Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-09-2007, 19:49
Verwijderd
Ik heb vandaag mijn gloednieuwe Inspiron 1501 laptop in ontvangst mogen nemen.

Alles werkt tot nu toe prima. Maar wanneer ik muziek afspeel heb ik last van een krakend geluid. Waar ik in eerste instantie toch wel van schrok, omdat ik dacht dat het een hardwareprobleem zou zijn. Toch vind ik het onbeschoft van Dell om hun laptops met een driverprobleem te verkopen.

Ik heb een Sigmatel geluidskaart (driver: Sigmatel High Definition Codec). Op de laptop is Vista voorgeïnstalleerd.

Met behulp van Google heb ik gezocht naar een oplossing voor het probleem. Het bleek dat heel veel andere mensen ditzelfde probleem hebben.

Het probleem schijnt te zitten in het nieuwe audiosysteem van Vista en de Sigmatel driver die daar niet mee om kan gaan.

Na de suggestie van het omschakelen van de prestaties naar Hoge Prestaties met behulp van Energiebeheer, kraakte het geluid, zo lijkt het, minder.

Toch kraakt het nog steeds regelmatig, wat toch wel irritant is als je eens een leuk muziekje wilt luisteren.

Ook heb ik geprobeerd een nieuwere driver van Dell te installeren. Sigmatel levert zelf geen drivers. Dit heeft ook niet geholpen het geluid kraakvrij te maken.

Is er hier iemand met een suggestie? Ik ben al wel van plan Windows XP te installeren, maar vind Vista verder eigenlijk wel lekker werken. Dus ik zou het mooi vinden als het geluid ook normaal onder Vista zou kunnen werken.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-09-2007, 23:28
ILUsion
ILUsion is offline
Tja, ik zou zeggen: controleer de standaarddingen (staat de modem gemute, vermits daar soms wel kraakjes van durven komen; best ook alle andere kanalen die je niet gebruikt muten). En anders: eens naar Dell bellen en je probleem voorleggen. Misschien is het gewoon een probleem met jouw computer en anders zullen ze er toch nog al klachten van gehad hebben.
Oud 13-09-2007, 21:08
Verwijderd
Citaat:
Tja, ik zou zeggen: controleer de standaarddingen (staat de modem gemute, vermits daar soms wel kraakjes van durven komen; best ook alle andere kanalen die je niet gebruikt muten). En anders: eens naar Dell bellen en je probleem voorleggen. Misschien is het gewoon een probleem met jouw computer en anders zullen ze er toch nog al klachten van gehad hebben.
Ze weten er wel van. Blijkt zelfs een thread over te zijn op het forum van Dell (Dell Community).

Heb nu Vista geherïnstalleerd, en het advies in dat thread opgevolgd. Bij herinstallatie was het gekraak er meteen weer. Heb nu dus een generieke Vista geluidsdriver en heb toen de nieuwste driver van de videokaart (ATI Radeon Xpress 1150) geïnstalleerd. En nu kraakt het volgens mij niet meer.

Toch niet erg netjes van Dell om een computer in die staat te leveren. Een melding vooraf was wel handig geweest. Maar ja, dan gaan je verkopen natuurlijk massaal de mist in.

Maar goed. Het werkt nu. En verder is het een aardig snel systeem, vind ik. Heb ook een extra gigabyte geheugen gekozen. Dus heb nu 2 GB geheugen, en dat werkt wel prettig.

Ben dus toch wel heel blij met mijn systeempje. Het is geen game systeem, maar dat was ook niet mijn wens. Maar vind toch wel dat ik af en toe wel wat muziek en films moet kunnen afspelen, en dat kan nu dus ook wel.

Maar wat je blijkbaar niet moet doen is de WLAN AutoConfig service uitschakelen... Dan krijg je een blauw scherm met wittige prut (tekst?), en natuurlijk meteen daaropvolgend een herstart.

Jammer, want kan dan geen ZoneAlarm (firewall) installeren. En SecureW2 kan ik dan volgens mij ook niet aan het werk krijgen. Dat geval is nodig voor het draadloze netwerk van school.

Maar ja, gebruik gewoon XP voor al mijn schoolzaken. Daar werkt de verbinding met het draadloos netwerk van school wel.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2007, 22:16
ILUsion
ILUsion is offline
Ik ben blij dat het werkt En netjes van Dell is het inderdaad niet, maar als er op die thread een oplossing gegeven wordt, zal dat bij toekomstige notebooks van dat model hopelijk ook niet meer voorkomen. Je mag langs een kant ook niet verwachten dat ze op alles en alles heel grondig testen, waarschijnlijk testen ze vooral dat het werkt zonder uren naar muziek te luisteren.

Langs een kant mag je blij zijn dat het gewoon een softwareprobleem is; op mijn notebook (geen Dell overigens, maar een Compal (en neen, niet Compaq/HP, voor mensen dat zouden denken, vermits Compal bij het grote publiek niet zo bekend is)) heb ik een gelijkaardig hardwareprobleem: op de line-out geeft hij ook kraakjes en dergelijke (een speculatie van iemand is dat die aansluiting te dicht bij de CPU/GPU geplaatst is en dat er zo interferentie onstaat), maar ik heb me er bij neergelegd, en het stoort al niet zo erg meer (sowieso is het enkel een beetje lastig bij heel stil geluid of als er geen geluid is, maar er wel een hoofdtelefoon/luidsprekers aangesloten zijn).
Oud 14-09-2007, 07:27
Verwijderd
Ja inderdaad, ik ben ook wel blij dat het geen hardwareprobleem is. Een softwareprobleem is toch wat makkelijker wat aan te doen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten