Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-02-2006, 19:13
Manuzhai
Manuzhai is offline
Ik heb sinds vorig weekend een nForce4-mobo (A8N-E), maar hij draait nog niet echt lekker stabiel. Ik heb een probleem met de audio die af en toe (geïntegreerde RealTek AC'97 shizzle) nog maar half werkt (c.q. wel in mijn musikCube mediaspeler, maar niet in Media Player Classic, en ook niet in games). Na een reboot doet ie het dan wel weer.

Verder is er een vaag probleem met de HD. De HD waar ik problemen mee heb is een 120 GB IDE HD van Maxtor. Nu weet ik dat er problemen zijn met bepaalde drives, maar heeft iemand suggesties?

Ik heb uiteraard al de laatste drivers van nVidia geïnstalleerd, maar dat heeft de problemen niet echt opgelost.
Oud 17-02-2006, 19:22
twain4me
twain4me is offline
http://tweakers.net/meuktracker/11760
Met citaat reageren
Oud 17-02-2006, 19:39
Manuzhai
Manuzhai is offline
Ik heb geen SLI?
Oud 17-02-2006, 19:54
twain4me
twain4me is offline
oeee sow sowwy

Gebruik je sata? zo niet dan kan je de standaard ide controller van windows gebruiken, die werk stukken beter.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2006, 20:16
Manuzhai
Manuzhai is offline
Citaat:
twain4me schreef op 17-02-2006 @ 20:54 :
oeee sow sowwy

Gebruik je sata? zo niet dan kan je de standaard ide controller van windows gebruiken, die werk stukken beter.
Ja, ik heb er ook een SATA-schijf in hangen (ook een Maxtor).
Oud 17-02-2006, 21:38
Koning
Koning is offline
Je stelt dat je een probleem hebt met je Hdd, maar je vertelt niet wat.
Oud 17-02-2006, 22:24
Enlightenment
Enlightenment is offline
Draait je HDD in Ultra ATA (DMA) mode of in PIO mode?
Oud 17-02-2006, 22:28
namnatulco
namnatulco is offline
*schrikt* ik heb hier bijna dezelfde, alleen de SLI uitvoering.

je bedoelt dat je geluid aan 1 kant uitvalt? dan moet je je geluid aan de voorkant aansluiten, dat lost het probleem op

van de HD weet ik niks.
Oud 17-02-2006, 22:54
Manuzhai
Manuzhai is offline
Citaat:
namnatulco schreef op 17-02-2006 @ 23:28 :
je bedoelt dat je geluid aan 1 kant uitvalt? dan moet je je geluid aan de voorkant aansluiten, dat lost het probleem op
Nee, dat is het dus niet. Het werkt dan gewoon niet meer bij sommige programma's, maar bij anderen wel, waarbij ik het idee heb dat het misschien iets met DirectX te maken heeft ofzo (dat de videospeler en de game dat wel zouden gebruiken, maar mijn audiospeler niet).
Oud 17-02-2006, 22:54
Manuzhai
Manuzhai is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 17-02-2006 @ 23:24 :
Draait je HDD in Ultra ATA (DMA) mode of in PIO mode?
Waar zie ik dat?
Oud 17-02-2006, 22:56
Manuzhai
Manuzhai is offline
Citaat:
Koning schreef op 17-02-2006 @ 22:38 :
Je stelt dat je een probleem hebt met je Hdd, maar je vertelt niet wat.
Het is vooral dat hij af en toe heel sloom wordt. Daarnaast is er dan een hele serie enge foutmeldingen in mijn event log. Event 482 van source ESENT:

Citaat:
(HelpSvc (572) An attempt to write to the file "C:\WINDOWS\PCHealth\HelpCtr\Config\CheckPoint\tmp.edb" at offset 8192 (0x0000000000002000) for 1048576 (0x00100000) bytes failed with system error 1117 (0x0000045d): "The request could not be performed because of an I/O device error. ". The write operation will fail with error -1022 (0xfffffc02). If this error persists then the file may be damaged and may need to be restored from a previous backup.
En event 11 van source disk:

Citaat:
The driver detected a controller error on \Device\Harddisk0\D.

For more information, see Help and Support Center at http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp.
Oud 17-02-2006, 23:46
Jolt
Jolt is offline
Bios updaten, nforce 4 en Maxtor schijnen wel eens problemen te hebben.
Oud 18-02-2006, 00:24
Verwijderd
Nouja, niet zozeer bios, maar vooral firmware van de schijf, maar dat is helemaal op eigen risico. Je kunt beter even googlen op 'maxtor nforce4 compatibility bug' of iets dergelijks, dan vind je ongetwijfeld een shitload aan ervaringen.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2006, 01:34
Jolt
Jolt is offline
Nieuwe bios verhelpt het probleem

In iedergeval bij de CrossFire serie van Asus.
Oud 18-02-2006, 08:38
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Manuzhai schreef op 17-02-2006 @ 23:54 :
Waar zie ik dat?
In de eigenschappen van je primary / secondairy IDE controller, maar die foutmelding die je gaf zou met de maxtor-problemen icm nForce 4-chipsets te maken kunnen hebben, of je schijf is brak. Dus test dat eerst maar even.

Maar PIO mode harddisk staat er bekend om dat je ook haperingen in het geluid kunt krijgen daardoor, omdat de processor al het werk moet doen en gewoon stukken geen tijd heeft voor andere dingen zoals je audiostream verwerken.
Oud 18-02-2006, 09:18
Manuzhai
Manuzhai is offline
Citaat:
nare man schreef op 18-02-2006 @ 01:24 :
Nouja, niet zozeer bios, maar vooral firmware van de schijf, maar dat is helemaal op eigen risico. Je kunt beter even googlen op 'maxtor nforce4 compatibility bug' of iets dergelijks, dan vind je ongetwijfeld een shitload aan ervaringen.
Ja, ik heb al het hele topic (400 posts, ofzo) op GoT doorgelezen en een aantal andere sites. Op een gegeven moment hebben ze toegegeven dat er fouten waren, maar niet met de types die ik heb (een 6Y120L0 en een 6B200M0).

Mijn (IDE) HD draait in UDMA 6 - Ultra 133 modus. Het probleem met het geluid is ook geen haperingen; het doet dan gewoon helemaal niets meer. Wat is een goed tooltje om de HD te testen? De schijf is op zich al een paar jaar oud en een tijdje geleden was hij wel een beetje brak geworden, maar er is nog nooit data verloren gegaan oid. Ik kan niet meer iets als het aloude Schijfcontrole vinden.

Jolt - wat is de CrossFire-serie? Behoort de A8N-E daar ook toe?
Oud 18-02-2006, 09:38
Enlightenment
Enlightenment is offline
Test je HD dan eens met de utility van de fabrikant. Bij Maxtor is dat PowerMAX. Je kunt de Ultimate Boot CD (google) gebruiken voor een bootable ISO waar al dit soort utilities op staan.
Oud 18-02-2006, 10:08
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
Manuzhai schreef op 18-02-2006 @ 10:18 :

Jolt - wat is de CrossFire-serie? Behoort de A8N-E daar ook toe?
Nee, maar probeer eens te kijken of er een nieuwe bios uit is. En of uptedaten.

Bij de Crossfire versie moest je dat doen.
Oud 18-02-2006, 11:46
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
Manuzhai schreef op 17-02-2006 @ 20:13 :
Ik heb uiteraard al de laatste drivers van nVidia geïnstalleerd, maar dat heeft de problemen niet echt opgelost.
Je hebt toch niet de nVidia IDE drivers geïnstalleerd? Die kun je beter niet gebruiken, zijn vaak problemen mee.
Oud 18-02-2006, 11:53
Jolt
Jolt is offline
Ach dat valt wel mee, niet op mijn MSI K8N Neo 3 als op mijn MSI K8N Neo4 en mijn DFI SLI-D Nf4 gehad.

In combinatie met Maxtor Diamond Max 9 120 GB en 160
Oud 18-02-2006, 13:01
Manuzhai
Manuzhai is offline
Citaat:
M@rco schreef op 18-02-2006 @ 12:46 :
Je hebt toch niet de nVidia IDE drivers geïnstalleerd? Die kun je beter niet gebruiken, zijn vaak problemen mee.
Volgens mij zijn die dus wel geïnstalleerd, ook al had ik al gelezen dat ik ze niet moest hebben en heb ik dus ook geprobeerd ze te vermijden.
Oud 24-02-2006, 13:46
Manuzhai
Manuzhai is offline
Ik heb inmiddels mijn BIOS geupdate en PowerMax losgelaten op mijn IDE-drive. Sindsdien nog geen HD-problemen gehad, en ook geen audio-problemen.

Nog een ander probleem wat ik heb sinds het nieuwe mobo: Hibernate werkt niet goed meer. Ik gebruikte altijd Hibernate gedurende de nacht, maar als ik nu op Hibernate klik gaat ie heel even zo dat scherm laten zien waarop staat dat ie bezig is met hiberneren, waarna hij weer terugvalt naar de desktop. Daar blijkt dan dat het Ethernet wel afgesloten is, maar dat wordt dan weer aangesloten. Iemand enig idee hoe dat komt? Standby werkt wel. Wat is eigenlijk het verschil in stroomverbruik tussen Standby en Hibernate? Ik zou vermoeden dat bij Standby alleen het RAM stroom trekt, bij Hibernate (in principe) niets.
Oud 24-02-2006, 14:36
Verwijderd
Citaat:
Manuzhai schreef op 24-02-2006 @ 14:46 :
Ik heb inmiddels mijn BIOS geupdate en PowerMax losgelaten op mijn IDE-drive. Sindsdien nog geen HD-problemen gehad, en ook geen audio-problemen.

Nog een ander probleem wat ik heb sinds het nieuwe mobo: Hibernate werkt niet goed meer. Ik gebruikte altijd Hibernate gedurende de nacht, maar als ik nu op Hibernate klik gaat ie heel even zo dat scherm laten zien waarop staat dat ie bezig is met hiberneren, waarna hij weer terugvalt naar de desktop. Daar blijkt dan dat het Ethernet wel afgesloten is, maar dat wordt dan weer aangesloten. Iemand enig idee hoe dat komt? Standby werkt wel. Wat is eigenlijk het verschil in stroomverbruik tussen Standby en Hibernate? Ik zou vermoeden dat bij Standby alleen het RAM stroom trekt, bij Hibernate (in principe) niets.
Bij Hibernation schrijft ie de inhoud van het geheugen weg naar de hd, en schakelt zichzelf vervolgens uit. Als je hem dan weer aanzet wordt de weggeschreven inhoud weer in het geheugen geladen.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2006, 19:31
Manuzhai
Manuzhai is offline
Citaat:
Commendatore schreef op 24-02-2006 @ 15:36 :
Bij Hibernation schrijft ie de inhoud van het geheugen weg naar de hd, en schakelt zichzelf vervolgens uit. Als je hem dan weer aanzet wordt de weggeschreven inhoud weer in het geheugen geladen.
Ja, zover kwam ik zelf ook nog.
Oud 24-02-2006, 21:41
Verwijderd
Citaat:
Manuzhai schreef op 24-02-2006 @ 20:31 :
Ja, zover kwam ik zelf ook nog.
dus: stroomverbruik bij hibernation is net zoveel als wanneer een computer uitstaat
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-02-2006, 16:24
Manuzhai
Manuzhai is offline
Citaat:
Commendatore schreef op 24-02-2006 @ 22:41 :
dus: stroomverbruik bij hibernation is net zoveel als wanneer een computer uitstaat
Ja, zover was ik dus ook al! Maar wat is het stroomverbruik als de PC op standby staat?
Oud 25-02-2006, 17:53
Verwijderd
Citaat:
Manuzhai schreef op 25-02-2006 @ 17:24 :
Ja, zover was ik dus ook al! Maar wat is het stroomverbruik als de PC op standby staat?
Dat wisselt per pc, in ieder geval een stuk minder dan wanneer ie vol aanstaat.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2006, 17:55
Manuzhai
Manuzhai is offline
Citaat:
Commendatore schreef op 25-02-2006 @ 18:53 :
Dat wisselt per pc, in ieder geval een stuk minder dan wanneer ie vol aanstaat.
D0H!!1 Je hebt er ongeveer evenveel van begrepen als ik, dus aan je antwoorden heb ik niet bijzonder veel.
Oud 25-02-2006, 18:10
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Manuzhai schreef op 25-02-2006 @ 17:24 :
Standby als in softwarematig uit: 1 tot 6W. Dat hangt van je voeding af, hoe efficient deze is met standby 5V lijn (varieert van 1W tot 5W) en of je moederbord stiekem stroom slurpt (USB/PS/2 voor keyboard power on).

Bij mijn PC netjes 2W.
Oud 26-02-2006, 17:53
M@rco
M@rco is offline
Juist

Hier nog wat extra informatie over standby/hibernate:
http://episteme.arstechnica.com/grou...4/m/5560975395
Reageren

Regels voor berichten