14-05-2007, 14:18
juno
juno is offline
Iedere cultuur waarbij meisjes en vrouwen stelselmatig als minder waard worden beschouwd dan jongens vind ik knap achterlijk. Eerwraak is achterlijk. Bruidverbranding is achterlijk. Een debiel hoge bruidsschat is achterlijk, evenals een debiel hoge bruidsprijs. Gearrangeerde huwelijken op jonge leeftijd zonder inspraak van de betrokkenen is achterlijk. Dochters zijn mensen, geen handel. Infanticide op dochtertjes is achterlijk. Het rigide kastensysteem is sowieso achterlijk.

Ik snap best dat julie dat anders zien, maar jullie zijn dan ook jongens. Jullie trekken niet steeds aan het kortste eind.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2007, 15:34
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 14-05-2007 @ 11:38 :
Hoe kan 'de Indiase cultuur' nou achterlijk zijn?
Ik zou het verbranden van een vrouw omdat haar man dood is best achterlijk willen noemen. Alsmede het indelen van mensen naar een volledig kunstmatige indeling, ook wel bekend als het kastesysteem. Of moord op kinderen vanwege het geslacht, gebeurde dat uit een onmogelijkheid een kind op te voeden dan kon ik het nog begrijpen, maar ja. Gedwongen huwelijken uiteraard..

Of laten we over de Indiase politiek praten, hoe bijvoorbeeld alle politieke partijen (de Congress partij is als middenpartij zonder duidelijke grondslag een goed voorbeeld) ambtsdragers omkopen (tot op een piek van 85 'defections' op 318 ambtsdragers in Bihar) na hun verkiezing, zelfs na het verbod erop in 1985, en hoe 'presidential rule' misbruikt werd om provincies die andere partijen kozen van hun regionale bestuur te ontdoen.

Maar jij gaat dan schelden op iemand die een negatief waardeoordeel over dergelijke vertoningen durft te vellen?
Oud 14-05-2007, 16:45
Verwijderd
India is een enorm land met een miljard mensen en meer dan 50 talen. Het is even onzinnig om te spreken over 'de Indiase cultuur' als het is om te spreken over 'de Europese cultuur'.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2007, 16:48
Joostje
Joostje is offline
europese cultuur lijkt me wel degelijk een zinnig concept. democratie, mensenrechten, gedeelde klassieke gronden, redelijke man-vrouw verhoudingen, etc.
Oud 14-05-2007, 17:23
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 14-05-2007 @ 17:45 :
India is een enorm land met een miljard mensen en meer dan 50 talen. Het is even onzinnig om te spreken over 'de Indiase cultuur' als het is om te spreken over 'de Europese cultuur'.
Waarom zou dat het bestaan van een nationale cultuur onmogelijk maken? Het enige dat je moet doen is opletten of het wel universeel geldig is. Zowel de misstanden vanuit het Hindoeïsme als de Islam komen door heel India voor, dus is het geen foute uitspraak om dat Indiaas te noemen.
Oud 14-05-2007, 17:50
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 14-05-2007 @ 18:23 :
Waarom zou dat het bestaan van een nationale cultuur onmogelijk maken?
Omdat een landsgrens arbitrair is.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2007, 18:00
Joostje
Joostje is offline
niet helemaal of altijd. Het lijkt me moeilijk om vol te houden dat bijvoorbeeld japan geen nationale cultuur kent.
Oud 14-05-2007, 18:00
RepsaJ Neretgun
Citaat:
Mephostophilis schreef op 14-05-2007 @ 17:45 :
Daarom wordt er ook gesproken over een Pro-Westerse cultuur...
Met citaat reageren
Oud 14-05-2007, 18:06
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 14-05-2007 @ 18:50 :
Omdat een landsgrens arbitrair is.
Veel andere patronen zijn binnen die arbitraire grenzen gegroeid, dat maakt de grenzen zonder meer nog steeds actueel, en een acurate beschrijving als we praten over culturele fenomenen, mits die zich op nationaal niveau afspelen.

Zo kan ik ook zeggen "De huidige gristelijk-conservatieve regering schaft de vrijheden sluipenderwijs af, wat totaal niet past in de Nederlandse cultuur van vrijheid en tolerantie".
Dan refereer ik daarmee aan het voorgaande politieke klimaat, de 19e eeuw en de 16e eeuw, wat uiteraard strikt binnen de grenzen van Nederland blijft, maar wel degelijk deel uitmaakt van de Nederlandse cultuur.

Trek de term 'Indian culture' eens door google scholar. De hits over native americans negerend zie je dat het wel degelijk een gangbare term is.

Laatst gewijzigd op 14-05-2007 om 18:08.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2007, 18:21
Verwijderd
Citaat:
Joostje schreef op 14-05-2007 @ 19:00 :
niet helemaal of altijd. Het lijkt me moeilijk om vol te houden dat bijvoorbeeld japan geen nationale cultuur kent.
Ik heb het ook niet over alle nationale culturen, maar wel over de Indiase.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2007, 19:00
infrasoft
infrasoft is offline
als ik het zo lees zou ik bijna denken dat families hun dochters moeten "verkopen"
Met citaat reageren
Oud 14-05-2007, 23:14
Cartosa
Cartosa is offline
Citaat:
juno schreef op 14-05-2007 @ 15:18 :
Het rigide kastensysteem is sowieso achterlijk.

Ik snap best dat julie dat anders zien, maar jullie zijn dan ook jongens. Jullie trekken niet steeds aan het kortste eind.
Dat kastensysteem geeft heel wat vrouwen wel weer een sociale ondergrond. Btw je somt allerlei zaken op die zich in de culturen afspelen die jij achterlijk vindt, terwijl we hier in Europa wel met zoiets achterlijks als een glazen plafond zitten. Zolang het in je kraam past zeker?
Oud 15-05-2007, 07:25
Verwijderd
Citaat:
Joostje schreef op 14-05-2007 @ 19:00 :
Beetje flauw om dan net weer een land te noemen waar de landsgrens samenvalt met de geografische grens
Met citaat reageren
Oud 15-05-2007, 09:38
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
Cartosa schreef op 15-05-2007 @ 00:14 :
Dat kastensysteem geeft heel wat vrouwen wel weer een sociale ondergrond. Btw je somt allerlei zaken op die zich in de culturen afspelen die jij achterlijk vindt, terwijl we hier in Europa wel met zoiets achterlijks als een glazen plafond zitten. Zolang het in je kraam past zeker?
Iedere cultuur heeft z'n voor- en nadelen, maar daarom kun je de ene nog wel achterlijker vinden dan de andere.
Oud 15-05-2007, 09:47
juno
juno is offline
Ik hik liever tegen het probleem aan dat ik niet makkelijk een topfunctie kan bekleden, dan dat ik levend verbrand wordt door mijn schoonfamilie als mijn echtgenoot overlijdt.

Je moet de zaken wel in verhouding blijven zien he.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2007, 14:20
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
infrasoft schreef op 12-05-2007 @ 16:24 :
Hetzelfde type idioot die hier de spaanse inquisitie in gang gezet heeft.

Citaat:
Cartosa schreef op 15-05-2007 @ 00:14 :
Huh? Het kastensysteem zorgt ervoor dat een vrouw, welke geen invloed heeft op in welke kaste geboren heeft, de rest van haar leven zich alleen binnen haar kaste kan begeven. Ze zal nooit en te nimmer zichzelf d.m.v. zelfontplooing kunnen verbeteren.

Dit is gewoon een achterlijk, antiek en middeleeuws systeem dat in stand wordt gehouden door de 'elite'. Het topje van de kastenpiramide.

Laatst gewijzigd op 15-05-2007 om 14:23.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2007, 18:12
Cartosa
Cartosa is offline
Citaat:
Chimera schreef op 15-05-2007 @ 15:20 :

Dit is gewoon een achterlijk, antiek en middeleeuws systeem dat in stand wordt gehouden door de 'elite'. Het topje van de kastenpiramide.
Vooral dat laatste klopt niet, omdat net de allerlaagste groepen in het kastensysteem een zekere houvast zien. Hun kaste beschouwen ze immers als een soort vakbond en beschermend milieu. Terwijl het kastensysteem formeel werd afgeschaft zie je net de middelste en onderste groepen er terug naar vragen. Vrij logisch omdat heel dat sociaal systeem in mekaar stort eens je in de grootsteden komt.

Ik praat het kastesymsteen niet goed btw, maar het topje trekt zich al lang niks meer aan van die piramide.
Oud 15-05-2007, 18:42
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Cartosa schreef op 15-05-2007 @ 19:12 :
Terwijl het kastensysteem formeel werd afgeschaft zie je net de middelste en onderste groepen er terug naar vragen
Dat is nogal in tegenspraak met het feit dat veel onaanraakbaren zich bekeren tot het Boedhisme om aan hun kaste te ontsnappen, en studenten van hogere kasten de straat op gingen om te protesteren tegen het feit dat mensen van een lagere kaste toegelaten werden op universiteiten.
Reageren

Regels voor berichten