Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-09-2007, 16:13
Sushii
Sushii is offline
Wie heeft er last van? 'S ochtends wakker worden en maar op de snooze blijven drukken omdat het donker is en het regent. Nergens zin in, gebrek aan energie, futloos.

Mijn psycholoog raadde mij aan om eens te kijken naar vormen van lichttherapie.

Nou vroeg ik mij af of hier soms mensen zijn die ervaring hebben met de Wake-Up Light van Philips (of een dergelijk apparaat). Deze simuleert een zonsopgang waardoor je geleidelijk wakker wordt. Ook helpt het licht je om fit aan de dag te beginnen.

Wie heeft er ervaring mee en wie heeft er wat aan gedaan?
Oud 26-09-2007, 16:36
Verwijderd
*steekt hand op* Heb zo'n daglichtlamp (niet zo'n wake-up geval) maar ben er nog niet helemaal uit of hij vorig jaar nou geholpen heeft of dat het gewoon kwam omdat de dagen toen al langer werden.

Maar het was bij mij wel meer dan 'geen zin om uit bed te gaan omdat het donker is en regent'. Gebrek aan energie, futloos/licht depressief, heel veel slapen of juist niet kunnen slapen... meh, ik heb er nou al geen zin in *haalt lamp ook maar eens tevoorschijn*
Met citaat reageren
Oud 26-09-2007, 16:39
Sushii
Sushii is offline
Citaat:
*steekt hand op* Heb zo'n daglichtlamp (niet zo'n wake-up geval) maar ben er nog niet helemaal uit of hij vorig jaar nou geholpen heeft of dat het gewoon kwam omdat de dagen toen al langer werden.

Maar het was bij mij wel meer dan 'geen zin om uit bed te gaan omdat het donker is en regent'. Gebrek aan energie, futloos/licht depressief, heel veel slapen of juist niet kunnen slapen... meh, ik heb er nou al geen zin in *haalt lamp ook maar eens tevoorschijn*
mjah dat was ook maar licht (woordspeling) sarcasme maarja, ik wil er dus eigenlijk nu al mee beginnen omdat we ook al zo weinig zon deze zomer hebben gehad enzo..
Oud 26-09-2007, 17:09
Verwijderd
Vorig jaar heb ik zo'n lamp gekocht (niet een Wake Up ding, maar een Energy Light, ook van Philips), want op een gegeven moment sliep ik 12 uur aan een stuk door, en was ik nog steeds moe, futloos en neerslachtig. Ik had vrij snel het idee dat ik wakkerder en energieker werd door iedere ochtend te ontbijten voor die lamp (en 's middags zat er ik er ook vaak bij te lezen). Dit jaar ga ik preventief beginnen; ik ga hem zo maar weer uit de doos halen en instaleren op mijn bureau
De lamp wordt ook aangeraden voor mensen met een jetlag of mensen die nachtdiensten werken.
Met citaat reageren
Oud 26-09-2007, 17:18
Verwijderd
Hiero nog een klant van de winterdip. Zo'n lamp heb ik niet, dus ik ben ook wel benieuwd naar ervaringen, het is de inverstering misschien wel waard.
Met citaat reageren
Oud 26-09-2007, 18:54
Pluis
Pluis is offline
Ik heb er gelukkig niet echt last van ( al word ik ook chagrijnig van moeten opstaan als het nog donker is, maar dat houdt op zodra ik op de fiets zit), maar mijn zus wel heel erg. Ze werkt 's nachts, en is gevoelig voor winterdips. Zij heeft ook zo'n daglichtlamp, en in de winter smeken mijn moeder en ik haar om voor die lamp te gaan zitten, anders is ze echt heel onaardig en zit ze gewoon niet lekker in haar vel.
Ik zit er in de kerstvakantie ook altijd 2 weken voor (dan ben ik toch 2 weken thuis) en dat helpt zeker wel bij het opdoen van wat meer energie.
Oud 26-09-2007, 23:30
Missy1234567890
Missy1234567890 is offline
Ik zat net even te googlen en er schijnen 2 soorten Energy Light lampen van Philips te bestaan. Die dingen zijn best duur! Welke heb jij Andijvie, die van 181 of 225 euro?

Ik heb zelf geen ervaring met een lamp. Ik had afgelopen winter wel vrijwel alle symptomen van een winterdepressie, maar ik zat voor de rest ook niet lekker in m'n vel. Kun je zoiets laten diagnosticeren door een arts? Ik zie nu al heel erg op tegen komende winter en tegen het moment dat het weer om 5 uur donker is enzo.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2007, 09:09
Verwijderd
Citaat:
Ik zat net even te googlen en er schijnen 2 soorten Energy Light lampen van Philips te bestaan. Die dingen zijn best duur! Welke heb jij Andijvie, die van 181 of 225 euro?

Ik heb zelf geen ervaring met een lamp. Ik had afgelopen winter wel vrijwel alle symptomen van een winterdepressie, maar ik zat voor de rest ook niet lekker in m'n vel. Kun je zoiets laten diagnosticeren door een arts? Ik zie nu al heel erg op tegen komende winter en tegen het moment dat het weer om 5 uur donker is enzo.
Ik ben er toen wel mee naar mijn dokter gegaan, maar die wist er nog minder van dan ikzelf (ik had gewoon info uit boeken, van internet en van kennissen met hetzelfde probleem). Ik heb toen zelf m'n conclusies getrokken en zo'n lamp gekocht. Had niet zo'n hele dure geloof ik, er zijn duurdere. Denk dat die van mij tussen de 100 en 150 euro was, als ik het goed onthouden heb. Of misschien 170... iig wel van Philips.

Een diagnose van de dokter kan leuk zijn (voor de verzekering misschien - in mijn geval gaat dat niet op, ik heb alleen het basispakket en moest die lamp dus toch al zelf kopen), maar in principe kun je hier als arts denk ik ook weinig mee. Ja, misschien therapie of medicijnen als het heel erg is, maar ik vind dat zelf nogal loos voor iets dat enkel door het weer veroorzaakt wordt.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2007, 11:33
Verwijderd
Citaat:
Ik ben er toen wel mee naar mijn dokter gegaan, maar die wist er nog minder van dan ikzelf (ik had gewoon info uit boeken, van internet en van kennissen met hetzelfde probleem).
Dat probleem had ik ook ja.. Zit nu nog steeds op een telefoontje te wachten van hem Binnenkort maar eens bellen, het wordt hier in het ziekenhuis gedaan voor bepaalde patienten, maar soms doen ze het ook om een winterdepressie tegen te gaan.
Zelf een lamp kopen is voor mij een enorme investering, maar wie weet... Eerst eens afwachten hoe ver het gaat dit jaar, heb er nu idd ook al last van
Met citaat reageren
Oud 28-09-2007, 19:19
Lauwie101
Lauwie101 is offline
Ik heb er ook last van, net als mijn moeder. Mijn moeder heeft dus zo'n 'gewone' lichtlamp gekocht tegen winterdips. Het enige nadeel ervan was dat ik er hoofdpijn van kreeg als ik 30 cm van dat ding af zat, voornamelijk 's ochtends. En, als ik erachter ga zitten in de winter, doe ik het 's ochtends tijdens het ontbijt. Dan maakte ik me gelijk op, maar met een spiegel voor zo'n *soort van* tl-buis zitten is geen succes. Dan zie je eruit zoals je eruit zou zien in een bikini in een winkel kleedkamer met tl-buizen. Je snapt het idee...
Met citaat reageren
Oud 28-09-2007, 21:10
Verwijderd
Citaat:
Ik heb er ook last van, net als mijn moeder. Mijn moeder heeft dus zo'n 'gewone' lichtlamp gekocht tegen winterdips. Het enige nadeel ervan was dat ik er hoofdpijn van kreeg als ik 30 cm van dat ding af zat, voornamelijk 's ochtends. En, als ik erachter ga zitten in de winter, doe ik het 's ochtends tijdens het ontbijt. Dan maakte ik me gelijk op, maar met een spiegel voor zo'n *soort van* tl-buis zitten is geen succes. Dan zie je eruit zoals je eruit zou zien in een bikini in een winkel kleedkamer met tl-buizen. Je snapt het idee...
Hoofdpijn kreeg ik in het begin ook, ook een beetje last van wat brandige ogen (maar dat was maar minimaal), na een week was alles helemaal over en kon ik prima voor de lamp zitten.
Opmaken doe ik er ook bij, en ik vind het wel fijn, geen gedoe met schaduw enzo, dus je ziet alles goed (En tl-licht vind ik veel onvriendelijker, daar krijg je een heel ongezonde kleur bij, dat heb ik bij m'n lamp helemaal niet.)
Met citaat reageren
Oud 29-09-2007, 18:12
Sushii
Sushii is offline
Oke, ik heb toch maar de ''dure'' variant van de Philips Energy Light gekocht (die van 229 euro). Aangezien deze 10.000 lux produceert in tegenstelling tot de 400 lux van de wekker leek deze me iets waardevoller

Voordeel van deze is wel een dimmer en dat ie automatisch uitgaat als je er lang genoeg voor hebt gezeten (in tegenstelling tot die goedkope).

Nou, ik ben heel benieuwd. Ik ga het proberen als ik 's ochtends opsta.

Regels voor berichten