Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-11-2007, 17:53
dwight88
dwight88 is offline
wellicht een overbodige vraag, maar had er een discussie over:

in 2008 wordt het verplichte eigen risico van 150 euro bij de zorg ingevoerd. Ik ben van mening dat deze 150 euro pas in zicht komt, op het moment dat er zorgkosten gemaakt worden.
Een vriend van mij denkt echter, dat deze in januari vooruitbetaald dient te worden waarna je hem dan evt. later terugkrijgt.

Wie heeft gelijk ?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-11-2007, 18:34
zoemzoem
zoemzoem is offline
Jij, dat is administratief veel makkelijker.
Oud 17-11-2007, 18:34
Tiño
Tiño is offline
wordt pas verrekend op het moment dat er medische kosten zijn.
Oud 17-11-2007, 18:45
Verwijderd
betekend dat dat als je naar de tandarts gaat en weetikveelwat laat doen en 300 euro moet betalen, je er 150 zelf moet betalen? en geld dit ook voor bloedonderzoeken? moet je die dan ook zelf betalen?
Met citaat reageren
Oud 17-11-2007, 19:29
MieX
MieX is offline
Een aantal dingen worden standaard vergoed (bijvoorbeeld huisartsconsult), voor de rest moet je eerst je eigen risico (mee)betalen. Welke dingen daar wel en niet onder vallen weet ik alleen ook niet precies.
Oud 17-11-2007, 19:32
Fosca
Fosca is offline
Maar die 150 hoef je toch maar één keer te betalen?
Oud 17-11-2007, 19:40
Verwijderd
Buiten het eigen risico valt: tandarts tm 22, kraamzorg en huisartsenconsult + alles uit de aanvullende verzekering.

Voor de rest valt alles eronder, en betaal je steeds per kosten die je maakt een gedeelte. Zo wordt in 2008 voor iedereen >21 de pil er weer ingestopt. Maar door het eigen risico zou je als de pil het enige is dat je gebruikt, je deze alsnog moeten betalen. Nou is het wel zo dat je steeds maar een deel hoeft te betalen, bijv 10 van de 15 euro aan de eigen risico.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2007, 19:46
Verwijderd
Citaat:
Maar die 150 hoef je toch maar één keer te betalen?
Ja, het geldt voor de gehele verzekering. Anders zou je per voorval honderdvijftig euro moeten betalen en aangezien je negen van de tien keer onder dat bedrag blijft, zou de verzekering dan eigenlijk geen zin meer hebben en dat is nu ook weer niet de bedoeling.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2007, 08:20
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
De pil komt nu in het basispakket. Kost me (door het eigen risico) 100 euro per jaar extra (Terwijl ik eerst de premie van mijn aanvullende verzekering er uithaalde door de pil.)
Oud 18-11-2007, 09:15
Verwijderd
Het eigen risico geldt per persoon, per jaar! Dus ieder jaar betaal je 150 euro extra! Dit als je tenminste zorgkosten maakt.

En wat Spekkie al zegt. Het lijkt allemaal heel voordelig dat de pil terug is in het basispakket, maar eigenlijk is het voor de meesten onvoordelig. Doordat je nu de eerste 150 euro zelf betaald!
Dus kun je het beste nog snel even de pil voor een jaar gaan halen bij de apotheek!
Met citaat reageren
Oud 18-11-2007, 09:24
Verwijderd
Citaat:
De pil komt nu in het basispakket. Kost me (door het eigen risico) 100 euro per jaar extra (Terwijl ik eerst de premie van mijn aanvullende verzekering er uithaalde door de pil.)
Hmz, dat realiseer ik me nu pas
Met citaat reageren
Oud 18-11-2007, 09:26
Verwijderd
Citaat:
Dus kun je het beste nog snel even de pil voor een jaar gaan halen bij de apotheek!

Kan dat, ook als ze weten dat je nog wat voorradig hebt?
Met citaat reageren
Oud 18-11-2007, 11:46
Verwijderd
Citaat:
Kan dat, ook als ze weten dat je nog wat voorradig hebt?
Mijn apotheek zeurde er af en toe wel over, maar mijn moeder deed dan altijd alsof ze van niks wist
Met citaat reageren
Oud 18-11-2007, 11:49
Verwijderd
Gaan ze daarover zeuren? Raar eigenlijk. Geld besparen lijkt me een legitieme reden om veel medicijnen ineens te kopen. Als ik medicijnen voor astma nodig heb dan neem ik ook altijd een enorme berg, anders komt er vaker vijf euro administratiekosten voor de apotheek bij.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2007, 14:16
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
Buiten het eigen risico valt: tandarts tm 22, kraamzorg en huisartsenconsult + alles uit de aanvullende verzekering.

Voor de rest valt alles eronder, en betaal je steeds per kosten die je maakt een gedeelte. Zo wordt in 2008 voor iedereen >21 de pil er weer ingestopt. Maar door het eigen risico zou je als de pil het enige is dat je gebruikt, je deze alsnog moeten betalen. Nou is het wel zo dat je steeds maar een deel hoeft te betalen, bijv 10 van de 15 euro aan de eigen risico.
Tandarts valt zowiezo buiten het eigen risico omdat je boven de 18 er een apparte zoorgverzekering voor af sluit. Het eigen risico geld alleen voor de basisverzekering
Oud 18-11-2007, 15:29
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Gaan ze daarover zeuren? Raar eigenlijk. Geld besparen lijkt me een legitieme reden om veel medicijnen ineens te kopen. Als ik medicijnen voor astma nodig heb dan neem ik ook altijd een enorme berg, anders komt er vaker vijf euro administratiekosten voor de apotheek bij.
Lijkt me niet raar, zo precies zijn de meeste mensen niet met hun medicatie en je kan er een flinke zooi van maken als je teveel hebt. Daar zijn dacht ik zelfs regels voor, alleen chronische medicatie mag voor wat langer, maar echt niet voor een jaar. Lijkt me ook wel zo slim eigenlijk.
Oud 18-11-2007, 15:54
Verwijderd
Citaat:
Lijkt me niet raar, zo precies zijn de meeste mensen niet met hun medicatie en je kan er een flinke zooi van maken als je teveel hebt. Daar zijn dacht ik zelfs regels voor, alleen chronische medicatie mag voor wat langer, maar echt niet voor een jaar. Lijkt me ook wel zo slim eigenlijk.
De pil mag je, sinds het zonder recept te herhalen is, voor een jaar meekrijgen. Ik verwacht eigenlijk niet dat de apotheek bij de pil moeilijk gaat doen, maar misschien m'n verzekering wel; ik heb een week of wat geleden voor een half jaar opgehaald, dus ik weet niet hoe gaaf ze het vinden als ik dan eind december met de rekening voor nog een jaar aankom?
Met citaat reageren
Oud 18-11-2007, 16:11
Verwijderd
ik vraag me alleen af hoe het zit voor jongeren onder de 21, of daar de pil wel of niet in de eigen risico zit.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2007, 16:20
Verwijderd
Citaat:
ik vraag me alleen af hoe het zit voor jongeren onder de 21, of daar de pil wel of niet in de eigen risico zit.

Lijkt me wel toch?
Met citaat reageren
Oud 18-11-2007, 16:22
Verwijderd
Citaat:
Lijkt me wel toch?
hmm nja ik zal het van de week is opzoeken op mn werk, werk bij de agis dus kan vrij veel informatie opzoeken over de nieuwe premies .
Wel balen aangezien de pil best duur is
Met citaat reageren
Oud 18-11-2007, 18:30
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Ik heb de Diane pil en sinds dit een pil op recept is (en eigenlijk een medicijn) mag ik deze maar voor maximaal drie maanden meekrijgen (als in: één lullig doosje).
Oud 18-11-2007, 18:40
PV
PV is offline
ja we worden weer flink genaaid, maar wat doe je eraan. én no claim weg én een eigen risico er bij.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2007, 21:13
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Weet iemand hoe dat zit met die compensatie voor chronisch zieken? Hoeveel dat nou is, hoe ze dat bepalen en hoe ze dat uitkeren? Ik ben anders in januari gelijk wel al 150 euro kwijt
Oud 18-11-2007, 21:48
Verwijderd
Bij langdurig medicijn gebruik oftewel als chronisch zieke heb je recht op de compensatie die iets van 48 euro is. Het Centraal Administratie Kantoor (cak) heeft deze gegevens en benadert deze groep mensen.
Met citaat reageren
Oud 19-11-2007, 10:15
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Waarom zouden chronisch zieken gecompenseerd moeten worden voor die €150 euro?
Ik ben niet chronisch ziek, maar loop elk jaar wel wat op (hechtingen, medicijngebruik, de pil etc) waardoor ik elk jaar ook €150 euro zelf kan betalen
Oud 19-11-2007, 10:55
Verwijderd
Citaat:
Ik ben niet chronisch ziek, maar loop elk jaar wel wat op (hechtingen, medicijngebruik, de pil etc) waardoor ik elk jaar ook €150 euro zelf kan betalen

Misschien omdat ze ook bij meer dingen een eigen bijdrage moeten betalen oid?
Of in ieder geval "meer kosten dan de gemiddelde burger" maken?
Met citaat reageren
Oud 19-11-2007, 11:26
Bloem
Bloem is offline
Citaat:
Misschien omdat ze ook bij meer dingen een eigen bijdrage moeten betalen oid?
Of in ieder geval "meer kosten dan de gemiddelde burger" maken?
Precies, als chronisch zieke heb je vaak én een lager inkomen en standaard die ziektekosten. Wij kregen natuurlijk ook al nooit die no-claim terug, nu betaal ik nog een keer 150 euro meer. Daarnaast betaal ik allerlei eigen bijdrages voor bijvoorbeeld medisch vervoer enzo, niet erg grappig meer.

Aan die 40 euro compensatie zitten trouwens nog een boel voorwaarden, je moet minimaal een bepaald aantal dagen per jaar medicijnen slikken en het geldt alleen voor bepaalde ziektebeelden.
Met citaat reageren
Oud 19-11-2007, 14:22
Verwijderd
Ik snap het nieuwe systeem ook niet helemaal, het zou gunstiger moeten zijn voor chronisch zieken, maar dat zie ik helemaal niet terug..
Zelf maak ik nauwelijks kosten, ik ga misschien een paar keer naar de huisarts, en ik slik de pil, maar dat is het ook wel. In januari ga ik €5,- per maand minder betalen dan ik nu doe.
Met citaat reageren
Oud 19-11-2007, 14:45
Verwijderd
Citaat:
Ik heb de Diane pil en sinds dit een pil op recept is (en eigenlijk een medicijn) mag ik deze maar voor maximaal drie maanden meekrijgen (als in: één lullig doosje).
Ik kreeg die gewoon mee voor een half jaar, soms zelfs meer.. Maar bij mij was het ook niet voor anticonceptie..

Enne, bij mij deden ze daarnet ook moeilijk toen ik mijn pil wilde halen. Op advies van de dokter slik ik hem door, en ik heb bij mijn vriend altijd 1 strip op reserve liggen, mocht ik hem vergeten.. Kreeg ik dus na veel gedoe wel mijn nieuwe pillen mee, omdat ik volgens het systeem nog meer dan 1 doosje had liggen

En het hele gedoe van dat eigen risico slaat in mijn ogen nergens op. Niemand die er beter van wordt... Maar goed, het zal wel een reden hebben
Met citaat reageren
Oud 19-11-2007, 17:54
Verwijderd
Citaat:
Ik kreeg die gewoon mee voor een half jaar, soms zelfs meer.. Maar bij mij was het ook niet voor anticonceptie..

Enne, bij mij deden ze daarnet ook moeilijk toen ik mijn pil wilde halen. Op advies van de dokter slik ik hem door, en ik heb bij mijn vriend altijd 1 strip op reserve liggen, mocht ik hem vergeten.. Kreeg ik dus na veel gedoe wel mijn nieuwe pillen mee, omdat ik volgens het systeem nog meer dan 1 doosje had liggen

En het hele gedoe van dat eigen risico slaat in mijn ogen nergens op. Niemand die er beter van wordt... Maar goed, het zal wel een reden hebben
Het financieren van de ziektekosten van de maatschappij die de pan uit reizen. Zeker door bepaalde doelgroepen.
Met citaat reageren
Oud 19-11-2007, 18:10
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Uh, omdat ik nog genoeg ziektekosten maak die niet vergoed worden door m'n zorgverzekering en omdat ik naast de ziekenhuisbezoeken, medicijnen, hulpmiddelen etc voor m'n astma óók nog de gewone dingen heb als de pil, ander medicijngebruik etc. Naast m'n astma ben ik ook nog een mens wat wel eens gewone dingen heeft die iedereen heeft. Het komt er alleen bij mij wel bij.
Oud 19-11-2007, 18:25
PV
PV is offline
Citaat:
Precies, als chronisch zieke heb je vaak én een lager inkomen en standaard die ziektekosten. Wij kregen natuurlijk ook al nooit die no-claim terug, nu betaal ik nog een keer 150 euro meer. Daarnaast betaal ik allerlei eigen bijdrages voor bijvoorbeeld medisch vervoer enzo, niet erg grappig meer.

Aan die 40 euro compensatie zitten trouwens nog een boel voorwaarden, je moet minimaal een bepaald aantal dagen per jaar medicijnen slikken en het geldt alleen voor bepaalde ziektebeelden.
Tsja als gezond persoon krijg je nu dus geen cent meer terug, en als je wel eens iets hebt moet je het uit eigen zak betalen. Wel tegen de 1000 euro betalen elk jaar voor een verzekering maar als je dan wat hebt moet je eerst nog eens 150 euro bijleggen.

Er gaat helemaal niemand op vooruit denk ik
Met citaat reageren
Oud 19-11-2007, 20:05
Verwijderd
Ik probeer het meestal maar zo te bekijken: je betaald gem 1000 euro per jaar. Misschien gebuik je van de 18e tot 30e levensjaar vrij weinig hieruit. Maar als je 70 bent en ineens hart problemen krijgt, suikerziekte of kanker haal je dat er wel weer uit. Dit is nou eenmaal een verzorgingstaat wees blij.
Met citaat reageren
Oud 19-11-2007, 21:15
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
oh? mijn zusje en ik krijgen de diane35 gewoon voor 6 maanden mee?

Verder baal ik van deze regeling omdat ik nooit financieel rondkom.. En 150 euro voor mij een boel geld is. De reden waarom deze regeling in het leven is geroepen, begrijp ik wel.. Allemaal meebetalen aan de zorg, het moet niet te makkelijk zijn, overwegen of je wel of niet aanspraak op zorg wilt maken.. Ik weet wel dat ik nu nog minder snel naar de huisarts zal gaan, aangezien je voor voorgeschreven medicijnen moet betalen.
Oud 19-11-2007, 21:31
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Dat 'voordeel' heb ik, ik hoef niet te twijfelen of ik wel of niet zou gaan want die 150 euro ben ik hoe dan ook wel kwijt.
Oud 19-11-2007, 23:46
Verwijderd
Gaat huisarts ook van dat verplichte eigen risico af? Aangezien dat niet van je no-claim ging omdat ze bang waren dat mensen niet naar de huisarts zouden gaan terwijl het wel nodig is...
Met citaat reageren
Oud 20-11-2007, 00:14
Blubje
Blubje is offline
Citaat:
Gaat huisarts ook van dat verplichte eigen risico af? Aangezien dat niet van je no-claim ging omdat ze bang waren dat mensen niet naar de huisarts zouden gaan terwijl het wel nodig is...
Nee, huisartsbezoek valt buiten het eigen risico.
Ik baal er echt zwaar van, want ik weet nu al zeker dat ik die 150 euro kwijt ga zijn. Ik heb psoriasis en moet dus bepaalde huidbehandelingen ondergaan. Ik ben er alleen nog niet achter of ik nu ook onder de groep 'chronisch zieken' val en enigszins compensatie kan krijgen. Ik vrees van niet. Maar ik vind het echt belachelijk als dat niet zo is, want ik heb geen keuze om wel of geen behandeling te doen, het móet gewoon. Hetzelfde geldt voor mijn zusje en haar epilepsie, ze móet medicijnen slikken, maar ze mag wel mooi die eerste 150 euri zelf dokken.

Oh en ik ga ook nog eens 1 euro per maand meer betalen aan mijn verzekering (ok, stelt natuurlijk niet heel veel voor), dus ik begrijp niet waar ze vandaan halen dat dit een voordeligere regeling zou zijn.

Ik vind de polissen overigens erg onduidelijk. Dan kijk ik in het rijtje van de basisverzekering en dan staat er bij bepaalde dingen gewoon 100% vergoeding, maar dit spreekt dan toch dat eigen risico van 150 euro tegen, of ben ik nou gek?
Oud 20-11-2007, 00:28
Verwijderd
Ik begrijp ook niet helemaal wat er nu wel of niet vergoed wordt, aanvullende verzekeringen vallen buiten je eigen risico, maar ik weet niet of sommige basisdingen (buiten de huisarts dus) ook buiten dat verplichte eigen risico vallen (maar dus niet uit een keuze eigen risico).
Met citaat reageren
Oud 20-11-2007, 00:33
Blubje
Blubje is offline
Citaat:
Ik begrijp ook niet helemaal wat er nu wel of niet vergoed wordt, aanvullende verzekeringen vallen buiten je eigen risico, maar ik weet niet of sommige basisdingen (buiten de huisarts dus) ook buiten dat verplichte eigen risico vallen (maar dus niet uit een keuze eigen risico).
Hm, zo heb ik bijvoorbeeld een extra tandarts verzekering, die vergoed dan tot 250 euro, dus de tandarts valt voor mij buiten het eigen risico dan neem ik aan?
Ik ga morgen maar eens naar de Ohra bellen om te vragen hoe het nou precies zit. (Zal wel uren in de wacht staan worden vrees ik...)
Oud 20-11-2007, 02:10
Verwijderd
Aanvullende verzekeringen vallen buiten dat eigen risico, voor zover ik weet. Soms moet je een eigen bijdrage betalen, maar alleen bij 'rare' dingen, dus niet bij boren/vullen/trekken, voor zover ik weet.
Ik ga morgen ook eens kijken hoe het nu eigenlijk werkt..
Met citaat reageren
Oud 20-11-2007, 08:32
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
Uh, omdat ik nog genoeg ziektekosten maak die niet vergoed worden door m'n zorgverzekering en omdat ik naast de ziekenhuisbezoeken, medicijnen, hulpmiddelen etc voor m'n astma óók nog de gewone dingen heb als de pil, ander medicijngebruik etc. Naast m'n astma ben ik ook nog een mens wat wel eens gewone dingen heeft die iedereen heeft. Het komt er alleen bij mij wel bij.
Oh, ik dacht dat alles gewoon vergoed werd door je ziektekosten verzekering? Maar dat zal mijn illusie wel zijn omdat ik nooit echt rare dingen heb gehad
Oud 20-11-2007, 09:58
Verwijderd
Citaat:
Het financieren van de ziektekosten van de maatschappij die de pan uit reizen. Zeker door bepaalde doelgroepen.
Mja, sommige doelgroepen kunnen ook niet anders. Nu dupeer je niet alleen degenen die er 'misbruik' van maken, maar ook de rest van de bevolking. Maar goed.. het zal
Met citaat reageren
Oud 20-11-2007, 10:28
Bloem
Bloem is offline
Citaat:
Oh, ik dacht dat alles gewoon vergoed werd door je ziektekosten verzekering? Maar dat zal mijn illusie wel zijn omdat ik nooit echt rare dingen heb gehad
Over het afgelopen jaar: 80 euro eigen bijdrage voor taxivervoer omdat ik nu niet met het OV kan reizen. Bijna 100 euro aan treinkosten voor ziekenhuisafspraken. Ruim 25 euro aan eigen bijdrage voor medicijnen die "voor chronisch gebruik" wel vergoed worden, maar de eerste keer dat je zo'n recept krijgt niet.

Don't get me wrong, ik betaal "met liefde" 114 euro per maand (aanvullende) ziektekostenpremie want ik lig elk jaar wel een keer in het ziekenhuis, nog los van alle bezoekjes tussendoor, maar de illusie dat alles dan ook gedekt is is wel aan diggelen Daar komt dus volgend jaar nog een keer 150 euro eigen risico bij (en dat heeft iedereen, I know, wat PV al zei, ik geloof niet dat er uberhaupt iemand op vooruit gaat) en er zijn nog meer plannen om bepaalde vergoedingen waar ik nu wel recht op heb te beperken of af te schaffen. Niet heel erg grappig allemaal.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2007, 15:52
MieX
MieX is offline
Citaat:

Als je dat zo kunt uitleggen is het geen probleem. Dat "gezeur" is om overdosering te voorkomen, als het ineens gaat om valium of morfine zullen ze nog een stuk moeilijker doen.
Oud 23-11-2007, 09:02
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
Bijna 100 euro aan treinkosten voor ziekenhuisafspraken.

Vervoer naar het ziekenhuis wordt dus niet vergoed? (Voortaan maar een ambulance bellen )
Reageren

Regels voor berichten