Een goed punt van Sonja Bakker is de variatie. Mensen die op dieet zijn, zijn geneigd om elke dag precies hetzelfde te eten; als je SonjaBakkert gebeurt dat niet. Daardoor is het beter vol te houden en krijg je meer verschillende vitaminen binnen.
Nog iets wat maakt dat het beter vol te houden is, is dat je zowel zoete als hartige dingen krijgt, waardoor iedereen aan z'n trekken komt wat betreft 'lekkers'.
Een ander goed punt is het feit dat de maaltijden heel realistisch zijn, het zijn geen onmogelijke ingrediënten en het is goed te combineren met koken voor een gezin.
Het belangrijkste slechte punt is dat het te weinig is. Het vrouwendieet bevat 800 tot 1100 kilocaloriën per dag, terwijl dit tussen de 1200 en 1800 zou moeten zitten. Ik geloof dat dit in haar nieuwe boek al wel vooruitgegaan is, maar dat dit nog steeds aan de weinige kant is (1000 tot 1400). Doordat het te weinig is, krijg je te weinig nuttige voedingsstoffen binnen. Bovendien wordt je stofwisseling trager waardoor je je futloos voelt en grote kans op een jojo-effect hebt.
Een ander negatief punt, is dat mensen op deze manier niet leren om zelfstandig hun eetpatroon te vormen. Dat vergroot ook de kans op een jojo-effect. Ik heb wel begrepen dat haar nieuwe boek hier ook een oplossing voor heeft.
Wat ik zelf negatief vind, is dat ze mensen meer ontbijtkoek dan brood geeft. Niks tegen ontbijtkoek, maar het is een tussendoortje en zij schrijft het zelfs voor als onderdeel van een maaltijd.
Ook staan er in haar boek vele 'weetjes'. Minstens de helft hiervan is niet waar. Daardoor heb ik de indruk dat ze onbetrouwbaar is.
Alles samengevat: ik vind dat je het Sonja Bakker dieet best als basis kunt gebruiken, maar dat je de porties wat groter moet maken en niet alles moet aannemen wat ze zegt. Ook moet je, als je er mee op houdt, rustig opbouwen naar een normaal eetpatroon zodat je niet weer terugvalt in het eetpatroon waarmee je te dik werd.
En nog even persoonlijk tegen Ferrywoman. Je had een paar maanden geleden ook al een topic over afvallen. Daarin liet je weten dat je nu al een gezond gewicht hebt. Als je lichaam nog in ontwikkeling is zoals bij jou, kun je beter niet op eigen houtje gaan afvallen. Als je echt overgewicht hebt kun je aan je huisarts een doorverwijzing naar de diëtist vragen, dit wordt vergoed door de verzekering. Heb je dat niet, dan kun je, zoals ik in je vorige topic al zei, beter gaan sporten in plaats van te dieten. Je verbrandt vet met duursporten zoals hardlopen, spinning en zwemmen. Je figuur wordt bovendien beter als je sporten doet waarmee je spieren steviger worden, zoals fitness of bodypump.
Pff lang verhaal