Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-05-2007, 13:44
babbelientje
babbelientje is offline
Hai,

Ik vroeg me af of hier jongeren zijn met een wajong uitkering die op zichzelf wonen en hoe zij rondkomen?

Zou iemand een overzichtje willen/kunnen posten?

(Wat je kwijt bent aan bijv. huur, zorgverzekering, boodschappen, kleding etc..)

Ik word zelf bijna 20, weet niet precies wat voor bedrag ik zou kunnen verwachten en hoor graag ervaringen van anderen en misschien handige (bespaar) tips?

Merci!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-05-2007, 15:38
Hakuna
Hakuna is offline
Lees Dit maar eens eerst voordat je alweer een nieuw topic over dit onderwerp opend!

Rond kijken op hun website kan anders ook geen kwaad www.uwv.nl
Met citaat reageren
Oud 27-05-2007, 15:42
babbelientje
babbelientje is offline
Hai,

I know...ik heb die topics bekeken..was gewoon benieuwd naar ervaringen van mensen, en een beetje meer up to date..vergelijkbaar aan mijn situatie
Met citaat reageren
Oud 28-05-2007, 15:11
Souris
Souris is offline
ja heb ik

kan rondkomen maar het is wel lastig.
ik let erg veel op aanbiedingen en denk na voor ik wat koop.

heb naast mn huur nog iets van 450 euro voor mn rekeningen en kleding en boodschappen.
het is te doen,alleen je moet leren sparen.
scheelt wel dat ik niet vaak uit ga
Oud 28-05-2007, 17:45
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Souris schreef op 28-05-2007 @ 16:11 :
ja heb ik

kan rondkomen maar het is wel lastig.
ik let erg veel op aanbiedingen en denk na voor ik wat koop.

heb naast mn huur nog iets van 450 euro voor mn rekeningen en kleding en boodschappen.
het is te doen,alleen je moet leren sparen.
scheelt wel dat ik niet vaak uit ga
Maar jij bent ouder dan 21 dan, of niet?
Oud 28-05-2007, 18:17
Bloem
Bloem is offline
Ik ben inmiddels 22 en woon op mezelf met een WaJong uitkering. Dat is best te doen, maar het bedrag voor een 22jarige is natuurlijk hoger dan voor een 20jarige. Als je uitkering minder is dan bijstandsniveau kan dat tot dat niveau worden aangevuld.

Reken verder de gewone dingen, huur, eten, gas/water/licht, televisie, internet, etc etc.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2007, 17:20
Souris
Souris is offline
Citaat:
grl schreef op 28-05-2007 @ 18:45 :
Maar jij bent ouder dan 21 dan, of niet?
ja
Oud 29-05-2007, 18:18
El Chupacabras
El Chupacabras is offline
Citaat:
Bloem schreef op 28-05-2007 @ 19:17 :
Ik ben inmiddels 22 en woon op mezelf met een WaJong uitkering. Dat is best te doen, maar het bedrag voor een 22jarige is natuurlijk hoger dan voor een 20jarige. Als je uitkering minder is dan bijstandsniveau kan dat tot dat niveau worden aangevuld.

Reken verder de gewone dingen, huur, eten, gas/water/licht, televisie, internet, etc etc.
Wat Bloem zegt!

En je moet echt duidelijke elke grote uitgave twee keer onder loep nemen voordat je die maakt, want je hebt niet het budget om je veel fouten te kunnen veroorloven financieel!
Oud 29-05-2007, 20:58
T_ID
T_ID is offline
Vergeet niet grondig uit te pluizen waar je recht op hebt en waar je iets bij kunt verdienen zolang dat binnen de normen blijft. Een groot deel van de tekorten en schulden komt doordat mensen niet weten waar en hoe ze hulp moeten vragen.
Oud 30-05-2007, 11:30
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Souris schreef op 29-05-2007 @ 18:20 :
ja
Klopt het dat je dan extra 'uitwoon'-geld krijgt? Van UWV dus..
Oud 30-05-2007, 11:41
stoepkrijtje
stoepkrijtje is offline
Citaat:
grl schreef op 30-05-2007 @ 12:30 :
Ik kreeg het niet
Oud 30-05-2007, 12:07
stoepkrijtje
stoepkrijtje is offline
Citaat:
babbelientje schreef op 27-05-2007 @ 14:44 :
Hai,

Ik vroeg me af of hier jongeren zijn met een wajong uitkering die op zichzelf wonen en hoe zij rondkomen?

Zou iemand een overzichtje willen/kunnen posten?

(Wat je kwijt bent aan bijv. huur, zorgverzekering, boodschappen, kleding etc..)

Ik word zelf bijna 20, weet niet precies wat voor bedrag ik zou kunnen verwachten en hoor graag ervaringen van anderen en misschien handige (bespaar) tips?

Merci!
Ik woonde op mijn 20e op mezelf met een wahjong uitkering.
Het is echt belachelijk weinig. Ik huurde anti-kraak 100 euro.
Maar moest wel gas, water,elektrisch en zorgverzekering erbij betalen. Geld om uit te gaan en vaak nieuwe kleren te kopen is er niet. Dat deed ik van mijn vakantiegeld. En heel af en toe hou je wat over. Het is je wel aan te raden om bijvoorbeeld een vriezer te kopen. Dat scheelt een heleboel geld omdat je kunt invriezen. Veel boodschappen moet je toch in de aanbieding kopen, vooral vlees. Ook kun je spaggeti saus enzo in een grotere hoeveelheid maken en invriezen. Dat bespaart allemaal geld.

Voor meer vragen kun je me altijd een pm sturen
Oud 30-05-2007, 14:27
Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
stoepkrijtje schreef op 30-05-2007 @ 12:41 :
Ik kreeg het niet
Ik wel en nog een 'extra' toeslag.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2007, 17:22
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
stoepkrijtje schreef op 30-05-2007 @ 12:41 :
Ik kreeg het niet
Ook niet toen je 21 werd?
Oud 30-05-2007, 21:28
Souris
Souris is offline
Citaat:
grl schreef op 30-05-2007 @ 12:30 :
nee krijg ik niet
Oud 30-05-2007, 22:02
Crimson
Crimson is offline
Citaat:
Cornel schreef op 30-05-2007 @ 15:27 :
ga werken joh
Met citaat reageren
Oud 31-05-2007, 09:46
El Chupacabras
Citaat:
Crimson schreef op 30-05-2007 @ 23:02 :
ga werken joh
Oud 01-06-2007, 23:03
stoepkrijtje
stoepkrijtje is offline
Citaat:
Cornel schreef op 30-05-2007 @ 15:27 :

Hoeveel kreeg je dan?

@girl: Ik heb nu wel meer, maar het is nog steeds geen vetpot
Oud 01-06-2007, 23:04
stoepkrijtje
stoepkrijtje is offline
Citaat:
Crimson schreef op 30-05-2007 @ 23:02 :
ga werken joh
Krijg aids
Oud 02-06-2007, 00:59
Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
stoepkrijtje schreef op 02-06-2007 @ 00:04 :
Krijg aids
Daar wordt je op vandaag niet meer op afgekeurd.
Met citaat reageren
Oud 02-06-2007, 01:07
stoepkrijtje
stoepkrijtje is offline
Citaat:
Cornel schreef op 02-06-2007 @ 01:59 :
Daar wordt je op vandaag niet meer op afgekeurd.

Jammer. Dan kon ze zelf eens kijken hoe het is
Oud 02-06-2007, 10:47
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Krijg aids
Terecht afgekeurd of niet, beroepswerkelozen-mentaliteit is voor zakkenwassers.
Oud 02-06-2007, 17:14
Verwijderd
Het is voor mij te doen, maar onderverhuur ook weer van een huizenverhuurder voor clienten met oa wajongindicatie.

Overigens, voordat ik beticht word van beroepswerkloosheid, ik doe vrijwilligerswerk en volgend jaar ga ik een schot @ HBO wagen.
Met citaat reageren
Oud 02-06-2007, 17:27
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
domus schreef op 02-06-2007 @ 18:14 :
Overigens, voordat ik beticht word van beroepswerkloosheid, ik doe vrijwilligerswerk en volgend jaar ga ik een schot @ HBO wagen.
Hoe zou iemand dat kunnen doen als je je wel voor dingen inzet?
Oud 02-06-2007, 19:22
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
T_ID schreef op 02-06-2007 @ 11:47 :
Terecht afgekeurd of niet, beroepswerkelozen-mentaliteit is voor zakkenwassers.
Maar die mentaliteit zie ik hier niet echt terug..?
Oud 02-06-2007, 19:38
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
grl schreef op 02-06-2007 @ 20:22 :
Militant reageren door te roepen dat iemand die kritiek heeft maar aids moet krijgen is dat wel.
Oud 02-06-2007, 19:45
El Chupacabras
Citaat:
T_ID schreef op 02-06-2007 @ 20:38 :
Militant reageren door te roepen dat iemand die kritiek heeft maar aids moet krijgen is dat wel.
Ach, als het nou nuttige of concreet inhoudelijk kritiek was in plaats van een loze kreet.
Oud 02-06-2007, 22:39
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Vooruit, maar de aanleiding van die reactie was een onnodige en misplaatste opmerking. Voor die opmerking was het gewoon een topic waarin iemand een vraag stelde en iemand anders daar antwoord op gaf.
Oud 04-06-2007, 15:59
stoepkrijtje
stoepkrijtje is offline
Citaat:

Mischien...

Ik ben het zat dat mensen die 100% gezond zijn en in bed liggen te janken als ze griep hebben kritiek op mij hebben. Ook ik ga volgend jaar naar het HBO. Maar de vraag is of ik na mijn opleiding ooit kan werken. Iemand met een perfect leventje begrijpt dat mischien niet maar laat ze zich met der eigen zaken bemoeien en niet van die nutteloze opmerkingen maken.
Oud 07-06-2007, 15:48
TheCreator
TheCreator is offline
Citaat:
Krijg aids
Doodsverwensing! BAN!

neehoor, je hebt helemaal gelijk. Domme opmerkingen van die gasten altijd.

Ik vraag me af wat de wajong-inkomens zijn voor iemand van 19, 20 en 22 jaar.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2007, 15:51
TheCreator
TheCreator is offline
Citaat:
Nouja, ze zal het wel vaker hebben gehoord.
En als jij van zo weinig moet rondkomen een aantal jaren,
is jouw eerste reactie ws. ook wel "krijg aids" als je zulke opmerkingen krijgt.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2007, 15:43
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Even een vraagje van mijn kant.. want wilde er niet een apart topic over openen.

Ik krijg met terugwerkende kracht geld terug van het uwv. Moet je daar nog belasting over betalen.. of hoe gaat dat?
Oud 09-06-2007, 11:01
Mestkever
Mestkever is offline
Citaat:
grl schreef op 02-06-2007 @ 20:22 :
Ik wel, als je geen zwaar werk kunt doen is er genoeg werk wat je wel kan doen.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2007, 11:16
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
TheCreator schreef op 07-06-2007 @ 16:51 :
Nouja, ze zal het wel vaker hebben gehoord.
En als jij van zo weinig moet rondkomen een aantal jaren,
is jouw eerste reactie ws. ook wel "krijg aids" als je zulke opmerkingen krijgt.
En het is een volslagen mysterie dat wanneer iemand in het profiel graag te mountainbiken en wielrennen, dat mensen het enigsinds ongeloofwaardig vinden dat iemand volledig arbeidsongeschikt zou zijn?

Ik ben ook iemand tegengekomen die iets dergelijks had. De vorige vriend van mijn zusje ontving ook een uitkering. Waarom eigenlijk? Die gozer was gezonder dan ik ooit kan hopen te zijn. Nou, hij was ooit een keertje depressief geraakt, had gezegd zelfmoord te willen plegen, en hoppa, ze kwamen hem maandelijks meer geld brengen dan het dubbele van waar ik recht op heb.

Ondertussen kan hij van alles en nog wat van dat gratis geld, heeft geen baan of opleiding en loopt ronduit uit te vreten.

Hoe eerlijk is dat? Is het fout om tegen die gozer te roepen dat hij iets moet gaan doen en geen recht heeft op een uitkering.
Oud 09-06-2007, 18:21
Lorelei
Lorelei is offline
Nee maar aangezien je geen flauw idee hebt wat er met haar aan de hand is, moet je niet zulke opmerkingen maken. Iedereen weet dat er mensen zijn die onterecht een wao/wajong uitkering krijgen maar als je degene tegen wie je het hebt niet kent, moet je je bek houden over zulke dingen want er vanuitgaand dat er wel iets is, is het enorm kwetsend. Je hebt genoeg aan je hoofd zonder dat er ook nog een of andere smartass die jou niet eens kent komt om je te vertellen dat je lui bent, je aanstelt en niet zo'n 'vuile uitkeringstrekker' moet zijn.

(En stel nou dat er inderdaad niets met haar zou zijn, dat het inderdaad onterecht is.. dan nog heb je daar geen flikker mee te maken, dat moet het uwv oplossen)

TheCreator: De uitkering voor een 19 jarige bedraagt ongeveer 480 per maand. (Ik weet het niet precies uit m'n hoofd en heb op dit moment niet de mogelijkheid om m'n afschriften te bekijken maar het is ongeveer dat bedrag) Je kan het zelf precies uitrekening door 70% van het minimum loon van een 19,20,21 jarige te nemen (kan je gewoon op nibud.nl of zo vinden) en dat maal 21 'werkdagen'. Dat is het maand bedrag.
Oud 11-06-2007, 10:15
stoepkrijtje
stoepkrijtje is offline
Citaat:
T_ID schreef op 09-06-2007 @ 12:16 :
En het is een volslagen mysterie dat wanneer iemand in het profiel graag te mountainbiken en wielrennen, dat mensen het enigsinds ongeloofwaardig vinden dat iemand volledig arbeidsongeschikt zou zijn?

Ik ben ook iemand tegengekomen die iets dergelijks had. De vorige vriend van mijn zusje ontving ook een uitkering. Waarom eigenlijk? Die gozer was gezonder dan ik ooit kan hopen te zijn. Nou, hij was ooit een keertje depressief geraakt, had gezegd zelfmoord te willen plegen, en hoppa, ze kwamen hem maandelijks meer geld brengen dan het dubbele van waar ik recht op heb.

Ondertussen kan hij van alles en nog wat van dat gratis geld, heeft geen baan of opleiding en loopt ronduit uit te vreten.

Hoe eerlijk is dat? Is het fout om tegen die gozer te roepen dat hij iets moet gaan doen en geen recht heeft op een uitkering.
Lol, dus omdat hem niets mankeert heb ik ook geen recht op een uitkering?
Ik hoop dat ik ooit nog van die uitkering afkom. Daarom ga ik toch maar een opleiding doen en dan zie ik wel of ik kan werken of niet.
En van alles en nog wat met dat dat gratis geld doen? Het is verdomd weinig, ik woon op mezelf (vorig jaar nog alleen) en ik kwam elke maand NET rond. Soms ook niet. Waardoor ik bij mijn ouders aan moest kloppen. Voordat ik ziek werd ging ik naar school, had 2 bijbaantjes, deed vrijwillergswerk en ging elk weekend uit. Nu zit ik de hele dag thuis en mag blij zijn als ik een keertje een avondje uit kan. Ik heb 10x liever mijn drukke, stressvolle leventje van toen terug. Hard werken voor mijn geld in plaats van mijn hand op te moeten houden. Oordeel dus niet als je me niet kent!
Oud 12-06-2007, 14:42
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Dat iemand kan fietsen wil niet zeggen dat diegene ook kan werken. Ik ben arbeidsongeschikt door psychische/psychiatrische problemen. Maar dan zou ik ook mountainbiken als hobby kunnen hebben.

Daarnaast weet jij nooit hoe het leven van die jongen inelkaar steekt.Datis altijd zo leuk he. Heb je gips om je poot weet iedereen dat je wat hebt. Maar is het niet te zien ben je meteen een aansteller.

Al begrijp ik je onbegrip wel. Maar je moet niet zo snel veroordelen.
Oud 24-06-2007, 11:01
babbelientje
babbelientje is offline
wauw wat een boel reacties, was dit oproepje al helemaal vergeten! Bedankt voor de reacties van mensen die het ook rustig willen bekijken en niet direct hun oordeel klaar hebben, het voelt namelijk fucking rot om te horen dat je volkomen arbeidsongeschikt bent. Alsof je ineens geen kont meer waard bent voor de maatschappij. Het kan je ook wat rust geven, dat je ´gezien´ wordt in je beperkingen of wat dan ook... maar het is ook een ´stempel´ waar je mee moet dealen.. érg lastig, vind ik zelf. ´zien geen reintegratiemogelijkheden in de toekomst.. ´ ...

In ieder geval bedankt voor de ervaringen en misschien dat ik later nog eens reageer
Met citaat reageren
Oud 24-06-2007, 14:57
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
babbelientje schreef op 24-06-2007 @ 12:01 :
wauw wat een boel reacties, was dit oproepje al helemaal vergeten! Bedankt voor de reacties van mensen die het ook rustig willen bekijken en niet direct hun oordeel klaar hebben, het voelt namelijk fucking rot om te horen dat je volkomen arbeidsongeschikt bent. Alsof je ineens geen kont meer waard bent voor de maatschappij. Het kan je ook wat rust geven, dat je ´gezien´ wordt in je beperkingen of wat dan ook... maar het is ook een ´stempel´ waar je mee moet dealen.. érg lastig, vind ik zelf. ´zien geen reintegratiemogelijkheden in de toekomst.. ´ ...

In ieder geval bedankt voor de ervaringen en misschien dat ik later nog eens reageer
Ja, dat is zo. Mijn gesprek met de arbeidsarts eindigde ongeveer in: "Nou ja, het lijkt me duidelijk dat je een uitkering krijgt want ik kan letterlijk geen enkel beroep verzinnen wat je zou kunnen doen op dit moment."

Dat was aan de ene kant echt een opluchting want dat wist ik ook wel, en aan de andere kant wel even een soort van klap in m'n maag. Zo ontzettend fijn is het nou ook weer niet.
Oud 24-06-2007, 22:29
El Chupacabras
Mijn verzekeringsarts belde voor de herkeuring alleen maar even op om te zeggen dat ie mn dossier gelezen had en er niet veel van kon maken en dat ik niet eens hoefde te komen...
Oud 25-06-2007, 18:40
da leentjuh
da leentjuh is offline
Nog even een vraagtje tussendoor. Ik ben laatst voor 100% afgekeurd (vanaf 30 juni '06), krijg als het goed is vanaf juli uitkering. Weet iemand wanneer ik ongeveer eerste keer geld binnen heb?
Oud 25-06-2007, 19:13
babbelientje
babbelientje is offline
Citaat:
da leentjuh schreef op 25-06-2007 @ 19:40 :
Nog even een vraagtje tussendoor. Ik ben laatst voor 100% afgekeurd (vanaf 30 juni '06), krijg als het goed is vanaf juli uitkering. Weet iemand wanneer ik ongeveer eerste keer geld binnen heb?
Ik ben ook 100% afgekeurd, ik geloof dat je het halverwege de maand kunt verwachten (de 16e ofzo), kijk anders even in het wajongcafe.nl op het forum voor info!
Met citaat reageren
Oud 25-06-2007, 21:08
Bloem
Bloem is offline
Tussen de 10e en de 15e.
Met citaat reageren
Oud 25-06-2007, 21:10
Bloem
Bloem is offline
Overigens ging het bij mij, en bij meer mensen naar ik heb gehoord, de eerste maanden fout met het daadwerkelijk uitkeren, het heeft nog drie maanden geduurd voordat het daadwerkelijk gestort werd. Wel met terugwerkende kracht overigens, maar ik zou er in ieder geval even rekening mee houden.
Met citaat reageren
Oud 25-06-2007, 21:42
Lorelei
Lorelei is offline
Ik kreeg het keurig op tijd binnen. Ik werd op 24 november 18 en kreeg op 15 november m'n eerste (halve, namelijk van 24nov-13dec oid) betaling. Maar ik heb ook wel eens anders gehoord ja.
Oud 26-06-2007, 00:46
Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
Bloem schreef op 25-06-2007 @ 22:08 :
Tussen de 10e en de 15e.
Op de 13 of de 14e van de maand om precies te zijn.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2007, 09:03
da leentjuh
da leentjuh is offline
Ah, merci. Ik ben er verder niet heel erg afhankelijk van, maar zou wel fijn zijn om 't voor de vakantie te hebben enz.
Oud 26-06-2007, 09:07
Bloem
Bloem is offline
Citaat:
Cornel schreef op 26-06-2007 @ 01:46 :
Op de 13 of de 14e van de maand om precies te zijn.
Tenzij je Postbank hebt en de 12e op vrijdag valt.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2007, 10:27
da leentjuh
da leentjuh is offline
Citaat:
Bloem schreef op 26-06-2007 @ 10:07 :
Tenzij je Postbank hebt en de 12e op vrijdag valt.
Postbank heb ik wel, dus ben wel wat gewend
Oud 30-06-2007, 11:33
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Vraagje nog van mijn kant:

Hoeveel weken duurde het bij jullie ongeveer voor je reactie van het UWV op je aanvraag kreeg?
Op de website staat 8 weken, klopt dat of duurt het nog langer?
Reageren

Regels voor berichten