![]() |
|
BinnenlandsHet aantal mensen dat aanklopt bij de voedselbanken is in 2007 met 30 procent gestegen. Een woordvoerster van de Stichting Voedselbank Nederland bevestigde zondag berichtgeving daarover van BNR Nieuwsradio.
Deden begin 2007 wekelijks 10.000 gezinnen een beroep op de voedselbanken, aan het einde van het jaar waren dat er 13.000. Volgens de zegsvrouw komt de stijging vooral door de betere bereikbaarheid van de voedselbanken. "We zitten nu overal door het land. We zijn bereikbaarder geworden", aldus de woordvoerster. De stichting begon zes jaar geleden met een vestiging in Rotterdam. Inmiddels zijn er 105 bij de Kamer van Koophandel geregistreerde initiatieven. Bron ---------------------- Quizvraag: Wie noemde tijdens de laatste verkiezingen het bestaan van voedselbanken een schande, en wilde die overbodig maken? |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
(bronnen: http://boxmeer.sp.nl/interactie/2005...-toch-steunen/ http://www.nd.nl/htm/dossier/cu/nieuws06/061013b.htm) Ik vind het zelf ook onzin, de uitkeringen zijn ruim genoeg en als de mensen niet zo DOM waren om zichzelf in belachelijke schulden te steken konden ze ook wel wekelijkse boodschappen doen bij de Albert Heijn. Op mijn werk heb ik ook behoorlijk wat cliënten die niet met geld om kunnen gaan. Ik opteer voor landelijke spaarzaamheidscursussen. En anders kunnen de mensen ook gaan WERKEN. |
![]() |
||
Citaat:
Vaak weten mensen niet van bepaalde tegemoetkomingen, of is het ze te veel moeite die aan te vragen (ja, zelfs mensen die failliet gaan zijn vaak zo lame). In feite hebben de minima het moddervet, zolang ze maar niet gaan studeren, maar maken ze zelden tot nooit volledig gebruik van alle regelingen die er zijn. Lees tevens het SCP daarover: http://www.scp.nl/publicaties/persbe...37702071.shtml Ik ben ze ook tegengekomen hoor. Idioten, al dan niet werkeloos, met drie mobiele telefoons en een plasmatelevisie, die komen praten over hun torenhoge huurschuld, die je niet-begrijpend aankijken als je verteld dat ze voortaan hun huursubsidie direct van het ministerie naar de corporatie moeten laten overmaken.
||
Citaat:
En inhouden van de vaste lasten op de uitkering maakt dat mensen er zelf niet meer over gaan nadenken. Het loopt dan wel, denken ze. Ik heb wel meer mensen uit de shit moeten trekken omdat de gemeente bijvoorbeeld de huur niet goed voor ze betaalde. Wel een voordeel: áls deze inhouding goed loopt, leren mensen met een beetje geluk om te gaan met dat geld wat ze overhouden. Als ze wordt voorkomen dat ze een onmogelijk bedrag kunnen lenen. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
En zelfs al is er geld over met een uitkering, zet het apart en bewaar het tot de wasmachine het begeeft, o.i.d. Breedbeeld = voedselbank. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
als je midden in je leven iets meemaakt waardoor je het beroep waar jij voor opgeleid ben niet meer kan uitoefenen.
Laatst gewijzigd op 31-03-2008 om 16:45. |
![]() |
||
Citaat:
Profiteurs en andere sociale parasieten maken me fucking misselijk. Maargoed, als je een bijstandsmoedertje bent met vijf kinderen van een vent die weggelopen is terwijl je ook nog arbeidsongeschikt bent, is het misschien wel een oplossing. Jammer genoeg heb je er daar héél véél van. Laatst gewijzigd op 31-03-2008 om 19:23. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
hetgeen ons weer terugbrengt op... enfin
|
![]() |
||
Citaat:
Behalve bewustwording door voorlichting en rappe incasso om onbetaalbare schulden te voorkomen is er weinig tot niets aan te veranderen. Als je íets wilt veranderen aan dat mensen zichzelf de put in lenen, dan moet je geldschieters bij wet verplichten bij uitblijven van betaling direct op te treden, in plaats van aanmaningen en rente te stapelen. Dat zet grote druk op de financiële adminstratie van dergelijke bedrijven, maar het is voor wie efficiënt werkt zeker mogelijk. Als ik mijn ervaring bij de financiële administratie van een woningbouwcorporatie erop na kijk, dan was de erfenis uit het ambtenarentijdperk verantwoordelijk voor veel probleemgevallen. Allerlei ambtenaren gingen namelijk kloten op hun eigen eilandje, en luisterden niet naar het management omdat ze dit als staatsbedrijf nooit hadden hoeven doen. Dan kwam je in de situatie dat een mentaal gehandicapte opkomt op je scherm vanwege het niet betalen van een deel de servicekosten (nog geen € 40), stukken zoek blijken te zijn, en wanneer de stukken boven water komen, diegene voor ruim € 500 in het krijt blijkt te staan. Allerlei ambtenaren hadden echter stukken ontvreemd uit het dossier om dat 'wel even te regelen', waarna het op de grote stapel verdween. Ja, als ze vervolgens letterlijk met een spaarvarken (!) naar een afspraak komt om te betalen, overigens met de beste bedoelingen, wat moet je dan zeggen? "Sorry, uit uw huis gezet worden is nu onontkoombaar omdat dit vroeger een staatsbedrijf was."? Elders heb ik een vrouw met een zwakbegaafd kind gezien in een situatie waarin uitzetting niet te ontkomen zou zijn. Ze was stom genoeg naar Ghana gegaan en had daarvoor in totaal duizenden euro's uitgegeven, onder andere aan een medicijnman om haar zoon te 'genezen'. Nou goed, vier maanden weg uit Nederland zonder bericht, dus ook direct einde uitkering, einde huursubsidie. Tja, daar zit ze dan te bepraten hoe ze met gekorte bijstand € 4800 gaat betalen van eerdere schulden en achterstallige huur. Ik was halverwege het regelen met de sociale dienst dat er tot in einde van dagen direct van haar uitkering de huur en een afbetaling werd afgesloten. Da's krap voor haar, zonder twijfel, da's dubbel liggen, maar ze heeft tenminste een dak boven het hoofd voor haar kind. Maar nee. Een ambtenarenlul van een huurconsulent mailde me dat hij het (volstrekt buiten zijn bevoegdheden) 'had geregeld' door een afbetalingsregeling met haar persoonlijk te sluiten. Nou goed, die is dus haar huis kwijt vanwege de slappe opstelling van zo'n ex-ambtenaar, want de corporatie was niet de enige schuldeiser. Die afbetalingsregeling loopt dus zonder twijfel stuk, waarna ze haar huis kwijt is. Allemaal mensen die daarna zonder twijfel in een financiële crisis belandden. Je ziet dat de problemen uit veel hoeken kunnen komen. De zaak is vaak nog buiten je handen en bevoegdheden ook, zelfs met de beste bedoelingen. Behalve zorgen dat men alert is op betalingsachterstanden en voorlichting van mensen die slecht met geld om kunnen gaan is er echter daardoor ook niets aan te veranderen.
||
Citaat:
Voor de overheid is wel degelijk een rol weggelegd. Gegarandeerd dient te worden dat zij die willen, de kans krijgen een behoorlijke opleiding te volgen. Maar de uitgebreide arrangementen van de verzorgingsstaat die worden gefinanciert d.m.v. allerlei jaloezie-belastingen heeft daar niets mee van doen. |
![]() |
||
Citaat:
echter iedereen lui noemen in de onderste laag gaat me te ver, verruit de meeste zijn hardwerkende mensen die hun kinderen proberen op te voeden en door dat continu werken, kinders, evt nog avondschool en weer werken, amper hogerop komen. ook valt hier amper hogerop te komen behalve als je de tijd, de kunne en de financiele kant hebt om een nieuwe of hogere opleiding te volgen, na het niet behalen of het irrelevant worden van je oude papieren. de grote uitzondering hierop is de bijstand onder jongeren, ik kan me maar in weinig gevallen inleven in de situatie dat iemand onder de 25 arbeidsongeschikt zou zijn en geen opleiding kan volgen, ik zie op dat vlak nog vele verbeteringen.
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|||
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
300.00- -------- 582.20 400.00- (huur) ------- 182.20 80.00- (gwl) ------- 102.20 100.00 (verzekeringen) ------- 02.20 ik zie al een probleem ontstaan, toegegeven studenten hebben ditzelfde probleem (waaronder yours truely) verschil is echter dat deze (vaak) steun van de ouders hebben (behalve bij yours truely), vaak alleenstaand zonder kinderen met werk of samenwonend zijn (ik laat de thuiswoners om de logische reden achterwege). dit tegenoverstaand aan bijstandsgerechtigden die vaak een of meerdere kinderen hebben (ok kinderbijslag maar amper toereikend te noemen) zorg dragen in eigen grote kosten (witgoed, kleding, scholing kinderen of persoonlijk) nu realiseer ik me terdege dat er een flink aantal professionele bijstandstrekkers zijn, die feitelijk van de bijstand hun werk maken (overigens las ik een interessant artikel hierover in denext vandaag) die ik ook liever kwijt dan rijk ben, echter vind ik het niet moreel aanvaardbaar om daarmee beschadigde en/of alleenstaande ouders mee te treffen. wel opteer ik voor strengere controle en meer druk om te gaan werken bij mensen zonder kwetsuurgeschiedenis en jongeren (is trouwens al deels aan de gang gelukkig) en vind ik dat bepaalde uitkeringen en/of toeslag aangepast kunnen worden, (bv die van alleenstaande en samenwonende) zelfs dit alles in overweging genomen vraag ik me af of ik me niet drukker moet maken over de staatsschuld van suriname (3mjd) of de hogesnelheidslijn (enkele miljarden) al valt hier over te zeggen dat dat incidentele kosten zijn, maar ook bijvoorbeeld de schade door vandalisme schat ik hoger in dan de instandhouding van het sociaal vangnet voor de laagste klasse want als je nu even die parasieten wegdenkt, dan hou je nog een hele hoop mensen over die bv eerst jaren en jaren hard gewerkt hebben, vervolgens in de wao terecht zijn gekomen en daarna bij de sociale hervormingen onder kok in de bijstand zijn verdwenen, een aantal alleenstaande ouders die knokken voor hun kinderen en wonderen verrichten met niets en een flink aantal die tijdelijk gebruik maken van de bijstandsregeling met de intentie zo snel mogelijk aan een baan te geraken.
|
Arbeit macht frei; de poorten van Auschwitz kopten met deze pakkende, en o zo ware tekst.
WAO uitkeringen mogen hetzelfde blijven, mits er een hercontrole komt die héél wat strenger is dan de standaard "ik-heb-pijn-in-de-rug-dus-doe-maar-een-uitkering" mentaliteit. Geen baan kunnen krijgen? Onzin, ik verwijs regelmatig cliënten door met het CWI, de vacatures rijzen de pan uit, schreeuwend om hoogopgeleid, laagopgeleid en onopgeleid personeel. Het recht op kieskeurigheid heb je pas, als je een baan hebt. Die lui in de buurt waar ik woon (met trots kan ik zeggen dat ik over drie weken verhuis) staan om twaalf uur op, gaan de stad in om te lopen kloten en komen 's nachts luid lallend thuis. Dit doen ze al sinds ik hier woon en niemand steekt ooit een poot uit om zijn eigen geld te verdienen. Afschaffen die uitkeringen. Afgezien van de mensen die geestelijk en lichamelijk onmogelijk kunnen, kan iedereen werken. Iedere stad moet een voorbeeld nemen aan het reeds geslaagde project in Rotterdam, waar mensen een al dan niet bescheiden baan toegewezen krijgen om hun uitkering te verdienen. Dwangarbeid werd het genoemd. Maar ach, zonder morren geen oplossingen. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
persoonlijk ben ik liever een zwerver dan ik me handje ophoud ik ken ook die mensen die jij bedoelt, geboren parasieten, nog nooit wat gedaan en nooit wat willen doen, maar je kan ze moeilijk met een zweep bewerken, echter als je constateert dat er geen enkele serieuze poging word gedaan om te werken mag je van mij de gehele uitkering stopzetten. echter als blijkt dat er wel serieus gesolliciteerd word maar door omstandigheden (kinderen, chronische problemen) geen passend werk kan gevonden worden dan moet je meer ruimte geven. ik geloof stevast dat het vacatureklimaat van zo'n aard is dat er genoeg werk is, ikzelf heb recentelijk met een contractbeïndiging te maken gehad en ondanks een geweldig slecht schoolrooster heb ik zonder wettelijke kwalificaties een redelijke baan kunnen vinden. Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
In recente nieuwsberichten bleek optie drie het meest gebruikt te worden, veel mensen hadden "opeens" werk en geen uitkering meer nodig. Alleen dat gegeven spaarde de gemeente Rotterdam al vele tonnen, zoniet miljoenen, per jaar. Moet je je voorstellen wat een kosten een land als dit zou sparen als dit beleid landelijk wordt ingezet. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
![]() maargoed jij je zin. ja dat klopt en daarom werkt deze regeling ook vrij goed om de echte trekkers eruit te krijgen, maar dan nog vind ik in bepaalde gevallen een uitkering meer dan wenselijk, maar dat het geweldig scheelt is een feit. Citaat:
||
Citaat:
Wat dan? Wordt dat gezien als niet willen solliciteren?
|||
Citaat:
![]() Citaat:
|||
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
stel een uitkeringsgerechtigde voert minimaal 36 uur per week vrijwilligerstaken ten dienste van de maatschappij uit. zie jij dat dan als legitiem werk om een uitkering te rechtvaardigen?
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat: