Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-11-2007, 16:23
Glamour_Maai
Glamour_Maai is offline
Ik doe momenteel stage als opvoeder in een rusthuis. Ik heb de 'taak' gekregen om te starten met een heuse ontbijttafel.

De situatie nu is: ze zitten met z'n zessen rond de tafel, krijgen hun plateau met plastieken bordje met boterhammen (reeds klaargemaakt) op en drinken hun koffie uit een plastiekbekertje.
Ik zou er wat willen van maken dat alles veel huiselijker gebeurt. Dus ik wil ze laten eten uit echte borden en echte kopjes. Wil ook het brood enzo in mandjes doen, en ik wil alles op het moment zelf ook klaarmaken, naar de zin van de bewoners.

Nu moet ik morgen met de keuken alles gaan bespreken wat zoals ga nodig hebben, aangezien dat op voorhand moet besteld worden... Mijn vraagje was daarom: Wat is er allemaal nodig voor een 'huiselijk' ontbijt? Brood, Jam, Boter, Chocopasta...

Iemand nog leuke ideetjes?
Thx!
Oud 06-11-2007, 16:28
Yana
Yana is offline
Ligt eraan hoe luxe je het wil maken.

Brood, eventueel knackebröt of beschuit, boter, chocoladepasta, pindakaas, hagelslag, jam, kaas, (vlees?), eitjes, koffie/thee/melk/karnemelk/jus d'orange, ontbijtkoek
Met citaat reageren
Oud 06-11-2007, 16:39
Lilium
Lilium is offline
Ik mis bij jou nog het hartige beleg: vlees en kaas. En misschien eens iets anders te drinken dan koffie? Thee, sinaasappelsap, (warme) melk.
Oud 06-11-2007, 19:15
goeltje
goeltje is offline
Een speculaasje! Klinkt heel stom, maar bij mij doet dat hem wel!
Met citaat reageren
Oud 06-11-2007, 19:40
Bloem
Bloem is offline
Ik denk dat dat meer in de sfeer zit, dus inderdaad in de gedekte tafel met bestek en bekers voor de koffie / glazen voor het sap dan in een uitgebreid assortiment aan produkten.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2007, 19:56
Calyx
Calyx is offline
Wat genoemd is, verder servetjes en verse producten dat mis ik nog. Dus ook fruit enz. En gekookt eitje
Kaas op schaaltje en eventueel vleeswaren op een schaaltje.
En gewoon ook beleg pindakaas, chocopasta, hagelsslag, honing enz.
Broodmandjes met veel broodsoorten van crackers tot croissantjes.
Koffie, thee, sapjes en zuivel.

-poeh typen gaat nog niet zo snel-

Laatst gewijzigd op 06-11-2007 om 20:04.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2007, 20:02
goeltje
goeltje is offline
Een groot bord havermoutpap?
Versgeperst fruitsap ^^ Of is dat weer teveel luxe dan?
Misschien inderdaad een vers stuk fruit, of een kommetje fruitsalade ofzo. Of een banaan voor op de boterham ^^ Stukjes appel in de yoghurt? Geen idee ^^
Met citaat reageren
Oud 06-11-2007, 20:28
Glamour_Maai
Glamour_Maai is offline
Alvast bedankt voor alle leuke ideetjes
Ik moet natuurlijk met bepaalde zaklen rekening houden: bepaalde soorten fruit zijn te hard om te bijten met hun valse tanden, eieren mogen wegens salmonellaredenen niet worden gegeten daar enzovoort...

Ik zie wel wat er va komt en breng dan wel een verslagje.
Als er nog ideeën zijn: aarzel vooral niet om ze te posten!!
Oud 06-11-2007, 20:37
goeltje
goeltje is offline
Fruitpap? (Vind ik eerlijk gezegd ontzettend lekker :$)
Met citaat reageren
Oud 06-11-2007, 21:23
Verwijderd
Citaat:
Ik denk dat dat meer in de sfeer zit, dus inderdaad in de gedekte tafel met bestek en bekers voor de koffie / glazen voor het sap dan in een uitgebreid assortiment aan produkten.
Dat.
En een tafelkleed, servetjes, een fruitschaal op tafel maakt dat het er meteen wat aangekleder uitziet.
Voor zes mensen brood smeren op het moment zelf is best veel werk...
(of misschien niet heel veel, maar het kost relatief veel tijd)
Met citaat reageren
Oud 06-11-2007, 21:24
Verwijderd
En voor een uitgebreider assortiment: krentenbollen!
Met citaat reageren
Oud 06-11-2007, 21:43
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Brood, ontbijtkoek, beschuitjes, crackers, cornflakes of muesli/cruesli, zoet en hartig beleg, melk, thee, koffie, vruchtensap
Oud 08-11-2007, 17:44
Glamour_Maai
Glamour_Maai is offline
Vandaag de eerste keer ontbijttafel.

Op de tafel lag een mooi tafelkleedje, iedereen kreeg een gekleurde servet die gevouwd was in een bepaalde vorm.
Aan iedere zitplaats stond een kopje met ondertas, een mes, een lepeltje en een bordje.
Ik had een wit brood en een bruin brood. Als beleg had ik: choco, soorten confituur, speculoos en peperkoek.

Eénmaal in de week krijgen ze versgeperst fruitsap en éénmaal in de week krijgen ze koffiekoeken in plaats van brood.

De bewoners waren heel erg blij en ze vonden het supergezellig! Bedankt voor de tips dus

Er staan hier nog enkele leuke ideeën op die ik jammer genoeg niet kan gebruiken doordat ik in een rusthuis werk en sommigen dus niet goed meer kunnen bijten, anderen zoutarm dieet hebben of diabetes.
Oud 08-11-2007, 18:12
drukknoopje
drukknoopje is offline
Citaat:
een kopje met ondertas
Oud 08-11-2007, 18:53
Verwijderd
schotel is dat toch?
Met citaat reageren
Oud 08-11-2007, 21:52
ikkuh15
ikkuh15 is offline
Wat leuk om dat zo te gaan doen!

Wij eten ook met een groep van 9 en dat is ook wel huiselijk, wij hebben gewoon; servetjes, thee/koffie, heel blad vol met zoet beleg (jam, sandwichspread, hagelslag, vlokken, bebogeen, chocopasta, pindakaas...) en kaas en vlees. En dan af en toe in de week krentebollen/bolletjes/suikerbrood.
Denk dat 't sowieso al verschilt als alles gewoon op tafel staat en met normale borden + glazen en servetjes enzo...
Oud 08-11-2007, 22:02
Calyx
Calyx is offline
Citaat:
Wat leuk om dat zo te gaan doen!

Wij eten ook met een groep van 9 en dat is ook wel huiselijk, wij hebben gewoon; servetjes, thee/koffie, heel blad vol met zoet beleg (jam, sandwichspread, hagelslag, vlokken, bebogeen, chocopasta, pindakaas...) en kaas en vlees. En dan af en toe in de week krentebollen/bolletjes/suikerbrood.
Denk dat 't sowieso al verschilt als alles gewoon op tafel staat en met normale borden + glazen en servetjes enzo...
Suikerbrood
Oud 08-11-2007, 22:21
Breg
Breg is offline
Citaat:
Vandaag de eerste keer ontbijttafel.

Op de tafel lag een mooi tafelkleedje, iedereen kreeg een gekleurde servet die gevouwd was in een bepaalde vorm.
Aan iedere zitplaats stond een kopje met ondertas, een mes, een lepeltje en een bordje.
Ik had een wit brood en een bruin brood. Als beleg had ik: choco, soorten confituur, speculoos en peperkoek.

Eénmaal in de week krijgen ze versgeperst fruitsap en éénmaal in de week krijgen ze koffiekoeken in plaats van brood.

De bewoners waren heel erg blij en ze vonden het supergezellig! Bedankt voor de tips dus

Er staan hier nog enkele leuke ideeën op die ik jammer genoeg niet kan gebruiken doordat ik in een rusthuis werk en sommigen dus niet goed meer kunnen bijten, anderen zoutarm dieet hebben of diabetes.

Heel leuk, ik heb zelf ook in een verzorgingshuis met zwaar demente bewoners gewerkt, en er werd daar wel geprobeerd om voor een huiselijke sfeer te zorgen. Ik zou misschien alleen wat hartig beleg zoals kaas toevoegen en misschien af en toe beschuit?
Waar ik werkte werd altijd veel beschuit gegeten, en het is lang houdbaar.
Oud 09-11-2007, 08:54
martijn1985
martijn1985 is offline
vlaams, net zoals speculoos....wij zouden idd een schoteltje zeggen (en speculaas uiteraard)
Oud 09-11-2007, 11:12
remy476
remy476 is offline
ram uitgebreid zoals met kerst ofzo.
Reageren

Regels voor berichten