Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-03-2008, 23:35
Cowabunga
Cowabunga is offline
Hallo mede-scholiertjes, inderdaad (helaas) weer een typisch "help" topic, en ik dacht dat ervarings-deskundigen misschien wat meer konden vertellen (hulp uit elke richting is welkom).
Vorig jaar heb ik havo afgerond, en heb ik me onverhoeds in het avontuur Bio-Informatica gegooid, en het resultaat dit jaar is niet zo prettig. 1 Van de redenen daarvoor is, denk ik, dat ik bij mij studiekeuze niet goed gekeken had naar de vaardigheden die ik bezat en die ik wilde uitwerken in een HBO-studie. Gelukkig ben ik daar nu wel mee bezig. Vroegâh op de havo vond ik vooral het vak geschiedenis leuk, niet zozeer om de onderwerpen die we behandelden (de koloniale geschiedenis van Nederland, en vooral Van kind tot burger waren nogal droog en werden leefbaar gemaakt door mijn werkelijk brilliante leraar) maar vooral omdat ik goed was in de vaardigheden die we behandelden, het beoordelen van bronnen (bruikbaarheid, accuraatheid etc), zaken in context plaatsen, dergelijke vaardigheden. Verder zijn mijn intresses erg breed, van wereldpolitiek (de interactie tussen de supermachten bijv) tot filosofie, biologie (en dan vooral de evolutionaire geschiedenis), gamen, natuurkunde, ruimtevaart, noem maar op. In ieder geval op het gebied van interesses is het wel heel lastig om een studie te kiezen, maar misschien wat makkelijker op het gebied van vaardigheden. Ik zat te denken dat bij Journalistiek (wat ik dan in Tilburg zou willen doen) dergelijke vaardigheden veel uitgebreider aan bod, maar van wat ik gehoord heb moet je echt wel een passie voor het vak hebben wil je die opleiding met plezier voltooien (want ik wil, over het algemeen aangezien er altijd wel eens saaie of stomme dingen langskomen, wel lol hebben in mijn studie aangezien ik er 4-5 jaar aan vast zit). En of ik dat heb....dat denk ik niet, het enige wat me echt naar het journalisten-vak zou trekken is games resenceren, maar dat lijkt me nogal onrealistisch. Ik heb verder ook geen ervaring met schrijven, maar heb wel intresse om zaken kritisch en inhoudelijk te beoordelen.
Dus eigenlijk is mijn vraag, wat voor HBO opleiding diept de vaardigheden die je bij geschiedenis op de middelbare school krijgt echt uit.

Laatst gewijzigd op 30-03-2008 om 23:55.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-04-2008, 09:18
Nighthawq
Nighthawq is offline
Met zulke brede interesses is een studie waarschijnlijk te specifiek, en geen idee hoe je dan bij journalistiek uitkomt. Iig, ga dan geschiedenis studeren als je het zo interessant vind.
Met citaat reageren
Oud 01-04-2008, 10:02
Verwijderd
Dat soort vaardigheden komen bij (vrijwel) iedere studie aan bod, iig wel bij de studies die ik ken, al zal je op de universiteit een nog betere 'match' vinden, denk ik. Het lijkt me daarom het meest logisch om een studie te kiezen die je qua inhoud ook trekt of kies iets waar je later in aan het werk zou willen, dat lijkt mij altijd nog makkelijker dan op basis van vaardigheden.
Met citaat reageren
Oud 01-04-2008, 13:47
Cowabunga
Cowabunga is offline
Eigenlijk ben ik vooral een criticus, van de wekelijkse frietbeurt thuis tot de laatste twist in Irak. Ik had gedacht dat de vaardigheden daarvoor (waar je een begin krijgt op de middelbare school bij het vak geschiedenis, ik zei al dat het me om de vaardigheden ging en niet zozeer om de onderwerpen) vooral gescherpt worden op de opleiding Journalistiek. Ik vroeg me af of dat klopte, of dat er geen andere HBO opleiding was die meer op dergelijke vaardigheden focussed. Ik weet eigenlijk ook wel dat op het gehele HBO en de universiteit dergelijke vaardigheden belangerijk zijn, maar ik zoek juist een studie die meer focussed op die vaardigheden, vandaar dat ik op Journalistiek uitkwam.
(eigenlijk is de topictitel nogal vaag, kan ik jammer genoeg niet meer aanpassen)
Met citaat reageren
Oud 03-04-2008, 18:28
Cowabunga
Cowabunga is offline
Een redelijk schaamteloze (excuse et moi) bump, maar ook een klein verzoekje. De titel is nogal onduidelijk, vandaar wellicht de lage belangstelling. Misschien dat een mod het kan veranderen naar "Een goede opleiding voor een criticus." of "Journalistiek in Tilburg", of als de mod zelf een betere suggestie heeft kan dat natuurlijk ook
Met citaat reageren
Oud 03-04-2008, 20:27
coopergirl
coopergirl is offline
Misschien kan http://www.fontys.nl/fit/ je nog helpen bij het vinden van een passende studie?
Oud 03-04-2008, 23:21
PV
PV is offline
als ik jou zo hoor denk ik dat je beter op een universiteit 'past' dan op hbo journalistiek. als gamerecensent het enige is dat je zou kunnen bedenken, hoor je er denk ik niet zo thuis. bij hbo journalistiek maak je kennis met alle gebieden; tv, radio, tijdschrift, krant, internet enz en de bijbehorende genres a la reportage, analyse, nieuwsbericht enz. daarnaast natuurlijk kennis van talen (vooral Nederlands, dat wel) en kennis 'van de wereld' (actualiteiten, politiek, economie, sport enz). daarnaast zijn er meer verdiepende opdrachten (lange achtergrondverhalen schrijven, scripties) en vakliteratuur lezen.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2008, 07:57
Nyawa
Als ik jou zo hoor over jezelf als criticus moet ik meteen denken aan filosofie-onderdelen als Logisch redeneren, maar Filosofie is over het algemeen nou niet echt een studie waar je snel een baan mee krijgt. Maar als ik je lijstje vaardigheden over het algemeen zo lees denk ik dat alles wel terugkomt bij een universitaire studie. Dan zou je altijd eventueel nog journalist kunnen worden door er een master Journalistiek achteraan te plakken (UvA, VU, EUR, UL, RuG). Ik weet niet of je nog doorgaat tot het einde van dit schooljaar en kans hebt om je P nog te halen?
Met citaat reageren
Oud 04-04-2008, 16:13
Cowabunga
Cowabunga is offline
@Coopergirl:
Die test heb ik inderdaad gedaan, dit kwam eruit:
Journalistiek (HBO)
Geschiedenis (lerarenopleiding) (HBO)
Theologie en Levensbeschouwing (HBO)
Bestuurskunde/Overheidsmanagement (HBO)
Toegepaste Psychologie (HBO)
Sociaal Juridische Dienstverlening (HBO)
Communicatie (HBO)
HBO-rechten (HBO)
Integrale Veiligheid (HBO)
Nederlands (lerarenopleiding) (HBO)
Engels (lerarenopleiding) (HBO)
Godsdienst/Levensbeschouwing (lerarenopleiding) (HBO)
Maatschappijleer (lerarenopleiding) (HBO)
Opleidingskunde (HBO)
Personeel en Arbeid (HBO)
Maatschappelijk Werk en Dienstverlening (HBO)
Museologie (HBO)
Informatiedienstverlening en -management (HBO)
Frans (lerarenopleiding) (HBO)

Een hele hoop daarvan zie ik mezelf nóóit doen, en joost mag weten hoe bijv fransleraar erin is geslopen want ik háát vreemde talen (behalve engels) en heb dat ook aangekruist.

@PV:
Nou ja, op zich niet zozeer gamerecesent omdat ik spelletjes spelen zo leuk vind. Het is eigenlijk echt een journalistiek intresse, het kritisch beoordelen van in dit geval games. Dit hoeft niet eens zozeer games te zijn, ik heb inderdaad een grote intresse voor 'de wereld', volg CNN en vind programma's als Pauw en Witteman en Buitenhof erg interessant om naar te kijken. Zaken analyseren en kritisch beoordelen zijn juist de zaken die ik leuk vind, ik kom er alleen in mijn vrije tijd weinig aan toe en ik dacht dat een studie Journalistiek mij kon helpen de vaardigheden daarvoor aan te scherpen. En wat voor vakliteratuur had je dan in gedachten?

@Nyawa:
Mijn plan was eigenlijk om eerst een een HBO studie te doen om er vervolgens een universitaire Master achteraan te plakken. Maar zelfs al zou ik na mijn P (wat ik dit jaar niet ga halen, dat is zo goed als zeker) een universitaire studie willen doen, zou ik géén idee hebben wat een realistische optie zou zijn
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten