Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-03-2005, 20:17
Skilly
Skilly is offline
Ik vroeg me af:

Waarom kunnen de meeste mensen niet tegen het krakend geluid zoals:
-Met je nagels langs het schoolbord kraken...
-Vork tegen een bord krassen...
-dat je potlood net even zo'n knarsend geluid maak op een blaadje..

Waarom kunnen de meeste niet tegen deze geluiden, is daar een verklaring voor??

Ik heb echt geen flauw iedee.
Oud 06-03-2005, 20:24
Sketch
Sketch is offline
Het is meer een piepend geluid vind ik. En ik haat het ook. Krijg er de rillingen van. Geen idee waarom.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2005, 21:08
T_ID
T_ID is offline
Ik heb er geen last van, dus ik weet het niet.

Voeg daar trouwens het geluid van piepschuim aan toe, sommige mensen kunnen daar ook niet tegen.
Oud 07-03-2005, 06:36
Merg
Merg is offline
het naarste daaraan vind ik om me voor te stellen dat iemand met zijn nagels over een bord gaat. dat vind ik eng, niet het geluid, geloof ik.
Oud 07-03-2005, 08:56
willypirate
willypirate is offline
IK denk dat dat komt doordat die geluiden een bepaalde golflengte benaderen die teveel trilling op het trommelvlies veroorzaakt , wellicht tegen de grens van het maximale aanzitten ofzo.

Of de mensen die er niet tegen kunnen , hebben teveel freddy kruger films gezien , waardoor ze dat geluid associeren met angst,irritatie,afschuw enz ,enz
Oud 07-03-2005, 21:00
Verwijderd
Ik vind het zelf ook behoorlijk irritant. Best interessant eigenlijk, hoe dat komt. Misschien door resonantie in de oorschelp?
Met citaat reageren
Oud 07-03-2005, 23:05
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
willypirate schreef op 07-03-2005 @ 09:56 :
IK denk dat dat komt doordat die geluiden een bepaalde golflengte benaderen die teveel trilling op het trommelvlies veroorzaakt , wellicht tegen de grens van het maximale aanzitten ofzo.

Of de mensen die er niet tegen kunnen , hebben teveel freddy kruger films gezien , waardoor ze dat geluid associeren met angst,irritatie,afschuw enz ,enz
hahah dat 2e denk ik ook.

Een andere vraag, waarom wordt bepaalde muziek mooi gevonden?
Met citaat reageren
Oud 07-03-2005, 23:08
dingokoning
dingokoning is offline
Ook iets wat ik paar maanden geleden in de Kijk las, iets over het menselijk lichaam dat raar gaat doen bij 15 hz.. Een verlaten huis wat zogenaamd een spookhuis zou zijn, waarbij mensen 'spoken' zagen en koude rillingen etc. kregen, bleek achteraf te komen doordat een ventilatieschacht een constant geruis van 15 hz oid veroorzaaakte. Hierna werden er testen gedaan en bleek dat de hersenen te reageren op die 15 hz.

Toch wel grappig zulke dingen
Oud 07-03-2005, 23:19
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 07-03-2005 @ 22:00 :
Ik vind het zelf ook behoorlijk irritant. Best interessant eigenlijk, hoe dat komt. Misschien door resonantie in de oorschelp?
Mss is dat de technische oorzaak, maar ik denk eerder dat een psychologische oorzaak eraan ten grondslag ligt. Iedereen vind het een vervelend geluid, máár, zingende dolfijnen niet, terwijl dat toch rond dezelfde frequentie ligt nadat het naar ons "gehoorsspectrum" vertaald is.

Maar goed, geen idee wat het echt zou zijn. Ik heb erop gegoogled en gewiki'd maar ik kan het niet vinden
Met citaat reageren
Oud 08-03-2005, 10:12
dreadmanneke
dreadmanneke is offline
Mischien ligt aan het niet- of harmonische van het geluid. Bij mooie muziek hebben de klanken vaak een soort natuurlijke opvolger, als je een foute noot speelt die er niet tussen past hoor je dat meteen, en roept het ook een gevoel van ongemak op. De geluiden van krassen op het bord is mischien een geluid dat dusdanig vol is van disharmonie dat het rillingen op je lijf veroorzaakt.

Interesante vraag om dit enigsinds te testen, hebben de mensen die hier last van hebben meer gevoel voor muziek dan de mensen die hier geen last van hebben?

Ik heb er geen last van, en heb ook geen goed gevoel voor muziek, ik luister wel erg graag naar heel veel muziek, maar maken kan ik het niet. Maar diep de muziek doorgronden kan ik wel, zelf met dysharmonische muziek als noise.
Oud 08-03-2005, 10:23
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Ik heb een keer gehoord dat het ermee te maken kon hebben dat de noodkreet van een oerang oetan heel veel lijkt op dat geluid. Dus het kan zijn dat de vroegere mens ook zulke geluiden maakte als noodkreet en dat het als instinct nog steeds bij sommige van de hedendaagse mensen aanwezig is.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2005, 15:25
Sketch
Sketch is offline
Citaat:
Bloedpropje schreef op 08-03-2005 @ 11:23 :
Ik heb een keer gehoord dat het ermee te maken kon hebben dat de noodkreet van een oerang oetan heel veel lijkt op dat geluid. Dus het kan zijn dat de vroegere mens ook zulke geluiden maakte als noodkreet en dat het als instinct nog steeds bij sommige van de hedendaagse mensen aanwezig is.
Dus ik ben meer de oeraap dan mensen die er geen last van hebben?

Ik heb trouwens geen goed gevoel voor muziek.

(hebben ze op L&G niet zo'n topic met vragen over het lichaam ed? Anders vragen we het daar ook even)
Met citaat reageren
Oud 09-03-2005, 15:30
Skilly
Skilly is offline
Citaat:
Sketch schreef op 08-03-2005 @ 16:25 :
Dus ik ben meer de oeraap dan mensen die er geen last van hebben?

Ik heb trouwens geen goed gevoel voor muziek.

(hebben ze op L&G niet zo'n topic met vragen over het lichaam ed? Anders vragen we het daar ook even)
Geen iedee.

Maar 15Hz sinds wanneer kunnen mensen dat horen? Ik dacht altijd dat mensen konden horen vanaf 20HZ of zit ik fout?
Oud 09-03-2005, 16:01
haplo
haplo is offline
Citaat:
Skilly schreef op 09-03-2005 @ 16:30 :
Geen iedee.

Maar 15Hz sinds wanneer kunnen mensen dat horen? Ik dacht altijd dat mensen konden horen vanaf 20HZ of zit ik fout?
Je hebt het goed mensen kunnen geluid waarnemen tussen 20 en 20000 Hz, bij veel volwassenen is dit gedaald tot ongeveer 20 - 15000 Hz. Lagere frequenties (infrasone trillingen) kunnen overigens wel worden fysiek worden waargenomen.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2005, 17:25
Skilly
Skilly is offline
O fysiek.

JHoe komt het dat die geluiden 16Hz en wij erop reageren?
Oud 09-03-2005, 18:23
haplo
haplo is offline
Citaat:
Skilly schreef op 09-03-2005 @ 18:25 :
O fysiek.

JHoe komt het dat die geluiden 16Hz en wij erop reageren?
Ik weet niet hoe het komt. Ik weet alleen dat bepaalde frequenties onder 20 Hz door de mens kunnen worden waar genomen door middel van gevoel. Niet het emotionele gevoel, maar als in tast.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2005, 20:57
Sketch
Sketch is offline
Citaat:
haplo schreef op 09-03-2005 @ 19:23 :
Ik weet niet hoe het komt. Ik weet alleen dat bepaalde frequenties onder 20 Hz door de mens kunnen worden waar genomen door middel van gevoel. Niet het emotionele gevoel, maar als in tast.
Net zoals alles trilt als je je subwoofer te hard zet? (maar dan met een lagere frequentie)

Maar, krassende nagels maken toch wel een veeel hoger geluid dan 16Hz.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2005, 21:29
haplo
haplo is offline
Citaat:
Sketch schreef op 09-03-2005 @ 21:57 :
Net zoals alles trilt als je je subwoofer te hard zet? (maar dan met een lagere frequentie)

Maar, krassende nagels maken toch wel een veeel hoger geluid dan 16Hz.
Ja, dat is hetzelfde principe. De geluidstrillingen zorgen ervoor dat andere dingen ook gaan trillen. Soms kan je dit geluid niet horen, maar dus wel voelen. De geluiden onder 20 Hz zijn infrasone geluiden en de geluiden boven 20000 Hz zijn ultrasone geluiden. Dit laatste weet ik niet helemaal zeker, maar volgens mij lagen de grenzen bij de boven en ondergrens van het menselijk gehoor.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2005, 16:48
Skilly
Skilly is offline
Maar dit hele topic ging over WAAROM nagels langs een bord zetten irritant is....

Wat is jullie iedde?
Oud 10-03-2005, 17:31
JCG
JCG is offline
Citaat:
Skilly schreef op 10-03-2005 @ 17:48 :
Maar dit hele topic ging over WAAROM nagels langs een bord zetten irritant is....

Wat is jullie iedde?
Ik weet wel dat ik er soms wel tegen kan en soms niet. Dus ik denk dat het meer psychisch is dan iets meetbaars.

@dingo: ik dacht dat 15 hz ook de resonantie frequentie van je oog was.
Oud 10-03-2005, 17:35
Sketch
Sketch is offline
Ik denk ook dat het iets psychisch is. Dat geluid associeer ik met iets dat kapot gaat. (moeilijk uit te leggen)
Met citaat reageren
Oud 10-03-2005, 18:17
haplo
haplo is offline
Citaat:
Skilly schreef op 10-03-2005 @ 17:48 :

Wat is jullie iedde?
Voorkeuren of afkeuren zijn vaak aangeleerd, misschien dat het ook kan hebben met (zoals eerder gezegd) associatie's
Met citaat reageren
Oud 10-03-2005, 21:01
Tom Poes
Tom Poes is offline
Ik las de topictitel, en ik kreeg rillingen. Dat heb ik ook bij het idee of geluid van het krassen met nagels over de binnenkant van de deksel van een puzzeldoos. Maar ik hoorde het geluid dus nog niet. Dat betekent dus dat het psychisch is? Want ik hoef het niet daadwerkelijk waar te nemen...
Oud 11-03-2005, 11:12
cup a soup
cup a soup is offline
Het ergste geluid vind ik als je iets uit de vriezer pakt en dan met iets langs de bevroren wand schuurt... brr...

Ik denk dat het idd komt doordat het niet harmonisch is. Misschien ergeren mensen de meer orde willen zich er meer aan, dan mensen die wel van chaos houden.
Om een direct verband te leggen met overlevingskansen vind ik misschien wat ver gaan, aangezien ik ook niet kan begrijpen hoe de mens ooit muziek is kan gaan horen.

misschien wel een topic waardig.
Oud 11-03-2005, 12:20
Verwijderd
Citaat:
JCG schreef op 10-03-2005 @ 18:31 :
@dingo: ik dacht dat 15 hz ook de resonantie frequentie van je oog was.
Ik dacht het niet. Vijftien hertz is onhoorbaar laag. Er is vrijwel geen voorwerp te vinden in een normaal huis of het menselijk lichaam dat een resonantiefrequentie heeft van vijftien hertz. Voor resonanties geldt dat naarmate het trillend voorwerp lichter wordt, de resonantiefrequentie in de regel omhoog gaat. Het membraan in het menselijk oor is bijzonder klein en licht.

Het is goed denkbaar dat de frequentie van een krassende nagel de resonantiefrequentie van het oor benadert. Ook kun je je voorstellen dat het met name de harmonischen van dat geluid zijn die irritatie veroorzaken (oneven harmonischen) of op de resonantiefrequentie zitten.

Ik neem trouwens aan dat je met 'oog' bedoelt 'oor'. Je oog zal vast wel een eigenfrequentie hebben, maar die ligt echt niet op vijftien hertz.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-03-2005, 13:27
JCG
JCG is offline
Citaat:
nare man schreef op 11-03-2005 @ 13:20 :
Ik dacht het niet. Vijftien hertz is onhoorbaar laag. Er is vrijwel geen voorwerp te vinden in een normaal huis of het menselijk lichaam dat een resonantiefrequentie heeft van vijftien hertz. Voor resonanties geldt dat naarmate het trillend voorwerp lichter wordt, de resonantiefrequentie in de regel omhoog gaat. Het membraan in het menselijk oor is bijzonder klein en licht.

Het is goed denkbaar dat de frequentie van een krassende nagel de resonantiefrequentie van het oor benadert. Ook kun je je voorstellen dat het met name de harmonischen van dat geluid zijn die irritatie veroorzaken (oneven harmonischen) of op de resonantiefrequentie zitten.

Ik neem trouwens aan dat je met 'oog' bedoelt 'oor'. Je oog zal vast wel een eigenfrequentie hebben, maar die ligt echt niet op vijftien hertz.
Tables 5-12 of Kroemer (1994) on p. 288, indicate that the resonant frequencies of body parts are; Head (2-20 Hz causing general discomfort), Eyeballs (1-100Hz mostly above 8 Hz and strongly 20-70Hz effect difficulty in seeing). However, different sources give different resonant frequencies for the eye itself. The resonant frequency is the natural frequency of an object, the one at which it needs the minimum input of energy to vibrate. As you can see from above, any frequency above 8 Hz will have an effect and some sources quote 40Hz. Most interestingly, a NASA technical report mentions a resonant frequency for the eye as 18 Hz (NASA Technical Report 19770013810). If this were the case then the eyeball would be vibrating which would cause a serious 'smearing'of vision. It would not seem unreasonable to see dark shadowy forms caused by something as innocent as the corner of V.T.'s spectacles. V.T. would not normally be aware of this but its size would be much greater if the image was spread over a larger part of his retina.

bron Dit is de bron van het artikel in de kijk
Oud 11-03-2005, 15:31
Verwijderd
Dank

Het leek mij sterk, maar ik zal dit eens lezen, hoewel het geknipte stukje al in de richting wijst die ik vermoedde (namelijk: er zijn een hele hoop frequenties waarbij dit verschijnsel optreedt).
Met citaat reageren
Oud 11-03-2005, 21:17
Skilly
Skilly is offline
Dus als je iemand 1 uur lang zo'n krassend geluid laat horen. Gaan zijn trommelvliezen stuk?
Oud 06-04-2005, 18:37
Verwijderd
Resonantie met de ogen veroorzaakt hallucinaties ("spookverschijningen"). Lage onhoorbare tonen rond 18 Hz veroorzaken een ongemakkelijk gevoel. Deze liggen erg dicht bij elkaar, dus is het niet verwonderlijk dat er spoken worden "gezien" en "gevoeld".

Dat met de nagels is denk ik inderdaad of een oerinstinct of puur het feit dat het een erg onnatuurlijk geluid is omdat het onsamenhangend is.
Met citaat reageren
Oud 07-04-2005, 15:32
LMP
LMP is offline
Ik weet zeker dat het een psychologische oorzaak heeft.

Het moet wel een bepaalde vorm van angst zijn, beide om je nagels te krassen over een bord én het horen ervan.

Stel je maar voor een proefpersoon, je geeft hem oordopjes zodat hij niets hoort, en hij zal het nog steeds ongemakkelijk vinden om zijn nagels over het bord te krassen.

Angst waarvoor? Don't ask...
Met citaat reageren
Oud 07-04-2005, 23:06
*.Cloud
*.Cloud is offline
Hm.. ik heb bij nagels/bord nooit last ervan, maar als ik me concentreer op het geluid van m'n potlood als ik schrijf of teken wordt ik helemaal gek...

Citaat:
Wild Wizard schreef op 06-04-2005 @ 19:37 :
Resonantie met de ogen veroorzaakt hallucinaties ("spookverschijningen")
Trippen op geluid.. klinkt verlokkelijk
Oud 07-04-2005, 23:24
Verwijderd
Citaat:
Luka schreef op 07-04-2005 @ 16:32 :
Ik weet zeker dat het een psychologische oorzaak heeft.

Het moet wel een bepaalde vorm van angst zijn, beide om je nagels te krassen over een bord én het horen ervan.

Stel je maar voor een proefpersoon, je geeft hem oordopjes zodat hij niets hoort, en hij zal het nog steeds ongemakkelijk vinden om zijn nagels over het bord te krassen.

Angst waarvoor? Don't ask...
Kan ik begrijpen, ik vind het nou ook niet bepaald lekker voelen in mijn vingers als ik dat doe, het is niet alleen het gehoor.

En het gevoel dat je krijgt van ht horen van de nagels is niet geheel psychologisch, maar wel gedeeltelijk in ieder geval. Sommige mensen hoeven er maar aan te denken en ze krijgen de kriebels...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten