Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-11-2007, 18:20
Verwijderd
Als ik het woord gierst laat vallen (niet dat dat vaak voorkomt) kijkt mijn gesprekspartner negen van de tien keer fronsend en vol ongeloof mijn kant op. ''Wat is dat?'' is een veel gehoorde zin als ik kook, omdat ik blijkbaar vreemde ingrediënten gebruik. Welnu, ik zou dat graag ook een keer zeggen, ik zou graag ook eens iets nieuws eten. Niet zozeer recepten, als wel ingrediënten dus.

Wat zijn de ''bijzondere'' dingen die jij graag gebruikt en waarom?
Waar koop je het?

De kans is natuurlijk dat mensen in die dit subforum bezoeken meer ingrediënten kennen dan de gemiddelde een-beetje-van-maggie kok. Toch lijkt het me leuk om te kijken of we elkaar aan nieuwe dingen kunnen helpen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-11-2007, 18:25
Verwijderd
TS maakt een klein beginnetje.
Gierst Lekker luchtig ipv rijst/couscous. Als je het na koken in de staafmixer fijnmaakt ook prima te gebruiken als basis voor koekjes. Te koop bij reformwinkels e.d.
Seitan In tegenstelling tot tofu meteen smaakvolle vleesvervanger. Zelfs vleesfanaten vinden het meestal goed te doen. Te vergelijken met zuurvlees (al is me dat verteld en weet ik het niet uit eigen ervaring). Geloof ik te koop bij reformwinkels, maar mijn vader maakt het meestal zelf.
Gemalen geelwortel Dit is het kruidje wat kerrie de gele kleur geeft, maar heeft van zichzelf vrijwel geen smaak. Puur kleurstof dus, heel leuk door de rijst.

Laatst gewijzigd op 07-11-2007 om 18:20.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2007, 19:37
Bloem
Bloem is offline
Ik wil eigenlijk al een tijdje weten watvoor en waar je verschillende soorten kruiden om bijvoorbeeld couscous mee te kruiden kunt krijgen, in kleine porties en buiten de kant en klare kruidenmixen met meer E-nummers dan kruiden om. So help me out!

(Misschien niet helemaal ontopic, maar ik vind het hier wel passen)
Met citaat reageren
Oud 06-11-2007, 19:45
Calyx
Calyx is offline
Ik eet vaak in het weekend met opa een pistolet zuurkool ofzo (hij propt er dan een blikje knakworsten bij, maar dat terzijde) en dan maak ik altijd een sausje erbij.
Volgens mij heet het: Kahuna Sauce.
Je maakt het zo: Doe gelijke delen ketchup en bruine suiker in een pan. Voeg 1 eetlepel mosterd toe. Laten sidderen op een vuurtje tot de suiker helemaal gesmolten is en de mosterd en ketchup helemaal gemengd zijn.
Oud 06-11-2007, 19:50
Calyx
Calyx is offline
Citaat:
Ik wil eigenlijk al een tijdje weten watvoor en waar je verschillende soorten kruiden om bijvoorbeeld couscous mee te kruiden kunt krijgen, in kleine porties en buiten de kant en klare kruidenmixen met meer E-nummers dan kruiden om. So help me out!

Ras El Hanout heet het volgens mij.
Dat koop je gewoon bij de albert heijn (daarvoor kocht ik het wel 'ns op de markt).
Over E-nummers weet ik het niet, ik heb het niet in huis nu.
Edit: ook bij de toko
Oud 07-11-2007, 08:16
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:

Er zijn wel winkels die gewoon allerlei losse kruiden verkopen, vaak bij toko's, maar ook wel speciaalzaken. In Groningen staat op de markt altijd een kraam met heel veel soorten gemalen kruiden.
Oud 07-11-2007, 15:04
Verwijderd
Zelfs de AH heeft een semi-uitgebreide kruidenafdeling hoor.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2007, 18:18
indigo
indigo is offline
Tikam of Garam massala: te koop als kruidenpasta (bij de oosterse producten) of als poeder (ik weet niet of het in de normale supermarkten te koop is, ik heb het uit Engeland ). Lekker kruidig Indiaas poeder waarmee je overheerlijke roerbakschotels kunt maken. Goed te combineren met bv. bloemkool. sperziebonen, paksoi enz. (En dan natuurlijk met knoflook, ui, paprika enz. erbij, hmm.)
Oud 07-11-2007, 21:15
Verwijderd
Quinoa, ook een graanachtig iets als vervanging van bijvoorbeeld rijst.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2007, 22:08
Verwijderd
Citaat:
Quinoa, ook een graanachtig iets als vervanging van bijvoorbeeld rijst.
Oeh ja, helemaal vergeten. Lekker lekker.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2007, 07:32
Calyx
Calyx is offline
Koop je dat gewoon bij de Albert Heijn bv?
Oud 08-11-2007, 08:58
indigo
indigo is offline
Oja en dan natuurlijk ook spelt. Ik weet niet of je dat in Nederland kunt kopen (vast wel bij natuurvoedingswinkels). Is een grove graansoort, grote korrels, maar wel lekker. Nadeel is dat het lang moet koken (45 minuten ofzo).
Oud 08-11-2007, 10:39
IcedEarth
IcedEarth is offline
qua kruiden, kurkurma (zelfde als geelwortel?), een zelfgemaakte mix voor "shoarma" (ofwel seiten) van djintan, garam masala, cayenne peper, en zoet paprika poeder.
En allerlei curry pasta's van patak's zoals Tikka (met yoghurt er bij jumm), of een met knoflook, paprika, noem het op, er zijn er oneindig veel.
En..... voor couscous gebruik ik een doosje "couscouskruiden" uit de toko, echt super lekker, maar weet niet wat er allemaal inzit.
Oud 08-11-2007, 11:43
Bloem
Bloem is offline
Ha IcedEarth, dat bedoelde ik idd. Ik weet dat AH ook wel een boel kruiden heeft maar ik werd daar niet echt wijs uit. In ieder geval zal ik in dit culinair ontwikkelde dorp eens opzoek gaan naar een toko en de markt vereren met een bezoekje.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2007, 19:22
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Oeh ja, helemaal vergeten. Lekker lekker.
hoe maak je dat klaar dat het lekker is dan?
Met citaat reageren
Oud 08-11-2007, 21:20
Verwijderd
Citaat:
hoe maak je dat klaar dat het lekker is dan?
Ik kook het gewoon en dan vind ik het lekker. Veel mensen zullen het daarentegen smaakloos/flauw/droog vinden. Er is vast veel mee te doen, net als met couscous.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2007, 21:34
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Misschien niet zo exotisch als alles wat tot nu toe genoemd is maar ik eet graag Tarly Kennen veel mensen wel maar bijna niemand die het (regelmatig) eet. Je kan er veel mee en het is net even iets anders dan rijst op pasta
Oud 08-11-2007, 21:35
Verwijderd
Citaat:
Misschien niet zo exotisch als alles wat tot nu toe genoemd is maar ik eet graag Tarly Kennen veel mensen wel maar bijna niemand die het (regelmatig) eet. Je kan er veel mee en het is net even iets anders dan rijst op pasta
Ik heb er nog nooit van gehoord. Wat is het?
Met citaat reageren
Oud 08-11-2007, 21:51
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Ik heb er nog nooit van gehoord. Wat is het?
Het zijn een soort graankorrels, lijkt een beetje op zilvervliesrijst maar dan steviger. Je kookt het gewoon net zoals rijst of pasta en je kan het ook op een soortgelijke manier eten (met saus of gewoon met geroerbakte groenten en vlees ofzo).

Hier staat ook nog wat informatie Je kunt het bij de meeste supermarkten wel gewoon kopen.
Oud 08-11-2007, 21:58
Verwijderd
Citaat:
Het zijn een soort graankorrels, lijkt een beetje op zilvervliesrijst maar dan steviger. Je kookt het gewoon net zoals rijst of pasta en je kan het ook op een soortgelijke manier eten (met saus of gewoon met geroerbakte groenten en vlees ofzo).

Hier staat ook nog wat informatie Je kunt het bij de meeste supermarkten wel gewoon kopen.
Ik geloof dat je gewoon (gebroken) tarwe bedoelt en dat Honig het Tarly noemt! (die korreltjes die op de verpakking staan heb ik iig vaak gegeten)
Met citaat reageren
Oud 09-11-2007, 07:31
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Oja en dan natuurlijk ook spelt. Ik weet niet of je dat in Nederland kunt kopen (vast wel bij natuurvoedingswinkels). Is een grove graansoort, grote korrels, maar wel lekker. Nadeel is dat het lang moet koken (45 minuten ofzo).
Bedoel je spelt korrels? Kun je dat zo koken en eten dan?
Oud 11-11-2007, 10:28
indigo
indigo is offline
Citaat:
Bedoel je spelt korrels? Kun je dat zo koken en eten dan?
Jup . Kooktijd is dus wel wat lang.
Klik
Oud 12-11-2007, 00:17
Verwijderd
Citaat:
Jaaaaaaaaaa lekker
Met citaat reageren
Oud 12-11-2007, 17:38
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Ik kook het gewoon en dan vind ik het lekker. Veel mensen zullen het daarentegen smaakloos/flauw/droog vinden. Er is vast veel mee te doen, net als met couscous.
gierst vind ik lekkerder. voordeel van die granen is dat je er even goed sambal met tomaat als rozijnen met kaneel door kan gooien, bij wijze van spreken dan.
het enige wat ik zo snel hier kan bedenken is karwijzaad, maakt iedere kool eetbaar .
Met citaat reageren
Oud 13-11-2007, 11:19
Verwijderd
Is polenta (maisbloem) een ingrediënt dat jullie gebruiken of niet? Wij gebruikten het wel eens ipv pasta...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-11-2007, 12:38
goeltje
goeltje is offline
Als wij thuis polenta eten, is het in de vorm van gebakken plakjes/koekjes.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2007, 10:49
Black Soul
Black Soul is offline
Ik zie dat bulgur (bulghur/boulghour/whatever) nog niet genoemd is:
een soort granen, lijkt qua structuur wat op couscous
Oud 17-11-2007, 11:08
Armoed
Armoed is offline
Spirulina, Chlorella, Green Juice.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2007, 11:37
Verwijderd
Citaat:
Spirulina, Chlorella, Green Juice.
Leg je ook even uit wat het is en hoe je het kan gebruiken?

@ Black Soul: bulger is inderdaad ook lekker. Vooral als je het eerst kookt en dan in bolletjes in de oven afbakt en er saus (ik had een keer pruimensaus) over doet.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2007, 14:28
Armoed
Armoed is offline
Citaat:
Leg je ook even uit wat het is en hoe je het kan gebruiken?
Green Juice is sap waar alle belangrijke dingen van groene groentes inzitten (denk: spinazie), maar het smaakt niet ranzig. Kun je gebruiken als verdunner.

Spirulina en Chlorella kun je vrijwel overal bij doen, is een poeder.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2007, 16:26
indigo
indigo is offline
Citaat:
Green Juice is sap waar alle belangrijke dingen van groene groentes inzitten (denk: spinazie), maar het smaakt niet ranzig. Kun je gebruiken als verdunner.
Verdunner voor wat?

Citaat:
Spirulina en Chlorella kun je vrijwel overal bij doen, is een poeder.
Wat voegt het dan toe? Kortom: wat is het? Poeder is alleen de vorm, niet waar het van gemaakt is of hoe het smaakt of waar je het in kan gebruiken.
Oud 17-11-2007, 17:01
Armoed
Armoed is offline
Klik

Het is trouwens een kuur, is het enige wat niet klopt aan dat artikel (beweert dat je het je hele leven mag eten en dat is niet aan te raden).
Met citaat reageren
Oud 17-11-2007, 17:20
indigo
indigo is offline
Ik krijg bij je link alleen een Rapidshare-site?? En als ik het goed begrijp zijn wat je noemt dus geen ingredienten, maar voedingssupplement-achtige dingen?
Oud 17-11-2007, 18:11
Bloem
Bloem is offline
Och, van Armoed moet je ook pompoenzaden en ananas eten om van pijn tijdens de seks af te komen.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2007, 18:31
Armoed
Armoed is offline
Citaat:
Och, van Armoed moet je ook pompoenzaden en ananas eten om van pijn tijdens de seks af te komen.
Ignorance at its fullest.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2007, 17:28
Calyx
Calyx is offline
maar ondertussen heb ik nog geen idee van wat het nou is ?
Oud 19-11-2007, 19:58
Armoed
Armoed is offline
Citaat:
maar ondertussen heb ik nog geen idee van wat het nou is ?
Omdat vrouwen niet weten hoe rapidshare werkt.
Met citaat reageren
Oud 20-11-2007, 10:28
Verwijderd
Citaat:
Omdat vrouwen niet weten hoe rapidshare werkt.
Offtopic: Klikken op 'free' en wachten tot het bestand downloadt.
Met citaat reageren
Oud 20-11-2007, 13:22
Armoed
Armoed is offline
Nu alleen WinZip nog
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten