Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-02-2008, 14:56
Manutjee
Manutjee is offline
Heey,

Ik zit nog op 't middelbare onderwijs en moet in mei examens doen. Ik haal een half diploma, dus deel certificaten omdat ik door ziekte teveel afwezig ben geweest, en het inhalen is niet mogelijk. Maar mijn probleem is; ik weet niet wat ik wil. Ofja, dat wéét ik wel, maar ik weet niet of het haalbaar is. Ik wil Webdesign gaan doen (Beeld&Media, volgens het zeggen op 't ROC) maar ik weet niet of daar Wiskundige/Economische dingen in voorkomen, want als dat het geval is, dan is de kans groot dat het voor mij al te lastig is, ik heb namelijk Discalculatie (= niet kunnen rekenen). Ik heb de opendagen van 't ROC gemist want ik was ziek, en had er verder totáál niet aan gedacht.

Ik weet dus niet wat ik nu moet... Mijn vraag is of iemand mij kan uitleggen wat Beeld&Media nu precies inhoud, en of ik daar Wiskunde/Economie voor nodig heb. Een beetje rekenen/economie kan geen kwaad, ook al is 't lastig.

[EDIT] Ik twijfel ook of ik nu eigenlijk door wil... Aan de ene kant vind ik het zonde, maar wat als het nou iets is waarbij ik het de eerste paar maand naar mijn zin heb, en daarna niet meer. Ik wil wel iets doen wat ik ook echt leuk vind, en blijf vinden, anders krijg ik het net zoals ik 't nu op de Middelbare heb; met tegenzin naar school gaan etc. Volgende week woensdag wordt ik 18, dus dan ben ik ook niet meer leerplichtig...

En áls ik stop, dan heb ik er natuurlijk niks aan, want heb maar een half diploma dan... Ik zit dus in tweestrijd...

Volgens mijn mentor -dat overigens een aparte vent is- en andere leraren wordt het al gauw lastig maargoed, ik kan sowieso lastig met mijn mentor praten. Hij houdt mij continu in de gaten, hij zit gewoon te dicht op me, en schiet heel gauw al uit zijn slof, waardoor ik gestressed/emotioneel wordt (een héél zwak punt van me)

Morgen heb ik een gesprek met de decaan en dan zien we wel, maar ik wil een beetje weten wat nou dat Beeld&Media precies inhoudt...

Alvast bedankt! TIPS ETC. ZIJN WELKOM! x,

Laatst gewijzigd op 13-02-2008 om 14:58. Reden: Een toevoeging!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-02-2008, 21:32
Vinniebar
Vinniebar is offline
Je zou zowieso naar een ROC in de buurt kunnen gaan, en daar informeren. Daar kan je dan ook beroepskeuzetests, enz. maken.
Dat de open dagen al zijn geweest maakt volgens mij niet uit. Er is altijd wel iemand die je daar persooonlijk mee wil helpen (dat is ook een voordeel boven een Open Dag, wat meer op de massa is gericht).
Met citaat reageren
Oud 13-02-2008, 23:00
Nienna*
Nienna* is offline
1. Zonder diploma is de kans klein dat je nog goed terecht komt (je hebt weinig achter de hand)
2. Met motivatie kun je met dyscalculie op zich best een diploma halen; ik heb met bijles en veel extra werk bijna mijn VWO-diploma.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2008, 06:37
Gunkan
Gunkan is offline
Wat Vinniebar zei: ook zonder open dag mag je best binnen lopen bij zo'n school voor vragen.

Sowieso is het denk ik logisch om even op de ROC sites te zoeken naar die opleiding die jij wilt doen.

Zelf rommel ik ook wel wat met web design. Ik kan je zeggen dat er geen echte wiskunde bij komt kijken, maar dat je wel logisch inzicht nodig hebt. Veel van dat inzicht wordt op de middelbare gekweekt bij wiskunde.

De enige manier om zeker te weten hoe die opleiding er uit gaat zien, is door het na te vragen bij het ROC. Loop er gewoon eens binnen... Of bel vooraf even naar -hun- decaan

En, wat Nienna zei: stop in hemelsnaam nog niet met school. Zonder diploma zul je vaak moeten beginnen met -hele- lage baantjes. Je zal je wel op kunnen werken naar betere banen, maar dat zal meer werk vereisen dan voor iemand die wel een diploma heeft. Dus studeer alsjeblieft door. Dat je achttien bent en niet meer leerplichtig bent maakt het niet minder nuttig.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2008, 17:09
Manutjee
Manutjee is offline
Ik heb een gesprek gehad met de decaan en die is goed afgelopen. Ik ga waarschijnlijk voor Secretaresse, en daarnaast webdesign doen. Ik ga morgen nog even naar 't ROC bellen voor meer informatie over webdesign, en dan zien we wel...!

Ook had ik een vraag;
Weet iemand wanneer de examens beginnen in Mei?
Mijn leraar noemde ze wel op, maar ben ze alweer kwijt, haha!
Wilde ze graag in mijn agenda zetten dus...
Alvast bedankt!
x,
Met citaat reageren
Oud 14-02-2008, 21:48
Fatum
Fatum is offline
Misschien is een Iederwijs of democratische school iets voor je. Hier kun je rustig uitzoeken waar je interesses precies liggen, en de vakken die je hiervoor nodig hebt halen via staatsexamens. Ik weet niet waar je woont, maar als dit interessant klinkt kun je altijd even een berichtje sturen.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2008, 21:48
Fatum
Fatum is offline
Sorry, ik had je laatste reactie nog niet gezien
Met citaat reageren
Oud 15-02-2008, 14:24
Manutjee
Manutjee is offline
Geeft niks joh!
Met citaat reageren
Advertentie