Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-06-2007, 18:51
Verwijderd
Hallo.

Ik heb morgen een tentamen over scheikunde. Voor een deel gaat het over sachariden.

In Binas 67A zijn de sachariden te vinden. Echter kan ik niet bedenken hoe ze aan de molecuulformules komen.

In binas staat dat de algemene formule is: Cm(H20)n

Ik zou echt niet weten wat ze nou met m en n bedoelen, bovendien als ik een opgave in het boek maak, kom ik het volgende tegen:

Sacharose + water -> Glucose + fructose
C12H22O11 + H20 -> C6H12O6 + C6H12O6

Misschien is het heel simpel, maar ik kom er op dit moment helemaal niet uit. Kan iemand het mij uitleggen?

Heel erg bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-06-2007, 19:02
gijsss
gijsss is offline
die 'm' en 'n' stellen hele getallen boven de 0 voor.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2007, 19:20
mathfreak
mathfreak is offline
Zie verder ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Koolhydraat
Oud 11-06-2007, 21:33
sdekivit
sdekivit is offline
zelfde als bij de alkanen: CnH2n+1 alleen bij koolhydraten is een koolstofatoom bezet met een gelijk aantal 'watermoleculen': Cn(H2O)n

(is een vergelijkbare formule) kijk maar naar bijvoorbeeld glucose (C6H12O6)

--> dat is C6(H2O)6 = C6H12O6
Met citaat reageren
Oud 11-06-2007, 22:46
Verwijderd
Nee, Cm(H2O)n impliceert dat je m en n vrij mag kiezen als gehele getallen (maar dan mag n natuurlijk niet zo groot zijn dat het niet meer op de m koolstofatomen past). Voor sacharose zie je ook dat m =/= n.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2007, 09:21
sdekivit
sdekivit is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 11-06-2007 @ 23:46 :
Nee, Cm(H2O)n impliceert dat je m en n vrij mag kiezen als gehele getallen (maar dan mag n natuurlijk niet zo groot zijn dat het niet meer op de m koolstofatomen past). Voor sacharose zie je ook dat m =/= n.
meph, die formule geldt alleen voor monomeer eenheden. aangezien sacharose een dimeer van glucose-eenheden is, is er een H2O-molecuul afgesplitst
Met citaat reageren
Oud 12-06-2007, 09:39
Verwijderd
Citaat:
sdekivit schreef op 12-06-2007 @ 10:21 :
meph, die formule geldt alleen voor monomeer eenheden. aangezien sacharose een dimeer van glucose-eenheden is, is er een H2O-molecuul afgesplitst
Dat zei je er niet bij, probeer je er nu maar niet onderuit te lullen.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2007, 13:52
sdekivit
sdekivit is offline
hoef mer er niet onderuit te lullen, want het is gewoon een feit
Met citaat reageren
Oud 12-06-2007, 13:56
Verwijderd
Maar sacharose is toch ook een sacharide of niet? En voor sacharose geldt niet m = n. Dus geldt dat voor de algemene formule ook niet.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2007, 20:44
sdekivit
sdekivit is offline
dat heeft er in dit geval geen reet mee te maken meph. Het belang ligt niet in de formule, het belang ligt erin dat een koolstofatom met een evenredig aantal 'watermoleculen' wordt bezet, vandaar de naam '' kool-hydraat''

en of m=n of m =/= n zal mij een worst wezen omdat suikers polymeren vormen en er dus H2O wordt afgesplits. Feit blijft dat er een evenredig aantal 'watermoleculen' gebonden is aan koolstofatomen
Met citaat reageren
Oud 12-06-2007, 21:04
Verwijderd
Nee, voor sacharose geldt m = 12 en n = 11, dus niet evenredig.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2007, 09:56
pino123
pino123 is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 12-06-2007 @ 22:04 :
Nee, voor sacharose geldt m = 12 en n = 11, dus niet evenredig.
maar dan klopt het toch? Het is een dimeer, dus uit twee monomeren minus een afgesplitste H2O-molecuul:
glucose+fructose--> sacharose
C6(H2O)6 + C6(H2O)6 --> C12(H2O)11 + H2O
Reageren

Regels voor berichten