Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-02-2008, 14:49
Evilblue
Evilblue is offline
http://www.trouw.nl/hetnieuws/wereld/article921028.ece

Lees dit artikel nou es, wat denken jullie zelf nou?

Gaat cuba veranderen? Gaan we yankees weer in la havana vieja zien? Meningen mensen
Oud 20-02-2008, 14:55
T_ID
T_ID is offline
Wellicht een verandering a la China, maar de onderdrukking zal zonder twijfel blijven. De enige variabelen zijn welke dictator er terugkomt, en of men de economie communistisch aanpakt of zoals China dat doet. In het laatste geval zal de armoede enigsinds afnemen.
Oud 20-02-2008, 14:56
Evilblue
Evilblue is offline
En wat voor timeframe? Als alles klopt gaat zijn broer aan de macht, en die luistert toch naar Castro.
Oud 20-02-2008, 14:58
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Als alles klopt gaat zijn broer aan de macht, en die luistert toch naar Castro.
Castro is overleden, of in een staat die daar fysiek en mentaal gezien aan gelijk staat. Zijn broer hoeft niet de beste kaarten te hebben, die is ten slotte ook al hoogbejaard.
Oud 20-02-2008, 15:14
Verwijderd
Ik denk ook dat Cuba meer in de richting van China zal gaan, dus een dictatuur met meer economische vrijheid en wellicht wat meer persvrijheid.
Oud 20-02-2008, 17:16
Joostje
Joostje is offline
waarom? wat heb je aan ecomonische vrijheid als je niet met je grootste en rijkste buurland mag handelen?
Oud 20-02-2008, 17:22
Verwijderd
Mexico, Brazilië, etc.
Oud 20-02-2008, 18:25
hookee
hookee is offline
Wel grappig Cuba, vooral als je gele bussen ziet rijden met bestemming Scheveningen. Cadeautje van NL
Oud 20-02-2008, 18:34
Verwijderd
Citaat:
Wel grappig Cuba, vooral als je gele bussen ziet rijden met bestemming Scheveningen. Cadeautje van NL
Helemaal geen cadeautje van Nederland, er is gewoon een kerel in Nederland die die oude bussen heeft opgekocht en doorverkocht aan Cuba.
Oud 20-02-2008, 19:39
Verwijderd
De Nationale Nederlanden reclame nog achterop.
Oud 20-02-2008, 19:56
Verwijderd
ik dacht dat zijn broer al de verandering had doorgezet dat mensen nu hun eigen koe mochten slachten, was op het journaal gisteren.
Oud 20-02-2008, 19:57
Evilblue
Evilblue is offline
On topic. Dat Castro zijn macht door stuurt is een belangrijk stap, en dat hij geen invloed nog heeft op Cuba is niet eens een debat waard.
Wat ik me wel afvraag is waarom jullie meteen aannemen dat Cuba als China door gaat. Wat voor aanwijzingen zijn er? De VS zal alles in zijn verminderende macht proberen om Cuba ook als afzetmarkt te krijgen, en zeker nu dat de beleid is verzwakt. Dus een rooie cuba is vergezocht.
Oud 20-02-2008, 20:32
Verwijderd
Aanwijzingen heb ik niet, omdat ik niet weet welke ideeën de nieuwe leiders van Cuba (zullen) hebben. Maar ze zijn natuurlijk ook niet gek, en ze zien dat in China het mogelijk is om economische vrijheid te hebben zonder dat je aan macht moet inboeten.
Oud 20-02-2008, 23:50
Evilblue
Evilblue is offline
Nou en? Je neemt de tijd niet om politieke situatie van Cuba (dus dat ie een caribische eiland is die verwant is aan Venezeula) te analyseren voordat je begint met China. Een groot, en belangerijk verschil tussen Cuba en China is niet alleen populatie, maar ook grondstoffen. China heeft zijn eigen afzetmarkt (Azie) en er trouwens zoveel chinezen dat dat zelf ook een afzetmarkt is.
Ja, Cuba kan zijn producten verkopen aan Brazilie en Mexico, nou en? De europese unie zal z'n produkten niet aannemen zonder strikte richtlijnen en koersen, en de VS gaat er alleen uit op een maximale benutting van hun betrokkenheid in Cuba.
Dus voor mij is het idee dat Cuba ooit zoeits wordt als China vergezocht, en zonder ratio.
Oud 20-02-2008, 23:52
Verwijderd
Citaat:
Nou en? Je neemt de tijd niet om politieke situatie van Cuba (dus dat ie een caribische eiland is die verwant is aan Venezeula) te analyseren voordat je begint met China. Een groot, en belangerijk verschil tussen Cuba en China is niet alleen populatie, maar ook grondstoffen. China heeft zijn eigen afzetmarkt (Azie) en er trouwens zoveel chinezen dat dat zelf ook een afzetmarkt is.
Ja, Cuba kan zijn producten verkopen aan Brazilie en Mexico, nou en? De europese unie zal z'n produkten niet aannemen zonder strikte richtlijnen en koersen, en de VS gaat er alleen uit op een maximale benutting van hun betrokkenheid in Cuba.
Dus voor mij is het idee dat Cuba ooit zoeits wordt als China vergezocht, en zonder ratio.
Nou, we zullen zien.
Oud 21-02-2008, 00:00
Evilblue
Evilblue is offline
Citaat:
Nou, we zullen zien.
is dat je mening?

Laatst gewijzigd op 21-02-2008 om 00:07. Reden: grof gezegd
Oud 21-02-2008, 00:04
Verwijderd
Citaat:
Arrogantezak, is dat je mening?
Is wat mijn mening?
Oud 21-02-2008, 08:23
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Mexico, Brazilië, etc.
minder rijke mensen, en verder weg.

bovendien heeft Cuba nou niet echt een loonvoordeel tov die landen.

Regels voor berichten