Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Drugs & Alcohol
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-09-2007, 17:50
coopergirl
coopergirl is offline
Vandaag in het nieuws: de schoonmaakcocktail die uit de Verenigde staten is overgewaaid.

Het Algemeen Dagblad:

Het middel op basis van verfverdunner is bijzonder gevaarlijk, omdat de dosering heel nauwkeurig moet zijn. Eén druppel te veel kan al tot een overdosis leiden.

Citaat:
Verslavingsinstantie Trimbos waarschuwt voor de mogelijke gevolgen van de schoonmaak-cocktail.

Een industriële verfverdunner wordt vermengd met stoffen die in de bouwmarkt te koop zijn, zoals gedestilleerd water en gootsteenontstopper (natriumhydroxide). Het mengsel wordt gekookt en vervolgens gedronken.

Op partysites informeren gebruikers elkaar uitgebreid over het juiste recept en de perfecte dosis. Er wordt gemeld dat het drankje ‘brandt in de keel’.

Verfverdunners, die onder meer goed tegen graffiti werken, bestaan grotendeels uit GBL (minstens 98 procent gammabutyrolactone). De dure middelen worden verkocht via groothandel en internet en zijn alleen bedoeld voor professionele schoonmakers.

In het lichaam wordt de GBL-cocktail omgezet in de partydrug GHB die lustopwekkend kan werken. Het fenomeen is overgewaaid uit Groot-Brittannië, waar het al sinds 2005 wordt gesignaleerd.

Leveranciers van de GBL-middelen screenen hun klanten om partygangers te weren. Die zijn daar woedend over, aldus een leverancier, die uit angst voor represailles anoniem wil blijven.

,,Vorig jaar kregen we 141 telefoontjes over GHB, ongeveer een tiende daarvan ging over verfverdunners,’’ zegt Nathalie Dekker van de DrugsInfolijn. Bellers wilden vooral weten of het drinken van de verfverdunner gevaarlijk is.

Dekker waarschuwt dat GBL sterker is dan GHB. Een kleine hoeveelheid, vooral in combinatie met andere middelen als alcohol, kan leiden tot ademhalingsmoeilijkheden, coma en mogelijk de dood.
Oud 15-09-2007, 21:17
Verwijderd
Ik vind het wel weer érg Amerikaans klinken...
Met citaat reageren
Oud 15-09-2007, 22:40
zeehond23
zeehond23 is offline
mja, in nederland hebben we dat niet echt nodig lijkt me
Oud 16-09-2007, 01:49
Young Predator
Young Predator is offline
Klinkt ranzig, welke idioot drinkt nou zulk spul? Kun je beter die zoete breezer troep drinken...
Oud 16-09-2007, 09:07
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Klinkt ranzig, welke idioot drinkt nou zulk spul? Kun je beter die zoete breezer troep drinken...
Bij GHB schijnt ook de gootsteenontstopper erin verwerkt te zijn. Dat zou de zoute smaak veroorzaken.
Oud 16-09-2007, 11:42
Verwijderd
Citaat:
Bij GHB schijnt ook de gootsteenontstopper erin verwerkt te zijn. Dat zou de zoute smaak veroorzaken.
Gelukkig is dat een urban legend

De zoute smaak komt omdat GHB eigenlijk een poeder is, maar heel erg hygroscopisch. M.a.w.; het trekt vocht uit de omgeving aan. Hier zitten vaak zouten in en daarom gaat het zouter smaken. Maar het is géén zout. Naamzoek me op drugsforum.nl in subforum GHB.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2007, 19:09
Tuinkabouter9
Tuinkabouter9 is offline
GHB wordt gemaakt doordat er onder bepaalde omstandigheden een chemische reactie ontstaat tussen GBL en NaOH (gootsteenontstopper)
SWIM heeft deze reactie al eens gezien.
De NaOH komt niet in de GHB....
Gelooft dat de Na met de GHB een zout vormt waardoor het een vaste stof wordt bij indampen. NatriumGHB
maar verder weet SWIM er ook weinig vanaf
p.s. wat in de chemie zouten wordt genoemt hoeven niet 'zout' te smaken
Met citaat reageren
Oud 17-09-2007, 14:32
Verwijderd
Citaat:
GHB wordt gemaakt doordat er onder bepaalde omstandigheden een chemische reactie ontstaat tussen GBL en NaOH (gootsteenontstopper)
SWIM heeft deze reactie al eens gezien.
De NaOH komt niet in de GHB....
Gelooft dat de Na met de GHB een zout vormt waardoor het een vaste stof wordt bij indampen. NatriumGHB
maar verder weet SWIM er ook weinig vanaf
p.s. wat in de chemie zouten wordt genoemt hoeven niet 'zout' te smaken
AAARGH SWIM STERF STERF STERF. De COMPLETE WERELD weet dat JIJ JEZELF bedoelt met SWIM, begrepen! Het is in Nederland *NIET* illegaal om over illegale dingen te praten, zolang je maar niet gepakt wordt tijdens de activiteiten waar je over praat.
En er komt geen natrium in het uiteindelijke produkt GHB voor. C4H8O3 is de molecuulformule namelijk.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2007, 17:43
Tuinkabouter9
Tuinkabouter9 is offline
Waarom heeft men het dan bijv over Natrium GHB???
Als je het een vaste stof wilt maken moet je er een groep aan vast plakken

Als je over speed/amphetamine praat dat is ook niet puur de formule van amphetamine... daar zit ook nog een groep aan vast van bijv HBR of HCL, anders is het niet oplosbaar in water bijv...
dit soort verhaaltje geldt ook voor GHB, en nee ik ben geen scheikundige dus precies weet ik het ook niet maar het is iets die richting uit...

En Whatever dat ik SWIM gebruik ipv ik...
Met citaat reageren
Oud 17-09-2007, 17:47
Verwijderd
Swim?
Met citaat reageren
Oud 17-09-2007, 18:03
Verwijderd
SWIM=Someone Who Isn't Me Dat moet op bepaalde drug-themed-fora.

@Tuinkabouter; Zo werkt het niet. De molecuulformule is de molecuulformule en daarmee basta.
Dat er andere stoffen in het mengsel zitten is vrij onboeiend over het algemeen. Speed wordt meestal versneden met bijvoorbeeld bakpoeder. Coke wordt versneden met speed. Maar dat betekent niet dat er een chemische reactie optreedt waardoor de stof cocaïne verandert in iets anders dan die cocaïne.
Bij de chemische reactie waarmee je GHB maakt, komt natrium vrij als aparte stof of in een binding met een andere stof, die paar keer dat ik GHB heb gemaakt is al weer even geleden. Maar vóórdat je het consumeert moet het natrium eruit.
HCl bedoel je neem ik aan?

Je zegt zelf dat je weinig van scheikunde weet en tóch weet je het beter. Jammer.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2007, 18:06
Ellesdee
Ellesdee is offline
Citaat:
idioot meldt zich
Oud 17-09-2007, 18:30
Verwijderd
Hier moet het niet, ik dacht verdomme dat het over een organisatie ging.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2007, 20:49
Lenny K
Lenny K is offline
nou het is zo dat je GBL met NaOH (gootsteenontstopper) laat reageren:

C4H6O2 (GBL) + NaOH --> C4H7O3Na

Dan zit je nog (grof gezegd) met een H te weinig en een Na teveel.
Daarom laat je het met HCl (zoutzuur) reageren:

C4H7O3Na + HCl --> C4H8O3 (GHB) + NaCl

NaCl is keukenzout en dat smaakt zout dus.
--------------------------------------------------------------

NaOH is een sterke base die met het zuur GBL reageert.
Soms wordt bij het maken van basecoke uit cocaine de base NaHCO3 gebruikt, dat zit ook in bakpoeder. Je kunt coke natuurlijk met ieder wit poeder vermengen, ook wel met bakpoeder vermengen, maar ik denk dat dat weinig voorkomt en je het dus met het bovenstaande verwart. Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik nog nooit een korreltje coke van dichtbij gezien heb en dus niet weet hoe het met de zuiverheid gesteld is.

Maar ik vind het geen wonder dat er veel ongelukken mee gebeuren, GBL, NaOH en HCl zijn linke stoffen. Je moet dus zeer precies afmeten zodat alles goed opreageert... En de meeste flippo's die zoiets gaan maken hebben natuurlijk geen nauwkeurige meet-apparatuur, laat staan scheikundige kennis. Wat mij betreft wordt GBL alleen nog maar aan schoonmaakbedrijven verkocht.

Laatst gewijzigd op 18-09-2007 om 17:53. Reden: typo
Met citaat reageren
Oud 17-09-2007, 21:15
zeehond23
zeehond23 is offline
volgens mij mis ik iets...
Oud 17-09-2007, 21:16
Lenny K
Lenny K is offline
ok ok, het zou ook aan jou verkocht moeten worden.
Oud 17-09-2007, 21:18
zeehond23
zeehond23 is offline
Citaat:
AAARGH SWIM STERF STERF STERF. De COMPLETE WERELD weet dat JIJ JEZELF bedoelt met SWIM, begrepen! Het is in Nederland *NIET* illegaal om over illegale dingen te praten, zolang je maar niet gepakt wordt tijdens de activiteiten waar je over praat.
Daar had ik het eerder over
Oud 17-09-2007, 21:25
Lenny K
Lenny K is offline
ja dat is een beetje debiel, maar als je bedenkt dat de kans tegenwoordig groot is dat je ff gegoogeld wordt wanneer je gaat solliciteren, kan ik het me wel voorstellen.
Oud 17-09-2007, 21:27
zeehond23
zeehond23 is offline
You lost me...
Oud 17-09-2007, 22:24
Verwijderd
Citaat:
verhaal
Het klopt niet. GBL heeft als formule C4H6O2
Met citaat reageren
Oud 18-09-2007, 01:58
Wammus
Wammus is offline
Citaat:
ja dat is een beetje debiel, maar als je bedenkt dat de kans tegenwoordig groot is dat je ff gegoogeld wordt wanneer je gaat solliciteren, kan ik het me wel voorstellen.
Als je bedoelt dat werkgevers je zouden weigeren voor een functie op het moment dat ze erachter komen dat je drugs gebruikt denk ik dat je beter blij kan zijn dat je daar niet komt te werken.
Oud 18-09-2007, 08:23
Verwijderd
Citaat:
Nee natuurlijk niet. Of ze je nu SWIM of "Ik" zien posten. Je weet toch wat het inhoudt.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2007, 17:53
Lenny K
Lenny K is offline
Citaat:
Het klopt niet. GBL heeft als formule C4H6O2
ooh ja, ik bedoelde bij de eindsom natuurlijk ghb, typfoutje
Oud 18-09-2007, 23:30
HTID
HTID is offline
Citaat:
idioot meldt zich
Met citaat reageren
Oud 19-09-2007, 11:00
Tuinkabouter9
Tuinkabouter9 is offline
Whatever...

Ik ga me hier ook niet verder mee bemoeien, ben er alweer te lang uit... ooit kon ik dit wel even oprakelen... mja die tijden zijn voorbij...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-09-2007, 12:45
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Gelukkig is dat een urban legend

De zoute smaak komt omdat GHB eigenlijk een poeder is, maar heel erg hygroscopisch. M.a.w.; het trekt vocht uit de omgeving aan. Hier zitten vaak zouten in en daarom gaat het zouter smaken. Maar het is géén zout. Naamzoek me op drugsforum.nl in subforum GHB.
Dank dat je deze legende voor mij uit de wereld hebt geholpen
Oud 19-09-2007, 13:20
Lenny K
Lenny K is offline
ik snap die uitleg niet helemaal...
Het drankje zou zout smaken: als ghb, als zijnde poeder, al in een drankje (vloeistof) zit, dan valt er toch niet veel vocht meer aan te trekken? ik denk dat het gewoon het zout is wat als restproduct van de synthese uit GBL overblijft. Maar correct me if i'm wrong, het kan natuurlijk ook zijn dat ik iets over het hoofd zie!
Oud 19-09-2007, 14:52
Verwijderd
Citaat:
Dank dat je deze legende voor mij uit de wereld hebt geholpen
joyce. liefje. ik moet je spreken
Met citaat reageren
Oud 22-09-2007, 10:15
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Ik vind het wel weer érg Amerikaans klinken...
Oepz... Ik typte "Verenigde staten" maar ik bedoelde "verenigd koninkrijk"
Oud 22-09-2007, 12:34
Verwijderd
De letters zitten vlak naast elkaar ook
Met citaat reageren
Oud 22-09-2007, 16:23
Supreme Dutch
Hmm.. Hoe ontdek je zoiets? Zijn er talloze figuren die alle soorten schoonmaakmiddelen gaan testen op de X-factor?
Met citaat reageren
Oud 22-09-2007, 19:24
Ellesdee
Ellesdee is offline
prrrrrr gbl <3 nom nom
Oud 22-09-2007, 21:37
Supreme Dutch
Heb ik je nu beledigd? Ik vind het ook wel een beetje stoer van je hor..
Met citaat reageren
Oud 23-09-2007, 10:56
Verwijderd
Citaat:
Hmm.. Hoe ontdek je zoiets? Zijn er talloze figuren die alle soorten schoonmaakmiddelen gaan testen op de X-factor?
Het is een koolwaterstof met eigenschappen die op die van alcohol lijken. Alcohol is in principe ook een prima brandstof en schoonmaakmiddel.

Dan test je het op ratten en dergelijke, om te kijken hoe het effect is vóórdat je het op de markt brengt (stel dat iemand het per ongeluk binnen krijgt en het cyanide achtig blijkt). Als dan blijkt dat je een nieuwe drugs hebt gemaakt, is het feesttijd.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2007, 22:00
Ellesdee
Ellesdee is offline
Citaat:
Heb ik je nu beledigd? Ik vind het ook wel een beetje stoer van je hor..
nee hoor schat
Oud 26-09-2007, 00:12
Lenny K
Lenny K is offline
vandaag op msn:

"wist je dat je GHB kunt maken door gootsteenontstopper en gedestilleerd water te koken?"
Oud 30-09-2007, 18:43
iakop
iakop is offline
ghb wordt echt wel gemaakt van natronloog en gbl. En iemand kan makkelijk teveel natronloog toevoegen
en dat lijkt me niet gezond zo'n sterk loog.
Met citaat reageren
Oud 30-09-2007, 21:27
Verwijderd
Citaat:
ghb wordt echt wel gemaakt van natronloog en gbl. En iemand kan makkelijk teveel natronloog toevoegen
en dat lijkt me niet gezond zo'n sterk loog.
Het natronloog wordt door een chemische reactie helemaal omgezet en daarna moeten er nog andere handelingen plaatsvinden waardoor er geen NaOH meer achterblijft.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2007, 20:35
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Het natronloog wordt door een chemische reactie helemaal omgezet en daarna moeten er nog andere handelingen plaatsvinden waardoor er geen NaOH meer achterblijft.
waarom ben jij geen laborant?
Oud 02-10-2007, 21:50
Ir. de Narie
Ir. de Narie is offline
Ik gok omdat ie ofwel dingen zou fabriceren die niet de bedoeling zijn of menig agressief zuur uit zn handen zou laten vallen
Oud 03-10-2007, 08:07
Verwijderd
Citaat:
Ik gok omdat ie ofwel dingen zou fabriceren die niet de bedoeling zijn of menig agressief zuur uit zn handen zou laten vallen

Ik heb er wel jaren over nagedacht, ik vind het héél erg leuk en tot nu toe snap ik eigenlijk alles wat ik over scheikunde lees, zonder een enkel probleem. Grappige is, mijn teamleider is opgeleid laborant en we hebben vaak discussies over dit soort dingen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten