Advertentie | |
|
![]() |
|
Dooddoener, maar zoek toch naar oefeningen, maak samenvattingen en spreidt het werk.
Wat is je leerstijl? http://www.thesis.nl/kolb/ met deze test (onderaan de pagina) kun je kijken wat voor leerstijl je hebt. Als je dat weet, kun je misschien wat meer manieren bedenken waardoor je het goed kunt leren. Zelf ben ik een doener. Mij lukt het leren dan het beste door creatief bezig te zijn. Mijn ervaringen: Als moeit hebt met het leren van veel begrippen, probeer dan een kaartenbaksysteem. Maak voor elk begrip een kaartje. Schrijf aan de ene kant het begrip en aan de andere kant de uitleg en begin met oefenen! Doe de kaartjes die je al begrijpt en geoefend hebt in de ene bak, en de overige kaartjes in een andere bak. Je kunt bepaalde verwante begrippen ook apart sorteren met een nieuwe kleur of bak of weetikwat. Je moet wel al aan het begin van de periode beginnen en de 'succesbak' regelmatig herhalen. Zelf doe ik heel wat anders dan jij, nl. Frans, maar voor de vele grammaticale regels en uitzonderingen die ik moet snappen werkt dit systeem erg goed. Ik heb volgende week een tentamen geschiedenis en heb nu een waslijn omgebouwd tot tijdsbalk. Werkt echt ideaal! Ik gebruik voor ieder tijdperk een andere kleur papier kaartjes. Bovendien kan ik met knijpers hierbinnen nog extra tijdvakken aangeven, bijvoorbeeld van een koninklijk geslacht. De geleerde kaartjes voorzie ik van een paperclip. Mogelijkheden tot overhoren: Zomaar een aantal kaartjes pakken en de gebeurtenis moeten omschrijven. Een hele periode eraf pakken en in de juiste volgorde ophangen. Wanneer ik veel 'belangrijke mannetjes' uit elkaar moet leren houden, zorg ik altijd dat ik elk mannetje met een voorwerp in mijn kamer associeer. Heel gek, maar het werkt goed. Ik hoef tijdens het tentamen maar aan mijn theepot te denken, of ik weet opeens weer alle denkbeelden van Aristoteles. Sullige rijtjes (zoals bijvoorbeeld de juiste volgorde van de planeten) leer ik door ze op 'muziek te zetten' (bijvoorbeeld op het wijsje van Kortjakje). Ik hoop dat ik je zo wat trucjes of ideeën heb gegeven. Maar zoals dutch gamer al zegt, formules moet je vooral oefenen. Kun je misschien niet vragen om extra oefenmateriaal?
|
Probeer je meer op de college's te focussen. Deze vormen vaak de leidraad van een vak. Tenminste dat is mijn ervaring. Ik heb weleens gehad dat er een complete vraag gewoon over 1 sheet ging.
Maak samenvattingen (deze hoeven echt niet lang te zijn, maar gewoon de dingen waarvan jij denkt tijdens het leren: "hee moest ik dat niet kennen") Probeer dingen in het boek te onderstrepen (maar ik neem aan dat je dat al doet) En formulegerichte dingen kun je beter opschrijven en stampen. Het nadeel van universiteiten is inderdaad dat ze zelf allemaal het opgavemateriaal houden. Heel soms lukt het mensen om hun tentamen mee te nemen. Er is haast niets te vinden is op internet van de boeken die je moet lezen. Allemaal erg jammer, maar zegt misschien ook veel over het niveau. Ik heb zelf weleens andere tentamens gevonden, maar dan veranderen ze de vragen gewoon compleet de volgende keer. Niet zoals op het hbo dat er nog weleens een "oude" vraag tussenstaat waar je dan punten mee kan scoren ![]() Je moet gewoon ervoor zorgen dat je alles een keer gezien hebt en dat je van alles de precieze benaming weet zodat je weet waar ze het over hebben in een tentamen. Zorg dat je de precieze formule/ autheur of iets dergelijks weet. Begin op tijd!
|
Ik maakte altijd (liefst geschreven) samenvattingen, waarin ik naderhand de belangrijkste begrippen nog markeerde.
Ik weet niet of het bij jouw opleiding kan, maar ik had er in bepaalde gevallen veel aan om te proberen de stof uit te leggen aan mijn vriend (die weinig van dat vakgebied weet), waardoor ik zelf op een andere manier over de stof nadacht. Hierdoor begreep ik het uiteindelijk vaak beter. Maar dat helpt niet echt bij grote lappen tekst met meerdere onderwerpen. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
![]() |
Ik snap'm en ik je hebt gelijk dat het heel veel werk is. Het heeft mijn studeren voor tentamens ook vertraagd. Sterker nog: ik ben nu, na tentamen X nog bezig met het samenvatten van het laatste hoofdstuk van dat boek
![]() Maar ja... Ik leer nu eenmaal het beste op deze manier: een eigen set uitgeprinte notities, met verwijzingen naar het boek. |
![]() |
|
Lijstje met alle formules die je voor het tentamen moet kennen maken ofzo? Als in:
Formule Eenheden ([f]=N, etc) Evt. technieken en andere bijzonderheden die bij die formule horen Dan heb je iig alles duidelijk gestructureerd op een rijtje. Helpt wellicht ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Mijn statistiek tentamen ging namelijk goed, waren 500 pagina's tekst maar ook 80 sommen en 2 voorbeeldtentamens en daar had ik geen problemen mee. Net als met materiaalkunde was ik zo heb, daar heb je vier oefententamens (+- honder meerkeuze vragen) en ik voel mezelf al veel bekender met de stof. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Proberen de logica van dingen te zien, ezelsbruggetjes maken, structuur aanbrengen (bijvoorbeeld door een mindmap of een ander schema te maken)... het belangrijkste is dat het betekenis voor je krijgt, en dat kun je doen door alle stukjes informatie aan elkaar proberen te koppelen.
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Als je de vakken steeds goed hebt gevolgd en je hebt die samenvattingen zelf geschreven, dan zit het meeste leerwerk wel in je hoofd. De samenvatting is dan puur om nog eens door te lezen, zodat het een beetje voorin je hoofd blijft zitten. Of later, als reminder om stof weer op te halen. Dat helpt je natuurlijk niet bij vakken waar je het geleerde moet kunnen toepassen, zoals met formules enz. Daar lees je van tijd tot tijd de samenvatting, maar maak je vooral veel opgaven. Maar dat had je al door ![]() |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Algemene schoolzaken |
Is mijn school te streng? Of ligt het aan mij? Thanatios | 61 | 07-05-2008 11:50 | |
HAVO |
Hoe leer je 7 boeken? Co | 14 | 09-05-2005 22:09 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Het evangelie van Judas Verwijderd | 24 | 02-05-2005 19:55 | |
Verhalen & Gedichten |
Geef je mening over deze tekst lestat080 | 31 | 29-03-2004 16:23 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Christelijke Leugens [Deel I] Sweet_Hadar | 1 | 14-03-2004 21:29 | |
Muziek |
De Wetten van De Haan en Dekker [voor beginnende bands!] Verwijderd | 12 | 01-04-2003 08:40 |