Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-02-2008, 14:14
Mickeany
Mickeany is offline
Ongetwijfeld hebben jullie ook gehoord van de Kenia crisis. De verkiezingen zijn niet eerlijk gelopen en nu zijn de 2 partijen tegen elkaar aan het strijden (stammenstrijd). Zelf ga ik hier een betoog over houden voor mijn klas en ben ik op zoek naar een goede stelling die bij dit onderwerp past.

Zelf dacht ik aan iets van: Een slechte democratie leidt tot een stammenstrijd.
Maar ik ben benieuwd naar jullie mening en ideeen.

Alvast bedankt.
Advertentie
Oud 17-02-2008, 14:25
akumabito
akumabito is offline
Er zijn zat landen met slechte democratieen waar geen stammenstrijd plaatsvind. Daar gaat je stelling.
Oud 17-02-2008, 14:49
Verwijderd
Citaat:
Er zijn zat landen met slechte democratieen waar geen stammenstrijd plaatsvind. Daar gaat je stelling.
qft
Oud 17-02-2008, 14:54
Makaveli
Makaveli is offline
Citaat:
Ongetwijfeld hebben jullie ook gehoord van de Kenia crisis. De verkiezingen zijn niet eerlijk gelopen en nu zijn de 2 partijen tegen elkaar aan het strijden (stammenstrijd). Zelf ga ik hier een betoog over houden voor mijn klas en ben ik op zoek naar een goede stelling die bij dit onderwerp past.

Zelf dacht ik aan iets van: Een slechte democratie leidt tot een stammenstrijd.
Maar ik ben benieuwd naar jullie mening en ideeen.

Alvast bedankt.
Zijn er in Kenia maar 2 stammen?

Citaat:
Ethnic groups
Kikuyu 23%, Luhya 14%, Luo 13%, Kalenjin 11%, Kamba 10%, Kisii 6%, Meru 5%, Maasai 1.8%, Turkana 1.5%, Embu 1.2%, other African (including Somali, Taita, Swahili, Samburu, Pokomo, Giriama, Rabai, Duruma, Chonyi, Digo, Kauma, Orma, Oromo Wasanye, Wanyoyaya, Borana, Rendille, El Moran, Malakote, Teso, Gabra, Ndorobo) 15%, non-African (Asian/Desi, Anglo-African/European, and Arab) 1%.
Bron: Wikipedia

De partijen staan los van de stammen, hoewel het stamhoofd vaak een partij kiest die de stamgenoten moeten volgen.

Het is niet bepaald een makkelijk onderwerp wat je gekozen hebt, goed dat je het toch doet.
Wat betreft de stelling, kan je de stelling wat algemener trekken, je krijgt dan: "Een slechte democratie leidt tot onrust binnen de bevolking". Het nadeel is dat je dan niet alleen in kan gaan op de situatie in Kenia.

Een andere stelling kan zijn: "Een oplossing voor de Kenia-crisis is het land opsplitsen in twee delen, met een grote rol van de NAVO hierin."

Succes verder!
Oud 17-02-2008, 14:58
T_ID
T_ID is offline
Eerder omgekeerd: stammenstrijd leidt tot slechte (of beter gezegd, niet functionele) democratie.
Oud 17-02-2008, 15:00
Verwijderd
Citaat:
Zijn er in Kenia maar 2 stammen?
Het conflict gaat vooral tussen de Luo stam en de Kikuyu stam.
Oud 17-02-2008, 16:16
Makaveli
Makaveli is offline
Citaat:
Het conflict gaat vooral tussen de Luo stam en de Kikuyu stam.
That's true! Maar andere stammen zijn ook betrokken en kiezen ook partij voor Luo-stam of de Kikuyu-stam. Bijv. de Kalenjin-stam.
Oud 17-02-2008, 16:32
Verwijderd
Citaat:
That's true! Maar andere stammen zijn ook betrokken en kiezen ook partij voor Luo-stam of de Kikuyu-stam. Bijv. de Kalenjin-stam.
In dat geval moet ik toegeven dat jouw Kenia-deskundigheid groter is dan de mijne.
Oud 17-02-2008, 16:44
Makaveli
Makaveli is offline
Haha, ik voel me vereerd
Oud 17-02-2008, 19:44
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Gewoon elke stam eigen land geven. Met centrale regering van Kenia hebben we niks te maken. Zo doen we het toch in Kosovo ook?

No double standards please!
Oud 17-02-2008, 21:20
Mobius
Mobius is offline
Citaat:
Gewoon elke stam eigen land geven. Met centrale regering van Kenia hebben we niks te maken. Zo doen we het toch in Kosovo ook?

No double standards please!
Elke stam eigen land? Nee, dat werkt totáál geen oorlog in de hand
Oud 18-02-2008, 01:06
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Citaat:
Elke stam eigen land? Nee, dat werkt totáál geen oorlog in de hand
Waarom doen we het in Kosovo dan wel?

Heeft een Albanees meer rechten dan een Afrikaan?
Oud 18-02-2008, 17:19
Mobius
Mobius is offline
"We"? Ik ben een fel tegenstander van die onafhankelijkheid. Hebben we wéér een moslimstaat in de achtertuin van Europa. En dadelijk breekt daar de pleuris uit en komt de hele bende weer hierheen, geld leechen.

Ik heb een goede baan, ik betaal veel belasting, het idee dat het gedeeltelijk in de verkwistende EU wordt gestopt maakt me misselijk.
Oud 18-02-2008, 17:35
Verwijderd
Citaat:
Ik heb een goede baan, ik betaal veel belasting, het idee dat het gedeeltelijk in de verkwistende EU wordt gestopt maakt me misselijk.
Denk je nu wérkelijk dat de EU Nederland netto geld kost?
Oud 18-02-2008, 23:30
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Citaat:
Denk je nu wérkelijk dat de EU Nederland netto geld kost?
Al is dat niet zo, waarom geld besteden aan illegaal landje Kosovo. Die mensen breken hun eigen beloften: resolutie 1244: Kosovo blijft in Servie.
Sorry, maar valsspelers krijgen van mij geen snoep of geld

On Kenya.... tja, wat een ellende, ik vrees dat nog wel erger wordt daar!
Oud 19-02-2008, 07:38
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Al is dat niet zo, waarom geld besteden aan illegaal landje Kosovo.
Omdat daar mensen wonen. Jij ziet ze misschien liever etnisch gezuivert en uitgemoord door fanatiekelingen zoals die gestoorde Servische priester die gisteren op het journaal was, maar ik zie mits Kosovo voldoet aan de normen geen reden waarom ze niet bij de EU zouden mogen.

Spanje was ook een ver weg, onderontwikkeld, arm en barbaars land toen het toetrad tot de EU... Nee, we waren ergens gekomen als we destijds net zoals jij op basis van valse sentimenten en kortzichtige economische overwegingen standpunten bepaalden..
Oud 19-02-2008, 07:45
Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Omdat daar mensen wonen. Jij ziet ze misschien liever etnisch gezuivert en uitgemoord door fanatiekelingen zoals die gestoorde Servische priester die gisteren op het journaal was, maar ik zie mits Kosovo voldoet aan de normen geen reden waarom ze niet bij de EU zouden mogen.

Spanje was ook een ver weg, onderontwikkeld, arm en barbaars land toen het toetrad tot de EU... Nee, we waren ergens gekomen als we destijds net zoals jij op basis van valse sentimenten en kortzichtige economische overwegingen standpunten bepaalden..
Daarnaast zal uiteindelijk een welvarend Kosovo ook goed zijn voor de landen er om heen en de landen waarmee het samenwerkt. Dat is het idee achter ontwikkelingshulp e.d.: je stopt ergens geld in zodat je er later geld mee verdient.
Oud 19-02-2008, 15:35
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Citaat:
Daarnaast zal uiteindelijk een welvarend Kosovo ook goed zijn voor de landen er om heen en de landen waarmee het samenwerkt. Dat is het idee achter ontwikkelingshulp e.d.: je stopt ergens geld in zodat je er later geld mee verdient.
Goed, dit gaat over Kenya, maar als off-topic:

Ik ben juist er voor investeren en hulp geven. Maar dan wel in het kader van het internationale recht. Of gaan we Noord-Cyprus ook erkennen? Daar zijn ook rare dingen gedaan door Grieks-Cyprioten!
Oud 19-02-2008, 19:30
Mobius
Mobius is offline
Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Utopie
Oud 19-02-2008, 19:31
Mobius
Mobius is offline
Citaat:

Betaal jij mijn deel? Bedankt. Freak.
Oud 19-02-2008, 19:42
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Betaal jij mijn deel? Bedankt. Freak.
Komende van iemand die graag in de mythische hoofdstad uit Hitlers dromen wil wonen getuige de lokatie in zijn profiel, zal ik daar vast geen cent op hoeven toeleggen.
Oud 19-02-2008, 20:38
Nighthawq
Nighthawq is offline
Met stammen worden bomen bedoeld, waaruit de meeste inwoners zijn gevallen. Leg dat maar uit aan de leraar.
Oud 19-02-2008, 22:48
Cartosa
Cartosa is offline
Ukelele
Oud 19-02-2008, 23:15
Joostje
Joostje is offline
http://www.albinoblacksheep.com/flash/kenya
Oud 20-02-2008, 11:24
Cartosa
Cartosa is offline
Oud 20-02-2008, 12:03
Mobius
Mobius is offline
Citaat:
Komende van iemand die graag in de mythische hoofdstad uit Hitlers dromen wil wonen getuige de lokatie in zijn profiel, zal ik daar vast geen cent op hoeven toeleggen.
Drogredenen troef, geen inhoudelijke reactie.
Oud 20-02-2008, 12:06
Verwijderd
Citaat:
Drogredenen troef, geen inhoudelijke reactie.
Jij begon.

En wat een walgelijke avatar heb je.
Oud 20-02-2008, 21:42
Supreme Dutch
Citaat:
Met stammen worden bomen bedoeld, waaruit de meeste inwoners zijn gevallen. Leg dat maar uit aan de leraar.
Oud 21-02-2008, 17:29
Nighthawq
Nighthawq is offline
Pff, mensen moeten altijd weer de verkeerde interpretatie zoeken.
Oud 22-02-2008, 00:02
M@rco
M@rco is offline
Dit gaat nergens meer over.

Regels voor berichten