Advertentie | |
|
![]() |
|
Persoon x kan zijn denk- en kennisniveau in 50 minuten laten zien, maar persoon y heeft daar 60 minuten voor nodig. Dit valt te verklaren aan de hand van conditie z. Maar laten we dat vooral negeren, anders gaat persoon x misschien huilen.
Wat wil je nu? Zelf extra tijd of een ander minder kansen gunnen?
__________________
I like my new bunny suit
|
![]() |
||
Citaat:
Persoon y maakt een wiskundeproefwerk in 60 minuten voldoende en in 50 onvoldoende vanwege dyslexie. Als iedereen van hetzelfde caliber was en er sommige mensen waren met dyslexie had ik er geen problemen mee. Ik zeg ook niet dat het oneerlijk is tegenover de mensen die geen dyslexie hebben (nouja........ als je er lang op doorgaat zeg ik dat wel) maar eerder tegenover de mensen die niet slim genoeg zijn voor niveau X maar het wel zouden kunnen halen met dezelfde extra tijd/ begeleiding als iemand met dyslexie. |
![]() |
|
Ligt eraan wat je wilt testen. Als je maximaal mogelijke score wilt testen doe je er goed aan iedereen maximale tijd te geven. Wil je kennis en denkniveau testen (waar de meeste toetsen om draaien) zou je die mensen juist geen extra tijd willen geven. Want test je kennis en denkniveau bij mensen met dyslexie beter in 60min en bij mensen zonder dyslexie in 50min, dan wil je die normen wél aanhouden. Wat wil jij testen?
__________________
I like my new bunny suit
|
![]() |
|
Ik wil niets testen, ik wil alleen niet dat er regels worden aangepast om het iemand die niveau x niet kan halen makkelijker/haalbaar te maken terwijl dat niet gebeurt voor andere mensen die niveau x ook niet kunnen halen alleen omdat de redenen van hen anders zijn. Volgens mij klopt er trouwens geen bal van die zin maar ga hem niet nalezen =-\ xD
|
![]() |
|
het klopt wel en ik geef je groot gelijk.
waar de ene persoon dyslexie of weet ik het wat heeft, heeft de ander een andere tekortkoming die er voor zorgt dat hij/zij geen voldoende haalt in de 'normaal beschikbare' tijd. maarja de wereld is niet eerlijk en zal het nooit zijn ook.
__________________
~steer the captain, and you control the ship, ai ai matey arrrr~
~behold my societal vision: nationstates.net/unius ~ |
![]() |
||
Citaat:
Odnerwijs heeft de vorige eeuw een heel grote weg afgelegd. Eén van die evoluties is net dat middelbaar onderwijs veel minder groepsgericht is geworden, en tegenwoordig ook individueler kan en mag gaan. Bedoeling is bij zoveel mogelijk mensen het onderste uit de kan te halen. Examens/tentamens/testen zijn er niet om de slimmeriken te belonen en de anderen te straffen, maar zijn vooral een manier om te kijken of de leerlingen iets bijgeleerd hebben. De manier van testen moet daar dan ook rekening mee houden. Die discussie wordt trouwens op nog veel meer niveaus gevoerd. Neem bijvoorbeeld iemand die in groep vijf zit, maar als allochtoon nog een taalachterstand aan het inhalen is. Die jongen is misschien een krak in wiskunde, maar omdat hij niet weet wat een appel of een peer is kan hij niet zo goed vraagstukken oplossen. Moet je zo iemand dan straffen met een slecht cijfer voor wiskunde én voor Nederlands, of moet je hem extra taallessen geven en op een aangepaste manier testen? Volgens mij bereik je met het tweede veel meer.
__________________
Let's fantasize a revolution
|
![]() |
||
Citaat:
__________________
Let's fantasize a revolution
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Soms worden er te snel diagnoses gemaakt, maar om de mensen die echt iets hebben daar nou op af te rekenen vind ik wel heel cru.
Lees je eens in in bepaalde stoornissen (en dan bedoel ik dmv wetenschappelijke literatuur, onderzoeksresultaten ed en niet een internetsite met zelfbedachte informatie ![]() |
![]() |
|
Ja ik denk dat sommigen wel erg snel een etiketje krijgen opgeplakt. Maar toch vind ik je verhaal slecht onderbouwd en ik denk niet dat het waar is. Speciale regeles voor mensen met een "afwijking" vind ik dan ook terecht. Iemand is superslim, maar kan simpelweg niet fatsoenlijk schrijven, nou als dat op een laptop wel kan + wat extra tijd zie ik het probleem niet. Dat heet gewoon "rekening houden met".
En dat iemand te damn lazy is om te leren, wat je als voorbeeld gebruikt, dan is dat diens eigen verantwoordelijkheid. Want je instelling kun je veranderen, het feit dat je een "afwijking" hebt, niet.
__________________
never get old
|
![]() |
||
Citaat:
Nou wat is daar dan fout aan?
__________________
never get old
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
@Armoed:
Ik wil dyslexie vervangen voor iemand die om de een of andere reden geen armen meer heeft. Toch heeft die persoon wel een goed stel hersens en kan hij normaal lezen en hij kan typen via een speciale bril en een apart toetsenbord waar hij met zijn bril naar kan wijzen (die techniek bestaat). Ga jij dan tegen die persoon zeggen dat hij zijn wiskunde-examen (wat hij qua intelligentie makkelijk aankan) niet mag maken omdat hij niet kan schrijven en je dat examen nou eenmaal moet schrijven?
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik vind tijd wat dat betreft niet zo belangrijk. Je kan iets of je kan het niet. Als iemand het kan, verdient hij het ook om het proefwerk te behalen. |
![]() |
|
Het is toch gewoon dat we tegenwoordig meer weten en daarom meer de oorzaak van alles hebben ontdekt en daarom toch óók betere begeleiding kunnen geven. Een diagnose is toch niet het eindstation? Vroeger was het: oké je kan niet goed lezen, je bent dom, pech dan. Nu zijn er mogelijkheden om mensen met dyslexie verder te helpen, dat lijkt me alleen maar positief.
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
|
![]() |
|||||||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laat ik het zo zeggen......... Iemand zou wel kleuren van elkaar kunnen onderscheiden maar is blind, lol much? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Nu geef je iemand 100 Engelse woordjes en als hij een woordje niet weet mag hij het woordenboek gebruiken. Je geeft hem 15 minuten. Nu krijgt iemand met dyslexie langer. Fair much? Dit is natuurlijk gewoon een voorbeeld, ik hoop dat jullie het doel achter deze vergelijkingen zien. |
![]() |
|
Hmm je geeft zelf allemaal rare idiote vreemde appelpeer vergelijkingen+voorbeelden, en dan vind je andermans vergelijkingen vreemd. Ik heb geen tijd om hier helemaal op in te gaan, maar mijn mening is dat je een raar slecht onderbouwd verhaal aan het vertellen bent.
__________________
never get old
|
![]() |
|
wat een onzinnige niet onderbouwde mening, daar hebben we veel aan.
ik wil nog even aan de discussie toevoegen dat iedereen beperkingen heeft. zogenaamd 'domme' mensen schieten ook tekort op bepaalde gebieden in verband met beperkingen. als je de psyche en tekortkomingen van iedereen zou onderzoeken.. vind je uiteindelijk voor bijna elk individu wel oplossingen/alternatieven zodat ze kunnen bijbenen bij een hoger niveau van onderwijs dan dat ze zonder hulp aankunnen. alles valt te verklaren met stoornissen, elk gebrek. en op bijna alles is wel iets te vinden om er beter mee om te gaan.
__________________
~steer the captain, and you control the ship, ai ai matey arrrr~
~behold my societal vision: nationstates.net/unius ~ |
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
__________________
Du bist ein N00b!
|
![]() |
||
Citaat:
__________________
Let's fantasize a revolution
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
Man man man waar is het niveau hier? Kan dit probleem beter voorleggen aan de kindertjes in de zandbak. Zelfde resultaat maar veel minder energie. |
![]() |
|
Mij zegt het al genoeg als je een stoornis als ADHD puur als "druk zijn" typeert. Om het even simpel te zeggen: Waar is de "AD" in die onderbouwing gebleven? Is een stoornis als ADD dan een luchtkasteel?
__________________
Ik vertelde de psychiater dat ik stemmen hoorde. Hij zei mij dat ik goede oren had. - Herman Finkers
|
![]() |
||||
Citaat:
http://www.nimh.nih.gov/health/publi...lication.shtml Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Volgens mij onderbouw je dmv die links/de quotes het tegenovergestelde van wat je probeerde te onderbouwen.
Op de site die je als eerste geeft en zelfs in de quote die je daar zelf uitgeeft, lees ik: "Not everyone who is overly hyperactive, inattentive, or impulsive has ADHD." En: "There is little compelling evidence at this time that ADHD can arise purely from social factors or child-rearing methods. Most substantiated causes appear to fall in the realm of neurobiology and genetics. This is not to say that environmental factors may not influence the severity of the disorder, and especially the degree of impairment and suffering the child may experience, but that such factors do not seem to give rise to the condition by themselves." En mbt de tweede bron...wikipedia is in principe geen wetenschappelijke bron, daar kan jan en alleman zijn mening op verkondingen. Bovendien wordt daar gezegd dat het een ontwikkelingsstoornis is (wat op zich zelf niets zegt over de oorzaak) en vervolgens dat het grotendeels neurologisch van aard is. Als ADHD hetzelfde was als gewoon druk zijn, dan had iedereen die gewoon druk was ADHD en dan was de oorzaak bij iedereen hetzelfde geweest. Dat dat niet het geval is blijkt onder andere uit de sites die jij zelf geeft. Laatst gewijzigd op 03-11-2007 om 13:01. |
![]() |
||
Citaat:
Dat is wel iets anders dan zeggen dat ADHD en druk/chaotisch zijn gewoon hetzelfde is, hoor. Maar ik zie wel degelijk een verband.
__________________
Let's fantasize a revolution
|
![]() |
||
Citaat:
dat adhd bestaat, geen twijfel over mogelijk, mensen hebben een groepje eigenschappen vooral gebaseerd op druktemakerij bij elkaar genomen en er een naampje aan gegeven. ADHD dus. of het echt absoluut is dat het een stoornis is die op de volle waarheid berust, das discutabel. er was gewoon iemand of meerdere iemanden die ineens dachten, hey weetje x heeft dit, y heeft dat, het lijkt eigenlijk wat op elkaar. voor het gemak zeg ik maar dat x en y allebei 'ς' hebben. zo ontstaan stoornissen, door simpele vergelijkingen van mensen die denken dat ze anderen helemaal door hebben.
__________________
~steer the captain, and you control the ship, ai ai matey arrrr~
~behold my societal vision: nationstates.net/unius ~ |
![]() |
||
Citaat:
__________________
Du bist ein N00b!
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Nu denk ik wel dat er tegenwoordig te vlug een ADHD-diagnose wordt gegeven, terwijl de harde aanpak en fysieke hobby's betere oplossingen zouden zijn. Ik denk dat het softe gedoe van tegenwoordig ADHD in de hand werkt, dat het een makkelijk te onderdrukken stoornis is, die nu de ruimte krijgt door pedagogisch verantwoord opvoeden, fuck it. Lineaal en lederen riem. En geneuzel van: "Maar daar kunnen de kinderen toch niks aan doen, waarom hun straffen?" Opkloten, je helpt ze voor de toekomst (en ze krijgen dan mss ook een beetje backbone) Ik denk wel dat de meete stoornissen 'echt' zijn, maar er wordt op de verkeerde manier mee omgegaan. Tegenwoordig wordt met alles verkeerd omgegaan. Maar das ook weer een ander ding. |
![]() |
|
Verwijderd
|
@Al Murphy: Dat zal zeker meespelen, maar wat ook meespeelt is de ontwikkeling van de wetenschap ed. Tig jaar terug had bv. ook nog niemand van kanker gehoord. Nu begrijp ik dat dat wat anders is dan ADHD, maar ook bij ADHD zijn er onderzoeken die afwijkingen in bv. de hersenen hebben vastgesteld. Over een (flink?) aantal jaar zal er vast nog meer bekend zijn en zal ADHD wellicht alleen vastgesteld worden wanneer het bv. dmv bepaalde scans vast te stellen is oid. Dan is het modeverschijnselgebeuren weer afgelopen, omdat het dan niet langer kan.
|
![]() |
||
Citaat:
de samenstelling van kankercellen hoeft niet identiek te zijn bij verschillende mensen.. de werking en het resultaat zijn alleen wel hetzelfde. behalve natuurlijk in het unieke geval dat een patient met wat geluk en goede genen de aandoening weet te overwinnen. en er wordt zeker niet met alles verkeerd omgegaan. slechts door een aanzienlijk deel van de bevolking. je hebt gelukkig bovengemiddeld wijze mensen. anders zou k nu echt niet meer leven.
__________________
~steer the captain, and you control the ship, ai ai matey arrrr~
~behold my societal vision: nationstates.net/unius ~ |
![]() |
||
Citaat:
waar het bij kanker sowieso fysieke oorzaken heeft. (geestelijke oorzaken is geen duidelijkheid over)
__________________
~steer the captain, and you control the ship, ai ai matey arrrr~
~behold my societal vision: nationstates.net/unius ~ |
![]() |
||
Citaat:
daar zijn redenen voor nodig.
__________________
~steer the captain, and you control the ship, ai ai matey arrrr~
~behold my societal vision: nationstates.net/unius ~ |
![]() |
|
Het komt inderdaad voor dat diagnoses te snel/onterecht gesteld worden (zeker bij stoornissen, zoals adhd, die relatief nieuw zijn). Dat maakt de stoornis nog geen onzin.
En hoezo, niet fysiek? Dat omgeving en ervaring en gevoelens een rol kunnen spelen haalt de functie van de genen en hersenen niet weg. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Lichaam & Gezondheid |
scheelzien DEKNIPOOGJES | 0 | 02-03-2015 09:46 | |
Psychologie |
Medicatie.... Verwijderd | 51 | 16-07-2009 00:41 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Levensverwachting Armoed | 116 | 28-11-2007 20:13 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Homo-discussie België J. Geelman | 137 | 12-01-2004 15:01 | |
De Kantine |
Wat staat er onder jouw CTRL-V? Tandpasta | 499 | 28-11-2003 22:11 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
christendom versus sex elledc | 41 | 26-11-2003 20:23 |