Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Eropuit!

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-07-2007, 23:44
Verwijderd
Dit jaar dan toch maar zwitserland. Na vorig jaar hier een topic te hebben geopend met de vraag of ik naar scandinavië moest of naar zwitserland, ben ik uiteindelijk naar denemarken, zweden en noorwegen geweest.

Nu dat reisdoel dus is afgestreept, kunnen we door naar het volgende. dat is dus zwitserland, voor ongeveer 2/3weken.
Eens kijken of er hier nog wat mensen zijn met tips die ik zeker niet of het hoofd zou moeten zien. Vooral omdat ik ook nog een stukje italië mee wil pikken, zijn ideetjes altijd welkom.

De planning is om eerst naar zwitserland te gaan, daar ergens in het midden(interlaken) een paar dagen te blijven, zodat we wat leuke eeuwige sneeuw kunnen bekijken. Even naar bern kunnen gaan, zurich, luzern kunnen begluren. Wat zou er nog meer te doen zijn?
Daarna willen we de alpen over trekken, en ergens in de buurt van verona(italië) nog een paar dagen staan.. Het enige wat ik daar verder weet is verona zelf.. Dus ik heb vast nog iets gemist
Volgende stop zou venetië zijn, nog nooit geweest, dus dat moet vast leuk worden. of is dat een no go in de zomervakantie? maar ja, ik kan het beter nu bezoeken, voordat het helemaal onder water is verdwenen natuurlijk.
Als laatste gaan we nog even via oostenrijk terug, en afhankelijk van het geld stoppen we nog in salzburg of in wenen. Welke plaats kan ik beter kiezen? wenen is wel verder weg natuurlijk, maar ook weer groter/rijker..
Advertentie
Oud 05-07-2007, 00:03
Verwijderd
Zwitserland, Interlaken zijn wij vier jaar geleden geweest, we gaan as. dinsdag weer. Wat ik me nog kan herinneren, wat grote indruk op me heeft gemaakt was de Aareslucht, een rivier tussen kliffen waarlangs je kon lopen. Vond ik erg mooi. Volgensmij lag dat in Berner Oberland. We zijn er denk ik met een trein of bus naartoe gegaan. http://www.hiking-site.nl/themas/route_2005-08-15.php staat wat informatie over berner oberland.

Vorige week ben ik in Venetië geweest, het was er denk ik wel rond de dertig graden, best warm. Ik weet niet hoe het in de zomervakantie is. Er is een strand, volgensmij is de biennale er ook nog. tweejaarlijkse tentoonstelling voor moderne kunst. Leuk voor als je er in geintresseerd bent, vond het soms wel moeilijk naar waarde te schatten. Verder vond ik venetië erg mooi, maar wel heel erg toeristisch. Maar dat is natuurlijk bekend.

De rest van de plaatsen ben ik nog nooit geweest.
Oud 05-07-2007, 11:08
Jones
Wat wil je zien? Ik ben een keer of 8 in zwitserland op vakantie geweest (mijn ouders ws een keer of 12) dus vraag maar raak. Ga ook dit jaar weer een weekje lopen.

Cultureel stelt Zwitserland niet zoveel voor. Bern en Zurich zijn wel een bezoekje waard maar Luzern zou ik al links laten liggen. Je moet het dus echt van de natuur hebben. Waar zit je en hoeveel kilometers wil je rijden om iets moois te zien?

Eeuwige sneeuw vind je overigens sneller (en makkelijker) in valais (wallis) Het canton dat rechtsonder het meer van geneve ligt. Kan je makkelijk via st bernhardpas (wel een bezoekje waard) of via simplon pas naar italie rijden.

[edit] Ik laat zelf steden altijd links liggen in de zomer. Te warm en veel te toeristisch. Meestal pak ik in de lente of in de herfst een stedentrip van 3 of 4 dagen. Genoeg om een stad te bekijken en meestal een stuk relaxter dan met 35 graden tussen de toeristen hobbelen. Venetie is natuurlijk altijd druk maar in de zomer barst het ws uit zijn voegen omdat er bijv ook toeristen uit kroatie komen. Als je dan toch voor een stad wil gaan dan kan je beter Bern en Zurich laten zitten en wat meer dagen uittrekken voor Wenen. Daar is ws meer dan genoeg te zien. [/edit]

Laatst gewijzigd op 05-07-2007 om 11:10.
Oud 05-07-2007, 15:13
Poepkind
Poepkind is offline
Venetie is prachtig, zeker een bezoek waard.
Oud 05-07-2007, 19:11
Verwijderd
Mn bedoeling zou zijn om in interlaken te gaan staan. Dat ligt (redelijk) centraal, dus ook andere delen van zwitserland(bern, luzern) zou ik gewoon met de auto kunnen halen op een dagje rijden.

Ik ga er inderdaad ook wel meer naartoe voor de natuur. Hoewel ik bern toch wel even gezien wil hebben. Zijn er nog bepaalde plekjes die in bern de moeite waard zijn?

Maar de hoofdzaak is inderdaad de natuur. tot mijn verdriet ben ik er al wel achtergekomen dat het treinritje naar de jungfrau niet doorgaat, dat is echt onbetaalbaar(120euri per persoon). nou voor die 240euro totaal kan ik net even teveel andere leuke dingen doen.
Probleem is dat ik dan wel nog even een andere plek op moet zoeken om in de eeuwige sneeuw te staan.
Sowieso wil ik een gletsjer zien, maar ergens een besneeuwde bergtop zou ook leuk zijn.
De aareslucht ben ik zelf ook al geweest, dat was inderdaad indrukwekkend. vraag me alleen af of ik dat nog kan vinden, dat is echt 8jaar terug ofzo. Maar een kaart doet wonderen.

Andere mensen hadden me ook al aangeraden om naar Wallis te gaan inderdaad. maar zoals jij zegt, dat ligt onder het meer van geneve. en volgens mij is dat niet helemaal lekker op de route richting venetië. Want ik wil sowieso dus wel interlaken(jungfrau) even zien, en venetië het liefst ook.
Nou is het niet erg om nog een stukje om te rijden, maar als het in de honderden kilometers zou lopen, is dat wel jammer.
Als ik naar wallis ga, dan tuf ik meteen wel door naar de iets zuidelijkere montblanc ook trouwens.(is die wel betaalbaar qua
omhoog gaan?)
Oud 05-07-2007, 19:36
Jones
Citaat:
Thijsjuh-ijsjuh schreef op 05-07-2007 @ 20:11 :
Mn bedoeling zou zijn om in interlaken te gaan staan. Dat ligt (redelijk) centraal, dus ook andere delen van zwitserland(bern, luzern) zou ik gewoon met de auto kunnen halen op een dagje rijden.

Ik ga er inderdaad ook wel meer naartoe voor de natuur. Hoewel ik bern toch wel even gezien wil hebben. Zijn er nog bepaalde plekjes die in bern de moeite waard zijn?

Maar de hoofdzaak is inderdaad de natuur. tot mijn verdriet ben ik er al wel achtergekomen dat het treinritje naar de jungfrau niet doorgaat, dat is echt onbetaalbaar(120euri per persoon). nou voor die 240euro totaal kan ik net even teveel andere leuke dingen doen.
Probleem is dat ik dan wel nog even een andere plek op moet zoeken om in de eeuwige sneeuw te staan.
Sowieso wil ik een gletsjer zien, maar ergens een besneeuwde bergtop zou ook leuk zijn.
De aareslucht ben ik zelf ook al geweest, dat was inderdaad indrukwekkend. vraag me alleen af of ik dat nog kan vinden, dat is echt 8jaar terug ofzo. Maar een kaart doet wonderen.

Andere mensen hadden me ook al aangeraden om naar Wallis te gaan inderdaad. maar zoals jij zegt, dat ligt onder het meer van geneve. en volgens mij is dat niet helemaal lekker op de route richting venetië. Want ik wil sowieso dus wel interlaken(jungfrau) even zien, en venetië het liefst ook.
Nou is het niet erg om nog een stukje om te rijden, maar als het in de honderden kilometers zou lopen, is dat wel jammer.
Als ik naar wallis ga, dan tuf ik meteen wel door naar de iets zuidelijkere montblanc ook trouwens.(is die wel betaalbaar qua
omhoog gaan?)
Ik was vrij klein toen ik in Bern was dus het enige wat me nog bij staat is de berenkuil Daarmee kan ik je dus niet helpen.

Over de bergen gesproken. Volgens mij heb je daar een beetje een verkeerd beeld van. Ongeveer 90% van de 4000meters van de Alpen ligt in Wallis. Daar heb je dus ook de meeste kans om in de eeuwige sneeuw terecht te komen. Voor namen van toppen/kabelbanen zou ik even m'n moeder moeten mailen maar er zijn er genoeg waar je voor niet al te veel geld in de sneeuw kan staan. Ik weet niet waarom je zo graag op de Jungfraujoch wil staan?

Wallis ligt overigens echt rechts van het meer en naar mijn weten zijn er maar een paar snelwegen om van zwitserland naar italie te gaan. Over de Sint Bernhardpas is in ieder geval een erg mooie route. Het ligt idd niet echt op de weg naar venetie maar als je dat wil zal je meer richting oostenrijk moeten gaan. Dan kom je in Graubunden terecht.

Over de betaalbaarheid: Jungfraujoch en Mont Blanc zijn misschien wel de 2 meest toeristische bergen van Europa. Dat betekend dus dat iedereen er redelijk ver om hoog kan (met tandradbaan/kabelbaan etc) maar daar betaal je natuurlijk voor. Ik ben nooit op de Mont Blanc geweest maar ik gok dat je op ongeveer dezelfde manier als de Jungfrau omhoog gaat en dat het ook ongeveer even duur is. Als je dus geld wil besparen kan je beter een wat minder toeristische berg opzoeken, een kabelbaan pakken en zelf nog een paar honderd meter klimmen.
Oud 10-07-2007, 13:05
Verwijderd
Dat zou inderdaad wel kunnen dat ik er een verkeerd beeld van heb. maar toch, alle foto's van jungfrau en omgeving laten toch ook wel aardig wat sneeuw en gletsjers zien. dus daarom dacht ik dat daar ook wel wat te beleven zou zijn in dat opzicht.

Ik hoef trouwens niet perse op de jungfraujoch te staan, zolang het dus maar een mooie(hoge) berg is. Inderdaad een minder toeristische berg is een stuk beter, vanwege de prijs, en de drukte. Die jungfraujoch is gewoon een van de weinige die ik ken(goede marketing van die zwitsers)
Maar dat moet je dan net wel weer even van tevoren weten welke bergen nou absurd duur zijn(zoals dus idd de jungfrau en montblanc) en welke niet.
Maar misschien dat jij me daar wat over kan vertellen?

Ik zal eens uitzoeken hoe ik dan een beetje makkelijk in wallis kan komen, de oostkant van het meer van geneve is nog wel te doen, maar ik wil liever niet een bocht maken via geneve zelf..
Oud 16-07-2007, 14:25
Jones
Even snel vanuit mail van mijn moeder:

In de buurt van het meer van Geneve, Montreux, ligt de Col des Mosses met een kabelbaan naar de gletcher les Diablerets.

Vanuit Verbier gaan kabelbanen omhoog tot boven 3000 mtr ik geloof dat dat de mont Rouge is.

In het Aletchdal ligt een erg grote gletcher en natuurlijk bij de Matterhorn
Oud 18-07-2007, 22:12
Jones
Citaat:
Thijsjuh-ijsjuh schreef op 10-07-2007 @ 14:05 :
Dat zou inderdaad wel kunnen dat ik er een verkeerd beeld van heb. maar toch, alle foto's van jungfrau en omgeving laten toch ook wel aardig wat sneeuw en gletsjers zien. dus daarom dacht ik dat daar ook wel wat te beleven zou zijn in dat opzicht.

Ik hoef trouwens niet perse op de jungfraujoch te staan, zolang het dus maar een mooie(hoge) berg is. Inderdaad een minder toeristische berg is een stuk beter, vanwege de prijs, en de drukte. Die jungfraujoch is gewoon een van de weinige die ik ken(goede marketing van die zwitsers)
Maar dat moet je dan net wel weer even van tevoren weten welke bergen nou absurd duur zijn(zoals dus idd de jungfrau en montblanc) en welke niet.
Maar misschien dat jij me daar wat over kan vertellen?

Ik zal eens uitzoeken hoe ik dan een beetje makkelijk in wallis kan komen, de oostkant van het meer van geneve is nog wel te doen, maar ik wil liever niet een bocht maken via geneve zelf..
Even iets langer hier op in. Aangezien je midden in de zomer gaat zal je toch wel rond de 3000 meter moeten zitten. Het kost nou eenmaal geld om boven te komen (als je niet gaat wandelen) Hoe toeristischer/bekender de berg, hoe makkelijker je boven kan komen en hoe meer het meestal kost. Daarnaast is daadwerkelijk in de sneeuw staan helemaal niet zo interessant. Overal om je heen alleen maar andere toeristen en niks anders dan sneeuw. Het is (in mijn ogen) veel vetter om je auto ergens bovenop een col te zetten en vandaar te gaan lopen. Dan merk je pas wat er zo indrukwekkend is aan de bergen.

Wallis bereik je echt niet via Geneve, pak de kaart er maar gewoon een keer bij. Je gaat rechts langs het meer en dan naar beneden (uit m'n hoofd via montreux en dan sion?)

Als je nog meer wil weten dan moet je het even laten weten. Ik ga zelf pas zondag op vakantie en dan vanaf dan niet echt te bereiken.
Advertentie

Regels voor berichten