Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-03-2008, 20:22
weetweinig
weetweinig is offline
Ik zou best wel eens een schrijfcursus willen doen, om verhalen/gedichten/boeken te leren schrijven. Ik schrijf nu ook wel eens wat, maar de kwaliteit laat te wensen over en erg veel inspiratie heb ik ook niet.
Heeft iemand ervaring met een schrijfcursus? Wat deed je op de cursus en heb je er wat aan gehad?

Een bijkomend probleem is dat ik veel te weinig tijd heb om te schrijven. Daarom heb ik liever een cursus in de zomervakantie dan eentje binnen het schooljaar. Kan dit?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-03-2008, 06:39
farai
farai is offline
Je zou een thuiscursus kunnen volgen bij het nti bijv. Ik ben daar ook ooit mee begonnen maar heb ze niet afgemaakt omdat ik de opdrachten te moeilijk vond. Misschien heb jij er wel wat aan?

Groetjes Farai
Oud 11-03-2008, 22:10
tuttebel
tuttebel is offline
ik volg het vak 'creative writing' op de universiteit waar ik zit. dit is een vak van de studie engels, en we gebruiken het boek 'fiction workshop writing' van novakovich. het is een erg handig boek hiervoor!
er zullen vast wel nederlandse equivalenten zijn, maar als je het niet erg vindt om in t engels te lezen, zou ik je dit boek aanraden!
Oud 14-07-2008, 09:33
Bijna ex NTI
Bijna ex NTI is offline
Bij het NTI kun je bijna niets afmaken of je moet wel erg veel doorzettingsvermogen hebben.
Je krijgt er geen begeleiding en huiswerk wordt niet nagekeken ( of na 4 maanden....). Docenten reageren niet op vragen of laten je weken wachten op een antwoord.
Wat je ook doet, ga nooit in zee met het NTI, daar krijg je beslist spijt van!
Met citaat reageren
Oud 14-07-2008, 23:53
Verwijderd
Ik heb ook een creative writing course op de uni (bij Engels dus), maar dat is niet voor studiepunten ofzo. We gebruiken ook geen boeken, schrijven gewoon stukjes, bespreken schrjifproblemen en doen schrijfopdrachten. Vind het heel leuk, maar heb er vooralsnog weinig van geleerd. Het grote voordeel is dat het me aanzet tot schrijven.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2008, 15:54
Verwijderd
Ik beschouw schrijven vooral als een nijverheid. Dat betekent: veel oefenen. Cursussen en workshops vind ik soms nuttig, meestal omdat je een beoordeling van een betere schrijver krijgt.

Ik raad je daarom aan om jezelf op je discipline aan te spreken. Schrijf elke dag, ook als je niet weet waarover je moet schrijven. Schrijf desnoods dan dáárover. Als je die pen of dat toetsenbord maar pakt en schrijft. Je leert dan jezelf steeds beter verwoorden en omdat je iedere dag schrijft, krijg je steeds vaker inspiratie.

Daarnaast raad ik je aan om een aantal boeken over stijl, verhalend schrijven en grammatica aan te schaffen. Loop gewoon eens naar een goede boekhandel en pak er een paar uit. Ik vond destijds het Handboek Stijl van Jaap Burger een erg prettig startpunt. Vanaf daar heb ik gewoon verder gelezen en geleerd.

Maar onthou dat feedback het meest helpt. Schroom niet om je teksten compleet rood terug te krijgen. Daar leer je van.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2008, 10:12
SuperSanne
SuperSanne is offline
De beste manier om te leren schrijven, is door het gewoon te doen. Voor zover ik weet zeggen alle grote schrijvers dit. Kijk hier eens: www.nanowrimo.org. De beste cursus die je je maar kan wensen en hij duurt 30 dagen
Reageren

Regels voor berichten