Net zo leuk als die 'vooruitgang' in het kortengedichtentopic

.
Maar zal ik dan nog maar even wat kritiekpuntjes plaatsen? Ik vind dat deze niet overal lekker loopt, en dat doet er wel aan af. Annie M.G. Schmidt's versjes liepen altijd als een trein

.
De tweede regel vind ik te lang, daar hapert ie voor mij al. Misschien kun je in plaats van 'de dierentuin', 't dierenpark' gebruiken of 'Burgers Zoo', iets met drie lettergrepen.
In de derde regel zou ik 'de' voor 'vluchtstrook' weglaten, net als je in de eerste regel bij snelweg hebt gedaan.
In de vierde regel zou ik 'en hij at een paardenblom' gebruiken, want zoals het er nu staat kan het wel maar moet er een pauze genomen worden en dat vind ik zonde.
In de tweede strofe gebruik je twee keer 'stond'. En tsja, ik vind ook daar de tweede regel nét niet lekker lopen. Voor mij is dat opgelost met iets als 'Toch stond er maandagochtend een droef stukje in de krant'. Dat klinkt ook wat minder zakelijk dan 'het volgende'.
In de laatste strofe heb ik ook weer moeite met de tweede regel. Dat komt doordat de klemtoon op de eerste lettergreep ligt, dat vind ik niet fijn lezen. Ik heb wel suggesties maar die doen een beetje af aan de strofe: 'In Nederland heeft de A1 haar eerste...'.
Ben benieuwd of je het ermee eens bent, metrum is best wel persoonlijk. Hoe dan ook, hulde, ik ben benieuwd naar meer van dit soort dingen

.