Wat ik ervan zover heb meegekregen is dat het een spel is a la Battlefield. Een zwakke SP die gecompenseerd wordt door een zeer sterke MP.
Het singleplayer verhaal draait om de oorlog tussen de Western Coalition (US en EU) tegen de Red Star Alliance (Rusland en China) die vechten om de laatste resources op de planeet. Van wat ik heb gehoord en gelezen sleept de SP je niet mee in het verhaal en zijn je teammates meer fragmeat voor tegenstanders dan kleurrijke characters zoals je ze kan ervaren in de CoD reeks SP.
Ik koop een spel echter niet voor de SP en 95% van de tijd die ik vaak in een spel steek gaat uit naar de MP van een spel. Zoals gezegd lijkt het op een BF game, minpuntje zou zijn dat het geen eigen feel heeft. Ik heb zelf nooit BF gespeeld (het heeft me nooit getrokken) dus dat minpuntje valt voor mij dan op zich verder weg.
Het is redelijk massaal (50 spelers xbox/64 voor pc) en het gevecht speelt zich constant af rond de frontlinies zodat er veel actie blijft en je niet 2-3 spelers per 200 vierkante meter hebt.
In de MP kan je verschillende "load-outs" kiezen. Zo kan je anti-tank aan de slag gaan, close combat met een shotgun of submachine gun gaan moorden of rustig op een watertoren gaan snipen.
Daarnaast kan je ook nog voor een rol kiezen. Je wordt sterker in deze rollen naarmate het spel vordert, er zijn 3 ranks voor elke role. Na elk potje worden alle ranks weer naar 1 gezet, een beetje zoals Enemy Territory dus. Zo kan je gaan voor airsupport waarmee je o.a. airstrikes kan oproepen. Rank een is een kleine maar sterke bom die door een vliegtuig wordt gedropt, rank 2 kan voor de red star een carpet bomb betekenen. Je kan ook voor groundsupport gaan waarmee je tanks kan fixen en met rank 2 een machinegun kan opzetten.
Wat Frontlines redelijk speciaal maakt zijn de drones. Kleine "speeltjes" zoals kleine helicopters (GTA style) en autotjes met relatief asociaal grote wapens erop. Zo heb je een machine gun autotje en bijvoorbeeld een mini assault chopper. Terwijl je deze grappige doch destructieve dingen bestuurt kan je jezelf niet verdedigen en kan iemand 5 keer de tango om je heen dansen zonder dat je het doorhebt.
De Western Coalition en de Red Star Alliance hebben verschillende wapens en drones maar uiteindelijk lijken ze (van wat ik er heb meegekregen) redelijk veel op elkaar. De rollen kun precies hetzelfde worden ingevuld. Kleine verschillen zijn bijv dat de red star tank iets krachtiger is dan die van de coalition terwijl de laastgenoemde wat mobieler is.
Al met al lijkt het me een fijne (MP) game die wat fijne afwisseling kan bieden naast CoD4. Ik wil het echter afsluiten met een vraag voor mensen die het spel al bezitten, zij het op de XBOX of PC, of het spel het kopen waard is. Zit er genoeg replay value in het MP gedeelte voor een (fanatieke) FPS liefhebber of lijkt het een betere keuze om bijvoorbeeld Vegas 2 af te wachten?