Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Ook bij vrouwen die zwanger waren toen ze stierven, heb ik me dit afgevraagd. Blijven ze zwanger in de hemel, of 'bevallen' ze in de hemel van hun kind? Hetzelfde geldt voor het kind, of de ziel, in de buik van de vrouw - blijft die daar eeuwig zitten of wordt hij of zij op de een of andere manier 'bevrijd?' Als er een hemel zou bestaan, dan vind ik het raar om te bedenken dat je als zwangere vrouw gestorven bent en dan in de hemel niet meer zwanger bent en je kind plotseling voor je neus hebt staan. Er zou dan toch zeker een proces moeten zijn, een overgangsfase? Anders lijkt het me toch wel vrij verwarrend voor moeder en kind. Dus ja, ook ik heb me afgevraagd of er in de hemel mogelijkheden zouden zijn tot groeien. Fysieke groei zoals dat op aarde zal het wel niet geven, tenzij ze in de hemel iets hebben dat daar op lijkt maar het (net) niet is. Geestelijke groei lijkt me er zeker wel mogelijk, maar zoals ik het vaak heb gezien, lijkt dat meer voor de mensen te zijn die als volwassene zijn gestorven - en niet voor de kinderen. Misschien ligt het gewoon aan mij, maar die indruk heb ik op de een of andere manier gekregen.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Laatst gewijzigd op 15-08-2007 om 18:11. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Maar dit gaat fucking nergens over. Er is echt totaal geen aanleiding om uit te gaan van een ziel, sterker nog er is genoegl aanleiding om ervan uit te gaan dat een ziel niet bestaat! |
![]() |
||
Citaat:
Shoot. Ik bedoel de geest. Het lichaam is hartstikke vleeschelijk, dat is logisch. De ziel staat ertussen en de geest zal blijven.
Laatst gewijzigd op 15-08-2007 om 18:35. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Wat bedoel je met ziel vernieuwen ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
LOTR is niet een woord van één of ander bovennatuurlijk iemand, maar gewoon van Tolkien. Ik geloof dat de Bijbel boeken zijn, geinspireerd door God en daarmee geloof ik dus dat alles wat erin staat waar is.
||
![]() |
Citaat:
Ik geloof dat de LOTR boeken zijn geschreven door Tolkien en geinspireerd door God en daarmee geloof ik dus dat alles wat erin staat waar is. Hoe kom ik dan op jou over? Zinnig of niet? |
![]() |
||
Citaat:
![]()
|||
![]() |
Citaat:
![]() Citaat:
Ooh ja maar geloven heeft niks met verstand te maken right? Dus je bent dom? Laatst gewijzigd op 15-08-2007 om 18:45. |
![]() |
||
Citaat:
Geloven heeft wel met verstand te maken. Ik kan ook niet geloven dat ik van een aap zou afstammen of dat ik uit een knal kom. Ik vind het idee van een schepping van God eigenlijk ook gewoon het logischt (?!). Maar bij sommige dingen moet je wel het gewoon aannemen. Dat er een mens was die tegelijkertijd ook een God was en niet zondig was (Jezus) is ook moeilijk te bevatten. Maar ik geloof het.
Laatst gewijzigd op 15-08-2007 om 18:49. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Oke jij stelt dat het scheppingsverhaal van God logisch is, vertel wat logisch is aan een ziel en het hiernamaals? Laatst gewijzigd op 15-08-2007 om 18:57. |
![]() |
||
Citaat:
Een ziel en het hiernamaals. Ik geloof niet dat ik zoals ik nu ben gewoon klaar is. Anders was ik ook niet in staat om blindelings te geloven, zoals jij ook zegt. Mijn lichaam en ziel zijn 'menselijk' en hiermee zondig ik, twijfel ik, noem het maar op. Maar ik heb ook een geest en die stelt mijzelf in staat te geloven in God en dus de Bijbel.
Laatst gewijzigd op 15-08-2007 om 18:59. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Op basis van welke logica concludeer jij dat er eventueel zoiets bestaat als het hiernamaals met geesten? Jij gelooft immers verstandig naar eigen zeggen, wat is dat stukje ratio dat je toepast om tot de conclusie "hiernamaals" te komen? |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
Euhm, God heeft mij geschapen als mens. Hij schiep mijn lichaam, mijn ziel en tenslotte mijn geest. In dit laatste heeft Hij iets 'bovennatuurlijks/goddelijks' geschapen. Dit wil niet zeggen dat ik goddelijk ben, dat is wel het laatste wat je me hoort zeggen. Maar die geest stelt mij in staat om te geloven. Maar ik geloof dus zelf ook, want die geest hoort gewoon bij mij. Ik zeg ook niet: Sorry, mijn arm sloeg jij, niet ik. Mijn lichaam hoort bij mij, net zoals dus mijn geest. Ik geloof niet in het hiernamaals met geesten. We krijgen een nieuw lichaam volgens de Bijbel. Ik geloof dat God mij heeft geschapen. Mijn lichaam sterfelijk, evenals mijn ziel. Maar mijn geest zal blijven doorbestaan. Ik geloof gewoon niet dat het straks in één keer is afgelopen. Ik wil jou niet overtuigen van mijn geloof, begrijp dat goed. Ik wil wel graag antwoorden geven op jouw vragen, maar zoals ik zei: ik ben ook maar een mens, dus ik kan ook niet alles zo duidelijk uitleggen dat jij alles in één keer snapt.
||
Citaat:
|||
![]() |
Citaat:
En hoe zou het leven dan verder moeten gaan? In de bijbel die ene bibliotheek waar jij in gelooft heeft men het overigens wel over het hiernamaals! Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Wij weten dat wanneer onze aardse tent, het lichaam waarin wij wonen, wordt afgebroken, we van God een woning krijgen: een eeuwige, niet door mensenhanden gemaakte woning in de hemel. Niet echt concreet, maar ik denk dat dit min of meer is wat je bedoelt/zoekt?
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() @GeleBloem: Dankje voor je leerzame posts. @Mephostophilis: Het is een metafysische indeling. Lichaam, ziel en Geest zijn dus niet fysisch te definieren. Het is handiger om wat zinnigs te zeggen aan de hand van de gegeven definities van de drie zaken inplaats van te twisten over het wel of niet bestaan ervan. Ook jij ziet dat mensen kunnen geloven, emoties kunnen voelen, en primaire levenseigenschappen vertonen. Wanneer je zegt dat de geest van de mens uit 3 zaken is opgebouwd die verantwoordelijk zijn voor die taken kan je van daaruit discussieren. Kijkend naar de indeling herken je overigens seen beetje de indeling van aristoteles hè? ![]() De vergelijking met aristoteles loopt overigens spaak omdat GeleBloem zegt dat de ziel zorgt voor 'emoties' (dieren bezitten voor zover ik weet geen emoties) en ze verschuift zo de indeling naar de menselijke kant. Iets waar ik wel blij mee ben, want in deze discussie gaat het niet om dieren en planten. Laatst gewijzigd op 15-08-2007 om 23:28. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Met wat onderzoeken en denken kom je vaak een heel eind, en in het ergste geval kom je uit bij mijn signature: "credo quia absurdum" wat al met al helemaal zo verkeerd nog niet is. |
![]() |
||
Citaat:
|||
Citaat:
Voor jou zijn beide zaken vergelijkbaar omdat je waarschijnlijk niet in marsmannetjes en niet in een hemel/ziel/geest/god gelooft. Daarin geloven (of dat tenminste pretenderen door axioma's te gebruiken) is wel noodzakelijk voor het voeren van gesprekken erover. Citaat:
|
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Laatst gewijzigd op 16-08-2007 om 09:43. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Waarom toch zo'n afkeer tegen de dood? kHebTrekInWatLekkers | 79 | 25-03-2006 11:27 | |
Verhalen & Gedichten |
Verlichting van de mensheid KMBA | 4 | 29-05-2005 15:23 | |
De ziel Tsu | 18 | 10-11-2003 15:27 | |
Een keerpunt in de geschiedenis. De val van het atheïsme... BiL@L | 62 | 17-09-2003 04:17 | |
godsdientonderwijs, ja of nee de abt van sion | 71 | 18-11-2002 15:01 | |
moslims zweedsmeisje | 136 | 14-05-2002 16:17 |