Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-05-2007, 13:09
~> Eilidh <~
~> Eilidh <~ is offline
Hoi! ik moet een master gaan kiezen, ik kan kiezen uit orthopedagogiek en maatschappelijke opvoedingsvraagstukken. Heeft iemand hier info over? Met name over maatschappelijke opvoedingsvraagstukken.. wat word je daar zo ongeveer mee? En hoe zit het met werkgelegenheid (voor beide)? Alvast bedankt!
Oud 27-05-2007, 15:19
Pater Noster
Pater Noster is offline
Waarom moet je nu al een master kiezen? In je profiel staat dat je 19 bent. Of ben je op je 15e al met een bachelor begonnen?
Met citaat reageren
Oud 28-05-2007, 13:22
~> Eilidh <~
~> Eilidh <~ is offline
Nee, ik moet me inschrijven voor volgend jaar met een bepaald studiepad naar een master.
Oud 29-05-2007, 16:16
Hawahaai
Hawahaai is offline
Kennelijk noemen ze het overal anders, maar maatschappelijke opvoedingsvraagstukken lijkt me meer iets sociologisch, iets filosofisch, terwijl orthopedagogiek meer echt over kinderen (met problemen) gaat.
Maar als je nog niet weet wat het inhoudt, zou ik eerst even duidelijk informatie vragen bij de opleiding zelf. En misschien zijn er tussendoor ook nog overstapmogelijkheden.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2007, 18:27
~> Eilidh <~
~> Eilidh <~ is offline
Bedankt voor de reactie
We hadden een tijdje geleden een voorlichting gehad, maar daar werd ik niet veel wijzer van. Daar zeiden ze dat maatschappelijke opvoedingsvraagstukken gaat om groepen uit de samenleving en dat je daarmee aan de slag kan bij de overheid mbt beleid of in het onderwijs op de universiteit bijvoorbeeld en je kan nog heel veel postdoctorale cursussen doen ofzoiets. En dat de werkgelegenheid daar gunstiger was dan met orthopedagogiek. Maar is werkgelegenheid bij orthopedagogiek dan slecht of gewoon wat minder gunstig dan die?
De overstapmogelijkheden zijn er wel mbt studiepad. Je kan 2 studiepaden tegelijk volgen, maar wel met het gevolg dat je nog maar weinig profileringsruimte hebt. En mij lijkt het wel interessant om de master verder te verdiepen met cursussen die er verband mee houden.
Oud 30-05-2007, 10:09
Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
~> Eilidh <~ schreef op 29-05-2007 @ 19:27 :
verhaal
Zoals je het zo zegt, is maatschappelijke opvoedingsvraagstukken meer richting de sociologie. Je gaat dan meer richting beleid en bestudeert groepen mensen in de samenleving.
Er zijn volgens mij in Nederland veel meer mensen die orthopedagogiek doen dan sociologie (maar cijfers weet ik niet). Van orthopedagogiek weet ik dat er ieder jaar veel mensen afstuderen en dat er maar weinig mensen echt in de 'juiste' functie aan de slag kunnen. Veel mensen beginnen in een hbo-functie, omdat er geen wo-functie beschikbaar is en ze daar overal werkervaring voor vragen. Er wordt vooral gevraagd naar GZ-psychologen, maar dat betekent dat je na je opleiding nog de GZ-opleiding moet doen en dat kost tijd en veel geld.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2007, 10:16
~> Eilidh <~
~> Eilidh <~ is offline
Bedankt voor de info
Hoe lang en hoe duur is die GZ-opleiding? Lijkt me ook wel erg interessant.
Oud 30-05-2007, 14:46
Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
~> Eilidh <~ schreef op 30-05-2007 @ 11:16 :
Bedankt voor de info
Hoe lang en hoe duur is die GZ-opleiding? Lijkt me ook wel erg interessant.
Even google-en op 'gz opleiding' geeft een heleboel informatie van diverse instanties die de opleiding verzorgen. Kort gezegd: 2 jaar en EUR 15.000.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2007, 14:24
Verwijderd
Een ander nadeel van de GZ-opleiding is dat er, volgens mij, maar heel weinig mensen tot toegelaten worden.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2007, 15:07
Roosje
Roosje is offline
Mijn mama is geen GZ-psycholoog maar toen ze na vijftien jaar ergens kwam waar ze dat wél voor moest zijn, werd ze het plotseling wel. Maar goed, ze had al een hoop werkervaring natuurlijk.
Oud 03-06-2007, 11:11
*amélie*
*amélie* is offline
Citaat:
Roosje schreef op 31-05-2007 @ 16:07 :
Mijn mama is geen GZ-psycholoog maar toen ze na vijftien jaar ergens kwam waar ze dat wél voor moest zijn, werd ze het plotseling wel. Maar goed, ze had al een hoop werkervaring natuurlijk.
Dat heeft ook te maken met de bachelor-master structuur. Als je het docterale programma hebt gevolgd, is GZ niet nodig. Ben je master, dan heb je het wel nodig. Er zijn overigens echt heel weinig GZ opleidingsplaatsen, je moet werkervaring hebben en het liefst een baas die het voor je betaald.

OT: Bij de UvA kun je afstuderen richting orthopedagoog en opvoedingsondersteuner. Opvoedingsvraagstukken heb ik nooit van gehoord, maar lijkt mij ook meer de sociologie/beleid kant op gaan. In dat geval lijkt het me dat je als orthopedagoog meer richting de jeugdzorg gaat en met die andere richting meer die van overheidsmedewerker?
Oud 07-06-2007, 19:28
~> Eilidh <~
~> Eilidh <~ is offline
Ik denk dat ik toch voor orthopedagogiek ga kiezen. De hulpverlening trekt mij toch meer aan. En dan maar hopen dat het qua stageplek en werk goedkomt..
Reageren

Regels voor berichten