Advertentie | |
|
![]() |
|
Je hebt heel veel gelijk EvilConduct, sinterklaas zou met een blinddoek om en op 1 been de kerstman met zijn pinkje nog omleggen. Maar wat de festiviteiten betreft... ik zie sinterklaas of kerstmis al lang niet meer als uiting van een gemeenschappelijke identiteit zoals dat vroeger het geval was, dus het maakt me vrij weinig uit welk feest nou leuker is. Een excuus voor een dag vrij en een feestje, je hoort mij niet klagen.
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Maar ik vind het kerstfeest met de Kerstman echt onzin. Kerst is de geboorte van Christus en niet een of andere jollige dikkerd op een slee. Nou is het zeker ook een gezellige periode, met lekker eten en een mooie kerstboom, maar die kerstman voegt er bij mij niets aan toe. Sinterklaas is wat dat betreft veel echter. Het is echt een Nederlands feest met een wat diepere betekenis dan de kerstman (die sowieso maar is verzonnen en een combinatie is tussen onze Sint en nog wat mannetjes die cadeautjes geven in de december-tijd). Maar qua gezelligheid staat Kerst natuurlijk bovenaan. ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
(Niet dat ik de geboorte van Jezus echt vier, ik vier gewoon dat er lekker eten is en dat er cadeautjes zijn.) |
![]() |
||
Citaat:
![]() (Ja, of je moet bedoelen dat men viert dat de dagen weer langer worden ofzo.) |
![]() |
|
Ik zit nu in Schotland, en mis Sinterklaas wel een beetje; de sfeer, traditie en ook het snoep. Hoewel ik in Nederland hooguit 1 chocoladeletter at en misschien 1 zak kruidnootjes in de aanloop naar Sinterklaas, mis ik het wel een beetje nu ik het helemaal niet heb, het hoort gewoon bij de tijd van het jaar net als warme chocolademelk of stoofperen dat doen.
Hier draait alles om kerst, de kerstspullen liggen al maanden in de winkel, en hoewel ik in Nederland nooit veel om Kerst gaf, bevalt de vroege kerstsfeer me nu wel, bij gebrek aan beter zeg maar. Sowieso is het wel grappig om te zien hoe belangrijk Kerst voor sommigen is; mijn huisgenootje gaat een typisch Brits kerstmaal koken en zit daar nu al over in de stress omdat het 'al' over 3 weken plaats vindt...
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
Ik ben ook meer van het Sinterklaasfeest. Ik vind het behoorlijk kansloos dat we nu in Nederland opeens massaal de kerstman gaan omarmen. Als ze Sinterklaas en de Kerstman nou samen lieten smelten tot één persoon vond ik het nog tot daar aan toe, maar twee klonen in dezelfde maand vind ik gewoon teveel.
Het lijkt me voor kinderen ook verwarrend als je eerst Sinterklaas tegenkomt in de winkel en een paar weken later de kerstman. En daarbij: Sinterklaas is gewoon zo'n leuk feest, dat ik hoop dat het nooit verdwijnt. Ik hou van het snoep, van de gezelligheid, van de gedichtjes... Het is een van de weinige zaken die nou echt nationalisme in me aanwakkert en me het idee geeft dat het mooi is Nederlander te zijn. Gelukkig zijn de verkiezingen niet in December ![]()
||
Citaat:
In Nederland vergeet ik altijd uit te kijken naar kerst omdat ik wekenlang bezig ben met allerlei surprises ![]()
|
maar wat een onzin om te denken dat de traditionele heidense feesten opeens christelijk zijn omdat er een gebeurtenis uit een oud boekje aan is gekoppeld..
als je goed kijkt naar kerst en pasen is er natuurlijk weinig christelijks aan hč..
||
Citaat:
(Wat is dan het heidense feest bij pasen? Je bedoelt toch niet de paashaas? ![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Kerstmis herdenkt de geboorte van God als mens op aarde, met Pasen vieren we de verrijzenis of opstanding van Christus uit de doden. Beide feesten zijn bij uitstek christelijk, zou ik zeggen. |
Advertentie |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Hier wat over de Sint: http://www.heidendom.nl/sinterklaas.html
Citaat:
Joel: http://www.heidendom.nl/joel.html Ostara: http://www.heidendom.nl/ostara.html |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Hm, het blijft altijd een discussie waar kerst nou vandaan komt. Kerst is dus van Christus afgeleid, maar ook van Joel (wat ik in principe logischer vind?). De geboorte van Jezus is namelijk gewoon maar geplánd tijdens het midwinterfeest ofzo, omdat zo de geboorte tenminste werd gevierd.
De kerstboom is inderdaad niet Christelijk. Het staat gewoon leuk. ![]() |
![]() |
|
Nergens in de Bijbel staat dat Jezus in december is geboren. Dat is later verzonnen zodat het 'toevallig' samenviel met zonnewendingvieringen in het heidendom.
Geen enkel herdertje gaat in de winter te nachte in 't veld liggen.
|
Wij vieren altijd al kerstmis. Niet omdat we zo gelovig zijn, maar omdat het juist een traditie in de familie is.
Daarom vind ik Sinterklaas zo'n stom feest (1 avond, etc.) kerstmis is gewoon 1 avond plus 2 dagen. Waarschijnlijk is het feest waarmee je bent opgegroeit altijd het leukste!
||
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Ik vind sinterklaas veel leuker al word ik er wel armer van; lootjes op school, kadootjes thuis, lootjes bij schoonfamilie... aan kerstkadootjes hebben we eigenlijk nooit gedaan. Natuurlijk nemen we een boom, maar aan ons huis geen kermis. Soms leggen we iets kleins voor elkaar onder de boom en daar blijft het bij.
Mijn schoen zet ik lekker nog steeds ![]() |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
Ik ben zelf behoorlijk tegen dat 'Amerikaanse' kerstfeest. Onze tradities zijn minstens net zo goed en zelfs beter imo.
Ik kan dan ook behoorlijk pissig worden als al die kerstman zooi rond november al in de winkels ligt. En de vreselijke films die ze rond Kerst uitzenden op TV. Ik ben niet gelovig, en Kerst is voor mij zowiezo niet zo boeiend maar mensen ga alstjeblieft niet Amerika na doen. |
|
|