Citaat:
Ongetwijfeld hebben jullie ook gehoord van de Kenia crisis. De verkiezingen zijn niet eerlijk gelopen en nu zijn de 2 partijen tegen elkaar aan het strijden (stammenstrijd). Zelf ga ik hier een betoog over houden voor mijn klas en ben ik op zoek naar een goede stelling die bij dit onderwerp past.
Zelf dacht ik aan iets van: Een slechte democratie leidt tot een stammenstrijd.
Maar ik ben benieuwd naar jullie mening en ideeen.
Alvast bedankt.
|
Zijn er in Kenia maar 2 stammen?
Citaat:
Ethnic groups
Kikuyu 23%, Luhya 14%, Luo 13%, Kalenjin 11%, Kamba 10%, Kisii 6%, Meru 5%, Maasai 1.8%, Turkana 1.5%, Embu 1.2%, other African (including Somali, Taita, Swahili, Samburu, Pokomo, Giriama, Rabai, Duruma, Chonyi, Digo, Kauma, Orma, Oromo Wasanye, Wanyoyaya, Borana, Rendille, El Moran, Malakote, Teso, Gabra, Ndorobo) 15%, non-African (Asian/Desi, Anglo-African/European, and Arab) 1%.
|
Bron: Wikipedia
De partijen staan los van de stammen, hoewel het stamhoofd vaak een partij kiest die de stamgenoten moeten volgen.
Het is niet bepaald een makkelijk onderwerp wat je gekozen hebt, goed dat je het toch doet.
Wat betreft de stelling, kan je de stelling wat algemener trekken, je krijgt dan: "Een slechte democratie leidt tot onrust binnen de bevolking". Het nadeel is dat je dan niet alleen in kan gaan op de situatie in Kenia.
Een andere stelling kan zijn: "Een oplossing voor de Kenia-crisis is het land opsplitsen in twee delen, met een grote rol van de NAVO hierin."
Succes verder!