Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-11-2007, 13:24
¥iiitt!!
¥iiitt!! is offline
Hoihoi,

Altijd en overal kan ik nadenken, meestal over onzinnige negatieve zaken.
Eigenlijk is mijn vraag heel kort: hoe kan ik dit veranderen, misschien door meditatie of hebben jullie nog mooie tips om dit probleem aan te pakken.

Liefs!!!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-11-2007, 14:25
rare kwast
rare kwast is offline
misschien helpt het om van je af te schrijven, er met iemand over te praten of je denk patronen te veranderen (professionele hulp kan je hier bij helpen)
of misschien sporten of andere uitlaat klep te zoeken
Oud 18-11-2007, 14:28
Nona
Nona is offline
Nadenken blijf je doen. Ik denk dat je je negatieve gedachten beter om kunt proberen te zetten in positieve gedachten, en in ieder geval de irrationele negatieve gedachten wegwerken. Meestal zijn negatieve gedachten namelijk helemaal niet zo rationeel (iemand denkt niet slecht over je omdat je over een stoeptegen struikelde) en ook nutteloos om over na te denken.
Oud 18-11-2007, 17:03
Armoed
Armoed is offline
Mediteren. Weet je hoe dat moet?
Met citaat reageren
Oud 18-11-2007, 20:04
Pruts0r
Pruts0r is offline
Mss is mediteren ook een oplossing voor mij. Lig de laatste weken vaak gewoon urenlang wakker, of slaap heel onrustig als ik weet dat één van de weinige mensen om wie ik echt geef ergens mee zit, maar ik niet weet hoe ik kan helpen of niet weet wat er dan is.

Mijn hoofd knalt nu uit elkaar door een rusteloze denknacht, omdat een goede vriendin van mij dit weekend 15 blikjes energy drink ophad, terwijl ze gevoelig is voor cafeïne, en toen ineens heel depressief werd. Nu vandaag is alles al verneukt, heb zoveel zitten denken dat het voelt alsof mijn hoofd echt uit elkaar gaat knallen en dan komt er nog bij dat er iets is gebeurd met de opa van iemand die ik ken (ik vermoed dat die dan plotseling overleden is ofzo, maar ik weet het niet) en nu gaat ze er ineens niet op in.

Wéér een rusteloze nacht en dan morgen ook nog eens presenteren Dus als je me kunt uitleggen hoe ik kan mediteren (in een (heel (erg)) stressvolle omgeving), dan houd ik me aanbevolen.
Oud 18-11-2007, 20:19
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
domme dingen doen, muziek luisteren en je daar op concentreren, let op je ademhaling.
je hele probleem zal er vast niet mee op te lossen zijn, maar teveel nadenken misschien wel.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2007, 20:25
xxChange
xxChange is offline
Ik denk ook teveel (krijg dat ook vaak van anderen te horen) dus als ik merk dat ik weer 'te ver' ga, ga ik iets doen waarop ik me voor moet concentreren, ook al is dat tv kijken of lezen. Als ik 's avonds in bed lig te piekeren vraag ik me zelf vaak de vraag: kan ik er nu op dit exacte moment wat aan doen? en dat antwoord is vrijwel altijd nee dus kan ik net zo goed gaan slapen zodat ik mórgen er wat aan kan doen. Ook helpt het heel erg om gewoon op je bed te gaan zitten/liggen, maar net wat jij de meest relaxte houding vind, je ogen te sluiten en alleen nog maar naar een heel monotoon geluid luisteren, zoals je ademhaling of voorbij rijdende auto's. Net zolang doen totdat er geen gedachtes meer in je hoofd zijn
Met citaat reageren
Oud 18-11-2007, 23:17
¥iiitt!!
¥iiitt!! is offline
Heey Heey hieronder ff wat bredere uitleg waarom ik graag wil leren mediteren:
, Sinds kort gaat het met mij wat minder goed met mij, vaak heb ik dit als ik wat langere tijd een relatie heb. Heel irritant is dit, waar het aan ligt weet ik niet precies. Meestal wil ik diegene niet kwijt, maar door mijn gedrag verknal ik juist de relatie, daarom probeer ik met deze relatie hierover zo eerlijk mogelijk te zijn. Een achterliggende oorzaak kan zijn dat ik eigenlijk altijd nadenk, meestal in negatieve zin. Waardoor ik positieve dingen in een negatief daglicht kan zetten. Hierdoor wordt ik natuurlijk erg verdrietig/boos/kwaad noem maar op. Omdat ik zelf een enorme flapuit ben, wil ik dit graag kwijt, in vorm van een dagboek is mij dit helaas nog nooit gelukt. Bij mijn vriend dus wel, helaas bederft dit natuurlijk de sfeer als ik weer verdrietig wordt omdat ik *denk* dat bijv. iemand boos op mij is. en ik met mijn vriend hierover wil praten. Ik snap dondersgoed dat hij een leuke avond wil hebben met zijn meisje enzo, zonder gezeik! Daarom heb ik besloten om mijn best te doen voor hem, maar natuurlijk ook voor mezelf! Alleen weet ik niet goed hoe ik dit allemaal moet aanpakken, daarom heb ik wat advies van jullie nodig.
@ Armoed: nee ik weet niet hoe je moet mediteren, maar ik denk wel dat meditatie een goede oplossing voor mijn problemen kan zijn. Daarom ben ik nu dit topic ook gestart. Ik wil in iedergeval een meditatie beginnersboek aanschaffen wat makkelijk leesbaar./uitvoerbaar zijn. Niet te saai, want dan lees ik het niet

@ Prutsor
Als jij dat vind, en erachter staat, moet je dat echt doen!
Eigenlijk klinkt jou verhaal ook wel dat je hooggevoelig bent, ik kan je niet precies vertellen wat dat inhoudt, maar volgens mij is dat op dit forum ook wel goed te vinden.

@ Xx change
Volgens mijn huisgenoot is dit ook een soort van meditatie.
Maar ik zal zeker het eens uitproberen!!
Met citaat reageren
Oud 19-11-2007, 09:47
Verwijderd
http://www.thework.com/index.asp

Vrij efficient bij te veel nadenken
Met citaat reageren
Oud 06-12-2007, 00:06
ik_osehfoisdcla
ik_osehfoisdcla is offline
Ja dat ken ik wel, je hoofd maalt als een gestoorde en je kan niks doen, alleen maar voor je uit staren. Wat bij mij wel helpt is een kopje Goede nacht thee van de AH drinken. Het kalmeert je zenuwen en het malen wordt minder...... Bij mij dan.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2007, 14:30
Armoed
Armoed is offline
Waar je je op richt wordt vergroot.

Ga je eens focussen op hoe je hoofd op je kussen legt, hoe je pyjama eigenlijk aanvoelt, hoe je ademt (let op: kan hyperventilatie veroorzaken voor 'zwakke' mensen), wat voor smaak je proeft ookal heb je niets in je mond, hoe de binnenkant van je oogleden eruit zien... etc.
Oud 06-12-2007, 21:47
Ruudje
Ruudje is offline
Ik heb eigenlijk dezelfde uitdaging. Tegenwoordig denk ik vooral praktisch gericht
Als er even niks praktisch te denken valt, ga ik een boek lezen of muziek luisteren.

Meditatie... daar ga ik me ook eens in verdiepen
Met citaat reageren
Oud 13-12-2007, 13:51
gewoonmax
gewoonmax is offline
Mediteren en bewust worden van jezelf, je eigen gedachten.
En nog een fijne truuk is negatieve gedachten die door je hoofd spelen op pauze zetten, maak er een beeld van in zwart wit, met ruis, en verklein het. En positieve gedachten juist levendiger, kleurrijker en bewegend maken. Zo versterk je je positieve gedachten en zul je minder vaak negatieve gedachten terug zien komen. Als dat echter wel zo is dan zit je nog met onverwerkte problemen en die kun je misschien wel uitwerken met meditatie.

energy flows where the attention goes
Oud 13-12-2007, 19:28
Verwijderd
Zoek leuke afleiding, bijvoorbeeld in een hobby.

Zelf heb ik me op muziek gericht.. ik luister heel veel muziek, analyseer de geluiden, probeer mezelf gitaar spelen aan te leren, etc. Vroeger had ik nog weleens een 'gedachtenstorm', waarin ik tegelijk meerdere dingen bedacht en mijn gedachten op hetzelfde moment in verschillende richtingen gingen.

Anyway, heel verwarrend en ik heb het gelukkig nauwelijks meer

En anders pak ik dus mijn gitaar of zet muziek op en dan is het zo voorbij
Met citaat reageren
Oud 15-12-2007, 22:25
Buster
Buster is offline
Ik kan sporten erg aanraden.. Helpt bij mij altijd erg goed.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2008, 11:53
Verwijderd
dagboek schrijven. Maar je zei al dat dat niet lukt.. euhmm muziek luisteren.. zodra mijn hoofd begint te malen en ik wil t niet 'horen', zet ik mn MP3 speler aan. Steeds zachter zetten enzo net zolang tot je slaapt.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2008, 08:05
Verwijderd
Ik heb nu zelf een vraag over dit onderwerp.

op t moment wil k het liefste overal mn handen vanaf trekken en n winterslaap houden. Iig een breakdown voorkomen. Zoals het nu gaat komtie zeker.. Heb t gevoel dat k op t punt sta dat ik zelf niet meer weet wat realistisch is en wat niet. Mn hoofd is zo'n maalmolen. ist normaal ook wel, maar mn gedachten gaan zo snel dat ik ze zelf niet meer kan bijhouden en constant flarden gedachten opvang..en die malen dan weer lekker mee.. Ik weet zelf niet meer wat ik wil en denk.. Stom, want normaal weet ik dat en kan ik altijd heel snel beslissingen nemen..

Ik maak me hier redelijk zorgen om. Ik kom lastig in slaap en heb 's ochtends het gevoel dat ik geen oog dicht heb gedaan. K word snachts wakker omdat ik over van alles lig te piekeren..dit gaat dus in mn slaap door, want ik word wakker terwijl ik pieker.
Ik maak me echt zorgen..ben ik gek aan t worden of wat?

Weet iemand wat ik nog meer kan doen, dan wat hierboven beschreven staat? Mn normale hulpmiddeltjes helpen niet meer en mediteren is onmogelijk. Dat lukt me absoluut niet
Met citaat reageren
Oud 11-01-2008, 08:23
Verwijderd
Citaat:
Weet je wel wat de oorzaak van dit alles is?

Het klinkt alsof je iets aan het verwerken bent, juist omdat je zegt dat je dit normaal niet hebt. Als dat het geval is, moet je het soms ook gewoon over je heen laten komen.. het is niet erg om je verdrietig te voelen zo nu en dan. Blijf dan gewoon een keer lekker een dagje in bed liggen en rust uit.

Misschien heb je ook gewoon een knuffel nodig van iemand en wat aandacht Sterkte iig.

*geeft er een virtuele knuffel bij*
Met citaat reageren
Oud 11-01-2008, 08:39
Verwijderd
Citaat:
Weet je wel wat de oorzaak van dit alles is?

Het klinkt alsof je iets aan het verwerken bent, juist omdat je zegt dat je dit normaal niet hebt. Als dat het geval is, moet je het soms ook gewoon over je heen laten komen.. het is niet erg om je verdrietig te voelen zo nu en dan.
K ben niet zozeer verdrietig. Ik word dr alleen verdrietig van. Het gevoel dat je je eigen geest niet meer onder controle hebt, is niet bepaald een pretje.

Citaat:
Blijf dan gewoon een keer lekker een dagje in bed liggen en rust uit.
Ik heb net 4,5 week vakantie gehad. In die tijd was het wel ietsje minder..maar niet beduidend veel minder.

Citaat:
Misschien heb je ook gewoon een knuffel nodig van iemand en wat aandacht Sterkte iig.

*geeft er een virtuele knuffel bij*
Dankjewel lieverd
Met citaat reageren
Oud 11-01-2008, 08:56
Verwijderd
Citaat:
K ben niet zozeer verdrietig. Ik word dr alleen verdrietig van. Het gevoel dat je je eigen geest niet meer onder controle hebt, is niet bepaald een pretje.
Soms moet je jezelf ook gewoon laten gaan en proberen wat lol te hebben. Afleiding zoeken

Heb je dat al geprobeerd? Dat je bijvoorbeeld uitgaat of met vrienden afspreekt wanneer je merkt dat je weer gaat piekeren?
Citaat:
Dankjewel lieverd

*geeft nog een knuffel*
Met citaat reageren
Oud 11-01-2008, 10:15
Verwijderd
Citaat:
Soms moet je jezelf ook gewoon laten gaan en proberen wat lol te hebben. Afleiding zoeken

Heb je dat al geprobeerd? Dat je bijvoorbeeld uitgaat of met vrienden afspreekt wanneer je merkt dat je weer gaat piekeren?
J, ik spreek regelmatig met vrienden af, maar midden in n gesprek plopt dr ineens n hele andere gedachte mn hoofd in. Dan concentreer ik me wel weer op t gesprek, maar dat gebeurd gewoon. Kan dr nix tegen doen en juist die machteloosheid maakt me nog gekker.

Citaat:
*geeft nog een knuffel*
hihi we blijven knuffelen
Met citaat reageren
Oud 11-01-2008, 10:44
Verwijderd
Citaat:
J, ik spreek regelmatig met vrienden af, maar midden in n gesprek plopt dr ineens n hele andere gedachte mn hoofd in. Dan concentreer ik me wel weer op t gesprek, maar dat gebeurd gewoon. Kan dr nix tegen doen en juist die machteloosheid maakt me nog gekker.
Hmm okee Misschien kun je nog proberen te denken dat het allemaal wel goed komt en dat het daardoor vervolgens ook minder wordt zeg maar.

Ik doe dat weleens.. zeg gewoon tegen mezelf van "maakt niet uit als ik nu een beetje rare gedachten heb, komt allemaal wel goed" en vaak helpt het nog ook
Met citaat reageren
Oud 11-01-2008, 11:37
Verwijderd
Citaat:
Hmm okee Misschien kun je nog proberen te denken dat het allemaal wel goed komt en dat het daardoor vervolgens ook minder wordt zeg maar.

Ik doe dat weleens.. zeg gewoon tegen mezelf van "maakt niet uit als ik nu een beetje rare gedachten heb, komt allemaal wel goed" en vaak helpt het nog ook
yup.. en daarom heb ik 4,5 week vakantie gehad.. om even bij te komen. Mn gedachten op n rijtje te zetten enzo.. maar tis alleen maar erger.

Toch bedankt voor je tip trouwens!
Met citaat reageren
Oud 11-01-2008, 22:55
Daboman
Daboman is offline
Focus op je positieve gedachtes imo en werk die desnoods ook echt uit. Een positieve gedachten kan al zoiets simpels zijn als wat ligt m'n kussen lekker. Daarbij zou ik niet proberen te denken dat je van jezelf geen negatieve gedachtes mag hebben. Dat is een valkuil waar veel mensen inlopen, dan ben je indirect toch negatief gericht bezig. Maar je moet wel ook positieve gedachtes hebben natuurlijk

Bij mediteren heb je ook zo'n valkuil. Veel mensen denken dat er bij mediteren iets aparts of boeiends of spiritueels of whatever moet gebeuren. Maar dat is natuurlijk niet zo. Mediteren is niets anders dan gewoon even je volle aandacht vestigen op iets. Bijvoorbeeld je ademhaling. Het idee is volgens mij vooral dat wanneer je dat een paar minuten doet dat echt als een uur kan aanvoelen en dan vooral dat dat een heerlijk rustig "uur" is.
Oud 19-01-2008, 18:14
¥iiitt!!
¥iiitt!! is offline
En toch moet ik echt mij daarin verdiepen. Want zoals get psycho al zegt: ik heb ook gewoon mijn gedachten niet onder controle, als ik zegmaar knuffel met mijn vriend hoor ik te genieten, dat doe ik ook, maar soms plopt er 1 of andere gedachte hups door mijnhoofd echt irritant. En ben ik ook zegmaar niet meer ontspannen. Mijn vriend kent mij inmiddels goed genoeg om te weten wanneer ik aan het nadenken ben/wanneer er weer een gedachte door mijn hoofd gaat, ook niet leuk voor hem
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-01-2008, 18:17
¥iiitt!!
¥iiitt!! is offline
[QUOTE=********;26615805]Zoek leuke afleiding, bijvoorbeeld in een hobby.

Ja dat doe ik ook, ik zit op scouting en geef daar leiding aan kleine kindjes, meestal ben ik hier zo druk mee bezig op de zaterdag dat ik zegmaar nergens over na moet denken, maar zodra ik minder druk ben ga ik nadenken. Dit verklaard ook wel veel: ik wil altijd dingen doen, want dan hoef ik ook niet na te denken...

Gitaar Wel vet gaaf om dat te bespelen, maar helaas heb ik 0,0 ritmegevoel.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2008, 15:08
remy476
remy476 is offline
ik heb niet alle reacties gelezen maar vertel toch maar ff iets. Een tijdje terug dacht ik ook te veel na. Daarbij dacht ik ook nog eens te diep na over deze dingen (relatie, toekeomst, werk enzenzenz). Je moet er gewoon met mensen (of 1 mens) (die je uiteraard vertrouwd) over praten en dan alles uitkotsen.

En dan gewone dingen gaan doen. sporten, uitgaan enzo zodat je er niet constant aan denkt.
Oud 24-01-2008, 13:13
T.M
T.M is offline
Je moet niet te veel nadenken
doe iets wat je af leid
Te veel nadenken kan slecht zijn
Met citaat reageren
Oud 25-01-2008, 16:49
Daboman
Daboman is offline
Citaat:
En toch moet ik echt mij daarin verdiepen. Want zoals get psycho al zegt: ik heb ook gewoon mijn gedachten niet onder controle, als ik zegmaar knuffel met mijn vriend hoor ik te genieten, dat doe ik ook, maar soms plopt er 1 of andere gedachte hups door mijnhoofd echt irritant. En ben ik ook zegmaar niet meer ontspannen. Mijn vriend kent mij inmiddels goed genoeg om te weten wanneer ik aan het nadenken ben/wanneer er weer een gedachte door mijn hoofd gaat, ook niet leuk voor hem
Een gedachte je hoofd uit zetten is ook een stuk moeilijker dan een gedachte oproepen. Daarom kun je je gedachtes beter gewoon negeren en positieve gedachtes oproepen.
Oud 25-01-2008, 19:49
Luki
Luki is offline
Organiseer je geest. Denk prioriteiten. Ik heb een hele stroming gedachtes in mijn hoofd, ik pik de interessante en belangrijke er tussenuit.. Wil je rust in je hoofd ga dan mediteren en visualiseren.

Doe je ogen dicht en visualiseer dat je hele gedachtenwereld word opgezogen door een stofzuiger. Probeer bewust te worden van je achtergrond gedachten en elimineer deze ook. Net zolang tot je ultieme leegte kan visualiseren. Of staar intensief naar de achterkant van je oogleden en concentreer je op de leegte. Het is niet 'zwart', wat je ziet maar complete leegte...
Oud 28-01-2008, 14:12
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Nadenken blijf je doen. Ik denk dat je je negatieve gedachten beter om kunt proberen te zetten in positieve gedachten, en in ieder geval de irrationele negatieve gedachten wegwerken. Meestal zijn negatieve gedachten namelijk helemaal niet zo rationeel (iemand denkt niet slecht over je omdat je over een stoeptegen struikelde) en ook nutteloos om over na te denken.
niks aan toe te voegen.
Oud 29-01-2008, 10:02
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Meer dingen doen, vooral dingen waarbij je niet al te veel hoeft na te denken.
Gedachten omzetten in actie en focussen op wat reeël aanwezig is, waar je fysiek ook wat mee kan, i.p.v je alleen maar innerlijk bezig te houden met toekomst/verleden/irrelevante zorgen.
Je bijv. zorgen maken over het bezoek aan de tandarts van volgende week is zinloos en vruchteloos. Je kan dat beter uitstellen tot vlak vantevoren.
Oud 29-01-2008, 23:07
Verwijderd
Citaat:

op t moment wil k het liefste overal mn handen vanaf trekken en n winterslaap houden. Iig een breakdown voorkomen. Zoals het nu gaat komtie zeker.. Heb t gevoel dat k op t punt sta dat ik zelf niet meer weet wat realistisch is en wat niet. Mn hoofd is zo'n maalmolen. ist normaal ook wel, maar mn gedachten gaan zo snel dat ik ze zelf niet meer kan bijhouden en constant flarden gedachten opvang..en die malen dan weer lekker mee.. Ik weet zelf niet meer wat ik wil en denk.. Stom, want normaal weet ik dat en kan ik altijd heel snel beslissingen nemen..

Ik maak me hier redelijk zorgen om. Ik kom lastig in slaap en heb 's ochtends het gevoel dat ik geen oog dicht heb gedaan. K word snachts wakker omdat ik over van alles lig te piekeren..dit gaat dus in mn slaap door, want ik word wakker terwijl ik pieker.
Ik maak me echt zorgen..ben ik gek aan t worden of wat?

Weet iemand wat ik nog meer kan doen, dan wat hierboven beschreven staat? Mn normale hulpmiddeltjes helpen niet meer en mediteren is onmogelijk. Dat lukt me absoluut niet
Klinkt precíes als mijn winterdepressie. En sinds ik braaf voor mijn Philips Bright Light zit elke dag heb ik er nauwelijks meer last van. Grootste tip dus En verder veel sporten, veel (maar niet te veel) slapen, toch wel ook leuke dingen doen en accepteren dát je nu weinig energie hebt en veel maalt.

Bah dat malen ja, ik kan dat sowieso goed als ik moe ben en in de winter is het belachelijk. Heb ondertussen door hoe ik mezelf uit zo'n maalbui kan praten, maar het is zó vermoeiend om jezelf continu op te peppen. Nee, ben Philips met z'n daglichtlamp eeuwig dankbaar; anders had ik toch moeten verhuizen naar Californië ofzo.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten