Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-04-2007, 17:24
AngelTrash
AngelTrash is offline
Ik ben gisteren door me enkel gegaan op me werk, daarna kon ik niet meer goed op me linker voet staan, ik moest ik nog een heel stuk op lopen, ben nog een paar keer heel pijnlijk door me zelfde enkel gegaan. Toen ik thuis was heeft me ma er steunverband om heen gegaan, maar het blijft pijn doen. Nu vandaag pas zie ik dat me linker enkel heel dik is, veel dikker als me andere enkel. Zou het vanzelf over gaan? Of zou ik hier voor naar de eerste hulp moeten? Ik denk zelf niet dat ze er veel aan kunnen doen, alleen veel rust en een steunverbandje voldoende is. Denk niet dat het gekneusd of gebroken is anders zou ik er niet meer op kunnen lopen. Maar ik begin nu toch wel een beetje te twijfelen omdat het zo dik is geworden, en ook heb ik een hele hoge pijngrens.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2007, 17:33
Tripp
Tripp is offline
Ik ben ook eens door mijn enkel gegaan. Ik ben wel ff in het ziekenhuis geweest omdat ik niet 1x maar 3x door mijn enkel was gegaan. Netzoals jij nu. Ze hebben daar een foto van mijn enkel gemaakt om te kijken of er geen scheurtje in het bot zat, maar dat bleek niet zo te zijn.

Ik zou dus wel ff naar de dokter gaan of er geen scheurtje in het bot zit, want dan krijg je geloof ik gips. Maar als dat niet het geval is geven ze je daar een goed steunverband ee. Beter dan die we thuis hadden.

Suc6.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2007, 17:34
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
ijs
arnica
rust
Met citaat reageren
Oud 29-04-2007, 17:37
AngelTrash
AngelTrash is offline
Citaat:
Tripp schreef op 29-04-2007 @ 18:33 :

Ik zou dus wel ff naar de dokter gaan of er geen scheurtje in het bot zit, want dan krijg je geloof ik gips. Maar als dat niet het geval is geven ze je daar een goed steunverband ee. Beter dan die we thuis hadden.

Suc6.
Maar als er een scheurtje in het bot zit, dan zou je dat toch echt wel merken, of niet?
Met citaat reageren
Oud 29-04-2007, 18:09
snoopy
snoopy is offline
Waarschijnlijk is je enkel verstuikt. Met rust (omhoog houden) en eventueel koelen is dit na 3 dagen minder en met een week vrijwel over. Mocht het langer duren dan kun je ermee naar de dokter.

Oh ja... als je er steeds op loopt kun je er op rekenen dat het langer duurt natuurlijk
Oud 29-04-2007, 18:55
naam ingebruik
naam ingebruik is offline
heel veel koelen kan nog steeds
en niet teveel mee doen
Oud 29-04-2007, 19:15
hahaha
hahaha is offline
Ligamenten zullen waarschijnlijk verrokken/gescheurd zijn. Als dat zo is, zal je wss één van de komende dagen een blauwe streep zien.
Ik zou je dan tohch aanraden om naar de kinesist te gaan.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2007, 19:40
Lautitia
Lautitia is offline
Ik denk ook niet dat het gebroken is, omdat je aangeeft dat je wel nog in staat bent om te lopen.

Wat heb je zelf al gedaan tegen de pijn en de zwelling (afgezien van het drukverband)? Koelen helpt, zeker met dit warme weer lijkt me. Maar dat is hierboven al gezegd. Ook je voet goed hoog leggen kan de zwelling verminderen. Daarnaast mag je best aspirine, ibuprofen of diclofenac innemen; niet alleen omdat dat de pijn verminderen kan, maar ook omdat het ontstekingsremmend werkt.

Rust is wat minder belangrijk. Uiteraard moet je je enkel enigzins ontzien, maar je moet toch proberen om te blijven bewegen. Bewegingen die erg pijnlijk zijn, moet je vermijden. Probeer de volgende dag dan nog een keer of het nog steeds zo'n pijn doet, of dat het toch weer wat beter gaat. Dan gaat het ook het snelst weer over.

Als je blijft twijfelen, zou ik naar de huisartsenpost gaan voor een lichamelijk onderzoek, dan kom je waarschijnlijk toch wat meer te weten (m.n. over de onderliggende oorzaak) dan wij hier je kunnen vertellen.
Oud 30-04-2007, 09:46
Verwijderd
Ja, ik ken het door je enkel gaan.
je enkel wordt inderdaad dikker, een soort bolvormig iets.
Ik was na een weekje naar de dokter geweest, omdat ik toen nog steeds super veel pijn had.
Die zei rusten...
Maar na nog langer was het nog steeds niet bepaald goed, toen mocht ik eindelijk foto's laten maken, maar daar kwam ook niks uit.
Ik ben waarschijnlijk ook weer te vroeg begonnen met voetballen...de laatste weken van de competitie heb ik toen veel gespeeld (met pijn). En vervolgens had ik de hele zomervakantie nog pijn en last. Ik d8 in de vakantie kan ik rusten en kan het bijkomen, maar dat hielp dus niet.
Ook kraakte mijn enkel enorm als je hem rond draaide.

Ik denk dat als je er over een week echt nog last van hebt, zeker wel langs huisarts moet. En misschien wat aandringen om een foto te maken, dan weet je wat er aan de hand is...misschien
Met citaat reageren
Oud 30-04-2007, 13:14
dark*dizzie*
dark*dizzie* is offline
Heb ik een paar maanden geleden ook gehad. Heel mijn enkel blauw en dik enzo. Probeerde goed te koelen. Toen ik er na een week nog last van had, ben ik naar de huisarts gegaan en die heeft me doorverwezen naar de fysio. Daar heb ik een soort kous gehad die je moest stellen zodat je niet meer door je enkel kon gaan omdat je je voet maar op bepaalde manieren kon bewegen.
Paar weken heb ik bij de fysio gelopen en moest oefeningen doen (op zere voet staan (deed in begin onwijs pijn) met je ogen dicht).

Nu heb ik dat ding alleen nog om al ga ik sporten en soms heb ik er nog steeds last van als ik mijn voet verkeerd beweeg.
Oud 30-04-2007, 21:57
Konijn
Konijn is offline
Het is inmiddels twee dagen later, maar dit is inderdaad niet iets om mee naar de weekendpost te gaan.
Mede omdat het nu twee dagen later is: als je morgen nog zo'n pijn hebt, kan het zeker geen kwaad om naar de dokter te gaan.
Een dokter kan je toch misschien ander advies geven dan een drukverband. Hij kan het op een andere manier intapen, of je doorsturen naar het ziekenhuis voor een foto of naar de fysio voor oefeningen.
Oud 08-05-2007, 21:56
stylewyse
stylewyse is offline
Had het 3 maanden geleden, was op terschelling, gestruikeld over een opstapje, zwikje, maar niks te erg.

Daarna kroeg in met maten, en straalkachel naar hotel waggelen (a 3 kilometer wandelen), nog een keer of 5 er doorheen gegaan, was heel dik, kon 4/5 dagen alleen hinkelen/strompelen, en heeft 6 weken pijn gedaan, maar kwam vanzelf weer goed: ergo: komt wel weer goed
Oud 06-05-2008, 21:18
ninie
ninie is offline
hey,

ik heb ongeveer 4 weken geleden ook mijn enkel verstuikt. de eerste paar dagen was het erg pijnlijk. maar toen ik die week daar op naar het ziekenhuis ging, was er eigenlijk al niks meer aan de hand, ik kon al weer lopen enzo. toen kreeg ik een soort kous, die ik na een paar dagen weg mocht gooien.
het doet nu alleen nog zeer als ik in de 'kleermakerszit' zit, omdat er dan op mijn enkel (links) geduwd wordt.
mijn enkel is echter nog wel wat opgezwollen. aan de linkerkant en ook aan de rechterkant (de binnenkant).
hoe lang gaat dit ongeveer duren? van een collega hoorde ik dat die iemand kende waar de zwelling nooit was weggegaan! ik vind het erg lelijk, dus.. nou ja, misschien weten jullie hoe lang het kan duren voordat die zwelling weg is?
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten