Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-10-2006, 20:49
Blaf
Blaf is offline
Hallo beste mensen van hardware nog even een vraagje...

mijn computer werkt nu perfect dankzij jullie hulp (dankjulliewel) maar hij maakt nog steeds fokking veel lawaai... het is niet al te hard maar je kan het wel horen zelfs met muziek of tv aan en het irriteert mij mateloos...

dus mijn vraag = heeft iemand misschien tips en hints over een minder lawaaierige ventilator? en als het kan ook een goede

ik bedank u in voorbaat
Oud 14-10-2006, 21:43
Enlightenment
Enlightenment is offline
Je kunt je ventilator ook stiller maken door op 7V of 5V te laten lopen in plaats van 12V.

Normaal zit de ventilator aangesloten op de 0V (zwart) en +12V (geel). Maar je kunt hem ook aansluiten op 0V (zwart) en +5V (rood), dan draait hij op 5V. En ook op +5V (rood) en +12V (geel) dan draait hij op 7V.

Zo draait je ventilator minder snel en maakt dus ook stukken minder lawaai.
Goedkoop én gratis.
Oud 15-10-2006, 10:42
Verwijderd
Je kunt ook kijken naar grotere ventilatoren, deze hebben evenveel airflow @ lagere rotatie snelheid als een kleinere ventilator. Nadeel is wel dat dit wel geld kost, voordeel is dat je evenveel luchtstroming in je kast houd.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2006, 13:11
J-roenn
J-roenn is offline
ik ben zeer te spreken over fan's van het merk papst, die zijn echt extreem stil ( case-fans ). als je het over een cpu-koeler heb kan je t beste een zalman nemen, ook erg stil.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2006, 13:23
Enlightenment
Enlightenment is offline
papst is verschrikkelijk duur en 18dBA fans heb je ook van onbekendere merken, daar koop je er dan 5 van voor de prijs van 1 papst. Hoef je ook niet bang te zijn als er eentje stuk gaat.
Oud 15-10-2006, 14:06
Verwijderd
Papst is zo kut. Echt een merk waarvan één gezaghebbende hardwaresite ooit eens gezegd heeft dat bepaalde types wel goed waren en die sindsdien eigenlijk voornamelijk door mensen die ze zelf niet hebben gebruikt worden opgehemeld.

Ik heb zelf verschillende Papst-fans gehad en was er allerminst tevreden over. Ze zijn niet bruikbaar op andere snelheden dan hun rated speed. Ik had een 2000 tpm, 23 dB(a) 80 mm fan en die op 5v dus niet aan te horen was. Zulk hard, klikkerig bearing noise. Dat hebben ze overigens vaker.

Verder is het natuurlijk een heel klassieke trade-off. Ze zijn wel stil, maar ze hebben ook weinig airflow. Je kunt niet veel lucht in beweging brengen zonder lawaai te maken, hoe goed je de bladen ook vormgeeft. Da's gewoon een natuurwet.

Die Zalman ZM-F1 80 mm fannetjes zijn eigenlijk nog beter ook, want die draaien tenminste lekker zonder veel bearing noise in het hele gebied 3V - 14V en ze zijn niet zo achterlijk duur.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2006, 15:37
Blaf
Blaf is offline
misschien iemand een linky naar een website waar je ze kan zien en kan vergelijken op prijs enz enz?
Oud 15-10-2006, 16:06
M@rco
M@rco is offline
Een goede compromis tussen geluid en airflow zijn de fans van Nexus. Op 12V (dus zonder er verder aan te prutsen) zijn ze voor de meeste mensen al erg stil, en als je ze undervolt hoor je ze gewoon helemaal niet meer. En bedenk ook dat veel airflow vaak helemaal niet nodig is. Een beetje is vaak al meer dan genoeg en scheelt behoorlijk in de geluidsproductie.

De meeste Papst-fans zijn overigens wel van goeie kwaliteit, maar stil zijn ze ook in mijn ervaring allerminst. En erg duur, voor een 120mm Nexus fan betaal je rond de 10 euro, voor een veel lawaaierige Papst fan kun je op het dubbele rekenen.
Citaat:
misschien iemand een linky naar een website waar je ze kan zien en kan vergelijken op prijs enz enz?
Daar hebben we de Pricewatch voor:

http://tweakers.net/pricewatch/cat/492
Oud 15-10-2006, 16:44
Verwijderd
Citaat:
M@rco schreef op 15-10-2006 @ 17:06 :
En bedenk ook dat veel airflow vaak helemaal niet nodig is. Een beetje is vaak al meer dan genoeg en scheelt behoorlijk in de geluidsproductie.l]
Dit is dichtbij de grote waarheid. De grote waarheid is dat als je een echt stil systeem wilt bouwen je bij de bodem moet beginnen. Dus niet eerst een P4 3.4 kopen en dan denken dat je dat 135 W verstokende monster koel kunt krijgen met weinig lawaai, maar bewust vantevoren beginnen met nadenken over de warmte die je componenten opwekken en hoe je die wilt afvoeren.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2006, 01:23
D@mien
D@mien is offline
Is het niet get Northbridge fannetje wat de klere herrie maakt? (dat is het kleinste fannetje wat op je moederbord zit)
Bij mij maakte dat pokkeding meer herrie dan mn voeding en CPU fan bij elkaar..
Oud 16-10-2006, 10:57
M@rco
M@rco is offline
Ja, kijk ook vooral eerst eens wat er nou precies herrie maakt. Het heeft geen enkele zin om zomaar fans aan te gaan schaffen.
Oud 16-10-2006, 14:37
J-roenn
J-roenn is offline
Citaat:
D@mien schreef op 16-10-2006 @ 02:23 :
Is het niet get Northbridge fannetje wat de klere herrie maakt? (dat is het kleinste fannetje wat op je moederbord zit)
Bij mij maakte dat pokkeding meer herrie dan mn voeding en CPU fan bij elkaar..
asus mobo ?

Citaat:
Enlightenment schreef op 15-10-2006 @ 14:23 :
papst is verschrikkelijk duur en 18dBA fans heb je ook van onbekendere merken, daar koop je er dan 5 van voor de prijs van 1 papst. Hoef je ook niet bang te zijn als er eentje stuk gaat.
papst is idd duur, maar of je 3-4 euro of 10,- voor een fan betaalt maakt natuurlijk ook niet echt veel uit. verder heb ik wel degelijk ervaring met papst fans, alleen met de 80 mm en die waren iig behoorlijk stiller dan de zalman, qtec en coolermaster. en idd, gewoon op de 12 volt ja, maar ze waren iig erg stil.

Laatst gewijzigd op 16-10-2006 om 14:48.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2006, 17:28
D@mien
D@mien is offline
Citaat:
J-roenn schreef op 16-10-2006 @ 15:37 :
asus mobo ?
Ik heb een MSI.. en daar zat zo'n heel gezellig 40mm fannetje met minimaal 7000rpm te draaien..
Oud 16-10-2006, 18:32
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
D@mien schreef op 16-10-2006 @ 18:28 :
Ik heb een MSI.. en daar zat zo'n heel gezellig 40mm fannetje met minimaal 7000rpm te draaien..
Je moet ook geen energievretende nVidia of VIA chipset nemen.
Oud 17-10-2006, 22:38
J-roenn
J-roenn is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 16-10-2006 @ 19:32 :
of er een pasief koelblokje opzetten, werkt perfect hier ( asus a8n-e )
Met citaat reageren
Oud 17-10-2006, 22:42
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
Nee, iedereen moet een SiS of ULi chipset. Lang leve keuzevrijheid

Overigens zijn er ook fabrikanten als EPoX die op elke chipset gewoon zo'n klotefannetje zetten. Je moet gewoon geen moederbord kopen met zo'n kutkoelertje erop.
Oud 17-10-2006, 22:43
Verwijderd
Citaat:

Koel het ding dan passief, zijn genoeg alternatieven als je je er zo aan stoort.

Verder niks mis met Papst, draaien hier al 5 jaar hun rondjes (2x 120mm, 1x 92mm, 2x 80mm) en dat doen ze nog steeds behoorlijk stil
Maar goed, ze zijn idd wel duurder en of je dat geld eraan uit wil geven moet ieder voor zich weten.

Laatst gewijzigd op 17-10-2006 om 22:52.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2006, 23:21
D@mien
D@mien is offline
Citaat:
J-roenn schreef op 17-10-2006 @ 23:38 :
of er een pasief koelblokje opzetten, werkt perfect hier ( asus a8n-e )
Zit er bij mij ook op.. geen probs mee..
Oud 18-10-2006, 06:56
Verwijderd
Citaat:
Noob: 'De ventilator op mijn Intel-CPU maakt veel herrie'.

Enlightenment: 'Koop een AMD'.

...
Met citaat reageren
Oud 18-10-2006, 09:02
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
nare man schreef op 18-10-2006 @ 07:56 :
Noob: 'De ventilator op mijn Intel-CPU maakt veel herrie'.

Enlightenment: 'Koop een AMD'....
Waar heb ik dat gezegd? En SiS/ULi maken niet alleen chipsets voor het AMD-platform dus dat gaat ook niet op.

En waar is waar: een nForce4 chipset produceert flink meer warmte dan een SiS/ULi chipset. Ik heb dan wel een nForce4 SLI chipset voor mijn fileserver met passief gekoeld chipset (flink groot ding), maar die wordt dermate heet dat ik er toch een 80mm fan op heb gezet. Dat probleem heb je bij SiS/ULi niet, en gezien de prijs, features, stabiliteit en performance heb ik ook niets te klagen over hun producten.
Oud 18-10-2006, 10:02
M@rco
M@rco is offline
nForce 4 wordt inderdaad warm, maar so what? Dat ding heeft een Tmax van 90°C dus die kan echt wel wat hebben.
Oud 18-10-2006, 18:02
phoxetis
phoxetis is offline
de luchtstroom van een grote 8 of 12 centimeter-fan met kartonnetjes laten convergeren over het chipje en vervolgens dat ding temmen met een schakelingetje wat men HIER vindt

okee, ik hou wel een beetje van oplossen volgens de american way
Oud 18-10-2006, 21:58
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
M@rco schreef op 18-10-2006 @ 11:02 :
nForce 4 wordt inderdaad warm, maar so what? Dat ding heeft een Tmax van 90°C dus die kan echt wel wat hebben.
Mja, maar hij werd echt zo heet dat ik mn vingers eraan brandde. En dan stel ik aan jou de vraag: zou jij dat zo laten? Zeker omdat dit mijn fileserver werd met toch al dure componenten (Areca controller b.v.) heb ik toch voor zekerheid gekozen en is alles lekker koel. Bovendien zitten er al 5 fans in waaronder 3x 120mm dus die ene fan extra maakte ook niet zoveel uit.

Maar veel moederborden met nForce4 chipset en dan passief gekoeld heb je dus niet. Dat is ook een van de redenen dat ik ULi/SiS erg fijn vindt; want to kleine fannetjes gaan snel stuk en krijgt dus bijna iedereen vroeg of laat te maken met een computer die veel lawaai maakt. En niet iedereen doet daar even snel wat aan; sommigen accepteren het of laten het liggen - net als zoveel andere computerproblemen die ze ongetwijfeld hebben....
Oud 20-10-2006, 19:17
Blaf
Blaf is offline
En andere manieren van koelen? want ik zie nu als ik een big as fan wil nemen dat dat dus ook veel lawaai maakt maar ik wil toch hem goed gekoelt houden...
Oud 20-10-2006, 20:17
Enlightenment
Enlightenment is offline
Nee hoe groter des te langzamer hij kan draaien om toch goed te kunnen koelen, dus dat juist aan te raden. En ik heb je al uitgelegd dat je via een lager voltage hem langzamer kunt late draaien en daardoor ook minder lawaai maakt.
Oud 20-10-2006, 21:21
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 18-10-2006 @ 10:02 :
Waar heb ik dat gezegd? En SiS/ULi maken niet alleen chipsets voor het AMD-platform dus dat gaat ook niet op.
Ik zal deze reactie echt inlijsten.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2006, 08:55
Blaf
Blaf is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 20-10-2006 @ 21:17 :
Nee hoe groter des te langzamer hij kan draaien om toch goed te kunnen koelen, dus dat juist aan te raden. En ik heb je al uitgelegd dat je via een lager voltage hem langzamer kunt late draaien en daardoor ook minder lawaai maakt.
Ja maar zoals ik gezegt heb wil ik hem wel goed blijven koelen....
of water koeling weet iemand daar wat vanaf?
Oud 21-10-2006, 12:39
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Woef schreef op 21-10-2006 @ 09:55 :
Ja maar zoals ik gezegt heb wil ik hem wel goed blijven koelen....
of water koeling weet iemand daar wat vanaf?
Je hebt trouwens nog niet echt aangegeven om welke ventilator het nou gaat:

- case fan (ventilator in je kast t.b.v. algemene airflow)
- processor fan (om je processor koel te houden)
- chipset fan (klein fannetje dat op je chipset zit, op je moederbord)
- voeding fan (zuigt lucht af en koelt de voeding)

Bij het eerste kun je gewoon een stille 120mm (12cm) fan kopen van maximaal 22dBA (dat is de geluidsdruk). Gaat het om een andere fan dan kun je die niet zomaar vervangen maar wordt het verhaal wat lastiger. Dus: om welke fan gaat het?
Oud 21-10-2006, 13:18
Blaf
Blaf is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 21-10-2006 @ 13:39 :
Je hebt trouwens nog niet echt aangegeven om welke ventilator het nou gaat:

- case fan (ventilator in je kast t.b.v. algemene airflow)
- processor fan (om je processor koel te houden)
- chipset fan (klein fannetje dat op je chipset zit, op je moederbord)
- voeding fan (zuigt lucht af en koelt de voeding)

Bij het eerste kun je gewoon een stille 120mm (12cm) fan kopen van maximaal 22dBA (dat is de geluidsdruk). Gaat het om een andere fan dan kun je die niet zomaar vervangen maar wordt het verhaal wat lastiger. Dus: om welke fan gaat het?
over de case fan gaat het....
Oud 21-10-2006, 13:45
Blaf
Blaf is offline
Gek mijn video kaar heeft geen fan maar iets dat lijkt op een dubbele uitlaat
Oud 21-10-2006, 14:10
Chilli Dude
Chilli Dude is offline
Citaat:
Woef schreef op 21-10-2006 @ 14:45 :
Gek mijn video kaar heeft geen fan maar iets dat lijkt op een dubbele uitlaat
heatpipe passive cooling
Oud 21-10-2006, 22:40
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Woef schreef op 21-10-2006 @ 14:18 :
over de case fan gaat het....
Een watergekoelde casefan moet ik nog tegenkomen.

Maar joh koop gewoon een stille 120mm fan, dan ben je ervan af. Of het voltage lager zetten. En je temperaturen goed in de gaten houden of die wel laag genoeg zijn. Zo ja dan zit je goed.

Kijk naar de waarde dB(A) bij een fan. 20 dB(A) en lager is fluisterstil. 24dB(A) hoor je maar valt te doen, daarboven kan ik niet aanraden.
Oud 22-10-2006, 10:03
M@rco
M@rco is offline
Je gaat wel een beetje voorbij aan het feit dat lang niet alle kasten ruimte hebben voor een 120mm fan, 80 of 92mm is gangbaarder.
Oud 22-10-2006, 14:54
Enlightenment
Enlightenment is offline
Dat moet je inderdaad even bekijken dan. Gelukkig zie ik steeds meer kasten met achter een slim gaatjespatroon waarbij zowel 120mm, 92mm als 80mm fans gebruikt kunnen worden. Alleen zou de heoveelheid metaal daar wat mij betreft minder mogen, voor een optimale airflow.
Reageren

Regels voor berichten