Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-03-2008, 11:56
Bellenblaas
Bellenblaas is offline
Ik was net cakekjes aan het bakken, in die kleine 'papieren' vormpjes die ik op een ovenplaat had gezet.
Nu was het beslag blijkbaar te vloeibaar of iets, want de vormpjes waren overstroomd. Niet omdat het deeg aan het rijzen was, maar omdat de papieren vormpjes omgebogen werden (bovenkant ging als het ware verder naar buiten uitstaan) waardoor het overstroomde.
Mijn vraag is of iemand weet hoe ik dit kan voorkomen?
Oud 22-03-2008, 12:48
Calyx
Calyx is offline
Weet je zeker dat het niet kwam door het rijzen van het deeg?
Wanneer je de vormpjes te vol doen dan stromen ze al gauw over namelijk.
Verder zijn die papieren dingen niet zo stevig dus buigen ze eerder om dan bij bv een bakblik.
Gewoon vaak cake bakken
Oud 22-03-2008, 13:40
Verwijderd
Ik gebruik zelf altijd zo;n silliconen bakvorm. Daar doe ik die papieren vormpjes in, blijven zo mooi stevig. Erg handig.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2008, 14:02
Verwijderd
Precies. Ik doe de papieren vrompjes ook altijd in een (silliconen) muffinvorm. Anders worden het idd rare/ lelijke cakjes en loopt het deeg uit de vormpjes.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2008, 18:22
Verwijderd
Heb net weer muffins gemaakt op de manier waarop ik hierboven beschreef en ze zijn weer perfect geworden

(ook lekker om er een paasei in te doen, smelt zo mooi in de muffins. alleen geen witte chocolade eitjes, want dat smelt niet goed..)
Met citaat reageren
Oud 24-03-2008, 14:54
Verwijderd
je moet die vormpjes ook niet te vol doen hè? meestal iets over het midden maar, de rest rijst wel bij.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2008, 15:22
Bellenblaas
Bellenblaas is offline
Citaat:
Ik gebruik zelf altijd zo;n silliconen bakvorm. Daar doe ik die papieren vormpjes in, blijven zo mooi stevig. Erg handig.
Wat is het nut van papieren vormpjes in een silliconen bakvorm? Kun je het dan niet net zo goed in de bakvorm doen?

Volgens mij waren mijn papieren vormpjes ook niet te vol, maar ik zal het de volgende keer eens uitproberen. Heb in de tweede poging gewoon silliconen muffinvormpjes gevuld, en dat werkte gelukkig wel goed.
Oud 24-03-2008, 15:46
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
Wat is het nut van papieren vormpjes in een silliconen bakvorm? Kun je het dan niet net zo goed in de bakvorm doen?

Volgens mij waren mijn papieren vormpjes ook niet te vol, maar ik zal het de volgende keer eens uitproberen. Heb in de tweede poging gewoon silliconen muffinvormpjes gevuld, en dat werkte gelukkig wel goed.
de papiertjes zijn ook meer voor de sier volgens mij, of voor de hygiene. Bedenk maar eens hoe de muffins er in de winkel uit zien, daar zit ook altijd een papiertje omheen. Ze zijn iig niet voor het bakken, want daar zijn ze (zoals je zelf ervaart) te slap voor.
Oud 24-03-2008, 18:28
duivelaartje
duivelaartje is offline
Nog nooit meegemaakt. Gewoon niet te vol doen.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2008, 19:41
Verwijderd
Citaat:

Ziet er leuk uit haha.. daarom doe ik dat zo.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2008, 15:33
Verwijderd
Ik bak ook wel eens cake'jes in alleen papieren vormpjes, en dan doe ik ze half vol. Mijn beslag is altijd wel ietsje dikker dan 'normaal' cakebeslag, het gaat richting muffin-beslag denk ik (die is echt klef, niet meer vloeibaar dus). Dan kopen ze vrij ver omhoog, maar ze gaan eigenlijk nooit de breedte in.

Als ik muffins maak, dan gebruik ik wel een bakblik (zo'n muffin-bakblik) en daar doe ik soms wel soms niet papiertjes in, afhankelijk van waar ik zin in heb Dan doe ik ze ook half vol, en dan komen ze ook nog helemaal omhoog natuurlijk.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten