Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-07-2002, 18:41
Proud
Proud is offline
Vorig jaar en het jaar daarvoor heb ik heel veel negatieve gedichten geschreven, omdat het toen heel slecht met me ging. Ook kreeg ik brieven van een vriendin, die me daar heel veel mee geholpen heeft, en een mail van een jongen waar ik veel aan had.
Maar ik schrijf nu dus in de verleden tijd: het gaat nu wel redelijk goed met me en ik merk dat ik met een soort heimwee terug kijk op die tijd, hoewel ik blij ben dat het nu wel goed gaat. Het is een beetje vaag allemaal, ik hoop dat het te volgen is, maar wat ik me nu dus afvraag: als ik nou alle gedichten (die best slecht zijn) en brieven weggooi, dan laat ik mijn verleden achter me. Ik zal er toch altijd wel aan blijven denken, maar dan is het niet tastbaar meer en misschien dat het dan beter met me zal gaan. Of niet. Ik weet dus niet zeker of ik dit voor altijd moet laten verdwijnen. Het is nu achterin mijn kast verstopt, maar als ik me kut voel ga ik er altijd weer naar kijken. Op een of andere manier schaam ik me er dan ook voor
Ik weet dat dit bericht erg vaag is, ik vraag me ook af wie dit gaat lezen én begrijpt, maar mijn vraag is dus: moet ik dit wel of niet weggooien en waarom wel/niet???
Oud 20-07-2002, 19:17
Tenischa
Tenischa is offline
ik snap het niet helemaal maar zo ver ik het snap zal ik er wat van zeggen....
ik zou het weggooien want nu als je je rot voelt dan ga je er naar toe en dan schaam je je ervoor
terwijl als je het misschien weggooit je het nog wel in je hebt zitten maar dan denk je er misschien minder vaak aan omdat je weet dat die dingen er nie meer zijn het verleden tijd is
nu zie je die dingen nog en dan ga je er aan denken terwijl ik denk dat als je het weggooit je er minder verlangen naar hebt om het te pakken en dr aan te denken
dus conclusie van ook mijn ingewikkeld verhaal is dat ik het zou weggooien omdat ik er dan minder vaak aan zal denken dat gevoel heb ik... want als het er blijft liggen zie je het en denk je dr aan...
Met citaat reageren
Oud 20-07-2002, 19:50
Proud
Proud is offline
Citaat:
NickName23 schreef:
... dat ik het zou weggooien omdat ik er dan minder vaak aan zal denken dat gevoel heb ik... want als het er blijft liggen zie je het en denk je dr aan...
Ik zie het dus niet liggen, omdat het al achterin mijn kast ligt. Ik weet dat ik nogal ingewikkeld deed, maar wat ik dus bedoelde (en dit is geen aanval ofzo, bedankt voor je reactie ) is dat ik me afvraag of het goed is om dit allemaal weg te gooien, omdat ik dan niets tastbaars meer heb, wat me herinnert aan mijn zeer depressieve periode. Of dat wel of niet goed is... ik weet het niet. Daarom vroeg ik me af wat anderen zouden doen. Ik heb zeker wel wat aan jouw reactie dus! xxx
Oud 20-07-2002, 19:58
Tenischa
Tenischa is offline
Citaat:
Proud schreef:

Ik zie het dus niet liggen, omdat het al achterin mijn kast ligt. Ik weet dat ik nogal ingewikkeld deed, maar wat ik dus bedoelde (en dit is geen aanval ofzo, bedankt voor je reactie ) is dat ik me afvraag of het goed is om dit allemaal weg te gooien, omdat ik dan niets tastbaars meer heb, wat me herinnert aan mijn zeer depressieve periode. Of dat wel of niet goed is... ik weet het niet. Daarom vroeg ik me af wat anderen zouden doen. Ik heb zeker wel wat aan jouw reactie dus! xxx

ik denk dat je liever niet herrinert wordt aan die depressieve periode herrinert wordt tenminste ik zelf zou dat niet willen is alleen maar negatief denk ik je bent r wel ui tgekomen op een goede manier maar toch die tijd was niet leuk natuurlijk!
ik zelf zou het dus weg gooien en die tijd achter me laten want hij is nie leuk om aan te denken
Met citaat reageren
Oud 20-07-2002, 20:08
TMLWKY
TMLWKY is offline
Doe hetzelfde wat ik heb gedaan met de brieven en fotos e.d. van mijn exvriendin:

Stop ze in een doos oid, een slot erop, sleutel leg je ergens ver weg, achterin, of geef je aan iemand anders... En dan probeer je er niet meer aan te denken.

Grtz,.
F
Met citaat reageren
Oud 20-07-2002, 20:11
Proud
Proud is offline
Citaat:
TMLWKY schreef:
Doe hetzelfde wat ik heb gedaan met de brieven en fotos e.d. van mijn exvriendin:

Stop ze in een doos oid, een slot erop, sleutel leg je ergens ver weg, achterin, of geef je aan iemand anders... En dan probeer je er niet meer aan te denken.

Grtz,.
F
Mjah... dat zou dus ook kunnen. Maar waarom heb jij ze indirect toch bewaard?
Oud 20-07-2002, 20:16
Rerisen Phoenix
Rerisen Phoenix is offline
Ik zou een samenvatting maken van belangrijke inhoud. Inhoud waar je nog wat van kunt leren, belangrijke gebeurtenissen enzo. En de rest gewoon weggooien.
Die gedichten enzo die waren dus om problemen uit te drukken of je te steunen. Beiden is niet meer nodig dus ze kunnen weg.

Ik bewaar ook alleen dingen waar ik effectief wat aan kan hebben.
Oud 20-07-2002, 22:12
Proud
Proud is offline
Argh.... ik weet het even niet meer. Help?

(Hoe kan ik nou ooit aan een toekomst beginnen als ik niet eens met het verleden om kan gaan, laat staan het heden!)
Oud 20-07-2002, 22:30
Sannetje
Sannetje is offline
ikzelf bewaar zo veel mogelijk. Het meeste ver weggestopt tegen lezende ouders, sommige dingen binnen handbereik. Hoe was het ook al weer toen? Hoe dacht ik toen. En dan: jeej, ik ben toch al ver gekomen!

Maar je kunt er inderdaad ook in "terugvallen", je er weer rot door gaan voelen. Misschien is dat wel nodig om het helemaal achter je te kunnen laten.
Ik kan mijn oude dagboeken nu maanden met rust laten, maar als ik iets belangrijks moet opzoeken ofzo, dan weet ik ze toch te vinden.

Ikzelf zou het dus niet weggooien, zodat ik nog dingen kan opzoeken (veelal feiten) of mijn vooruitgang kan zien.
Maar ik denk dat je uiteindelijk toch zelf moet beslissen...
Oud 21-07-2002, 11:00
TMLWKY
TMLWKY is offline
Citaat:
Proud schreef:

Mjah... dat zou dus ook kunnen. Maar waarom heb jij ze indirect toch bewaard?
Zodat ik er later nog naar terug kan kijken... Het is tenslotte wel deel van je verleden, iets dat ervoor heeft gezorgd dat je nu bent wie je bent... En ik vind dat je daar herinneringen aan moet bewaren. Je hoeft ze niet telkens te zien, maar weten dat je die herinneringen terug kan halen als je dat wilt...

Grtz,
F
Met citaat reageren
Oud 21-07-2002, 13:36
a girl
a girl is offline
het is en blijft een deel van jezelf, heel die periode heb jij meegemaakt of je dat nu wil of niet. het gemakkelijkste is om het weg te gooien, het te vergeten, uiteindelijk bijna te onkennen of bijna niet meer geloven dat het der ooit geweest is. het is een deel van die periode achter je laten: hem aanvaarden dat hij er geweest is, en trots zijn op jezelf dat je nu kan zeggen dat je jezelf eruit getrokken hebt! het is een bewijs voor wat voor een sterk mens je nu bent. en zo moet je proberen er tegenaan te kijken...
Met citaat reageren
Oud 21-07-2002, 14:10
Parlaatje
Parlaatje is offline
ik zou he tniet weggooien....
tenminste als je je door die brieven beter bent gaan voelen!
en die gedichten...als je je nu rot voelt en ze dan leest dan zie je waarschijnlijk dat het nog veel erger kan
aangezien je ze al hebt weggestopt lijkt het me nie erg als je ze bewaard!
x
Oud 21-07-2002, 15:41
Nighttime Bird
Nighttime Bird is offline
Je zal toch wel altijd geconfronteerd blijven worden met het verleden. Zo niet door die gedichten en brieven, dan wel door andere dingen.
Je moet het gewoon voor jezelf accepteren en achter je laten. Dat is de enige manier om het verleden los te laten. Negeren helpt niet, het komt toch altijd wel terug.

Je moet het gewoon voor jezelf accepteren en achter je laten.
Het kan ontzettend moeilijk zijn, ik weet het, maar het kan echt en het is het waard.
Oud 22-07-2002, 10:31
kleine wicca
kleine wicca is offline
wat ik vaak doe alsik me kut voel is alles opschrijven.
Als het dan weer goed gaat en ik heb egt een TOPDAG, dat ik dnek dak de hele wereld aan kan, dan ga ik alles wat ik heb opgeschreven heel ergverknippen, verscheuren, of verbranden, en dat voelt erg goed, maar ik kan me voorstellen dat je er een btje moeite meej hebt om brieven enzo van anderen ook weg te gooien, misschien kun je allesn in een doos stoppen en die verzegelen en heeeeeeeel ver weg zetteb, daarna schrijf je alles op wat je er van weet en wat je nog dwars zit en dat verbrand je................hopelijk kom je dr uit........veel succes!
Oud 22-07-2002, 11:01
~*Noa*~
~*Noa*~ is offline
Hoihoi,

Ik zou het echt bewaren als ik jou was...
Ik heb zelf een mand met allemaal kleine belangrijke dingetjes... zoals emails die ik schreef aan een vriendin als ik het even allemaal niet zo leuk meer vond... kaarten die ik krijg die heel waardevol zijn... enz... Dus misschien kan je het combineren met blije dingen... Dat je dus een belangrijke mand krijgt... Dan kan je er in lezen zo vaak als je wilt... en dan houd je alles een beetje in evenwicht... want als je alles een beetje doorelkaar gooit... lees je eerst een depri-briefje, maar word je weer vrolijk van een lief briefje dat je een keer van een vriend of een vriendin hebt gekregen...
Ik hoop dat je er wat aan hebt... ik heb in ieder geval heel veel aan mijn mand...

Doegies Liefs Noa
Oud 23-07-2002, 07:21
iamre18
iamre18 is offline
Ik zou het wel bewaren. Je hebt een hele moeilijke periode gehad en dat blijf je, je zowiezo wel herinneren. Of je die brieven en gedichten nou weggooit of niet.(zeg je zelf ook)...het is dan niet meer iets "tastbaars", maar heeft het een slechte invloed op je?....wat doet het met je als je het leest, wanneer het weer wat minder gaat?....misschien zal het je op een gegeven moment zelfs kunnen helpen....dat je bepaalde dingen beter kan plaatsen en begrijpen, zodat het makkelijker wordt allemaal achter je te laten....ik zou het eerder wegdoen, wanneer je het voor je gevoel verwerkt hebt....

Liefsxxx
Mariamne
Oud 23-07-2002, 11:22
lady_x
lady_x is offline
Citaat:
Nighttime Bird schreef:
Je zal toch wel altijd geconfronteerd blijven worden met het verleden. Zo niet door die gedichten en brieven, dan wel door andere dingen.
Bewaar alles, ik doe net hetzelfde. Ik hou een dagboek bij, heb een doos vol van papier en die ligt in een kast, die doe ik nooit open maar die bewaar ik voor later voor mezelf, om herinneringen teboven te halen. Omdat ik nu eenmaal vind dat ik mijn jeugd niet zomaar voorbij mag laten gaan, ookal waren er moeilijke momenten, ik wil een houvast voor later en ik heb er heel veel aan. Bewaren dus!
Oud 25-07-2002, 19:09
Verwijderd
Dat heb ik dus gedeeltelijk gedaan Ik vond zoooo'n hoop ouwe brieven van mensen over die periode, heb ze allemaal versnipperd, op een heeeele enkele na..en opgelucht dak me voelde!!

Best gek eigenluk..
Met citaat reageren
Oud 25-07-2002, 19:12
Hippielove
Hippielove is offline
Positieve dingen uit je verleden moet je bewaren, negatieve dingen achter je laten. Zo ontdek je voor jezelf hoe gelukkig je leven is in plaats van dat je van je leven baalt.
Met citaat reageren
Oud 25-07-2002, 19:54
hoeva
hoeva is offline
kheb een tijde geleden oowk hele erge negative gedichten geschreven... ik las ze later door en schrok dat ik dat had geschreven.
toen heb ik ze maar verbrand, het voelde wel goed... eindelijk dat gedeelte weg.
ik schrijf nog wel altijd in me dagboek... die bewaar k oowk wel altijd, daar staat een heel stuk van mijn leven in... misschien kan ik er later nog wat meej
Oud 26-07-2002, 08:06
Anne
Anne is offline
Citaat:
Myself! schreef:
Dat heb ik dus gedeeltelijk gedaan Ik vond zoooo'n hoop ouwe brieven van mensen over die periode, heb ze allemaal versnipperd, op een heeeele enkele na..en opgelucht dak me voelde!!

Best gek eigenluk..
Hee, ben jij weer terug van vakantie? Ga ik net weg...
Reageren

Regels voor berichten