Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Bekijk resultaten poll: Mag je kwetsen?
Ja 22 57.89%
Nee 16 42.11%
Aantal stemmers: 38. Je mag niet stemmen in deze poll

Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-08-2007, 15:48
Snakeboy
Snakeboy is offline
Wat vinden jullie van kwetsen?
Vinden jullie dat het kan, of vinden jullie van niet?
En waarom wel of waarom niet?
Oud 10-08-2007, 15:50
Praganonut
Praganonut is offline
Citaat:
Snakeboy schreef op 10-08-2007 @ 16:48 :
Wat vinden jullie van kwetsen?
Vinden jullie dat het kan, of vinden jullie van niet?
En waarom wel of waarom niet?
ligt eraan.
Constructief kwetsen is opzich niets mis mee, als het legitiem is.
Oud 10-08-2007, 15:51
Snakeboy
Snakeboy is offline
Citaat:
Praganonut schreef op 10-08-2007 @ 16:50 :
ligt eraan.
Constructief kwetsen is opzich niets mis mee, als het legitiem is.
In welke zin bedoel je Constructief ?
Oud 10-08-2007, 15:53
R
R is offline
ik denk niet dat je snel gekwetst kan worden als je er niets om geeft wat anderen van je denken. zo'n houding heb ik maar aangenomen.
maar natuurlijk zullen de mensen waar ik echt van hou mij wel kunnen kwetsen, maar dat zijn er heel weinig.
Oud 10-08-2007, 15:53
R
R is offline
opbouwend kwetsen? ehmm..
Oud 10-08-2007, 15:56
Praganonut
Praganonut is offline
Citaat:
Snakeboy schreef op 10-08-2007 @ 16:51 :
Je kan iemand kwetsten met het vertellen hoe daadwerkelijk een situatie of persoon in elkaar steekt. Dat is een vorm van constructief kwetsen.
Oud 10-08-2007, 15:57
Verwijderd
Kwetsen om het kwetsen vind ik niet kunnen.
Oud 10-08-2007, 16:04
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 10-08-2007 @ 16:57 :
Mee eens
En voor de rest ligt het eraan bij welke persoon je het doet en op welke manier. De een zal een plagerige opmerking goed opvatten terwijl iemand anders er misschien overstuur van kan raken.

Laatst gewijzigd op 10-08-2007 om 20:17.
Oud 10-08-2007, 16:26
GeleBloem
GeleBloem is offline
Nee.
Niet om het kwetsen inderdaad.
Je mag opbouwende kritiek geven en als iemand anders daardoor wordt gekwetst, so be it. Dat ligt niet bij jou.
Oud 10-08-2007, 19:49
Nona
Nona is offline
Mocht een vriend of vriendin iets moeten weten dat hem of haar zal kwetsen, maar nog veel dieper wanneer hij of zij het van een ander hoort zal ik de stap nemen. Is het nodig iets harder tegen iemand te zijn om diegene voor grote fouten te behoeden zal ik daar niet voor terugschrikken. Dat is constructief kwetsen.

Kwetsen zonder noodzaak vind ik echter iets dat niet kan. In een ruzie kun je soms dingen zeggen die je niet helemaal meent maar wel kwetsend zijn, dat is nog tot daar aan toe. Met het volle verstand mensen kwetsen vind ik belachelijk.
Oud 10-08-2007, 19:59
Verwijderd
Door iemand te kwetsen kan je hem/haar met z'n neus op de feiten drukken die hij misschien moet zien op dat moment, maar dat mag alleen als het anders niet kan.

Kwetsen om te kwetsen mag natuurlijk niet.
Oud 10-08-2007, 20:00
Daboman
Daboman is offline
Ik vind dat je niet mag kwetsen. Ook niet als een ander jou gekwetst heeft. Vuur bestrijd je niet met vuur. Vaak kan je met opbouwende kritiek ook je punt wel duidelijk maken.

Als het onbewust gebeurt vind ik het alleen acceptabel wanneer het recht gezet wordt. Maar dan moet het slachtoffer natuurlijk wel laten weten dat die zich gekwetst voelt.
Oud 10-08-2007, 20:50
Zarya
Zarya is offline
Kwetsen om het kwetsen kan niet. Maar een beetje wraak ben ik nooit tegen
Oud 10-08-2007, 21:06
Verwijderd
Citaat:
Een beetje in de lijn van wat GuMM zegt. Er hangt veel af van hoe de ontvanger het percipieert. Het kan best wzijn dat iemand iets zegt zonder te willen kwetsen, maar dat de ontvanger gevoeliger is voor commentaar dan anderen.

Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat de 'pestkop' denkt dat hij enkel maar plaagt, terwijl de ander het percipieert als kwetsen om te kwetsen. Meestal was ik die ander...
Oud 10-08-2007, 21:13
coopergirl
coopergirl is offline
Ik vind het een vreemde vraag.
Oud 11-08-2007, 08:51
Verwijderd
Soms kan je er voor je eigen welzijn niet omheen om iemand anders te kwetsen. Bijvoorbeeld als iemand al jouw aandacht opeist en jij daar niet tegen kan. Of als je niet meer verliefd bent op je vriend / vriendin en het uit moet maken.

Op dat soort momenten moet het maar.

Iemand kwetsen voor de lol vind ik echter niet kunnen en kan ik mij kwaad om maken.
Oud 11-08-2007, 10:25
Verwijderd
Citaat:
coopergirl schreef op 10-08-2007 @ 22:13 :
Ik vind het een vreemde vraag.
Ja een beetje in de categorie: Is discriminatie okay?
Oud 11-08-2007, 11:01
Luki
Luki is offline
Als je iemand moet kwetsen om die persoon de harde waarheid te laten inzien.. Ja
Oud 11-08-2007, 11:24
Verwijderd
bewust kwetsen? nee.
Maar ik vind de vraag een beetje raar gesteld eigenlijk..
Oud 11-08-2007, 12:36
Southtown
Southtown is offline
"Iemand kwetsen" kan op zovele manieren en met zoveel intensiteiten en hangt af van zovele factoren dat de vraag "kan iemand kwetsen of niet?" met als mogelijke antwoorden "ja/nee" op zn' best een oppervlakkige vraag is.
Zo kan ik door iets te zeggen iemand enorm emotioneel kwetsen door ervaringen in die persoons leven waar ik geen weet van had. Aan de andere kant kan ik ook iemand kwetsen uit wraak of haat. Of je kan iemand kwetsen om hem iets te leren "via de harde manier".
Voor mij zijn iemands intentie en de specifieke situatie hele belangrijk om te bepalen of iemand kwetsen in die situatie moreel is of niet.
Oud 11-08-2007, 12:45
TheCreator
TheCreator is offline
Citaat:
Snakeboy schreef op 10-08-2007 @ 16:51 :
Ja precies. Op forums bv. kwetsen ze je meestal "semi-constructief"
Dragen je een oplossing voor (als het al een oplossing betreft) maar brengen het heel uit de hoogte ofzo. Het klinkt zeg maar meer kwetsend dan constructief.

Heel kinderachtig.
Oud 11-08-2007, 12:53
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
White Trash schreef op 11-08-2007 @ 11:25 :
Ja een beetje in de categorie: Is discriminatie okay?
Inderdaad, treffende vergelijking
Oud 11-08-2007, 19:46
Verwijderd
ja kwetsen mag.

het mag zelfs in naam van de politiek ( Geertje Wilders )
Oud 11-08-2007, 22:55
Verwijderd
Citaat:
TheCreator schreef op 11-08-2007 @ 13:45 :
Ja precies. Op forums bv. kwetsen ze je meestal "semi-constructief"
Dragen je een oplossing voor (als het al een oplossing betreft) maar brengen het heel uit de hoogte ofzo. Het klinkt zeg maar meer kwetsend dan constructief.

Heel kinderachtig.
Die 'uit de hoogte'-attitude kan ik me ook heel hard aan storen. Zo ken ik een forum waar er een harde kern systematisch op die manier reageert, waardoor nieuwelingen nauwelijks nog durven posten. Ik post er ook nog maar zelden, net om die reden.
Oud 12-08-2007, 21:54
madelief21
madelief21 is offline
Dat ligt er aan. Iemand kan zich ook gewoon snel gekwetst voelen. In principe vind ik dat het niet nodig is iemand te kwetsen maar desondanks staat eerlijkheid toch op de eerste plaats. Liever eerlijk zijn (wel tactisch) dan meepraten, dat is op lange termijn nog veel kwetsender
Advertentie
Oud 12-08-2007, 22:13
TheCreator
TheCreator is offline
Ik vind dat veel reacties op fora gemeend 'scherp' en kwetsend bedoeld zijn. Ter vermaak. Ze weten dondersgoed wat ze met die reacties willen en kunnen uitlokken.
Oud 12-08-2007, 22:14
Uice
Uice is offline
Ja. Kwesten moet zelfs. Kwetsen is fantastisch.
Oud 12-08-2007, 22:56
T_ID
T_ID is offline
Kwetsen is toch een leuke vorm van vermaak? Dat is weer eens wat anders dan tv en computerspelletjes.
Oud 12-08-2007, 23:43
fromBALKAN :D
Citaat:
Oud 13-08-2007, 19:48
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 12-08-2007 @ 23:56 :
Kwetsen is toch een leuke vorm van vermaak? Dat is weer eens wat anders dan tv en computerspelletjes.
Lachen man
Oud 13-08-2007, 21:43
Luki
Luki is offline
Citaat:
TheCreator schreef op 12-08-2007 @ 23:13 :
Ik vind dat veel reacties op fora gemeend 'scherp' en kwetsend bedoeld zijn. Ter vermaak. Ze weten dondersgoed wat ze met die reacties willen en kunnen uitlokken.
Wat ze willen of 'kunnen' uitlokken dat maak je er geheel zelf naar.
Oud 14-08-2007, 08:39
madelief21
madelief21 is offline
Wat ze willen of 'kunnen' uitlokken dat maak je er geheel zelf naar

Nou dat vind ik dus niet! Feit blijft dat hij hier over zijn gevoel praat, hoe bepaalde mensen het ook mogen plaatsen. En dat bepaalde andere mensen dat niet doen en alleen maar cynisch commentaar leveren. Het lijkt me dat er een hele duidelijke scheidingslijn ligt tussen wat een grapje is en wat een grapje is om iemand gewoon te stangen.
Oud 14-08-2007, 08:41
madelief21
madelief21 is offline
Die 'uit de hoogte'-attitude kan ik me ook heel hard aan storen. Zo ken ik een forum waar er een harde kern systematisch op die manier reageert, waardoor nieuwelingen nauwelijks nog durven posten. Ik post er ook nog maar zelden, net om die reden.

Maling aan hebben toch? De uit de hoogte-attitude is heus ook niet zo zelfverzekerd hoor. Heb je ze ooit in het echt gezien? Misschien lokken ze op het forum wel uit wat hun in het echte leven zelf wordt uitgelokt?
Oud 14-08-2007, 09:10
Luki
Luki is offline
Citaat:
madelief21 schreef op 14-08-2007 @ 09:41 :
Maling aan hebben toch?
Citaat:
Nou dat vind ik dus niet! Feit blijft dat hij hier over zijn gevoel praat, hoe bepaalde mensen het ook mogen plaatsen. En dat bepaalde andere mensen dat niet doen en alleen maar cynisch commentaar leveren. Het lijkt me dat er een hele duidelijke scheidingslijn ligt tussen wat een grapje is en wat een grapje is om iemand gewoon te stangen.
Precies. Je kiest ervoor om er maling aan te hebben of je kiest ervoor om erop te reageren. Hoe je reageert is hoe je kiest om te reageren. Je kiest ervoor om uit de tent gelokt te worden... Of wil je zeggen dat deze reactie onvermijdelijk is?

De scheidingslijn ligt nog altijd bij jezelf.. Beweeg jij op cynisme van anderen?
Oud 14-08-2007, 10:16
Nona
Nona is offline
Misschien is het typen van een reactie een keuze, maar als hij daar echt door geraakt wordt en zich kut voelt dan is dat ook een vorm van reageren en die heb je minder stevig in de hand. Daarom mogen mensen ook op Internet oppassen wat ze zeggen. Misschien dat dat vet lachen is hoor, als een ander zich kut kan voelen om wat jij zegt, maar zo moeilijk is het ook weer niet even een reactie te typen die getuigt van enige herseninhoud.
Oud 14-08-2007, 10:58
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
TheCreator schreef op 12-08-2007 @ 23:13 :
Als je je iets aantrekt van wat iemand je op een internet forum tegen je zegt, zou je niet moeten forummen.
Oud 14-08-2007, 13:37
oelekeboeleke
oelekeboeleke is offline
Als je over gevoelige onderwerpen post en mensen om een eerlijke reactie vraagt, is het vaak onvermijdelijk om een beetje kwetsend te zijn, maar doelbewust iemand afzeiken vind ik alleen kunnen als je die persoon goed kent en hij recht voor je neus staat. Mensen afzeiken via internet kan iedere boerenlul natuurlijk en vaak is het zo makkelijk dat het tamelijk kinderachtig overkomt. Er zit een groot verschil tussen eerlijk zijn en er op uit zijn om iemand de grond in te boren.
Oud 14-08-2007, 13:46
TheCreator
TheCreator is offline
Citaat:
oelekeboeleke schreef op 14-08-2007 @ 14:37 :
Als je over gevoelige onderwerpen post en mensen om een eerlijke reactie vraagt, is het vaak onvermijdelijk om een beetje kwetsend te zijn, maar doelbewust iemand afzeiken vind ik alleen kunnen als je die persoon goed kent en hij recht voor je neus staat. Mensen afzeiken via internet kan iedere boerenlul natuurlijk en vaak is het zo makkelijk dat het tamelijk kinderachtig overkomt. Er zit een groot verschil tussen eerlijk zijn en er op uit zijn om iemand de grond in te boren.
Dubbel

Ja je hebt van die randdebielen. Al zijn ze mid-twintig of nog ouder. Ze hebben gewoon een onverzadigbare drang om te klieren. Daarom zeg ik, kinderachtig
Oud 14-08-2007, 13:56
Verwijderd
Citaat:
Er zijn zat mensen die het ervoor doen, zo ontstaan de meest wagelijke ruzies.
Oud 14-08-2007, 14:07
Luki
Luki is offline
Citaat:
DoraRing schreef op 14-08-2007 @ 14:56 :
Er zijn zat mensen die het ervoor doen, zo ontstaan de meest wagelijke ruzies.
Corrigeer me als ik het mis heb, maar komt een ruzie niet van twee kanten meestal?

Citaat:
Kruimel schreef op 14-08-2007 @ 11:16 :
Misschien is het typen van een reactie een keuze, maar als hij daar echt door geraakt wordt en zich kut voelt dan is dat ook een vorm van reageren en die heb je minder stevig in de hand. Daarom mogen mensen ook op Internet oppassen wat ze zeggen. Misschien dat dat vet lachen is hoor, als een ander zich kut kan voelen om wat jij zegt, maar zo moeilijk is het ook weer niet even een reactie te typen die getuigt van enige herseninhoud.
Ieder zijn / haar mening natuurlijk. Maar ik denk dat mensen wel degelijk kunnen kiezen om wel of niet 'geraakt' te worden, of de eer aan henzelf te houden. Als je zo geraakt word door een ander, dan laat je je gevoelens leiden door anderen. Dan ben je kwetsbaar .

Laatst gewijzigd op 14-08-2007 om 14:17.
Oud 14-08-2007, 14:09
Verwijderd
Citaat:
Luki schreef op 14-08-2007 @ 15:07 :
Corrigeer me als ik het mis heb, maar komt een ruzie niet van twee kanten meestal?
Tuurlijk maar je hebt mensen die het steeds opnieuw opzoeken.
Bij zo iemand kan je kiezen:' Oog om oog, tand om tand of weglopen'.
Oud 14-08-2007, 16:39
madelief21
madelief21 is offline
Sommige mensen reageren stelselmatig op de zwaktes of gevoelsverhalen van andere mensen. En dat zijn nou net de mensen die hun eigen zwaktes op het forum niet melden, RaRa hoe kan dit?
Oud 14-08-2007, 16:41
madelief21
madelief21 is offline
Ieder zijn / haar mening natuurlijk. Maar ik denk dat mensen wel degelijk kunnen kiezen om wel of niet 'geraakt' te worden, of de eer aan henzelf te houden. Als je zo geraakt word door een ander, dan laat je je gevoelens leiden door anderen. Dan ben je kwetsbaar .

Waarom is het zo erg om kwetsbaar te zijn? Als ik het goed begrijp reageer je arrogant om niet kwetsbaar te zijn? Ga jij eerst maar eens iets over jezelf vertellen op dit forum! Ik ga er namelijk helemaal niet vanuit dat jij je elke dag de kanjer van het jaar voelt !
Oud 14-08-2007, 16:48
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
madelief21 schreef op 14-08-2007 @ 17:41 :
Waarom is het zo erg om kwetsbaar te zijn?
Nogmaals: als je je iets aantrekt van wat een of andere lul tegen je roept vanachter de veiligheid van z'n computerscherm, dan ben je gewoon verkeerd bezig en zou je misschien gewoon niet moeten gaan forummen.
Oud 14-08-2007, 16:55
oelekeboeleke
oelekeboeleke is offline
[QUOTE]Luki schreef op 14-08-2007 @ 15:07 :
[B]Corrigeer me als ik het mis heb, maar komt een ruzie niet van twee kanten meestal?

Ik zal je bij deze even corrigeren. Een ruzie komt niet per defenitie van twee kanten en daarbij gaat het topic over kwetsen en jij legt zellf de link met ruzie, waarmee je eigelijk al aangeeft dat je erop uit bent om iemand doelbewust te kwetsen zodat er een ruzie ontstaat. Waarom zou je iemand die zich sociaal zwak opstelt en zijn probleem voorlegt nog verder de grond in gaan boren? Persoonlijk vind ik dat nogal triest, helemaal als dat via een internetforum gebeurt. Mensen die andere doelbewust de grond in boren zijn zelf nogal onzeker, hoe onzeker kan je zijn als je dan ook nog is voornamelij anoniem en via internet mensen gaat afzeiken. Dan laat je eigelijk zien dat je dit in et echte leven niet eens durft. Beetje zielig. Vind ik hoor.
Oud 14-08-2007, 17:00
madelief21
madelief21 is offline
madelief21 schreef op 14-08-2007 @ 17:41 :
Waarom is het zo erg om kwetsbaar te zijn?
--------------------------------------------------------------------------------

Nogmaals: als je je iets aantrekt van wat een of andere lul tegen je roept vanachter de veiligheid van z'n computerscherm, dan ben je gewoon verkeerd bezig en zou je misschien gewoon niet moeten gaan forummen.

Maar we zitten toch op een discussieforum ;-)?

Laatst gewijzigd op 14-08-2007 om 17:10.
Oud 14-08-2007, 17:07
Verwijderd
Citaat:
Wauw wat een ongelooflijke stoere uitspraak, maar tegelijke tijd ook wat ongelooflijk naief om zo te denken. Hier trappen alleen net zulke naieve mensen als jou in .
Oud 14-08-2007, 17:12
oelekeboeleke
oelekeboeleke is offline
Citaat:
Chimera schreef op 14-08-2007 @ 17:48 :
Domme antwoorden.... = Domme reacties

Dit is een beetje hetzelfde als autorijden en je niks aan trekken van mensen die dronken acher het stuur zitten, als je je daar druk over maakt kan je maar beter helemaal geen auto rijden toch..

Wat je zegt slaat feitelijk nergens op en is gewoon nogal dom. Als jij met zelfmoordneigingen rondloopt en hier hulpt zoekt, en een of andere flapdrol zegt doodleuk ja schiet jezelf maar dood, er houdt toch niemand van je.. Dat is toch niet echt leuk om te lezen. Kennelijk vind jij dat als je dat niet wilt je maar niet moet forummen, nee. Mensen die zulke trieste en daarmee kwetsende reacies geven zouden niet moeten forummen. Je bent nu een beetje de zaak aan het omdraaien in eigen belang.
Oud 14-08-2007, 17:15
Verwijderd
Citaat:
Chimera schreef op 14-08-2007 @ 17:48 :
Onzin, Dat is hetzelfde als je zou zeggen:' Als je bang bent om gekwetst te worden in de liefde moet je er niet aan beginnen'.
Oud 14-08-2007, 17:17
madelief21
madelief21 is offline
Ja precies, sommige mannen hier op het forum doen gevoelloze alfa apen na! Best jammer! haha. En Luki Volgens mij doe je gewoon ontzettend veel moeite om je zwakte te onderdrukken. Maar doe dat niet over de rug van iemand anders (lees: uitspraken zoals jezelf niet laten kennen, dan ben je kwetsbaar enzovoorts)

Onthoud goed dat zelfs Bokito inmiddels gefaald is! Hij heeft zich ook laten gaan een tijdje geleden! Dat weet inmiddels elk dagblad, dus ook elk mens.

Laatst gewijzigd op 14-08-2007 om 17:25.
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten