Advertentie | |
|
![]() |
||
Een goede compromis tussen geluid en airflow zijn de fans van Nexus. Op 12V (dus zonder er verder aan te prutsen) zijn ze voor de meeste mensen al erg stil, en als je ze undervolt hoor je ze gewoon helemaal niet meer. En bedenk ook dat veel airflow vaak helemaal niet nodig is. Een beetje is vaak al meer dan genoeg en scheelt behoorlijk in de geluidsproductie.
De meeste Papst-fans zijn overigens wel van goeie kwaliteit, maar stil zijn ze ook in mijn ervaring allerminst. En erg duur, voor een 120mm Nexus fan betaal je rond de 10 euro, voor een veel lawaaierige Papst fan kun je op het dubbele rekenen. Citaat:
http://tweakers.net/pricewatch/cat/492
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd op 16-10-2006 om 14:48. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Overigens zijn er ook fabrikanten als EPoX die op elke chipset gewoon zo'n klotefannetje zetten. Je moet gewoon geen moederbord kopen met zo'n kutkoelertje erop.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Koel het ding dan passief, zijn genoeg alternatieven als je je er zo aan stoort. Verder niks mis met Papst, draaien hier al 5 jaar hun rondjes (2x 120mm, 1x 92mm, 2x 80mm) en dat doen ze nog steeds behoorlijk stil ![]() Maar goed, ze zijn idd wel duurder en of je dat geld eraan uit wil geven moet ieder voor zich weten. Laatst gewijzigd op 17-10-2006 om 22:52. |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Enlightenment: 'Koop een AMD'. ... |
![]() |
||
Citaat:
![]() En waar is waar: een nForce4 chipset produceert flink meer warmte dan een SiS/ULi chipset. Ik heb dan wel een nForce4 SLI chipset voor mijn fileserver met passief gekoeld chipset (flink groot ding), maar die wordt dermate heet dat ik er toch een 80mm fan op heb gezet. Dat probleem heb je bij SiS/ULi niet, en gezien de prijs, features, stabiliteit en performance heb ik ook niets te klagen over hun producten.
|
de luchtstroom van een grote 8 of 12 centimeter-fan met kartonnetjes laten convergeren over het chipje en vervolgens dat ding temmen met een schakelingetje wat men HIER vindt
okee, ik hou wel een beetje van oplossen volgens de american way ![]()
||
Citaat:
![]() Maar veel moederborden met nForce4 chipset en dan passief gekoeld heb je dus niet. Dat is ook een van de redenen dat ik ULi/SiS erg fijn vindt; want to kleine fannetjes gaan snel stuk en krijgt dus bijna iedereen vroeg of laat te maken met een computer die veel lawaai maakt. En niet iedereen doet daar even snel wat aan; sommigen accepteren het of laten het liggen - net als zoveel andere computerproblemen die ze ongetwijfeld hebben....
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
of water koeling weet iemand daar wat vanaf?
||
Citaat:
- case fan (ventilator in je kast t.b.v. algemene airflow) - processor fan (om je processor koel te houden) - chipset fan (klein fannetje dat op je chipset zit, op je moederbord) - voeding fan (zuigt lucht af en koelt de voeding) Bij het eerste kun je gewoon een stille 120mm (12cm) fan kopen van maximaal 22dBA (dat is de geluidsdruk). Gaat het om een andere fan dan kun je die niet zomaar vervangen maar wordt het verhaal wat lastiger. Dus: om welke fan gaat het?
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]() Maar joh koop gewoon een stille 120mm fan, dan ben je ervan af. Of het voltage lager zetten. En je temperaturen goed in de gaten houden of die wel laag genoeg zijn. Zo ja dan zit je goed. ![]() Kijk naar de waarde dB(A) bij een fan. 20 dB(A) en lager is fluisterstil. 24dB(A) hoor je maar valt te doen, daarboven kan ik niet aanraden.
|
![]() |
|
|