Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-01-2008, 12:06
Verwijderd
ENSCHEDE - De Universiteit Twente heeft in december 2007 drie Iraniërs geweigerd die er wilden gaan studeren. Een woordvoerder van de universiteit heeft woensdag berichten hierover in het dagblad Trouw bevestigd.

De weigering heeft volgens de woordvoerder te maken met verscherpt beleid van de ministeries van Buitenlandse Zaken en Onderwijs om te voorkomen dat Iran aan nucleaire kennis komt.

Volgens de Universiteit Twente moeten de drie technische universiteiten in Nederland sinds eind vorig jaar van de rijksoverheid een garantieverklaring afgeven aan de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) als ze studenten uit Iran toelaten.

De universiteiten moeten in de verklaring garanderen dat de studenten niet in aanraking komen met nucleaire technologie. De Universiteit Twente zegt die garantie niet te kunnen geven en wijst aanvragen van Iraniërs sindsdien af.

Studierichting onbelangrijk

Volgens een woordvoerder maakt het niet uit welke studierichting de Iraniërs willen kiezen. "Ook een psychologiestudent kan vrij in onze gebouwen rondlopen, zonder dat wij de gangen van die persoon kunnen controleren", zegt hij.

Bij de universiteit zijn eerder vijf Iraniërs toegelaten. Zij mogen hun studie afmaken.

TU Delft

De TU Delft heeft nog geen studenten geweigerd, zo liet die universiteit woensdag weten. Volgens een woordvoerster wordt bij nieuwe aanvragen van studenten uit Iran eerst gekeken welke studierichting ze willen volgen.

De studenten worden, in tegenstelling tot de technische universiteit in Enschede, volgens haar dus niet per definitie de toegang ontzegd. Ze schat dat ongeveer tien Iraniërs al eerder aan de TU zijn toegelaten.

(nu.nl)

Eh, like wtf. geweigerd worden aan de universiteit van jouw keuze omdat je psychologie wilt studeren en de machthebbers in jouw land dorstig zijn naar nucleaire kennis die natuurlijk ook echt open en bloot ergens in een lab op de UT verborgen ligt... wát een onzin.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-01-2008, 12:15
T_ID
T_ID is offline
Klinkt als een stunt van de bestuurders van de universiteit om met een dergelijke absurde demonstratie waar studenten het slachtoffer van worden te pogen die regel teruggedraaid te krijgen.

Dat ze Iraniërs uitsluiten van nucleaire studies, da's begrijpelijk. Het argument dat ze niet eens in het gebouw kunnen komen en daarom helemaal niet mogen studeren slaat echter nergens op. Ook iemand die er niet studeerd kan dat gebouw gewoon binnen lopen en spioneren, dus de conclusie moet dan luiden dat de beveiliging beter moet.

Laatst gewijzigd op 02-01-2008 om 14:02.
Met citaat reageren
Oud 02-01-2008, 13:26
Verwijderd
Citaat:
Eh, like wtf. geweigerd worden aan de universiteit van jouw keuze omdat je psychologie wilt studeren en de machthebbers in jouw land dorstig zijn naar nucleaire kennis die natuurlijk ook echt open en bloot ergens in een lab op de UT verborgen ligt... wát een onzin.
Zoek anders voor de grap eens uit hoe Pakistan aan zijn nucleaire wapens komt.
Met citaat reageren
Oud 02-01-2008, 14:08
Verwijderd
Het blijft discriminatie.
Met citaat reageren
Oud 02-01-2008, 14:11
Verwijderd
Tja, in het geval van een psychologiestudent vind ik het ook een beetje overdreven. Alsof die überhaupt slim genoeg zijn kerntechnologie te begrijpen.
Met citaat reageren
Oud 02-01-2008, 14:24
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Het blijft discriminatie.
Nou en? Er is discriminatie en discriminatie. Het gaat om het waarom.
Volgens de definitie die je hier hanteerde zou het zelfs discriminatie zijn om iemand met een hoger inkomen meer belasting te vragen, of iemand zonder kinderen geen kinderbijslag te geven.
Oud 02-01-2008, 17:26
Verwijderd
Een bevolking straffen omdat de machthebbers van het land fout zijn is fundamenteel verkeerd.
Met citaat reageren
Oud 02-01-2008, 18:20
Uice
Uice is offline
Het gaat dan ook niet om straf, maar om preventie.
Oud 02-01-2008, 18:44
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Een bevolking straffen omdat de machthebbers van het land fout zijn is fundamenteel verkeerd.
En een kernoorlog die een aanzienlijk deel van de mensheid zal uitroeien, omdat we krampachtig willen vasthouden aan een overdreven gelijksheidsstreven vind je wel te rechtvaardigen?

Dat is de afweging voor de, zoals gezegd, preventieve maatregel. Nadat we Pakistan door naiviteit voorzagen van kernwapens kan Nederland zich niet nog zo'n misser veroorloven.
Oud 02-01-2008, 21:40
Verwijderd
Citaat:
En een kernoorlog die een aanzienlijk deel van de mensheid zal uitroeien, omdat we krampachtig willen vasthouden aan een overdreven gelijksheidsstreven vind je wel te rechtvaardigen?
Waarom is dat streven overdreven? Denk je echt dat Iran mensen naar Nederlandse universiteiten gaat sturen om even in een lab in te breken? Mensen die een toekomst in Nederland willen opbouwen zijn al bij voorbaat verdacht. Dát is verkeerd. Paranoia viert sowieso al hoogtij in Nederland, laten we het niet nog erger maken.

Citaat:
Dat is de afweging voor de, zoals gezegd, preventieve maatregel. Nadat we Pakistan door naiviteit voorzagen van kernwapens kan Nederland zich niet nog zo'n misser veroorloven.
Hoezo een 'preventieve maatregel'? Dat moet er wel iets te preventeren zijn en dát is niet Iraanse studenten op strooptocht naar boeken van de Geheime Afdeling.
Met citaat reageren
Oud 02-01-2008, 21:47
Verwijderd
Gewoon ziek, en de rechtse lulletjes vinden het natuurlijk weer top.

Laten we vvd' ers trouwens ook uitsluiten, die verkopen alles voor geld en zijn dus ook niet te vertrouwen en een gevaar voor het land.
Met citaat reageren
Oud 02-01-2008, 21:50
Joostje
Joostje is offline
Waarom alleen Iran?
Oud 02-01-2008, 21:55
Verwijderd
Wie zegt ons dat een land niet gewoon een lading nederlandse wetenschappers een riant paleis en 20 miljoen geeft in ruil voor hun kennis?

Het is gewoon ziek en zwakzinnig en mist elk doel.
Met citaat reageren
Oud 02-01-2008, 22:49
Cartosa
Cartosa is offline
Het is niet nieuw in ieder geval, zo werden Chinezen aan enkele Belgische universiteiten ook extra in de gaten gehouden enkele jaren geleden, terecht zo bleek.
Oud 02-01-2008, 23:08
Joostje
Joostje is offline
hm, universiteitskennis is geen overheidskennis.
Oud 02-01-2008, 23:25
Promillage
Promillage is offline
Ik denk dat op weg gaan naar een samenleving waar angst regeert een stuk gevaarlijker.
Oud 03-01-2008, 03:19
CaptainCaveman
CaptainCaveman is offline
Citaat:
Wie zegt ons dat een land niet gewoon een lading nederlandse wetenschappers een riant paleis en 20 miljoen geeft in ruil voor hun kennis?

Het is gewoon ziek en zwakzinnig en mist elk doel.
Qft.
Oud 03-01-2008, 09:02
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Waarom is dat streven overdreven? Denk je echt dat Iran mensen naar Nederlandse universiteiten gaat sturen om even in een lab in te breken?
Dat is een manier om aan nucleaire kennis te komen ja. Zo deed Pakistan het ook.

Tegenwoordig is Pakistan een kernmacht, en was het niet zo geweest dat Musharaf Pakistan uit zijn isolement wilde halen, dan was het heel goed denkbaar geweest dat dat had geleid tot extra spanningen in de regio, en mogelijk een nieuwe oorlog met India over Kashmir. Alle reden voor Nederland om niet nogmaals een dergelijke bok te schieten.
Citaat:
Hoezo een 'preventieve maatregel'? Dat moet er wel iets te preventeren zijn
Heeft Iran kernwapens? Nee. Is er dus iets te voorkomen? Ja.

Vandaar dus ook de VN resolutie die hiertoe opriep, waar de UT, zij het enigsinds overdreven, hier aan voldoet.
Oud 03-01-2008, 09:41
Gatara
Gatara is offline
Weer werd belangrijke informatie uit het artikel weggelaten, namelijk:

"Het vereiste document is in het leven geroepen in het kader van een VN-resolutie met sancties tegen Iran. Die zijn er op gericht om activiteiten van het land op het gebied van uraniumverrijking en nucleaire wapens te bemoeilijken. `De ministers van Onderwijs en Buitenlandse Zaken hebben de technische universiteiten onlangs nog eens extra verzocht terughoudend te zijn met de toelating van Iraniërs die in Nederland een technische studie willen volgen.'
http://www.utnws.utwente.nl/new/?artikel_id=71205
"

Desalniettemin vind ik het meer een taak van de AIVD om goed op te letten, dan dat Iraniers per definitie geweigerd moeten worden van universiteiten vanwege deze reden. Niet iedere Iranier is van plan een nuke voor ahmadinejad te gaan bouwen, me dunkt.
Oud 03-01-2008, 15:47
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Heeft Iran kernwapens? Nee. Is er dus iets te voorkomen? Ja.

Vandaar dus ook de VN resolutie die hiertoe opriep, waar de UT, zij het enigsinds overdreven, hier aan voldoet.
Maar waarom Iran een nuke zou willen gebruiken is nogal duister. het zou iig de VS van een inval kunnen weerhouden; in dat geval is een nucleair Iran een positieve ontwikkeling,
Oud 03-01-2008, 16:53
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Maar waarom Iran een nuke zou willen gebruiken is nogal duister. het zou iig de VS van een inval kunnen weerhouden; in dat geval is een nucleair Iran een positieve ontwikkeling,
Volgens mij is het willen inzetten van nukes per definitie geen positieve ontwikkeling maargoed...
Met citaat reageren
Oud 03-01-2008, 16:55
Verwijderd
Citaat:
Volgens mij is het willen inzetten van nukes per definitie geen positieve ontwikkeling maargoed...
Nee, maar als ze wél nukes krijgen zullen ze die waarschijnlijk niet inzetten, terwijl het wel de VS belet Iran binnen te vallen.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2008, 17:47
Gatara
Gatara is offline
Belet het hebben van een nuke per definitie tot een inval?
Oud 03-01-2008, 19:11
Verwijderd
Citaat:
Nee, niet per definitie, maar Iran ligt vlakbij Israël, hè.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2008, 22:45
Evil-milkshake
Evil-milkshake is offline
Citaat:
Ook iemand die er niet studeerd
Kijk eens wat er op m'n netvlies gebrand werd toen ik het topic binnenstormde

Maar goed, laten we ontopic blijven:

Ik vind dit compleet belachelijk, als gekke lui als Ahmadinejad nucleaire kennis willen hebben sturen ze heus niet 2 studentjes af op een universiteit in Twente. Dan zouden ze ze denk ik heus wel naar een ander land sturen dan Nederland
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-01-2008, 23:11
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Ik vind dit compleet belachelijk, als gekke lui als Ahmadinejad nucleaire kennis willen hebben sturen ze heus niet 2 studentjes af op een universiteit in Twente. Dan zouden ze ze denk ik heus wel naar een ander land sturen dan Nederland
Hoezo? De universiteiten van Nederland hebben echt geen laag niveau, er valt hier genoeg kennis op te doen op het gebied van nucleaire technologie. En ik kan me herinneren dat er in het verleden ook zoiets heeft plaatsgevonden, dat buitenlandse studenten (nucleaire?) kennis meenamen naar een anti-westerse regering.

Dat neemt niet weg dat twee psychologiestudenten weigeren natuurlijk extreem overdreven is. Net alsof je gelijk een expert in de nucleaire fysica bent als je een keer door dat lab loopt daar.
Oud 04-01-2008, 03:41
hookee
hookee is offline
Citaat:
"Volgens de Universiteit Twente moeten de drie technische universiteiten in Nederland ...een garantieverklaring afgeven
en:
De Universiteit Twente zegt die garantie niet te kunnen geven
De Iraniërs kunnen dus gewoon terecht bij niet-technische universiteiten: probleem opgelost ----> slotje
Met citaat reageren
Oud 04-01-2008, 08:56
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
O absoluut niet. Maar over het algemeen houden mensen niet an de gevolgen ervan, en houden ze er rekening mee in hun acties.

Als ik zin heb te hinkstapspringen, doe ik dat liever niet op de snelweg.
Oud 04-01-2008, 11:43
Gatara
Gatara is offline
Hinkstapspringen op de snelweg is het hebben van een zelfmoordneiging en niet eens nuttig te noemen. Het aanvallen van een land opdat dat land lam gelegd wordt (althans, dat is de bedoeling) is dan wel nuttig (als in oorlogshandelingen).

Het is misschien ook wel suicidaal, maar Hitlers aanval op de USSR was dan ook suicidaal te noemen. Toch deed ie het
Oud 04-01-2008, 11:44
Gatara
Gatara is offline
Citaat:

Dat neemt niet weg dat twee psychologiestudenten weigeren natuurlijk extreem overdreven is. Net alsof je gelijk een expert in de nucleaire fysica bent als je een keer door dat lab loopt daar.
sinds wanneer wordt er psychologie op een technische universiteit gegeven?
Oud 04-01-2008, 12:46
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Hinkstapspringen op de snelweg is het hebben van een zelfmoordneiging en niet eens nuttig te noemen. Het aanvallen van een land opdat dat land lam gelegd wordt (althans, dat is de bedoeling) is dan wel nuttig (als in oorlogshandelingen).

Het is misschien ook wel suicidaal, maar Hitlers aanval op de USSR was dan ook suicidaal te noemen. Toch deed ie het

Ok, maar Hitler was dan ook een sukkel.
Oud 04-01-2008, 13:37
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Ok, maar Hitler was dan ook een sukkel.
Reden genoeg om sukkels serieus te nemen
Oud 04-01-2008, 17:04
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Nee, maar als ze wél nukes krijgen zullen ze die waarschijnlijk niet inzetten, terwijl het wel de VS belet Iran binnen te vallen.
Ik geloof niet dat het feit dat Iran nukes heeft het de VS belet ze binnen te vallen. Ik denk eerder dat het een extra aanleiding is er wat seals naar toe t sturen om die dingen onschadelijk te maken waarna ze iran binnen vallen waarna blijkt dat ze er 1 over het hoofd gezien hebben waarna er een carrier naar de zeebodem gebombardeerd wordt waarna de VS besluit dat het makkelijker is half het land plat te gooien.

Citaat:
Misschien moet je je ff inlezen over dit soort zaken, sla je wat minder een modderfiguur...
Met citaat reageren
Oud 04-01-2008, 17:05
Verwijderd
Citaat:
Ik geloof niet dat het feit dat Iran nukes heeft het de VS belet ze binnen te vallen. Ik denk eerder dat het een extra aanleiding is er wat seals naar toe t sturen om die dingen onschadelijk te maken waarna ze iran binnen vallen waarna blijkt dat ze er 1 over het hoofd gezien hebben waarna er een carrier naar de zeebodem gebombardeerd wordt waarna de VS besluit dat het makkelijker is half het land plat te gooien.
Maar dan komt het dankzij de held toch nog allemaal goed.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2008, 17:06
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Maar dan komt het dankzij de held toch nog allemaal goed.
Godskolere, da's snel

Nouja, goed, goed...Met een beetje geluk krijgen we niet te veel last van de radeoactieve/politieke fallout.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2008, 17:34
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
sinds wanneer wordt er psychologie op een technische universiteit gegeven?
De Universiteit Twente (UT) is een ondernemende researchuniversiteit. Als enige campusuniversiteit in Nederland verzorgt de UT onderwijs en onderzoek in wetenschapsgebieden die variëren van psychologie en bestuurskunde tot technische natuurkunde en biomedische technologie. De UT werkt samen met de TU Delft en de TU/e in de Federatie 3TU's en is partner in het Europese netwerk van innovatieve universiteiten ECIU.

www.utwente.nl
Oud 04-01-2008, 17:46
Fingon
Fingon is offline
Citaat:
Nee, niet per definitie, maar Iran ligt vlakbij Israël, hè.
Het hebben van geen nuke zorgt dat je gee nuke gaat inzetten, ipv WAARSCHIJNLIJK niet inzetten.
Oud 04-01-2008, 18:38
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
De Universiteit Twente (UT) is een ondernemende researchuniversiteit. Als enige campusuniversiteit in Nederland verzorgt de UT onderwijs en onderzoek in wetenschapsgebieden die variëren van psychologie en bestuurskunde tot technische natuurkunde en biomedische technologie. De UT werkt samen met de TU Delft en de TU/e in de Federatie 3TU's en is partner in het Europese netwerk van innovatieve universiteiten ECIU.

www.utwente.nl
Ik vroeg sinds wanneer

Maar nee, dit wist ik niet.
Oud 04-01-2008, 18:40
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Het hebben van geen nuke zorgt dat je gee nuke gaat inzetten, ipv WAARSCHIJNLIJK niet inzetten.
Deze aanname is gebaseerd op wat precies?
Oud 04-01-2008, 18:51
Verwijderd
Citaat:
Je punt?
Met citaat reageren
Oud 04-01-2008, 20:34
Love & Peace
Love & Peace is offline
Iraanse broeders, niet getreurd! Ik smokkel al die info wel naar jullie.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2008, 22:22
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Ik vroeg sinds wanneer

Maar nee, dit wist ik niet.
Jaja, lul je er maar uit.
Het is ook ongewoon denk ik, maar er stond in het artikel ook dat die iraniërs psychologie wilden studeren.
Oud 05-01-2008, 07:37
hookee
hookee is offline
Citaat:
Jaja, lul je er maar uit.
Het is ook ongewoon denk ik, maar er stond in het artikel ook dat die iraniërs psychologie wilden studeren.
Lezen valt nog niet mee hè? Lees nog eens en let vooral op het woordje "ook".

Citaat:
Volgens een woordvoerder maakt het niet uit welke studierichting de Iraniërs willen kiezen. "Ook een psychologiestudent kan vrij in onze gebouwen rondlopen, zonder dat wij de gangen van die persoon kunnen controleren", zegt hij.
In het artikel staat niet vermeld welke richting ze wilden volgen. Het is voor de verontwaardiging van de lezers veel leuker om ze te laten denken dat het om psychologiestudenten gaat. Het zou uiteraard wèl kunnen, maar nogmaals, daar zijn ook andere universiteiten voor in Nederland.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2008, 13:03
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Gewaagde stelling gezien de politieke instabiliteit van de interne machtsverhoudingen van Iran.

Los daarvan is Iran op dit moment al in het geniep militair betrokken bij allerlei conflicten tussen derden. Met een dergelijke imperialistische instelling zullen ze kernwapens zeker inzetten om hun eigen macht te vergroten.
Oud 05-01-2008, 17:50
Joostje
Joostje is offline
puh, twee van haar buurlanden zijn door haar nemesis binnengevallen, en de VS heeft al officieel verklaard bereid te zijn Iran binnen te vallen. Dan lijkt het me niet meer dan logisch dat je probeert de VS dwars te zitten in Irak.

Verder zit het regime nogal stevig in het zadel.
Oud 05-01-2008, 18:06
chris9 tje
chris9 tje is offline
Psychologie wordt als ik het me goed herrinner sinds vijf jaar als studie aangeboden aan de UT. Er komen vooral veel Duitsers op af, omdat in Duitsland voor psychologie geloot moet worden.
De UT heeft echter al heel lang een faculteit gedragswetenschappen, waar ook studies als toegepaste onderwijskunde en communicatiewetenschappen onder vallen.
Oud 06-01-2008, 09:48
Verwijderd
Citaat:
Gewaagde stelling gezien de politieke instabiliteit van de interne machtsverhoudingen van Iran.

Los daarvan is Iran op dit moment al in het geniep militair betrokken bij allerlei conflicten tussen derden. Met een dergelijke imperialistische instelling zullen ze kernwapens zeker inzetten om hun eigen macht te vergroten.
Wat is daar nu weer imperialistisch aan? Alsof iemand in Iran écht de ambitie heeft buurlanden te annexeren.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2008, 09:53
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Wat is daar nu weer imperialistisch aan? Alsof iemand in Iran écht de ambitie heeft buurlanden te annexeren.
Ik geloof niet dat daadwerkelijk annexeren tot het eigen grondgebied de bepalende factor voor imperialisme is.

Imperialisme is dan ook gedefinieerd als staatkundige en economische expansie door politieke instrumenten, in de brede zin van het woord.

En in het geheim troepen sturen naar Libanon en Somalië (Irak vast ook wel, maar goed, daar is er geen nog op heterdaad betrapt dus die laat ik in het midden) om daar bondgenoten te helpen vechten valt ook gewoon onder staatkundige expansie door invloed en afhankelijkheid.
Oud 06-01-2008, 09:58
Verwijderd
Citaat:
Ik geloof niet dat daadwerkelijk annexeren tot het eigen grondgebied de bepalende factor voor imperialisme is.

Imperialisme is dan ook gedefinieerd als staatkundige en economische expansie door politieke instrumenten, in de brede zin van het woord.

En in het geheim troepen sturen naar Libanon en Somalië (Irak vast ook wel, maar goed, daar is er geen nog op heterdaad betrapt dus die laat ik in het midden) om daar bondgenoten te helpen vechten valt ook gewoon onder staatkundige expansie door invloed en afhankelijkheid.
Dan is Nederland ook imperialistisch vanwege de troepen in Afghanistan. Of is die "heimelijkheid" een doorslaggevende factor?
Met citaat reageren
Oud 06-01-2008, 11:51
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Die mening wordt niet gedeeld in Bahrein
Reageren

Regels voor berichten