Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-06-2007, 21:58
Ferrywoman
Ferrywoman is offline
Wie doet aan Sonja Bakker of heeft et gedaan.
Wat vinden jullie ervan.
Hoe hebben jullie et ervaren.
Wat is het resultaat.
Wat zijn goede en slechte kanten ervan.
Oud 19-06-2007, 22:05
Verwijderd
Half meegedaan, omdat mn moeder het deed dus ik heb vooral veel meegekregen hoe hetin zn werk ging.
Mn ervaring is: het is vooral drastisch minder gaan eten met veel afwisseling en veel regelmaat. Je moet het op kunnen brengen je steeds aan de toegestane hoeveelheden te houden, en ook echt die dingen te nemen die zij voorschrijft. In het begin is het eventjes afzien, maar daarna als die regelmaat er eenmaal inzit is het fijn dat je houvast hebt aan het boek.

Porties moet je sowieso niet te zwaar aan tillen. Als jij bijvoorbeeld een druk beroep hbt waarin je veel loopt moet je meer tussendoortjes nemen en grotere porties eten.

Mn moeder was uiteindelijk in 2 maanden een kleine 10 kilo afgevallen.
Oud 19-06-2007, 22:37
Mariposa
Mariposa is offline
Ik vond het vooral erg duur. Veel producten waren niet te koop bij de Aldi en dan moest je toch een stuk meer uitgeven dan normaal.

Ik vond die weekmenu's wel erg handig! Zelf ben ik vier kilo afgevallen, maar zonder Sonja.
Oud 20-06-2007, 00:55
Hulk
Hulk is offline
gewoon een uithongerdieet. goede resultaten op korte termijn, maar je stofwisseling past zich snel aan en dan loop je vast. als je wilt jojo'en is sonja DE manier.

Afvallen doe je het beste door:
-maximaal 20% onder je energieverbruik gaan zitten (sonja doet al snel 50-60%)
-je voeding verdelen over 5 a 6 maaltijden (dat doet ze geloof ik wel goed?)
-eens in de vier dagen 0% onder je energieverbruik gaan zitten. zodat je stofwisseling min of meer gefopt word en je niet zo snel in de verhongeringsmodus gaat. (volgens mij heeft ze wel zoiets in de vorm van schijt aan sonja dag)
-veeel lichaamsbeweging. 5 of 6 keer per week een uur hardlopen/fietsen of iets anders.

Goeie resultaten op korte termijn is trouwens voornamelijk vocht! ter illustratie: een gram vet bevat 9 kcal. een kg vet dus 9000kcal. met zon sonja dieet zit je zo'n 1000kcal onder je energieverbruik. dit betekent dat je er minimaal 9 dagen over doet om een kg vet te verbranden! al het andere is vocht en spieren.
Oud 20-06-2007, 09:06
Verwijderd
Ik heb ooit es 20 weken fanatiek gesonjabakkerd samen met mijn ouders. Mijn moeder in die 20 weken 8 kilo, mijn vader 12 en ik net aan 4 kilo. Bij mij werkt het dus niet, simpelweg omdat ik er te weinig mee eet. Wij - mijn oduers en ik- zijn grote mensen, in lengte ook, en voor je energie moet je dan blijven eten. Het enige fijne aan Sonja is dat je van tevoren weet wat je die dag allemaal mag eten, maar het nadeel is dat het echt extreem weinig is (omgerekend 1000/1100 cal.)
Ik doe nu Weight WAtchers. Gewoon zelf en dan punten tellen. Daarbij mag je alles eten, alleen als het maar binnen de punten valt. DIt werkt voor mij beter omdat ik vind dat je met Sonja in de knoei komt als een dag weg bent, etc. Tot op zekere hoogte kun je de Sonjaproducten meenemen, maar niet altijd. En ik kan me voorstellen dat dat stress oplevert bij de diehard SonjaBakker afvallers.
Oud 20-06-2007, 09:27
Verwijderd
Een goed punt van Sonja Bakker is de variatie. Mensen die op dieet zijn, zijn geneigd om elke dag precies hetzelfde te eten; als je SonjaBakkert gebeurt dat niet. Daardoor is het beter vol te houden en krijg je meer verschillende vitaminen binnen.
Nog iets wat maakt dat het beter vol te houden is, is dat je zowel zoete als hartige dingen krijgt, waardoor iedereen aan z'n trekken komt wat betreft 'lekkers'.
Een ander goed punt is het feit dat de maaltijden heel realistisch zijn, het zijn geen onmogelijke ingrediënten en het is goed te combineren met koken voor een gezin.

Het belangrijkste slechte punt is dat het te weinig is. Het vrouwendieet bevat 800 tot 1100 kilocaloriën per dag, terwijl dit tussen de 1200 en 1800 zou moeten zitten. Ik geloof dat dit in haar nieuwe boek al wel vooruitgegaan is, maar dat dit nog steeds aan de weinige kant is (1000 tot 1400). Doordat het te weinig is, krijg je te weinig nuttige voedingsstoffen binnen. Bovendien wordt je stofwisseling trager waardoor je je futloos voelt en grote kans op een jojo-effect hebt.
Een ander negatief punt, is dat mensen op deze manier niet leren om zelfstandig hun eetpatroon te vormen. Dat vergroot ook de kans op een jojo-effect. Ik heb wel begrepen dat haar nieuwe boek hier ook een oplossing voor heeft.
Wat ik zelf negatief vind, is dat ze mensen meer ontbijtkoek dan brood geeft. Niks tegen ontbijtkoek, maar het is een tussendoortje en zij schrijft het zelfs voor als onderdeel van een maaltijd.
Ook staan er in haar boek vele 'weetjes'. Minstens de helft hiervan is niet waar. Daardoor heb ik de indruk dat ze onbetrouwbaar is.

Alles samengevat: ik vind dat je het Sonja Bakker dieet best als basis kunt gebruiken, maar dat je de porties wat groter moet maken en niet alles moet aannemen wat ze zegt. Ook moet je, als je er mee op houdt, rustig opbouwen naar een normaal eetpatroon zodat je niet weer terugvalt in het eetpatroon waarmee je te dik werd.

En nog even persoonlijk tegen Ferrywoman. Je had een paar maanden geleden ook al een topic over afvallen. Daarin liet je weten dat je nu al een gezond gewicht hebt. Als je lichaam nog in ontwikkeling is zoals bij jou, kun je beter niet op eigen houtje gaan afvallen. Als je echt overgewicht hebt kun je aan je huisarts een doorverwijzing naar de diëtist vragen, dit wordt vergoed door de verzekering. Heb je dat niet, dan kun je, zoals ik in je vorige topic al zei, beter gaan sporten in plaats van te dieten. Je verbrandt vet met duursporten zoals hardlopen, spinning en zwemmen. Je figuur wordt bovendien beter als je sporten doet waarmee je spieren steviger worden, zoals fitness of bodypump.

Pff lang verhaal

Laatst gewijzigd op 20-06-2007 om 09:30.
Oud 20-06-2007, 17:24
Verwijderd
Dit past heel goed in het Voeding- en gezondheidstopics.
Topic gesloten

Regels voor berichten