Persoonlijk ben ik van mening dat er niet een helemaal juiste opvoeding bestaat, en dat deze juist voor elk kind anders dient te zijn. In mijn omgeving merk ik vaak dat veel ouders bij hun eerste kind een soort 'rechte lijn' trekken die zij ook bij alle daarop volgende kinderen doortrekken. Voor het eerste kind is deze manier van opvoeden dan misschien passend, maar het tweede of derde kind behoeft net weer een iets andere benaderingswijze. Wel denk ik dat je in grote lijnen hetzelfde dient te handelen. Voor mij komt dit op het volgende neer:
Wat ik veelal van de ouders van mijn oppaskinderen te horen krijg, is dat ik erg consequent & streng ben in mijn handelen, maar wel erg eerlijk, open en duidelijk. Ook bij mijn eigen kinderen wil ik dit later waar maken, vooral omdat het naar mijn idee op die manier veel gemakkelijker word om een zekere structuur in hun leven te brengen. Het is duidelijk, en voorkomt daarmee veelal gezeik. Ook vind ik een open houding jegens kinderen erg belangrijk: Ik hoef later echt niet hun beste maatje te zijn, maar ik wil best de rots in de branding uithangen op wie ze terug kunnen vallen wanneer nodig, en bij wie zij zich op hun gemak voelen ook als het intieme/persoonlijke problemen betreft.
Ook 'vrijheid' vind ik een belangrijk aspect; Vrijheid om zichzelf te uiten, en vrijheid om zichzelf te ontdekken. Ik geloof niet zozeer in het verbieden van dingen, maar juist eerder in het geven van vrijheid om te experimenteren en kinderen daarin juist bij te sturen en de nodige handvaten te bieden die hen in staat maakt hun eigen keuzes te maken. Zelfstandigheid bijbrengen.
Ik wil zorgen dat mijn kinderen later al spelend wegwijs worden in deze wereld, om ze zelfstandig te maken, maar ook om hen te leren dat vooroordelen overbodig zijn, hun zelfvertrouwen te doen groeien, respect bij te brengen voor zichzelf en anderen, en hen te laten zien dat het leven voor veel mensen pieken en dalen kent, maar ook erg veel mooie en leerzame momenten omvat.
Ik wil echt geen eeuwig optimisme in de hand werken, maar mijn ouders hebben mij juist een erg onrealistisch 'wereldbeeld' mee gegeven, en dat is absoluut een punt dat ik bij mijn eigen kinderen anders hoop te doen.
Uiteindelijk bestaat de opvoeding voor mij (in grote lijnen) dus uit een paar basis aspecten: Het bijbrengen van normen en waarden-, goede manieren, sociale vaardigheden, een goede opleiding, zelfrespect, zelfvertrouwen, zelfstandigheid, respect voor anderen, veiligheid, rust, regelmaat, openheid, eerlijkheid, vrijheid, wereldwijs maken, om leren gaan met geld en bijsturen.
In mijn optiek is de voornaamste taak/doel van een ouder het bijbrengen van zelfstandigheid, zodat ze op het juiste moment alle vaardigheden beheersen om veilig uit te vliegen en mij weer te verbeteren op de punten waar ik fouten heb gemaakt. Zoals ik dat nu zelf eveneens ga proberen
Op een later tijdstip vul ik mijn verhaal misschien nog wel wat aan, snel getikt en het is laat, dus dikke kans dat ik iets over het hoofd heb gezien