Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-06-2007, 14:47
Lotte
Lotte is offline
Ik had een vraag. Als de gemeente bijvoorbeeld een lantaarnpaal wil neerzetten kunnen burgers daar een bezwaar tegen in dienen. Mijn eerste vraag was, kunnen mensen ook een bezwaar in dienen tegen andere besluiten van de gemeente?

Mijn tweede vraag was, indien de burgers na actief informatie vragen aan de gemeente na twee maanden nog steeds geen informatie hebben verkregen over een kwestie en er vervolgens een besluit wordt genomen over de zaak, kan je dan een bezwaar indienen tegen dat besluit? Op basis van slechte informatieverstrekking naar de mensen toe. De mensen werden immers niet na meerdere malen daarom gevraagd te hebben geinformeerd over de kwestie van de lantaarnpaal bijvoorbeeld. En zonder info kan je geen bezwaar indienen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-06-2007, 14:53
pyres
pyres is offline
volgens mij kun je tegen een belissing binnen zes weken na dagtekening bezwaar aantekenen. of dat ook hier ook geldt weet ik niet.

staat het niet op de site van de gemeente?
kun je ze niet bellen hierover?
Oud 06-06-2007, 15:02
Lotte
Lotte is offline
Citaat:
pyres schreef op 06-06-2007 @ 15:53 :
volgens mij kun je tegen een belissing binnen zes weken na dagtekening bezwaar aantekenen. of dat ook hier ook geldt weet ik niet.

staat het niet op de site van de gemeente?
kun je ze niet bellen hierover?
En hoe kom je er dan achter dat er een beslissing is genomen?
Met citaat reageren
Oud 06-06-2007, 15:32
Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Lotte schreef op 06-06-2007 @ 16:02 :
Wat betreft bouwvergunningen enzo staat dat praktisch altijd in het gemeentekrantje en ligt het ter inzage op het gemeentehuis. Misschien is dat met dit soort dingen ook het geval? (ik weet het niet)
Met citaat reageren
Oud 06-06-2007, 15:42
Verwijderd
Citaat:
Lotte schreef op 06-06-2007 @ 15:47 :
Ik had een vraag. Als de gemeente bijvoorbeeld een lantaarnpaal wil neerzetten kunnen burgers daar een bezwaar tegen in dienen. Mijn eerste vraag was, kunnen mensen ook een bezwaar in dienen tegen andere besluiten van de gemeente?

In beginsel kan je tegen bijna alle besluiten van de gemeente bezwaar in dienen, maar dan moet je wel belanghebbende zijn.

Citaat:
Als het goed is wordt een besluit bekend gemaakt aan belanghebbenden en in zo'n gemeentekrantje.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2007, 16:23
Lotte
Lotte is offline
Ben je belanghebbend als er een besluit wordt genomen over een jongerencentrum waar jij vrijwilligerswerk doet en vaste bezoeker bent?
Met citaat reageren
Oud 06-06-2007, 16:31
Ndimension
Ndimension is offline
Ja.
Oud 06-06-2007, 17:23
pyres
pyres is offline
Citaat:
dat staat altijd in die weekkrantjes

tenminste bij ons dan ;P
Oud 06-06-2007, 17:25
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Lotte schreef op 06-06-2007 @ 17:23 :
Ben je belanghebbend als er een besluit wordt genomen over een jongerencentrum waar jij vrijwilligerswerk doet en vaste bezoeker bent?
Nee, het jongerencentrum zelf is wel belanghebbende.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2007, 17:40
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Lotte schreef op 06-06-2007 @ 15:47 :
Mijn tweede vraag was, indien de burgers na actief informatie vragen aan de gemeente na twee maanden nog steeds geen informatie hebben verkregen over een kwestie en er vervolgens een besluit wordt genomen over de zaak, kan je dan een bezwaar indienen tegen dat besluit? Op basis van slechte informatieverstrekking naar de mensen toe. De mensen werden immers niet na meerdere malen daarom gevraagd te hebben geinformeerd over de kwestie van de lantaarnpaal bijvoorbeeld. En zonder info kan je geen bezwaar indienen.
Ik kan op grond van deze beschrijving niet goed beoordelen of het zinvol is dit in te brengen in een procedure over die lantaarnpaal. Ik zeg maar: niet geschoten is altijd mis.

Je kunt eventueel wel bezwaar maken tegen de weigering informatie te verschaffen (mogelijke schending Wet openbaarheid van bestuur).
Met citaat reageren
Oud 12-06-2007, 00:26
Verwijderd
Mensen hoeven alleen gehoord worden indien het om een beschikking (een besluit dat naar een concreet personen/een groep concrete personen is gericht, bijvoorbeeld een vergunning) gaat en ze tevens belanghebbende zijn. Hier is dat niet het geval, het plaatsen van een lantaarnpaal is een concrete norm (en dus een besluit van algemene strekking en juist geen beschikking), waardoor er voor het college geen hoorplicht bestaat.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2007, 10:47
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Axel11 schreef op 06-06-2007 @ 18:40 :
Je kunt eventueel wel bezwaar maken tegen de weigering informatie te verschaffen (mogelijke schending Wet openbaarheid van bestuur).
Zwaar overdreven natuurlijk. Doe je zoiets, dan is er gerede kans dat je hard wordt uitgelachen omdat het besluit maanden ter inzage op het gemeentehuis heeft gelegen, zoals geldt voor de meeste besluiten waar bezwaar tegen gemaakt kan worden.

Maar überhaupt, bezwaar maken tegen een lantaarnpaal... Ambtenaren werken zelden, besteed dat beetje dat ze werken dan niet aan het behandelen van clueless bezwaarschriften die toch wegens te weinig belang in de prullenbak verdwijnen. Over het algemeen zijn bezwaren een plaag in de besluitvorming die bakken met tijd en geld kost.
Oud 12-06-2007, 10:58
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
T_ID schreef op 12-06-2007 @ 11:47 :
Zwaar overdreven natuurlijk. Doe je zoiets, dan is er gerede kans dat je hard wordt uitgelachen omdat het besluit maanden ter inzage op het gemeentehuis heeft gelegen, zoals geldt voor de meeste besluiten waar bezwaar tegen gemaakt kan worden.
Als de burger de informatie wenst te ontvangen, dan moet het bestuursorgaan daaraan gehoor geven. Met andere woorden: de burger mag zelf de manier van informatieverschaffing kiezen.

Ik merk hierbij op dat het maken van bezwaar in het kader van de Wet openbaarheid van bestuur inderdaad waarschijnlijk geen invloed heeft op het bezwaar tegen de lantaarnpaal.

Citaat:
T_ID schreef op 12-06-2007 @ 11:47 :

Maar überhaupt, bezwaar maken tegen een lantaarnpaal... Ambtenaren werken zelden, besteed dat beetje dat ze werken dan niet aan het behandelen van clueless bezwaarschriften die toch wegens te weinig belang in de prullenbak verdwijnen. Over het algemeen zijn bezwaren een plaag in de besluitvorming die bakken met tijd en geld kost.
Een bezwaar tegen een lantaarnpaal acht ik, net zoals T_ID, redelijk kansloos. Maar ik ben geen tegenstander van bezwaarschriften
Met citaat reageren
Oud 05-07-2007, 15:56
Lotte
Lotte is offline
Ben ik verplicht een aanleiding te geven bij het aanvragen van bestuurlijke documenten? En horen alle documenten openbaar te zijn of mogen ze ook documenten achterhouden?
Met citaat reageren
Oud 05-07-2007, 17:13
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Lotte schreef op 05-07-2007 @ 16:56 :
Ben ik verplicht een aanleiding te geven bij het aanvragen van bestuurlijke documenten? En horen alle documenten openbaar te zijn of mogen ze ook documenten achterhouden?
Documenten mogen achtergehouden worden als daar een reden voor is. Denk aan verslagen van commissievergaderingen voor zover die het gesloten deel betreffen.
Of je een reden moet geven bij een aanvraag, juridisch gezien, weet ik niet, maar het lijkt me logisch dat dat zo is, dat om volkert-van-der-graaf-achtige figuren en andere 'citizens against virtually everything' in de wielen te rijden, ga er dus maar van uit dat je een valide reden moet hebben.
Oud 06-07-2007, 12:39
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Lotte schreef op 05-07-2007 @ 16:56 :
Je hoeft geen reden/aanleiding te geven bij het aanvragen van bestuurlijke documenten. Sterker nog: het is juridisch niet van belang of je een "goede" (persoonlijke) reden hebt of niet. Overheden mogen namelijk niet selectief informatie verstrekken.

Zoals T_ID zegt, mogen overheden ook documenten achterhouden. Uiteraard moeten ze hiervoor goede redenen hebben en hun besluit motiveren.
Met citaat reageren
Oud 15-07-2007, 17:32
Lotte
Lotte is offline
Ik wacht nu al weer een tijdje op een reactie. Heb ik nog steeds recht op de documenten als ik geen inwoner van Alkmaar meer ben?
Met citaat reageren
Oud 18-07-2007, 09:35
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Lotte schreef op 15-07-2007 @ 18:32 :
Ik wacht nu al weer een tijdje op een reactie. Heb ik nog steeds recht op de documenten als ik geen inwoner van Alkmaar meer ben?
Ja.

Overigens moet de gemeente binnen 14 dagen een besluit nemen over het wel of niet verstrekken van de documenten.
Met citaat reageren
Oud 18-07-2007, 10:47
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Lotte schreef op 15-07-2007 @ 18:32 :
Heb ik nog steeds recht op de documenten als ik geen inwoner van Alkmaar meer ben?
Waarschijnlijk wel. De kans dat je als niet-inwoner een belanghebbende bent is echter zeer klein.
Oud 18-07-2007, 19:14
Lotte
Lotte is offline
Mijn verzoek is 'dermate algemeen geformuleerd dat het niet mogelijk is hieraan zondermeer te voldoen.' Ik ben daarom uitgenodigd om in overleg met de betrokken ambtenaren te treden. Ik moet trouwens 0.27 cent per a4 betalen. Ik ga na terugkomst van vakantie maar eens langs voor een afspraak..
Met citaat reageren
Oud 19-07-2007, 11:09
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Lotte schreef op 18-07-2007 @ 20:14 :
Mijn verzoek is 'dermate algemeen geformuleerd dat het niet mogelijk is hieraan zondermeer te voldoen.' Ik ben daarom uitgenodigd om in overleg met de betrokken ambtenaren te treden. Ik moet trouwens 0.27 cent per a4 betalen. Ik ga na terugkomst van vakantie maar eens langs voor een afspraak..
Klinkt als de goede procedure.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten