Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-09-2007, 21:49
Little Sister
Little Sister is offline
Ik heb sinds een week of 4 een bultje op mijn lies. In het begin dacht ik, aangezien het niet rood was, noch pijn deed, dat het vanzelf wel weg zou gaan, dus ik heb het gewoon genegeerd. Na 4 weken besloot ik toch maar even langs de huisarts te gaan aangezien het maar niet weg wilde gaan en zelfs iets gegroeid leek. Het doet absoluut geen pijn, is niet rood, ik heb geen ontsteking gehad, of ook maar iets dergelijks. Dat vond de huisarts ook vreemd. Het is onderhuids, 1 bij 3 centimeter, stevig.

En ik ben nu best wel bang, zeker aangezien kanker nogal veel voorkomt in de familie (2 opa's en een oom) dat het een tumor zou kunnen zijn. Maar goed ik wil niet overhaast reageren, ik heb maandag een echo en ik moet bloed laten prikken. Maar heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn, behalve dus een tumor?

Bij voorbaat dank
Oud 26-09-2007, 22:46
Aristidis
Aristidis is offline
Misschien toch een kenmerk van een ontsteking? Aangezien je lymfeknoop daar ook in de buurt zit? Maar dan zou de arts het misschien ook wel opgemerkt hebben. Wat heeft hij dan gezegd?
Als je hard op je pols blaast, zwelt het dan op? Dan zou het ook een liesbreuk kunnen zijn.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2007, 17:29
BleuEyes
BleuEyes is offline
Heeft wat weg van een liesbreuk inderdaad. Maar dat zou de dokter toch kunnen zien/hij zou je kunnen doorverwijzen hiervoor?
Oud 27-09-2007, 18:49
LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Ik zou afwachten wat er uit die onderzoeken komt. Ik denk dat mensen hier wel allemaal enge dingen of diagnoses kunnen stellen, maar je dokter heeft het gezien, en wij niet.

Succes ermee, ik hoop dat het niets ernstigs is .
Met citaat reageren
Oud 27-09-2007, 18:56
Little Sister
Little Sister is offline
Ik neem aan dat de dokter een liesbreuk wel zou hebben herkend en ook omdat ik me er nooit heb gestoten en het verder helemaal geen pijn doet lijkt dat me enigszins sterk. De dokter zelf had geen idee wat het zou kunnen zijn, aangezien een ontsteking dus vaak gepaard gaat met iets van ongemak/pijn en ik echt geen pijn heb aan die bult/op de plek...
Oud 27-09-2007, 19:22
LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Ja dat zou me niet direct geruststellen, als de dokter geen idee had wat het zou zijn. Daar kan ik me wel iets bij voorstellen .
Met citaat reageren
Oud 27-09-2007, 19:30
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Ik neem aan dat de dokter een liesbreuk wel zou hebben herkend en ook omdat ik me er nooit heb gestoten en het verder helemaal geen pijn doet lijkt dat me enigszins sterk. De dokter zelf had geen idee wat het zou kunnen zijn, aangezien een ontsteking dus vaak gepaard gaat met iets van ongemak/pijn en ik echt geen pijn heb aan die bult/op de plek...
Bij een liesbreuk zal je inderdaad wel last hebben van pijn. Alleen komt een liesbreuk niet per se van stoten. Ook plotselinge bewegingen kunnen daar voor zorgen, of als het gewoon een zwakke plek is van het een of het andere moment zonder iets speciaals. Maar dat komt best vaak voor, dus dat zal je huisarts vast wel hebben bekeken of je dat had.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2007, 10:36
BleuEyes
BleuEyes is offline
Wat Duivelaartje zegt..
Oud 28-09-2007, 12:02
Lautitia
Lautitia is offline
Dat kanker voorkomt in je familie, hoeft nog niet te betekenen dat jouw risico aanzienlijk verhoogd is, daar is meer voor nodig.

De manier waarop het bultje aanvoelt, kan aanwijzingen geven of er sprake is van een goedaardige of kwaadaardige zwelling, maar hier kun je natuurlijk nooit een gegronde diagnose op baseren. Je mag aannemen dat je huisarts in staat is om in jouw geval te kunnen beoordelen of het pluis of niet pluis is; hij heeft je niet doorverwezen, dus ga er maar vanuit dat het in ieder geval niks kwaadaardigs is .

Ik denk toch dat het waarschijnlijk iets van een vetbultje is, of een beginnende ontsteking van bijvoorbeeld een zweetkliertje. Roodheid, pijn en koorts zijn verschijnselen die een ontsteking waarschijnlijk maken, maar ik denk niet dat het onmogelijk is dat wanneer deze ontbreken het geen ontsteking kan zijn.

Ik zou het de komende tijd gewoon goed in de gaten houden, letten op ontstekingsverschijnselen en vooral geen strak ondergoed en geen strakke broeken dragen. En als je het niet vertrouwt of er toch graag van af wilt, ga dan maar terug naar je huisarts. Succes .
Oud 03-10-2007, 18:50
KiMZz
KiMZz is offline
En hoe is t afgelopen met je tests?

Ik heb ook sinds kort een soort bultje, ook ongeveer 1 bij 3 cm groot, maar dan op mijn schaamlip.. Ik heb al eerder zo'n bultje gehad, mijne is wel gevoelig en een beetje rood. Als ik een beetje druk erop zet lijkt het meer een grote puist Klinkt niet erg lekker allemaal maar goed.. De vorige keer heb ik dat bultje zelf geprobeerd weg te halen door erin te priken met een naald maar ik durf er nu niet echt aan te komen.. Is dit gewoon een vetbultje? Of een ontstoken kliertje oid?
Oud 03-10-2007, 18:59
Little Sister
Little Sister is offline
Uit de echo concludeerde de dokter dat het meerdere, vrij erg, opgezette lymfeklieren waren. Eentje toevallig erg aan de oppervlakte. Als het over 6 weken nog niet weg is gaan ze er in prikken en een 'sample' eruit halen. Maar ben wel redelijk gerustgesteld dus.

Maar op je schaamlip lijkt me geen lymfeklier, dus ik zou t niet weten, succes!
Oud 03-10-2007, 19:38
DDM
DDM is offline
Citaat:
En hoe is t afgelopen met je tests?

Ik heb ook sinds kort een soort bultje, ook ongeveer 1 bij 3 cm groot, maar dan op mijn schaamlip.. Ik heb al eerder zo'n bultje gehad, mijne is wel gevoelig en een beetje rood. Als ik een beetje druk erop zet lijkt het meer een grote puist Klinkt niet erg lekker allemaal maar goed.. De vorige keer heb ik dat bultje zelf geprobeerd weg te halen door erin te priken met een naald maar ik durf er nu niet echt aan te komen.. Is dit gewoon een vetbultje? Of een ontstoken kliertje oid?

Klinkt als een bartholinitis. Zoek maar even op google
Oud 04-10-2007, 06:54
Bloem
Bloem is offline
Ik heb al jaren een bult in mijn lies en ik ga er maar vanuit dat het gewoon een lymfeklier is; ik heb ook jaren met een bult achter mijn oor gelopen en dat was ook een lymfeklier.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2007, 16:13
KiMZz
KiMZz is offline
Citaat:
Klinkt als een bartholinitis. Zoek maar even op google

Heej, k heb t ff opgezocht, en t is inderdaad bartholinitis. Inmiddels is het grootste deel al weg, op een gegeven moment kwam er pus uit. Nu is t nog wel dik maar veel minder pijnlijk en gaat vanzelf weg volgens mij. Misschien kan k er een pleister met trekzalf op doen zodat alles weggaat? Of zou dat niet goed zijn?

Regels voor berichten